بهترین کامپیوتر تا 10 میلیون تومان؛ اداری پر قدرت!

بهترین کامپیوتر تا 10 میلیون تومان؛ اداری پر قدرت!
در این بخش از مجله بایول به معرفی سیستم کامپیوتری که حدود قیمت آن 10 میلیون تومان باشد می پردازیم. در طول این مطلب با ما همراه باشید.

زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه

بهترین سیستم کامپیوتر تا 10 میلیون تومان؛ اداری پر قدرت!

یافتن مناسب ترین و بهترین ترکیب قطعات به منظور خرید سیستم جزو مهارت هایی هستند که از توان بسیاری از افراد خارج است چرا که به غیر از دانش فنی بایستی از اوضاع بازار نیز برای انتخاب بهترین کانفیگ سخت افزاری اطلاعات کافی را داشت. عموماً در بین دوستان و آشنایان، افرادی هستند که در موقع خرید از آن ها می توانید راهنمایی بگیرید. ولی اگر به این شخص دسترسی نداشتید یا خودتان به این مسائل آشنایی کافی دارید، مطالعه مقاله های سیستم پیشنهادی کامپیوتر می تواند برای شما سودمند و آموزنده باشد.

در این سری از مقاله های سیستم پیشنهادی می خواهیم بهترین و مناسب ترین کانفیگ سخت افزاری برای خرید سیستم کامپیوتری در محدوده های قیمتی و کاربردهای گوناگون را معرفی نماییم. در مقاله معرفی بهترین سیستم کامپیوتر تا 10 میلیون تومان، نخست باید این موضوع را مشخص کنیم که با پرداخت 10 میلیون تومان چه سیستم سخت افزاری را می توانید تهیه نمایید و اینکه آیا این سیستم نیازهای شما را پاسخگو خواهد بود یا نه؟ در ادامه مقاله قطعات پیشنهادی برای این سیستم و علت معرفی را خدمت شما توضیح خواهیم داد. بنابرین برای داشتن اطلاعات کافی توسط بایول ما را همراهی کنید.

چه انتظاری از سیستم ده میلیون تومانی باید داشته باشید؟

با صرف هزینه به مبلغ حدود 10 میلیون برای سخت افزار سیستم (بدون در نظر گرفتن مبلغ خرید مانیتور، موس و کیبورد) می توانید سیستمی را انتخاب کنید که برای همه کارهای اداری و مولتی مدیا کاملا جوابگو باشد. به عبارتی، سیستم از سرعت خوبی برخوردار است، ویندوز با سرعت زیادی لود می شود، می توانید چندین تب پشت سر هم را در مرورگر باز کنید بدون آنکه سیستم هنگ کند. و برای استفاده های معمول از فتوشاپ و حتی ویرایش ویدئو هم با مشکل مواجه نخواهید بود.

سخت افزار سیستم قابل آپدیت خواهد بود و چنانچه بخواهید می توانید آن را ارتقا دهید، ولی این سیستم مناسب بازی نمی باشد. می توان به بازی های قدیمی و سبک با آن پرداخت،ولی برای بازی کردن بازی هایی که نیاز به کارت گرافیک قدرتمند دارد و امکان دارد قیمت این گرافیک از خود سیستم شما هم بیشتر باشد.

اگر کمی بیشتر از 10 میلیون تومان هزینه کنم

چنانچه برایتان مقدور باشد کمی بیشتر هزینه کنید، می توانید با پردخت چند میلیون تومان بیشتر سی پی یو پرقدرت تر، رم بیشتر یا مادربرد قدرتمند تر خریداری نمایید. هرچند پرداخت هزینه بیشتر برای کاربردهای اداری تاثیر قابل توجهی در قدرت سیستم ایجاد نخواهد کرد ولی چیزی که ارزش زیادی برای خرید کردن دارد، سیستم گیمینگ می باشد که تقریبا برای خرید سیستم مناسب بازی بایستی حدود 20 میلیون تومان در نظر بگیرید.

اگر کمتر از 10 میلیون تومان هزینه کنم

با هزینه کمتر از ده میلیون تومان نیز می توان یک سیستم خریداری کرد، ولی بایستی به دنبال سی پی یو های نسل قدیم تر باشید. موقع پردازش های سنگین قدرت سیستم پایین خواهد بود و ممکن است بعد از چند سال تصمیم بگیرید سیستم خود را ارتفا دهید، انجام دادن این کار آنچنان هم راحت نمی باشد، چنانچه می خواهید سیستم ارزان قیمت تری خریداری نمایید یا نمی خواهید آن را بیشتر تحت فشار قرار دهید، خرید سیستم دست دوم یا استوک نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

بهترین سیستم کامپیوتر تا 10 میلیون تومان

پس ارائه توضیحات ذکر شده در بالا می توان گفت با قدرت کلی سیستم تقریباً آشنایی پیدا کرده اید. در ادامه مطلب مشخصات قطعات سیستم پیشنهادی 10 میلیون تومانی را جداگانه بررسی می کنیم. دقت کنید که تمامی قطعاتی را که می خواهیم بررسی کنیم می توانند با قطعات دیگر جایگزین شوندولی در موقع انتخاب جایگزین، به نوع سوکت و سازگار بودن با دیگر قطعات باید دقت کافی داشته باشید. لازم به ذکر است قیمت های اعلام شده حدودی بوده و به قیمت روز آن در هنگام ارائه این مقاله می باشد.

CPU

برای این سیستم، پیشنهاد ما سی پی یو i3 اینتل نسل 8 با 4 هسته واقعی و 4 رشته می باشد که هم در مقایسه با نسل های قبلی سرعت زیادتری دارد، هم در مقایسه با نسل جدید که در بازار موجود است قیمت مقرون به صرفه و ارزش خرید زیادی دارد. این سی پی یو 64 بیتی می تواند از کارت گرافیک آنبرد هم برخوردار باشد و به خرید کارت گرافیک جداگانه برای کاربردهای عادی و نیمه حرفه ای نیازی نخواهد بود.

هرچند می توان با هزینه بیشتر سی پی یو Core i5 یا Core i7 از همین نسل را نیز خرید. ولی باید بگوییم همین سی پی یو هم از لحاظ پردازشی قدرت زیادی را دارد و برای کاربردهایی که توضیح دادیم می تواند جوابگو باشد و به پرداخت هزینه زیادتر نیازی نیست. اندازه فرکانس پایه پردازنده سری کافی لیک به 3.6 گیگاهرتز می رسد که با داشتن 6 مگابایت حافظه کش برای اجرای راحت تر کارهای روزمره، بازی های سبک و معمولی و نرم افزارها مناسب می باشد.

فن خنک کننده

هنگام خرید پردازنده بایستی به فکر خزید فن سی پی یو  نیز باشید چرا که موجب کمتر شدن دمای پردازنده و افزایش طول عمر مفید آن می شود. پیشنهاد می کنیم به فکر خرید فن خنک کننده CPU کولر مستر Cooler Master Hyper T20 باشید که در مقایسه با فن های معمولی موجود در بازار، دارای قدرت زیادتری هستند و قیمت مقرون به صرفه ای هم دارند. این فن از 7 پره پر قدرت تشکیل شده است که تا 2000 دور در دقیقه توان چرخش دارد و جریان هوای گردشی به وسیله آنها حدود 25.9 فوت در دقیقه می باشد.

این فن تنها 30 دسی بل نویز تولید می کند، از این رو موقع کار کردن سر و صدای آن باعث اذیت شما نمی شود. این خنک کننده در گروه فن های بادی جای دارد و جنس رادیاتور آن  آلومینیوم می باشد. فن کولر مستر با پردازنده های شرکت Intel و AMD برای مثال مدل های LGA1200/LGA1156/AM4/AM2 و… سازگاری دارد.

مادربرد

برای انتخاب مادربرد به جز سازگاری با سی پی یو، برای خرید فن سی پی یو یکی از فاکتورهای مهم داشتن پورت های مختلف می باشد. در این قسمت مدل پیشنهادی ما مادربرد Biostar TB360-BTC PRO می باشد که از پردازنده های نسل نهم و هشتم Intel سری Core پشتیبانی می نماید و نوع سوکت پردازنده آن LGA 1151 می باشد. تعداد اسلات رم مادربرد بایوستار دو عدد می باشد که این دو از رم های نسل DDR4 با حداکثر فرکانس 2666 و ظرفیت 32 گیگابایت پشتیبانی می نمایند.

این مدل از مادربرد بایوستار که قیمت مناسبی نیز دارد دارای یک اسلات PCI-E 3.0 x16 و 11 اسلات PCI-E 3.0 x1 بوده که برای نصب قطعات مختلف و ارتقاء سیستم به کار می روند. اگر بخواهیم به این پورت های کاربردی اشاره ای کنیم باید بگوییم که این مادربرد دارای 4 درگاه USB 3.1 Gen1، یک پورت HDMI، یک پورت VGA، یک پورت LAN، دو پورت PS/2 برای وصل نمودن موس و کیبورد و غیره می باشد، از این رو می توان خیلی راحت مانیتور، کابل شبکه و دستگاه های دیگری را که با آن سازگاری دارند را به سیستم وصل کرد.

RAM

این سیستم می تواند با 4 گیگ رم هم کارهای شما را راه بیندازد ولی برای اینکه با هنگ کردن سیستم مواجه نباشید و برای شما موضوعی آزار دهنده نباشد حتما توصیه ما این است که حداقل 8 گیگ رم را برای سیستم خود در نظر بگیرید. رم Zeppelin DDR4 8GB 2666MHz انتخاب مناسبی برای سیستم شما می تواند باشد. در صورتی که به کار برنامه نویسی هستید یا از روی عادت می خواهید همه برنامه ها را همزمان اجرا کنید، احتمالاً خرید 2 عدد از این رم می تواند کار شما را بهتر راه بیندازد.

کارت گرافیک

پیش تر شرح دادیم که برای استفاده های معمولی از فتوشاپ، مشاهده فیلم یا حتی ویرایش ویدئو، کارت گرافیک آنبورد موجود در سی پی یو معرفی شده می تواند جوابگوی نیاز شما باشد و بهتر است برای خرید کارت گرافیک هایی با قیمت یک و دو میلیون تومانی هزینه اضافی پرداخت نکنید، چرا که تفاوت چندان محسوسی را مشاهده نخواهید کرد. حداقل مبلغی که می خواهید برای خرید کارت گرافیک هزینه کنید که تفاوت چشمگیری با کارت گرافیک آنبورد داشته باشد، حدوداً مبلغ 6 میلیون تومان می باشد که با توجه به قیمت در نظر گرفته شده 10 میلیونی برای این سیستم، نباید به فکر کارت گرافیک برای این سیستم باشیم.

حافظه

حافظه یا همان هارد، ابزار سیستم است که اطلاعات در آن ذخیره می شوند. برای نصب ویندوز و نرم افزارهای مربوطه نیازمند حدود 40 تا 60 گیگابایت فضا هستیم. چنانچه سیستم شما به دوربین مدار بسته وصل نباشد یا نیازی به فضای بیشتری برای ذخیره سازی فایل های شخصی یا فایل های ویدئویی و سریال ندارید، نیازمند هارد های HDD نخواهید بود.

اگر قصد خرید هارد را دارید، بین هاردهای HDD و حافظه SSD حتما به فکر خرید هارد SSD باشید، زیرا سرعت لود شدن سیستم زیاد بوده و در کارهای پردازشی همچون رندر گرفتن ویدئو در اس اس دی خیلی بیشتر می باشد و سرعت سیستم را به طور کلی افزایش می دهد. چنانچه به هارد یک ترابایت و بیشتر هم نیاز داشتید از یک حافظه SSD در کنار هارد استفاده نمایید. ولی توصیه می کنیم برای خرید حافظه برای این سیستم با در نظر گرفتن مادربرد معرفی شده، به سراغ حافظه SSD ای دیتا Ultimate SU630 240GB بروید. این SSD ظرفیت خوبی دارد و با توجه به اینکه در سیستم هارد وجود ندارد می تواند گزینه مناسبی باشد.

دی وی دی رایتر

رفته رفته دی وی دی رایتر نیز همچون فلاپی درایو از سیستم های رایانه حذف خواهند شد، زیرا استفاده از سی دی و DVD ها با گذر زمان کمتر شده و بارگیری کردن و فضای ابری یا بکارگیری از فلش مموری و هارد اکسترنال با دیسک ها برای جابجایی اطلاعات و داده های ضروری جایگزین خواهند شد.

با حذف شدن درایو نوری از سیستم، می توانید در هزینه نهایی سیستم صرفه جویینمایید. در صورتی که از چند سیستم در محیط کاری خوداستفاده می کنید، به جای اینکه بر روی هر یک از سیستم ها رایتر نصب کنید می توانید اقدام به خرید رایتر اکسترنال کنید تا بتوانید در هرکدام از سیستم ها که نیاز داشتید استفاده نمایید.

پاور

رساندن انرژی به همه قطعات ذکر شده بر عهده پاور می باشد که از آن می توان به منبع تغذیه نیز یاد کرد. برای سیستم پیشنهاد شده که قبلا ذکر کردیم پاور 300 واتی هم می تواند جوابگو باشد. توصیه ما برای خرید پاور، پاور گرین GREEN GP300A-ECO می باشد. چرا که گرین را می توان محبوب ترین برند پاور در ایران دانست و با افزودن کارت گرافیک (غیر گیمینگ) برای تامین انرژی مورد نیاز سیستم با مشکل مواجه نخواهید بود. هرچند پاورهای ارزان قیمتی نیز در بازار با اسم طرح ایسوس موجود هستند که قیمت بسیار مناسبی نیز دارند ولی اگر می خواهید برای ساعت های طولانی از سیستم استفاده نمایید، حتما به فکر خرید پاور با کیفیت بالا باشید و در این مورد نباید به فکر صرفه جویی در مبلغ سیستم باشید.

کیس

کیس همان قاب فلزی محافظت کننده از قطعات و مادربرد می باشد به عبارتی در این محفظه قطعات سیستم شما جای می گیرند. به غیر از گردش هوا و طراحی پنل، تفاوت خیلی زیادی میان کیس هایی که در بازار وجود دارند موجود نمی باشد. توصیه ما برای این سیستم، کیس گرین مدل AVA می باشد. می توانید با در نظر گرفتن سلیقه شخصی خودتان سایر کیس ها را نیز انتخاب نمایید و با خرید کیس های ارزان قیمت، مقداری در هزینه نهایی سیستم صرفه جویی نمایید.

کیس آوا از برند گرین در فرم فاکتور Mid-Tower ساخته شده و مادربردهای Mini-ITX ، Micro-ATX و ATX را روی آن می توان نصب کرد. 7 اسلات بر روی کیس تعبیه شده و می توان چهار عدد فن بر روی آن نصب نمود که می توان گفت برای راه اندازی یک سیستم خانگی و همچنین اداری گزینه مناسبی باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که کیس گرین دارای یک فن از پیش نصب شده 120 میلی متری هم می باشد که این موضوع نیز جای خوشحالی دارد. حداکثر سرعت چرخشاین فن 1100 دور در دقیقه می باشد.

مانیتور

قطعاتی را که تا اینجای کار معرفی کردیم حدود 10 میلیون تومان برای شما هزینه دربر دارد. اکنون باید به فکر این باشید که برای خرید مانیتور چه مبلغی را قصد هزینه کردن دارید. با مبالغ زیر دو میلیون تومان، مانیتورهای استوک یا مانیتورهایی با تکنولوژی قدیمی را می توان تهیه کرد.

ولی پیشنهاد ما به شما خرید مانیتور 24 اینچ با پنل IPS یا با کیفیت تصویر بهتر می باشد که چند مدل از کمپانی های شیائومی، جی پلاس و ایکس ویژن در بازار با قیمت حدودی چهار تا پنج میلیون تومان در بازار موجود می باشد. دقت کنید که این مانیتورها کیفیت مانیتورهای گیمینگ را برای شما نخواهد داشت (زیرا مانتیورهای گیمینگ قیمتشان چند برابر مانیتورهای معمولی خواهد بود) اما برای یک سیستم ده میلیونی این مانتیورها می توانند گزینه مناسبی باشند.

سایر لوازم جانبی

به غیر از موارد ذکر شده در بالا شما باید به فکر خرید موس، کیبورد، پد موس و ابزارهایی از این قبیل باشید که با در نظر گرفتن بودجه و نیاز خود می توانید از میان مدل های موجود، محصولاتی که مد نظرتان می باشد را تهیه نمایید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد