کالیبره کردن باتری لپ تاپ چیست؟

کالیبره کردن باتری لپ تاپ چیست؟

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

کالیبره کردن باتری لپ تاپ چیست؟

بی تردید باتری لپ تاپ یکی از مهم ترین اجزاء آن است و در صورت عدم مراقبت درست از آن، شاهد کاهش شارژدهی و در نتیجه خاموش شدن سریع و زود هنگام آن خواهید بود. کاهش کارایی باتری لپ تاپ به شیوه های مختلفی از جمله خالی شدن یهویی باتری و خاموش شدن لپ تاپ می تواند خودش را نشان دهد.

از طرفی دیگر امروزه روش و اصول های زیادی برای نگهداری صحیح از باتری لپ تاپ آموزش داده می شود که کالیبره کردن باتری لپ تاپ یکی از آن به شمار می آید. با استفاده از تکنیک های کالیبره کردن باتری لپ تاپ شما می توانید از نمایش نادرست باتری لپ تاپ و خاموش شدن یهویی آن جلوگیری کرده و به نوعی کارایی باتری را بالا ببرید. در این مطلب از مجله بایول می خواهیم تا به این سوال شما پاسخ دهیم که کالیبره کردن باتری لپ تاپ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

چرا کالیبره کردن باتری لپ تاپ مهم است؟

چرا کالیبره کردن باتری لپ تاپ مهم است؟

در صورتی که کالیبره کردن باتری لپ تاپ شما به مشکل برخورد کرده باشد، میزان شارژ صحیح باتری شما به درستی نمایش داده نخواهد شد. در همچین شرایطی می‌توانید با کالیبره کردن باتری لپ تاپ این مشکل را درست کنید. به طور کلی کالیبره کردن باتری لپ تاپ موجب نخواهد شد که طول عمر باتری بیشتر شود، با این حال باعث می‌شود تا میزان دقیق‌تری از شارژ باقی مانده سیستم به شما نمایش داده شود.

هر چند وقت یک بار باید باتری لپ تاپ را کالیبره کرد؟

تولید کنندگان لپ تاپ معمولا پیشنهاد می‌دهند که باتری را هر 2 الی 3 ماه یک بار کالیبره کنید. انجام این عمل باعث می‌شود تا میزان شارژ باتری شما به صورت دقیق‌تری نمایش داده شود. در واقع، اگر نگرانی در این مورد ندارید که میزان شارژ باتری شما دقیق نیست، نیازی هم نخواهید داشت تا اقدام به کالیبره کردن باتری لپ تاپ کنید. با این وجود اگر باتری لپ تاپتان را به صورت منظم کالیبره نکنید، ممکن است ناگهان باتری شما خالی شده و لپ تاپتان بدون هیچ هشدار قبلی خاموش شود. و در این شرایط نیز ممکن است پروژه ای که ساعت ها وقت گذاشته بودید بدون فرصت کردن برای ذخیره آن از دست برود.

آموزش کالیبره کردن باتری لپ تاپ

آموزش کالیبره کردن باتری لپ تاپ

به طور کلی کالیبره کردن باتری لپ تاپ عملی ساده است و برای انجام این کار باید باتری لپ تاپ شما بعد از شارژ صد درصدی، مستقیما به شارژ صفر درصد برسد و در این فاصله نباید لپ تاپ را به شارژ وصل کنید و سپس مجددا باید باتری لپ تاپ را به حالت کامل شارژ کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعضی از سازندگان لپ تاپ، ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهند که باتری دستگاه را برای شما کالیبره می‌کنند. این ابزارها معمولا به شکلی طراحی شده اند که فقط چک می‌کنند که لپ تاپ شما باتری کامل دارد، تنظیمات مدیریت مصرف انرژی را غیرفعال کرده و اجازه می‌دهد تا باتری کاملا خالی شود و به صفر درصد برسد تا سیستم داخلی باتری بتواند به درستی مقدار طول عمر باتری شما را ارزیابی کند.

همچنین برای این که بفهمید بهتر روش کالیبره کردن باتری لپ تاپ شما چیست، بهتر است تا دفترچه راهنما یا فایل‌های راهنمای لپ تاپ خود را مطالعه کنید. هر شرکت ممکن است روش یا ابزار کالیبره کردن متفاوتی را برای این کار به شما توصیه کند. برخی از شرکت ها حتی ممکن است بگویند که این کار برای لپ تاپ آن‌ها ضروری نیست مانند شرکت اپل که نیازی نیست تا دستگاه‌های مک این شرکت را کالیبره کنید. با این وجود، انجام کالیبره هیچ ضرری برای لپ تاپ شما ندارد و اگر احساس می کنید که باتری درصد شارژ را به درستی نمایش نمی دهد، می‌توانید این کار را می توانید انجام دهید.

نحوه کالیبره کردن دستی باتری

نحوه کالیبره کردن دستی باتری

در شرایطی که ابزارهای متعددی وجود دارد که با استفاده از آن خواهید توانست فرآیند کالیبراسیون را انجام دهید، با این حال می‌توانید کالیبره کردن باتری را بدون هیچ ابزار تخصصی انجام دهید. راحت ترین روش کالیبره کردن باتری لپ تاپ این است که باتری لپ تاپ خود را ابتدا به طور کامل شارژ کنید. سپس باید در لپ تاپ خود تمامی مدیریت مصرف های انرژی را غیر فعال کنید و لپ تاپ را از برق خارج کنید و از لپ تاپ استفاده کنید تا باتری آن به صورت کامل خالی شود. پس از آن، یک الی دو ساعت اجازه دهید که لپ تاپ خاموش باشد و مجددا آن را به برق متصل کنید تا دوباره لپ تاپ صد درصد شارژ شود. با انجام این مراحل، باتری لپ تاپ شما به صورت کامل کالیبره شده و لپ تاپ شما میزان دقیق‌تری از شارژ باتری را به شما نمایش داده می‌شود.

چگونه باتری لپ تاپ خود را با استفاده از بایوس کالیبره کنیم؟

چگونه باتری لپ تاپ خود را با استفاده از بایوس کالیبره کنیم؟

همچنین شما می‌توانید از طریق بخش بایوس لپ تاپ خود را اقدام به کالیبره کردن کنید. برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ با استفاده از بایوس باید مراحل زیر را طی کنید:

  • لپ تاپ خود را ریستارت کنید.
  • موقع بوت شدن لپ تاپ کلید F2 را فشار دهید.
  • وارد منوی Power شوید.
  • به بخش Start Battery Calibration وارد شوید.
  • دستورالعمل روی صفحه را طی کنید و شارژر لپ تاپ خود را متصل نمایید.
  • وقتی که لپ تاپ شما به صورت کامل شارژ شد، لپ تاپ را از برق جدا کنید.
  • اجازه دهید باتری به طور کامل تخلیه شود تا زمانی که به طور خودکار خاموش شود.
  • شارژر لپ تاپ را مجددا وصل کنید.
  • پس از شارژ کامل، فرآیند کالیبره کردن باتری لپ تاپ کامل می‌شود.
  • حال می‌توانید شارژر را جدا کرده و دستگاه خود را روشن کنید.

بهترین ابزارها برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ

با این که شما می‌توانید به طور دستی و بدون احتیاج به ابزار خاصی اقدام به کالیبره کردن باتری لپ تاپ کنید، با این حال ابزارهایی هم وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد تا این کار را انجام دهید. بعضی از این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • BatteryInfoView
  • Battery Optimizer
  • Smarter Battery
  • Pure Battery Analytics
  • BatteryMon

حرف آخر

در این مطلب از مجله بایول به این سوال شما پاسخ دادیم که چگونه می‌توان عمل کالیبره کردن باتری لپ تاپ را انجام داد. بررسی و مطالعه موارد گفته شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکل کالیبره نبودن باتری را برطرف کرده و کمک کنید تا میزان باتری دستگاه شما به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام شود.