راهنمای خرید ماوس

راهنمای خرید ماوس
آیا نمی دانید که ماوس چی بخرید؟ آیا در بین این همه تنوع ماوس ها سر درگم شده اید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را در مورد خرید ماوس راهنمایی کنیم.

راهنمای خرید ماوس

اگر از یک ماوسی بی کیفیت و بدون ارگونومیک استاندارد استفاده کنید قطعا باعث خستگی دست و آسیب رسیدن به رگهای دستان شما خواهد شد. ماوس هایی که کیفیت پایینی دارند در مدت زمان کمی کارایی خود را از دست خواهند داد و برای شما آنطور که انتظار دارید کار نخواهند کرد. به همین جهت کسانی که مدت زیادی با کامپیوتر مشغول کار هستند اکیدا توصیه می کنیم که ماوس را وسیله ای ساده در نظر نگیرند و در خرید ماوس بیشتر دقت کنند چون علاوه بر راحتی در استفاده سلامتی دستان و مچ دست شما را تضمین می کند. امروزه این سخت افزار قدیمی و پرکاربرد در مدل های و تنوع های بسیار زیادی تولید شده است و خرید ماوسی مناسب می تواند شما را سر درگم کند. پس با این مقاله از بایول همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انتخاب موس مناسب را در اختیارتان بگذاریم.

ولی گذشته از اینها واقعا یه ماوس خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ یه معیارهایی را در هنگام خرید ماوس باید در نظر بگیریم؟ آیا همیشه باید ماوس گران قیمت بخریم یا خرید ماوس ارزان هم منطقی است؟ ماوس سیمی یا بیسیم؟ 

در مقاله حاضر به جواب این سوالات می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

راهنمای خرید ماوس بایول

ماوس بی سیم بخرم؟ یا ماوس سیمی بخرم؟

اولین چیزی که باید اول بررسی کنید این است که تکلیفتان را با خودتان روشن کنید، اینکه ماوسی که میخواهید بخرید سیمی باشه یا ماوس بیسیم باشه؟ اگه به این سوال جواب دهید یه قدم خوب و موثر در ابتدا برداشته اید. هر دو نوع ماوس بی سیم و ماوس سیمی دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و شما باید طبق نیاز خود یک مورد را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی دقیقتر هر کدام خواهیم پرداخت ولی در همین ابتدا می گوییم اگر شرایط کاری شما جوری است که نمی خواهید سیم دست و پا گیر شود، ماوستان را از نوع بی سیم انتخاب کنید و از طرفی این هم در نظر بگیرید که ماوس بیسیم برا کارکرد نیاز به باتری دارد و شما باید هرچند گاهی هزینه ای برای خرید باتری دهید و علاوه بر آن همیشه یه باتری اضافی همراه داشته باشید چون تمام شدن انرژی باتری در ماوس ها خبر نمی دهد مانند سکته ای است که ماوس را یکدفعه از کار می اندازد و در صورتی که کار مهم و ضروری داشته باشید می تواند شما را وسط کار رها کند. در ادامه به بررسی دقیقتر هرکدام می پردازیم.

ماوس سیمی

ماوس های سیمی قیمت کمتری نسبت به ماوس های بیسیم دارند ولی سرعت ارسال دیتا در حالت سیمی باعث شده است که صدور فرمان در ماوس های سیمی سرعت بیشتری داشته باشد و این موضوع برای حرفه ای های گیمینگ بسیار اهمیت دارد، چون گیمرهای واقعی همیشه می خواهند یک قدم حتی در حد میلی ثانیه از رقیب خود جلو باشند و در دنیای پرسرعت امروزی همین میلی ثانیه تفاوت برنده شدن یا بازنده شدن را رقم می زند. به همین علت اکثر ماوس های گیمینگ از نوع سیمی طراحی شده اند. اگر بخواهیم از معایب ماوس سیمی بگوییم داشتن سیم که می تواند در بعضی وقت ها برایتان دست گیر باشد و همچنین طول سیم محدود هست و اگر بخواهید کمی فاصله خود را از مانیتور بیشتر کنید ممکن است ماوس سیمی این اجازه را به شما ندهد.

