معیارهای خرید ماوس

معیارهای خرید ماوس
تا حالا فکر کردید که اگر بخواهید ماوس بخریدنکاتی را باید رعایت کنید؟ یا شما هم مثل اکثر افراد به ظاهر ماوس نگاه می کنید وقتی خوشتون اومد اون رو میخرید؟ به نظر میاد شاد کمی راه را اشتباهی رفته باشید. اگر از این دسته از افراد هستید این مقاله را از دست ندهید

فروشگاه اینترنتی بایول

خرید ماوس

با توجه به تنوعی که در بین لوازم جانبی کامپیوتر دیده می شود، خرید ماوس کار ساده ای دیده نمی شود. باید در خرید ماوس دقت بیشتری به خرج دهید. انواع ماوس های سیمی و بی سیم، گیمینگ و غیره هرکدام برای سلیقه ها و کاربردهای مختلفی طراحی شده اند. قیمت ماوس ها با هم بنا به انواع آن می تواند متفاوت باشد، پس در خرید ماوس دقت کنید و بنا به نیاز و کاربردی که دارید موس مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه با بایول همراه باشید تا معیارهای یک ماوس خوب را بررسی کنیم.

نکات مهم برای خرید ماوس

ماوس یا موس یا همان موشواره در زبان فارسی، سخت افزار کوچکی است که اگر یک بار ماوس بی کیفیت خریده باشید قطعا برای دفعه بعدی دقت بیشتری خواهید کرد تا ماوس بهتری بخرید. چون اگر در خرید ماوس دقت نکنید قطعا تجربه کاری لذت بخشی نخواهید داشت و خیلی سریع با هزینه گزافی مجبور به خرید ماوس جدید خواهید شد. قیمت ماوس عامل اصلی در کیفیت آن نیست، ولی می تواند یکی از معیارهای خرید ماوس باکیفیت باشد. هر ماوس گران قیمتی با کیفیت نیست. در ادامه با بایول همراه باشید تا معیارهای یک ماوس خوب مطابق با نیاز شما را بررسی کنیم.

خرید ماوس بایول

ابعاد ماوس

نخستین معیار برای خرید ماوس کامپیوتر بررسی اندازه موس است. اندازه دست افراد متفاوت است و ماوس ها هم به همین خاطر در ابعاد متفاوتی درست شده اند. اگر دستان بزرگتری دارید به سراغ ماوس های بزرگتری بروید. مدل های کوچک برای کسانی که دستان ظریفی دارند مناسب است. در هر صورت ماوسی که میخرید باید دست شما را به خوبی پر کند.

البته انتخاب ابعاد ماوس کاملا شخصی و سلیقه ای است موردی که ذکر کردیم در حالت کلی است. شاید کسی دستان کوچکی داشته باشد ولی با استفاده از ماوس بزرگ احساس راحتی بیشتری کند.

توصیه بایول برای کسانی که کارهای طراحی انجام می دهند این است که ماوس بزرگتری انتخاب کنند زیرا کنترل ماوس های بزرگ راحت تر است.

ابعاد ماوس بایول

وزن ماوس

مورد دیگری که معمولا اشخاص در زمان خرید ماوس به آن دقت نمی کنند، وزن موس کامپیوتر است. وزن ماوس با توجه به جنسی که برای ساخت آن استفاده می کنند متفاوت است. این تفاوت در انواع ماوس سیمی و ماوس بیسیم دیده می شود. استانداردی که برای وزن ماوس مشخص شده حدودا 80 تا 100 گرم است. ماوس بی سیم به خاطر باتری که دارند کمی وزن بیشتری دارند.

وزن ماوس در کارکرد و راحتی و دقت عمل شما تاثیر زیادی دارند، ماوس های سبک شاید دقت شما را برای کارها کمتر کند و ماوس سنگین هم بعد از مدتی به خاطر سنگینی که دارد شما را اذیت کند. پس در خرید ماوس علاوه بر قیمت ماوس باید به وزن آن نیز دقت بیشتری به خرج دهید.

طراحی ظاهری در انواع ماوس

ماوس ها با توجه به عملکردهایشان با شکل و شمایل متفاوت طراحی می شوند. برای نمونه ماوس هایی که برای بازی یا کارهای گرافیکی طراحی شده اند، هیچ شباهتی به ماوس های قدیمی با ظاهر کلاسیک ندارند.

واسه خرید ماوس خوب باید به طراحی ارگونومیک این سخت افزار کوچک دقت داشته باشید. به خصوص اگر شما در طول روز با این وسایل کار می کنید، به هیچ وجه به فکر ماوس ارزان و بی کیفیت نباشید.

طراحی ظاهری انواع ماوس بایول

ماوس ارگونومیک ممکن است طراحی ظاهری عجیبی و غریبی داشته باشد، اما وقتی که از آن استفاده میکنید احساس راحتی کرده و در طول روز خستگی کمتری را در دستان و مچ دست خود احساس خواهید کرد و این خیلی مهم است.

مورد دیگری که باید در ظاهر ماوس به آن توجه داشت، تعداد کلیدهای به کار رفته در موس هستند. اگر می خواهید با استفاده از ماینبر های ماوس، کارهای خود را سریع تر انجام دهید، باید ماوسی را انتخاب کنید که دکمه های بیشتری داشته باشد. در ضمن توجه داشته باشید که کلید ها در کدام طرف ماوس و به چه تعداد و برای چه منظور طراحی شده اند.

انواع ماوس بی سیم یا سیم دار؟

بیشترین سوالی که در موقع خرید ماوس پرسیده می شود انتخاب مابین ماوس های سیم دار و ماوس بی سیم است. هر کدام از این ماوس ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خودشان هستند و بهتر است که شما با توجه به هدف کاربردی که از این تجهیزات کامپیوتری دارید، بهترین نوع را انتخاب کنند. در ادامه می توانید مزایا و معایب هر کدام از انواع ماوس بیسیم و سیم دار را مشاهده کنید.

مزایا و معایب ماوس بی سیم

  • ماوس های بی سیم جای کمی را اشغال میکنند و برای استفاده در لپ تاپ و امکان حمل آن راحتتر است.
  • این نوع ماوس ها را می توانید بدون دردسر پیچیده شدن سیم ها، در کیف حمل کرد.
  • برای استفاده برای بازی های کامپیوتری مناسب نیستند، زیرا ممکن است دستورات را کمی کندتر ارسال کنند.
  • باید همیشه یه باتری یدک به همراه داشته باشید چون ممکن است یک دفعه باتری تمام شود.

ماوس سیمی و ماوس بی سیم بایول

مزایا و معایب انواع ماوس سیمی

  • وزن ماوس سیمی به خاطر نداشت باتری داخلی سبکتر است و استفاده از آن راحت می باشد.
  • در ماوس سیمی دیگر نگران تمام شدن باتری نخواهید بود.
  • دستورات را به سیستم کامپیوتری بدون وقفه و با سریعترین حالت ممکن ارسال می کنند.
  • معمولا برای حمل کردن گزینه خوبی محسوب نمی شوند ولی مشکل خاصی هم ایجاد نمیکنند.
  • در انجام بازی های کامپیوتری ممکن است بعضی اوقات سیم باعث محدودیت در حرکت شود. ولی در کل این نوع ماوس ها بهتر از ماوس های بیسیم برای بازی هستند.

سنسور ماوس چیست؟

مورد دیگری که به هنگام خرید ماوس باید به آن دقت کنید، سنسور آن است. سنسور ماوس تاثیر مستقیمی روی عملکرد آن دارد. در بعضی از جدیدترین و حرفه ای ترین ماوس ها از سنسورهای دارک فیلد (DarkField) استفاده شده که به شما اجازه می دهد از ماوس روی تمام سطوح، حتی سطوح شیشه ای عملکرد خود را به خوبی انجام دهد.

توانایی تنظیم DPI یکی دیگر از ویژگی هایی است که مربوط به سنسور ماوس است که در اکثر ماوسهای گیمینگ این قابلیت امروزه دیده میشود و حتی در ماوس های معمولی هم بعضا این قابلیت قرار داده شده است. با تنظیم DPI می توانید قدرت تشخیص ماوس را به ازای نقطه بر اینچ تعیین کنید و این کار را بنا به مورد استفاده ای که دارید و حالتی که مناسب شماست باید انتخاب کنید.

چطور می توانم ماوس باکیفیت بخرم؟

دقت داشته باشید که هر ماوس گران قیمتی با کیفیت نیست. و نقطه مقابل این جمله هم وجود دارد، هر ماوس ارزان قیمتی بی کیفیت نیست. باید هنگام خرید ماس خوب معیارهایتان را بررسی کنید. اول باید مشخص کنید که ماوس سیمی می خواهید بخرید یا ماوس بی سیم؟ بعد بنا به اندازه دستانتان باید مشخص کنید که ماوی که قصد خرید آن را دارید باید به لحاظ اندازه به چه شکل باشد، آیا ماوس با ابعاد بزرگ می خواهید یا ماوس کوچک.

بعد از این معیارها نوبت می رسد به وزن ماوس، اگر وزن ماوس برایتان مهم است حتما این معیار را در نظر بگیرید، ماوس های بی سیم به دلیل استفاده از باتری وزن بیشتری دارند. شاید بگویید باتری وزنی ندارد که، بله درسته ولی همان وزن کم می تواند بعد از استفاده طولانی مدت شما را کاملا کلافه کند، همانند وزنه ای است که مثلا یک کیلو وزن دارد، شما می توانید این یک کیلو را خیلی راحت از زمین برداشته و حمل کنید. ولی اگر همین وزنه یک کیلیویی را به مدت طولانی دستتان نگه دارید یواش یواش احساس خستگی خواهید کرد، احساس سنگینی بیشتری خواهید کرد. این موضوع دقیقا در وزن ماوس هم صدق می کند. حتما در هنگام خرید اگر استفاده طولانی مدت دارید، وزن ماوس را در معیارهایتان بگنجانید تا بعدا احساس پشیمانی نکنید.

نکته دیگر هم طراحی ظاهری ماوس هست، اگر شما چپ دست هستید پیدا کردن ماوس ارگونومیکی که مناسب شما باشد کمی دشوار خواهد بود چون اکثر این ماوس ها برای افراد راست دست طراحی شده اند و تعداد خیلی کمی از ماوس های ارگونومیک برای استفاده از دست چپ طراحی شده اند. چنانچه به هر دلیلی نتوانید ماوس ارگونومیک مناسب استفاده از دست چپ را پیدا کنید، توصیه ما به شما این است که از ماوس های متقارن استفاده کنید. این نوع ماوس ها معمولا برای استفاده از هر دو دست مناسب هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. حتی در بعضی از این نوع ماوس ها طراحی ارگونومیک به صورت متقارن و خیلی اصولی انجام شده است.

اما ماوس متقارن چیست؟

ماوس متقارن ماوسی است که طراحی آن به گونه ای است که اگر آن را در حالت عمودی به دو قسمت تقسیم کنیم هر دو قسمت شکل یکسانی دارند. این گونه ماوس های از جمله ماوس هایی با سبک قدیمی هستند که هم طرفداران زیادی دارند و هم قیافه کج و کوله ای ندارند و برای کسانی که به سادگی و زیبایی اهمیت می دهند مناسب است. و همانطور که گفته شد برای افراد چپ دست و راست دست هر دو مناسب است چون به دلیل طراحی ظاهری یکسان برای همه افراد قابل استفاده است. ماوس هایی که به صورت روزانه و معمولا در استفاده های خانگی و اداری کاربرد دارند را معمولا به صورت متقارن طراحی می کنند.

ماوس متقارن بایول

قانون خرید ماوس چیست؟

البته یادتان باشد هیچ قانونی برای استفاده از ماوس ها وجود ندارد و شما باید مطابق با سلیقه و نیاز خود ماوس مناسب خودتان را انتخاب کنید. مثلا نمی توان گفت ماوس گیمینگ که مخصوص بازی های کامپیوتری طراحی شده است را حتما باید گیمرها استفاده کنند. از این ماوس برای همه امور خانگی، اداری، سازمانی، طراحی و غیره می توان به بهترین شکل استفاده کرد. هدف از معرفی معیارهای خرید ماوس این نیست که شما حتما باید فلان ماوس را خریداری کنید. اگر بودجه شما به قدر کافی است و از شکل و شمایل ماوس چندین میلیونی خوشتان آمده ولی شاید در طول سال چند ساعت بیشتر کار نکند، می توانید بخرید. همان کار و وظایف را برای شما انجام خواهد دارد.

سخن ما با کسانی است که همیشه میخواند مطابق نیاز خرج کنند، مطابق نیاز وسیله ای بخرند. کسانی هستند که آپشن اضافی برای عملکردی که به دردشان نخواهد خورد را نمی خواهند. کسانی که به صورت تخصصی کار می کنند و می خواهند در خرید ماوس دقت کنند تا مبادا ماوسی که می خرند عملکرد کاری آنها را کاهش دهد. 

هستند کسانی که به زیبایی ظاهری اهمیت می دهند و فقط به خاطر ظاهر کار می خواهند ماوسی با قیافه عجیب و غریب و نورپردازی های متفاوت بخرند تا میز کارشان زیبا شود. مهم نیست می توانید بخرید.

هستند کسانی که کارهای طراحی و گیمینگ انجام می دهند ولی بودجه کافی برای خرید ماوس چند میلیونی را ندارند، باز مهم نیست می توانید ماوس ارزانتری بخرید. ولی شاید کمی به بهترین شکل شما را همراهی نکند، ولی قطعا کار شما را راه خواهد انداخت.

در هر صورت برای خرید ماوس هیچ قانون و معیار خاصی وجود ندارد، شما بنا به بودجه و علاقه ای که دارید می توانید محصول مورد نظرتان را خرید کنید.

ولی در سخن پایانی به عنوان کارشناس فروش بایول عرض می کنم، قرار دادن معیارهایی برای خرید، و بررسی و تحقیق قبل از خرید همیشه در هر نوع کالایی شما را به بهترین انتخاب که شما را راضی کند نزدیکتر خواهد کرد.

هستند کسانی که گران ترین ماوس ها را خریدند ولی ناراضی بودند و در مقابل کسانی هم بودند که ارزانترین ماوس ها را خریدند و چندین سال با رضایت استفاده کردند. آیا شما هم اینگونه افراد را تا حالا دیده اید؟ به نظر شما علت رضایت یا نارضایتی آنها چه می تواند باشد؟ اگر بتوانید به این سوالات جواب دهید، بدانید که شما معیارهای انتخاب یک ماوس خوب را متوجه شده اید و در خرید ماوس موفق خواهید بود.

اگر در این مورد تجربه خاصی دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا به دیگران هم در خرید ماوس کمکی کرده باشید.

با تشکر از همراهی شما

کارشناس فروش بایول

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد