تفاوت فرمت های FAT32 ،exFAT ،NTFS

13 مرداد 1403
تفاوت فرمت های FAT32 ،exFAT ،NTFS

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

تفاوت انواع فرمت های FAT32 ،exFAT ،NTFS و… در چیست؟

تفاوت فرمت های FAT32 ،exFAT ،NTFS

از انواع حافظه‌های جانبی مورد استفاده به وسیله کاربران می‌توان به فلش یو اس بی، هارد اکسترنال و رم گوشی اشاره نمود. هر یک از این حافظه‌های جانبی نقش بارزی در کار‌های روزمره ما ایفا می کنند. با بکارگیری از این حافظه‌های ذخیره داده ها توانایی جابجایی و نقل و انتقال اطلاعات بسیار راحت شده است. از سوی دیگر دستگاه‌های گوناگونی هم برای اتصال این رسانه‌های ذخیره اطلاعات وجود دارند. آنگونه که می دانید، هر کدام از سخت‌افزار‌های ذخیره‌سازی شامل فرمت‌های مختلفی می باشند که آگاهی درباره آن‌ها می‌تواند به پیکر بندی درست تجهیزات ذخیره سازی شما کمک کند. چنانچه اطلاعات اندکی درباره تفاوت فرمت های FAT32 ،exFAT ،NTFS و… دارید می‌توانید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا به غیر از بررسی فرمت‌های گوناگون، به شناسایی بهترین فرمت برای فلش و هارد و رم گوشی بپردازیم.

تفاوت فرمت های FAT32 ،exFAT ،NTFS در چیست؟

فرمت یا فایل سیستم درون یک سیستم عامل را به عنوان یک فریم ورک می توان شناخت و وظیفه آن مشخص کردن چگونگی ذخیره‌سازی اطلاعات فایل‌ها، دسترسی‌های به آن و سایر ویژگی‌های فایل‌ها می باشد. تا به حال مایکروسافت برای سیستم عامل خود سه فرمت FAT32 ،exFAT ،NTFS را معرفی نموده است. فرمت‌های ذکر شده می‌توانند در دستگاه‌های مک نیز به کار گرفته شوند. ولی در بعضی از موارد فقط در حالت Read Only قرار دارند. به عبارت ساده‌تر فرمت فایل همچون یک جدول جستجو، به سیستم عامل این اجازه را می‌دهد تا فایل‌های مورد نیاز فرد را با سرعت زیادی پیدا کند. در ادامه مقاله به بررسی فرق فرمت های مختلف فلش و هارد می پردازیم.

فرمت FAT32 چیست؟ قدیمی ترین فرمت

معرفی FAT32

فرمت FAT32 که به جای فرمت Fat16 آمده است، از قدیمی‌ترین فرمت‌ها در فایل‌های سیستمی به حساب می آید. قدیمی بودن در بعضی موارد می‌تواند به عنوان یک نقطه مثبت باشد. و هم اکنون فرمت Fat32 را می توان به عنوان یک استاندارد کلی شناخت. هم اکنون اگر یک حافظه فلش از بازار تهیه کنید، فرمت آن FAT32 می باشد. مهمترین ویژگی آن پشتیبانی بیشتر رایانه ها از این فرمت می باشد و همچنین دستگاه‌هایی مثل کنسول بازی و ضبط ماشین هم از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. FAT32 به سبب قدیمی بودن بعضی مشکلات را هم در پی دارد. برای مثال فایل‌های درون فلش مموری با فرمت FAT32 نهایتاً باید دارای ۴ گیگابایت حجم باشند. درایو‌های سیستم رایانه ای با فرمت FAT32 فقط می‌تواند حداکثر هشت ترابایت فضای ذخیره‌سازی داشته باشند. همچنین درباره درایو‌های سیستم این مقدار بسیار زیاد می باشد. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده برای انتخاب بهترین فرمت برای فلش و هارد و رم گوشی فرمت FAT32 برای حافظه‌های ذخیره‌سازی اینترنال از کاربرد کمتری برخوردار است.

فرمت NTFS چیست؟ فرمتی بدون هیچ محدودیت

فرمت NTFS که پس از Fat32 معرفی شد، فرمت جدیدتری به حساب می آید و برای ذخیره‌سازی فایل‌های ویندوزی کاملاً مناسب می باشد. در موقع نصب ویندوز باید فرمت درایو‌ها از نوع NTFS باشد. البته این فرمت از لحاظ حجم و سایز درایو با محدودیت‌هایی روبرو است که در عمل بسیار  نامحسوس است. درباره تفاوت فرمت NTFS و FAT 32 باید بگوییم فرمت NTFS در همه نسخه‌های ویندوزی اجرا شده و در سیستم عامل مک فقط ویژگی Read Only را ارائه می‌کند. در برخی از نسخه‌های لینوکس هم توانایی نوشتن در این فرمت موجود است. ولی در بیشتر آن‌ها فقط قادر به خواندن اطلاعات می باشد. فرمت NTFS به وسیله کنسول‌های بازی از قبیل ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 هم پشتیبانی نمی شدند. از موارد استفاده از فرمت NTFS می‌توان به درایو‌هایی که قرار است سیستم عامل ویندوز بر روی آن‌ها نصب شود و یا هارد اکسترنالی که می خواهید در کنار سیستم عامل از آن استفاده نمایید، اشاره نمود.

فرمت exFAT چیست؟ بهترین فرمت برای فلش مموری

فرمت exFAT به عنوان یک فرمت بهینه‌سازی شده، بهترین فرمت برای فلش مموری به حساب می آید. طراحی فرمت exFat طوری انجام شده است که محدودیت‌های FAT 32 را نداشته ولی به اندازه فرمت NTFS ویژگی های متنوع را نمی تواند ارائه کند. بهترین ویژگی فرمت exFAT نبودن محدودیت در حجم فایل ذخیره شده یا محدودیت پارتیشن‌ها می باشد. بنابرین این فرمت به عنوان یکی از بهترین فرمت برای فلش و هارد و رم گوشی توانایی ذخیره‌ کردن فایل‌های بیش از ۴ گیگ وجود داشته و یا درایو‌های مورد نیاز برای ذخیره‌ کردن داده ها می‌توانند بیش از هشت ترابایت فضا داشته باشند.

معرفی فرمت exFAT

 در حقیقت این فرمت نسخه به روز شده FAT 32 می باشد و نسبت به فرمت NTFS سازگاری بهتری را نیز فراهم می آورد. سیستم عامل مک با این فرمت سازگار می باشد و توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات در آن موجود است. همینطور بعضی دستگاه‌های دیجیتال همچون دوربین هم با این فرمت سازگار می باشند. بعضی از نسخه‌های لینوکس نیز به شرط نرم‌افزار‌های خاص با این فرمت سازگار هستند. 

درباره کنسول‌های بازی نیز بایستی بگوییم پلی استیشن چهار از این فرمت پشتیبانی می کند ولی نسخه‌های قدیمی مثل پلی استیشن ۳ از آن پشتیبانی نمی‌کند. مهمترین کاربرد این فرمت در فلش مموری‌ها و هارد‌های اکسترنال می باشد. در حالت کلی درباره تفاوت فرمت های فلش و هارد و رم گوشی بایستی عرض کنیم فرمت exFat برای ذخیره سازی فایل‌های تکی با حجم زیاد کاملاً مناسب می باشد.

بهترین فرمت برای فلش و هارد و رم گوشی کدام اند؟

در این بخش به معرفی فرمت‌های گوناگون پرداختیم. با این حال احتمال دارد هنوز در انتخاب بهترین فرمت برای فلش مموری و هارد تردید داشته باشید. فرمت FAT32 بهترین فرمت برای فلش و هارد اکسترنال می باشد. چرا که با اغلب دستگاه‌ها همخوانی دارد و در موقع فرمت فلش مموری نیز ویندوز این فرمت را به عنوان سیستم فایل پیش فرض در این حافظه پیشنهاد می‌دهد. لازم به ذکر است چنانچه بخواهید فایل‌های با حجم زیاد ویدیو‌های HD را بر روی فلش مموری ذخیره کنید و یا از هارد اکسترنال برای کار با آیپد، آیفون و مک استفاده کنید، فایل پیشنهادی exFAT می باشد.

بهترین فرمت برای فلش و هارد و رم گوشی

رم موبایل و هارد اکسترنال نیز همچون فلش مموری از رسانه‌های با کاربرد زیاد برای ذخیره اطلاعات می باشند. از این رو انتخاب بهترین فرمت برای فلش و هارد و رم گوشی ضروری می باشد. فرمت exFAT در هارد اکسترنال گزینه مناسبی است. مخصوصاً اگر قصد دارید هارد اکسترنال را به تلویزیون وصل کنید. درباره رم موبایل باید بگوییم انتخاب نوع فرمت تا حدودی به فرمت قابل پشتیبانی دستگاهی که می خواهید از آن استفاده کنید وابسته است. در بعضی از موارد نیز می‌توان اجازه داد تا خود دستگاه به طور روتین نوع فرمت را انتخاب نماید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    پیشنهادهایی برای شما
    پیشنهادهایی برای شما