ماوس سیمی بایول

ماوس بی سیم

در ماوس های بیسیم به دلیل نبود سیم آزادی عمل بیشتری دارید، میز کاریتان خلوتر خواهد بود و حتی در شرایط جابه جایی در کیف شما به راحتی جا می گیرد، مشکل گره خوردن سیم را نخواهید داشت. ماوس بیسیم را مانند ماوس سیمی به راحتی می توانید به انواع دستگاه ها مثل کامپیوتر، لپ تاپ، دستگاه های هوشمند آندرویدی مثل موبایل و تبلت و سایر دستگاه ها مثل دی وی آر و غیره متصل کنید. در زمانهای ابتدایی که ماوس های بی سیم ساخته شده بودند برای اتصال به کامپیوتر کمی پیچیدگی داشتند، بعضی از آنها نیاز به نصب شدن داشتند و بعضی ها نیاز بود که با دانگل خود چفت بشوند تا بتوانند کار کنند. ولی امروزه تمامی ماوس های بیسیم به صورت نصب خودکار هستند و به گونه ای که با یک دانگل یو اس بی به کامپیوتر متصل می شوند و به صورت خودکار و در عرض چند ثانیه آماده به کار می شوند.

ماوس بی سیم بایول

اکثر ماوس های بی سیم برای کارکرد نیاز به باتری برای تامین انرژی خود هستند. توصیه ما به شما این است که اگر میخواهید باتری ماوس بیسیم شما زود تمام نشود معمولا زیر ماوس های بیسیم دکمه ای جهت خاموش و روشن کردن موس وجود دارد، در زمان هایی که استفاده نمی کنید ماوس را خاموش کنید. ولی با گذشت زمان متخصصین متوجه شدند که اکثرا کاربران موقع خاموش کردن کامپیوتر و در زمان هایی که از موس استفاده نمی کنند یادشان می رود که موس را خاموش کنند و این موضوع باعث می شد که باتری موس زود تمام شود. برای حل این مشکل روشی را طراحی کردند که ماوس بیسیم فاقد دکمه روشن و خاموش است و وقتی که کامپیوتر یا لپ تاپ را خاموش میکنید ماوس بیسیم نیز به صورت خودکار خاموش می شود. 

لازم است این هم به مطلبمان اضافه کنیم، بعضی از ماوس های بی سیم برای کارکرد نیاز به باتری خارجی ندارند، زیرا باتری آنها به صورت داخلی و قابل شارژ درست شده است و وقتی که باتری ماوس تمام می شود آن را با یک شارژر موبایل می توانید شارژ و مجددا استفاده کنید.

ماوس ارزان بخریم یا نخریم؟

امروزه ماوس های کامپیوتر با قیمت های بسیار متنوع یافت می شوند. این ماوس ها امروز که این مقاله را برایتان می نویسم از 50 هزار تومان هستند تا چند میلیون تومان. اما آیا ماس گران قیمت همیشه ماوس خوبی است؟ آیا خرید ماوس ارزان می تواند به ضرر ما باشد؟ اصلا چرا ماوس ها باید این همه تفاوت قیمت داشته باشند؟ آیا ماوس گران قیمت کارایی ما را در کار کردن با رایانه بالا خواهد برد؟ آیا ماوس ارزان قیمت کارایی ما را پایین خواهد برد؟ اینها همه تصورات غلطی هستند که نباید به دام اینگونه تصورات بیافتید. زیرا هر ماوسی بنا به حیطه کاری و نیازی که کاربر دارد طراحی شده است و نمی توان گفت که ماوس 50 هزار تومنی ماوس بدی است چون کسی که شاید در طول سال فقط چند ساعت با کامپیوتر کار می کند قطعا این کاربر نیاز به ماوس چند میلیونی ندارد و یک ماوس ارزان می تواند نیاز او را براورده کند. با این توصیف نمی توان گفت کدام ماوس خوب و کدام بد است. زیرا ماوس بد نداریم و هرکدام بنا به نیازها طراحی شده اند. شرکت های خیلی بزرگ و از برندهای معروفی هستند که ماوس های ارزان تا گران را تولید می کنند، اگر ماوس ارزان بد بود همچین برندهایی اقدام به تولید همچین ماوس هایی نمی کردند. آنها نیاز کاربر را تشخیص داده اند و بنا به اون اقدام به تولید محصولات کرده اند.

چه زمانی ماوس ارزان بخریم؟

اگر در طول روز چند ساعت از سیستم رایانه ای خود استفاده نمیکنید توصیه ما به شما این است که ماوس ارزانتری بخرید. مثلا اگر شما در طول روز یکی دو بار فقط ایمیلتان را چک می کنید یا به یک سایت خبری برای خواندن اخبار روزانه مراجعه می کنید، یا می خواهید ماوس را به دی وی آر دوربین متصل کرده و شاید ماهی یک بار هم نیاز به چک کردن دی وی آر نباشد، استفاده کنید. در این شرایط عاقلانه نخواهد بود که بخواهید ماوس چند میلیونی بخرید. ماوس ارزان تر برای شما بهتر و اقتصادی و قطعا عاقلانه خواهد بود. البته تاکید می کنیم اگر ماوس ارزان می خرید هم از برندهای معروف خریداری کنید. چون هر ارزانی هم ارزش خرید ندارد. بعضی از شرکت های بی نام و نشان در حدی ماوس بی کیفیت تولید می کنند که شاید برای شما یک روز هم کار نکنند. پس حتما برند ماوسی که میخرید شناخته شده باشه بهتر است.

چه زمانی ماوس ارزان نخریم؟

اگر شما طراح گرافیک کامپیوتری هستید، اگر گیمر هستید که علاقه به بازی های کامپیوتری دارید و می خواهید از رقیبتان یک پله جلوتر باشید، یا اگر معماری هستید که زیاد با کار طراحی و نقشه کشی سر و کار دارید و یا در هر شرایط که از ماوس زیاد استفاده می کنید و به راحتی دست اهمیت می دهید. در این شرایط شما باید ماوس ارزان نخرید. ماوس های زیادی از برندهای معتبر و معروف تولید شده اند که می تواند شما را در این راه به بهترین شکل همراهی کنند. اگر از این دسته از افراد هستید قطعا شما در انتخاب ماوس خود دقت کنید و خودتان را به خسیسی نزنید و با کمی هزینه بیشتر بهترین گزینه را برای خود تهیه کنید.

فاکتور های مهم برای خرید یک ماوس خوب

مطالبی که تا به اینجا ذکر شد تنها ویژگی هایی نیستند که باید برای خرید یک ماوس خوب و مطابق نیاز شما در نظر بگیرید. بلکه فاکتورهای مهم دیگری هم هستند که در هنگام خرید ماوس باید هم مطابق با نیاز و هم عملکردی که انتظار دارید به آن دقت کنید. در ادامه به بررسی سایر ویژگی ها و فاکتورهایی که باید در هنگام خرید ماوس دقت کنید خواهیم پرداخت.

دقت حسگر ماوس (DPI) 

یکی از فاکتورهای مهمی که در خرید ماوس باید دقت کنید میزان دی پی آی آن است. این اصطلاح یعنی قدرت تشخیص نقطه بر اینچ است و هرچقدر میزان تشخیص حسگر یک موس بیشتر باشد میشه گفت دقت آن ماوس بیشتر است. ماوس هایی که DPI بالایی دارند کارایی خیلی خوبی در وبگردی و بازی های کامپیوتری و حتی طراحی خواهند داشت. هرچه دقت ماوس بیشتر باشد می تواند سریعتر حرکت کند. این حرکت سریع به معنایی که تلفظ می شود نیست یعنی موس با انجام حرکات کمتر کارهای بیشتری می تواند انجام دهد.

اکثر ماوس هایی که DPI بالایی دارند دارای دکمه تغییر دقت هستند که می توانید در حین استفاده آن را تغییر دهید و مطابق نیاز خود تنظیم نمایید.

طراحی بدنه ماوس و ارگونومیک

قطعا یکی از معیارهای انتخاب ماوس طراحی بدنه و زیبایی ظاهری آن است. این را بدانید که شاید یک ماوس خیلی زیبا باشد ولی دلیل بر خوش دست و راحت بودن آن نیست. طراحی ارگونومیک به حالتی گفته می شود که ماوس جوری زیر دست قرار میگیرد که شما احساس راحتی در استفاده از آن خواهید داشت. شما را در مدت طولانی خسته نخواهد کرد و علاوه بر این کارایی بهتری برای شما به لحاظ عملکرد خواهد داشت. به این گونه ماوس ها ارگونومیک می گویند. اکثر ماوس های ارگونومیک ظاهر کج و کوله ای دارند ولی وقتی دست روی آن قرار میگرید احساس میکنید که این مخصوص دست شما ساخته شده است.

پس در خرید ماوس قطعا به طراحی بدنه و ارگونومیک بودن آن دقت کنید. لازم به ذکر است که ماوس ارگونومیک برای کسانی که استفاده کمی از رایانه دارند زیاد ضروری نیست. ارگونومیک بودن ماوس قطعا تاثیری در قیمت آن خواهد داشت و به نسبت ماوس های ساده با طراحی متقارن کمی قیمت بالاتری دارند. همچنین موس های ارگونومیک طراحی بزرگتری دارند و متاسفانه چون اکثر جمعیت کاربران راست دست هستند، این گونه ماوس ها اکثرا برای افراد راست دست تولید شده اند و پیدا کردن ماوس ارگونومیکی که مناسب افراد چپ دست باشد کمی دشوار است ولی غیر ممکن نیست.

تفاوت ماوس لیزری یا اپتیکال در چیست؟ کدام بهتر است؟

حسگرهای ماوس ها به دو دسته تقسیم می شوند، حسگرهای اپتیکال یا همان نوری و حسگرهای لیزری، حسگر ماوس قطعه ای است که در هر ثانیه هزاران تصویر را برداشته و با الگوریتم های خاصی حرکت ماوس را تشخیص و به سیستم رایانه ای اعلام می کند. در حسگرهای اپتیکال از یک ال ای دی و یک سنسور نحوه حرکت ماوس تشخیص داده می شود. ولی در حسگرهای لیزری به جای ال ای دی از لیزر برای تشخیص حرکت ماوس استفاده می شود که بسیار دقیقتر است و برای گیمرها و طراحان بسیار اهمیت دارد. مزیت دیگر ماوس لیزری به نسبت اپتیکال در این است که در تمامی سطوح حتی شیشه به خوبی و بدون هیچ مشکلی کار می کند. پس با این توصیفات یکی دیگر از معیارهای خرید ماوس نوع حسگر آن می باشد که مطابق با نیاز خود باید نوع آن را مشخص کنید.

تعداد دکمه های ماوس

در قدیما تمامی موس ها دارای سه عدد دکمه استاندارد بودن که شامل کلیک چپ، کلیک راست و دکمه اسکرول بودند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیاز کاربران و همچنین پیچیده تر شدن رقابت ها ماوس ها هم برای عملکرد بهتر به آپشن ها و دکمه های بیشتری مجهز شدند.

از جمله این دکمه ها همانطور که بالا ذکر شد دکمه DPI است. ماوس هایی که حسگر آنها در محدوده متغیر عمل می کند و می توانید آن را تغییر دهید برای آن یک دکمه تعیین شده تا بتوانید دی پی آی را تغییر دهید. دکمه های دیگری که معمولا کارایی خوبی برای کسانی که زیاد با پوشه های کامپیوتر سر و کار دارند و وبگردی می کنند، دکمه های Back و Forward است که به خوبی و راحتی هر چه تمام می توانید در داخل پوشه ها یا صفحات وب به عقب برگردید یا به جلو حرکت کنید.

نوع دیگر دکمه ها بر روی بعضی موس های گیمینگ تعبیه شده اند که با نصب نرم افزار مخصوص وظایف آنها را می توانید تعیین کنید تا در اجرای بازی یا هر سیستمی که با آن مشغول به کار هستید سرعت عمل بهتری داشته باشید. پس با این توصیفات یکی دیگر از معیارهای خرید ماوس را فهمیدید و باید در حین خرید مطابق نیاز خود به آن توجه کنید.

برند و گارانتی ماوس

همانطور که قبلا گفتیم، حتی اگر بخواهید مطابق نیاز خود یک ماوس ارزان تهیه کنید، حتما از برندهای شناخته شده خرید کنید، خرید ماوس از برند شناخته شده خیال شما را به لحاظ کیفیت راحت خواهد کرد. همانطور که قبلا گفتیم یکی از معیارهای ارزان بودن ماوس، آپشن های آن است که به نسبت سایر ماوس ها شاید کمتر باشد. پس حداقل همچین ماوسی را از برند معتبر تهیه کنید.

معیار دیگر خرید ماوس گارانتی آن است، اگر ماوس گران قیمت می خرید قطعا داشتن گارانتی اهمیت بالایی خواهد داشت. چون یادتان باشد تمامی محصولات تولید شده در دنیا در هر برندی که باشد احتمال خرابی 1 یا 2 درصد وجود دارد. اگر ماوس با ارزشی خریداری کنید مهم است که گارانتی داشته باشد تا در صورت وجود مشکل هزینه شما به هدر نرود. و از طرفی دیگر داشتن گارانتی برای بعضی ماوس های ارزان زیاد هم اهمیت ندارد چون هرجور حساب کنید هزینه ارسال و برگشت از گارانتی ممکن است از قیمت ماوس بیشتر شود پس در این شرایط زیاد مقرون به صرفه نخواهد بود که بخواهید حتما ماوس شما گارانتی داشته باشد. ولی حتما از فروشنده مهلت تست برای اینگونه از موس ها بگیرید. فروشگاه بایول علاوه بر گارانتی خود محصولات، چه کالایی که می خرید گارانتی داشته باشد و چه نداشته باشد، 7 روز مهلت تست می دهد، چنانچه در این 7 روز مشکلی باشد خود فروشگاه رسیدگی میکند و بعد از آن اگر کالا دارای گارانتی باشد به شرکت گارانتی کننده ارسال می شود.

انواع دیگر ماوس های موجود در بازار

همانطور که گفتیم ماوس ها انواع مختلفی دارند که بنا به نیاز کاربران تولید شده اند. از جمله این موس ها می توان به ماوس سایلنت یا همان بی صدا، ماوس گیمینگ و ماوس بلوتوثی اشاره کرد.

ماوس سایلنت

ماوس سایلنت یا همان بی صدا از جمله ماوس هایی هستند که اخیرا گسترش پیدا کرده اند، این گونه ماوس ها به دلیل بی صدا بودن مخصوصا در محیط های آرام طرفداران بسیاری پیدا کرده است و همچنین به دلیل بی صدا بودن کلیک های آن احساس نرمی خوبی به کاربر منتقل می کند و کاربر از استفاده از این ماوس سایلنت به عنوان تجربه ای جدید و آپشنی ایده آل لذت می برد. پس اگر شما هم به این معیار علاقه دارید حتما در خرید ماوس به آن دقت کنید.

ماوس سایلنت بایول

ماوس گیمینگ

در بازار دو نوع ماوس گیمینگ وجود دارند و بهتر است از ابتدا این دو را از هم جدا کنید. اولی ماوس هایی هستند که فقط ظاهر گیمینگ دارند و به خاطر زیبایی تولید شده اند، دومی هم ماوس گیمینگ واقعی هستند که علاوه بر ظاهر دارای آپشن های مخصوص گیمینگ هستند.

ماوس گیمینگ واقعی علاوه بر ظاهر زیبا و نورپردازی چشم نوازی که اینگونه از ماوس ها دارند دارای دقت حسگر فوق العاده ای بوده و دکمه های بیشتری برای عملکرد بالاتر دارند. همچنین در ماوس های گیمینگ به طراحی ارگونومیک ماوس اهمیت خیلی زیاده داده شده و در طراحی اینگونه ماوس ها حساسیت لازم را نشان داده اند.

خرید ماوس

حتما در خرید ماوس گیمینگ واقعی به معتبر بودن برند ماوس دقت کنید، چون همانطور که گفته شد بعضی از ماوس ها فقط ظاهر گیمینگ دارند که برای زیبایی بیشتر و فروش بیشتر طراحی شده اند.

چرا به پد ماوس احتیاج داریم؟

پد ماوس ها هم در انواع مختلفی ساخته شده اند. که در این مقاله به بررسی جزئی این موضوع می پردازیم ولی در مقاله ای دیگر به شرح کامل آن خواهیم پرداخت، پد ماوس ها امروزه در انواع پد ماوس های گیمینگ، پس ماوس ساده تخت و پد ماوس طبی دسته بندی شده اند.

همانطور که از نام آنها پیداست پد ماوس ساده ظاهری تخت و ساده داشته که از قدیما این گونه پدها استفاده میشوند، پد ماوس گیمینگ هم ظاهری خفن و حتی در بعضی مدل های دارای نورپردازی بوده و معمولا اندازه بزرگتری دارند. و پد ماوس طبی هم دارای یک قسمت برآمدگی برای قرار گیری مچ دست است که در استفاده طولانی مدت راحتی را برای شما فراهم خواهد کرد. 

حتما در خرید ماوس یه پد ماوس خوب هم تهیه کنید، چون در نحوه عملکرد ماوس شما تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

کلام آخر از بایول

در دنیای امروزی نقش ماوس خیلی پررنگ تر از گذشته شده و خرید ماوسی که مطابق نیاز شما باشد و بتواند نیاز شما را به بهترین شکل تامین کند اهمیت بسیار بالایی دارد. در مقاله حاضر سعی کردیم به بهترین شکل شما را در خرید ماوس یاری کنیم. البته هرچقدر در این باره بگوییم قطعا کم است. مقالات زیادی در بایول در مورد ماوس و سایر محصولات منتشر شده اند. حتما خواندن آنها برای اطلاعات عمومی خالی از لطف نخواهد بود. از اینکه این مقاله ما را با حوصله تا اینجا همراهی کرده و اطلاعات خود را بیشتر کرده اید از شما متشکریم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد