بررسی جامع تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی

بررسی جامع تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی
محصولات گیمینگ اخیرا پیشرفت بسیار چشمگیری داشته اند و به لحاظ طراحی و کیفیت و دقت عملکرد معمولا به نسبت محصولات معمولی کارایی بالاتری دارند. مانیتورهای گیمینگ هم از این قاعده مستثنا نیستند و تفاوت های زیادی با مانیتورهای معمولی دارند.

زمان تقریبی مطالعه 8 دقیقه

بررسی تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی + شباهت‌ها و تفاوت‌ها

مانیتورهای گیمینگ و معمولی هر یک دارای ویژگی های بخصوص خود می باشند و افراد باید موقع خرید، از تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی آگاه باشند. مخصوصا افرادی که در بازی های رایانه ای می خواهند از آن استفاده کنند، یک انتخاب نادرست سبب می شود تجربه ناخوشایندی از بازی ها داشته باشید.

موقع خرید مانیتور اداری احتمالاً ویژگی هایی که بر کیفیت تصویر تاثیر دارند همچون حافظه یا زمان واکنش دارای اهمیت چندانی نباشد. اما ویژگی هایی از این قبیل برای گیمرها نقش اساسی را در انتخاب مانیتور گیمینگ ایفا می کند. چنانچه به دنبال خرید یک مانیتور جدید برای سیستم خود هستید، با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات خوبی را کسب کنید.

تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی

گیمر بودن تنها در این خلاصه نمی شود که با ترفندها، مهارت‌های بازی و کدهای قلابی آشنایی داشت. بلکه موجود بودن تعدادی ویژگی در یک سیستم گیمینگ باعث می شود تا شما در مقایسه با سایر رقیبان عملکرد بهتری داشته و موفق به کسب امتیازات زیادی شوید. برای تهیه یک سیستم گیمینگ خوب باید تجهیزات به کار رفته، مثل مانیتور گیمینگ را با نهایت دقت انتخاب کنید و از تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی آگاه باشید. به علت های گوناگون می‌توان ثابت نمود که یک مانیتور معمولی نمی‌تواند از عهده نیازهای یک گیمر برآید، حتی اگر سالهای زیادی تجربه کسب کرده باشد.

تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی

مانیتورهای معمولی و گیمینگ از چندین جهت با هم فرق دارند و این تفاوت‌ها موجب می شود هر مانیتور مناسب یک کاربرد خاص باشد. چنانچه یک گیمر حرفه‌ای هستید، احتمالاً عملکرد شما موقع استفاده از مانیتور معمولی، با زمان استفاده از مانیتور گیمینگ فرق داشته باشد. در ادامه مقاله، همه نکات در مورد تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی را برای شما بیان می کنیم. این نکات تمامی مدل مانیتورهای گیمینگ و معمولی از قبیل مانیتور ال جی، مانیتور بنکیو و... را شامل می شود.

هدف و کاربرد کلی مانیتورها

لازم به ذکر است کاربرد کلی هر دو مانیتور، به نمایش گذاشتن تصویر می باشد. پنج یا شش سال پیش، هنگامی که هنوز تکنولوژی نمایشگرهای معمولی و نمایشگرهای گیمینگ گسترش نیافته بود، تفاوت‌های زیادی میان این دو نوع مانیتور به چشم می خورد. ولی اکنون مانیتورهای گیمینگ و معمولی هر دو می‌توانند از عهده انجام کارهای همدیگر برآیند و انتخاب میان این دو وابسته به نیاز و اولویت‌های افراد می باشد. چون هر یک، از توانایی های خاصی برخوردارند که می توانند در تصمیم گیری شما را یاری کنند.

سرعت واکنش آنها

نخستین تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی این است که مانیتورهای گیمینگ همچون مانیتور گیمینگ Pixio PXC327 در مقابل مانیتورهای معمولی، از زمان پاسخ سریع‌تر و نرخ نوسازی زیادی برخوردار هستند. موقع اجرای بازی‌هایی مانند کال آف دیوتی، گیمرهای حرفه‌ای به خوبی پی به مزایای این مدل از مانیتورها خواهند برد. توانایی واکنش آنی به حرکات دشمن بدون داشتن هیچگونه تأخیری، احتمال برنده شدن گیمرها را افزایش می دهد.

تفاوت در رزولوشن

مانیتورهای گیمینگ از لحاظ گرافیک و دوباره تولید رنگ‌ها نسبتاً عملکرد ضعیفی دارند، ولی در مقابل، سرعت زیادی دارند و هنگام بازی می توانید روان تر بودن را به خوبی احساس کنید. در حقیقت، این مانیتورها برای همین کاربرد طراحی و تولید شده اند. نمایشگرهای معمولی مخصوصاً تلویزیون‌ها (باید اشاره کنیم که تلویزیون‌ها هم نوعی مانیتور به حساب می آیند)، برای تصاویر ایستا دارای رزولوشن بالاتری هستند، ولی قادر نیستند بازی‌های ویدیویی را با نرخ تازه سازی ۱۷۵ هرتز بدون داشتن تأخیر در نرخ فریم اجرا نمایند.

تفاوت در سایز و اندازه

تفاوت مانیتور گیمینگ

از دیگر تفاوت‌های مانیتورهای گیمینگ و معمولی ابعاد آن می باشد. عموماً مانیتورهای گیمینگ، اولترا واید هستند، ولی مانیتورهای معمولی دارای ابعاد یکسانی می باشند. با وجود یکسان بودن نسبت ابعاد کلی، قیمت این مانیتورها با هم متفاوت است به این خاطر که مانیتورهای گیمینگ باید در مقایسه با مانیتورهای معمولی، از لحاظ رندر کردن تصاویر در سطح بالاتری واقع شوند.

تفاوت کارایی مانیتور معمولی و گیمینگ

آنگونه که قبلاً نیز بیان کردیم، از لحاظ کاربرد کلی میان مانیتورهای گیمینگ و معمولی تفاوت چندانی به چشم نمی خورد، ولی مانیتورهای گیمینگ خیلی جذاب و با کیفیتی همچون مانیتور گیمینگ PX275C Prime و مانیتور گیمینگ PX277 Prime می توان گفت از عهده اکثر وظایف یک مانیتور معمولی بر می آیند. این مانیتورها دارای حافظه و زمان واکنش خوبی نیز هستند. از این رو می‌توانید یک مانیتور گیمینگ را برای انجام دادن کارهای اداری مانند برنامه نویسی و کدنویسی به کار بگیرید، ولی سعی کنید از مانیتور اداری برای انجام بازی ها استفاده نکنید زیرا تجربه خوبی را نمی توانید از انجام بازی ها به دست بیاورید.

طراحی متفاوت مانیتور گیمینگ

از سایر تفاوت‌ها بین مانیتور گیمینگ و معمولی، می توان به طراحی آنها اشاره کرد. در ساخت مانیتورهای اداری یا معمولی اغلب روی طراحی ظاهری کار نمی کنند. ولی مانیتورهای گیمینگ، دارای  طراحی زیبا و جذاب‌تری هستند، چرا که امکان دارد گیمرها بخواهند محصولاتی با جلوه‌های RGB یا رنگ و تم بخصوص را انتخاب نمایند. همچنین، میان مانیتورهای گیمینگ، طراحی خمیده زیاد به چشم می خورد. مانند مانیتور گیمینگ PXC325 که هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ نوع عملکرد و توانایی ها می تواند مناسب برای بازی های رایانه ای باشد.

تفاوت در پنل

باید بگوییم اصلی ترین تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی به نوع پنل آن مربوط است. پنل استفاده شده در مانیتورهای گیمینگ از نوع IPS می باشد که برای یک مانیتور گیمینگ مناسب ترین پنل می باشد. پنل‌های IPS دارای سرعت واکنش بیشتری هستند و سریع‌تر می باشند. ولی در طراحی مانیتورهای معمولی از پنل TN یا VA استفاده شده است که موقع انجام کار، می توانید مشاهده کنید که زمان پاسخ پایینی دارند.

تفاوت در قیمت

مانیتورهای گیمینگ در مقایسه با مانیتورهای معمولی قیمت بیشتری دارند. احتمالاً تفاوت ویژگی ها، اندازه و رزولوشن این مدل از مانیتورها بیشتر نباشد، ولی مانیتور گیمینگ قیمت زیادی دارد زیرا مخصوص بازی می باشد. این موضوع سبب می‌شود تا فروشنده‌ها، این محصولات را با قیمت زیادتری به فروش برسانند.

ولی در آخر، همه چیز به سلیقه شخصی و مقدار بودجه خریدار وابسته است. احتمالاً با داشتن یک مانیتور گیمینگ، بتوانید بهترین تجربه بازی را کسب کنید، ولی چنانچه مقدار بوجه این اجازه را به شما نمی دهد یا به تمامی قابلیت های مانیتورهای گیمینگ نیازی نداشتید، یک مانیتور معمولی نیز می تواند از پس نیازهایتان برآید.

تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی در Refresh Rate

نرخ تازه سازی مقدار بازسازی تصویر در هر ثانیه را نشان می دهد و هر اندازه بیشتر باشد، می توانید تصویر روان‌تری را در بازی‌های ویدیویی مشاهده نمایید. گیمرها و افرادی که در حوزه تولید و ویرایش ویدیو مشغول به کار هستند، همیشه مانیتورهایی با نرخ نوسازی بالا را انتخاب می کنند. چنانچه یک مانیتور از نرخ نوسازی تصویر پایینی برخوردار باشد، احتمال دارد تصاویر کاملا روانی مشاهده نشود. پایین بودن نرخ تازه سازی در یک بازی پرسرعت و رقابتی سبب می شود تصاویر با تأخیر و قطعی لحظه ای همراه شود.

تفاوت مانیتور معمولی با مانیتور گیمینگ

عموماً اندازه نوسازی نمایشگرهای معمولی 60 هرتز می باشد که برای انجام اکثر امورات همچون وبگردی، تولید فایل‌های گوناگون، طراحی داکیومنت و... کافی باشد. بازی‌های با حجم کم و سبک نیز با نرخ نوسازی 60 هرتز می توانند به خوبی اجرا شوند. ولی مانیتورهای گیمینگی همچون مانیتور گیمینگ 27 اینچی QHD جی 7 سامسونگ، دارای نرخ نوسازی 240 هرتز هستند.

تاخیر ورودی

تأخیر ورودی به معنی فاصله زمانی میان وارد کردن یک دستور تا مشاهده شدن آن روی نمایشگر می باشد. عوامل تاثیر گذار بر روی تأخیر ورودی مثل: سرعت پردازش رایانه، نوع وسیله ورودی و رزولوشن مانیتور. برای کمتر کردن تأخیر ورودی چند روش را می توانید انجام دهید. مانند پایین آوردن تنظیمات رزولوشن مانیتور. زیرا در این حالت باید تعداد کمی از پیکسل‌ها بر روی صفحه ترسیم شوند. در نهایت سیستم ورودی‌های شما را با سرعت زیادتری می تواند پردازش کند. بالا بودن نرخ نوسازی تصویر هم کمک خوبی به کاهش تأخیر ورودی می کند.

سبک طراحی

آنگونه که که قبلا نیز بیان کردیم، امکان دارد شکل ظاهری و سبک طراحی مانیتورهای گیمینگ و مانیتورهای معمولی باهم تفاوت های بسیاری داشته باشند. مانیتورهای گیمینگ بسیاری با توانایی هایی همچون تنوع رنگی بالا، نورپردازی زمینه، صفحه نمایش خمیده، روکش و پنل براق طراحی و تولید شده اند. این مانیتورها دارای تم‌ها یا ایده‌هایی بخصوصی هستند تا در صورت خرید دو مانیتور، از یک سیستم با دو مانیتور در اختیار داشته باشید که در نوبه خود می تواند بسیار جذاب و کارآمد باشد. در عوض، مانیتورهای کاری معمولی ساده طراحی شده اند. هرچند از این مانیتورها در کارهای جدی‌تر استفاده می شوند، دارای ظاهری حرفه‌ای‌ هستند و به همین خاطر، قیمت کمتری نیز دارند.

۱۲. لوازم جانبی

از دیگر تفاوت های بین مانیتورهای گیمینگ و معمولی، می توان گفت سیستم‌های گیمینگ لوازم جانبی متفاوتی با سیستم‌های معمولی را دارند. به این معنی که سیستم گیمینگ به فضای بزرگتری نیاز دارد. همچنین، رایانه گیمرها از تجهیزات و امکانات اختصاصی گوناگونی استفاده می نماید. مانند نگهدارنده سی‌پی‌یو، انواع کابل‌های مانیتور، اسپیکر، هدفون، ماوس و کیبورد گیمینگ. به همین خاطر، مانیتورهای گیمینگ به گونه ای طراحی می‌شوند که از عهده تحمل بار زیاد برآیند و همزمان لوازم جانبی زیادی را نیز ساپورت کنند.

لوازم مانیتور گیمینگ

تکنولوژی های G-Sync  و Free-Sync

آخرین تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی به توانایی G-Sync/Free-Sync مربوط است که می توان آن را در مانیتورهای گیمینگ ببینیم، ولی در مانیتورهای استاندارد این فناوری به چشم نمی خورد. این توانایی ها، تکنولوژی های مخصوص گیمینگی می باشند که به مانیتور سیستم این امکان را فراهم می سازند تا بتواند با کارت گرافیک ارتباط برقرار کرده و موجب ایجاد هماهنگی بین نرخ نوسازی مانیتور با نرخ فریم بازی شوند.

با داشتن این تکنولوژی، توانایی تنظیم ثابت نرخ نوسازی مانیتور ممکن خواهد شد، تا پردازنده‌هایی که مسئولیت تنظیم نوسازی تصویر مانیتور را بر عهده دارند، هیچ گاه با فریم‌های ویدیویی که به وسیله کارت گرافیک تولید می‌شوند هماهنگی خود را از دست ندهند.

این تکنولوژی باعث کاهش پارگی تصویر و تأخیر ورودی می شود. G-Sync نام تکنولوژی مربوط به شرکت انویدیا و Free-Sync، نسخه AMD همین تکنولوژی می باشد. با در نظر گرفتن اینکه کارت گرافیک شما از چه نوع باشد، مانیتورهای مجهز به این ویژگی ها را خریداری کنید.

آیا مانیتور گیمینگ ارزش خرید دارد؟

در حالت کلی، خرید مانیتورهای گیمینگ برای گیمرها جایگاه ویژه ای دارد. نرخ نوسازی بالا، سرعت واکنش زیاد و پایین بودن تأخیر ورودی تأثیر خوبی در بهبود تجربیات کاربری دارد. این مانیتورها برای بازی‌هایی که رقابت در آنها اهمیت دارد بسیار سودمند است زیرا در این بازی‌ها، زمان چند میلی ثانیه‌ای نیز دارای اهمیت بسیاری است.

به هر حال، بودن مانیتور گیمینگ برای دارا بودن زمانبندی مناسب در بازی‌ها ضرورتی ندارد. اکثر مانیتورهای گیمینگ همین توانایی را با حداقل هزینه در اختیار شما قرار می دهند. چنانچه قصد خرید مانیتور گیمینگ را دارید، باید این خصوصیات و مشخصات مانیتور را در نظر بگیرید:

  • کیفیت نمایشگر
  • اندازه نمایشگر
  • نرخ نوسازی (مهم‌ترین عامل برای کم کردن تأخیر ورودی می باشد)

باید عرض کنیم که از مانیتور گیمینگ برای انجام کارهای گوناگون همچون ویرایش محتوا و دیدن ویدیو می توان استفاده نمود. ولی اکثر مانیتورهای گیمینگ، از دقت رنگ خیلی زیادی برخوردار نیستند؛ زیرا اصلی ترین هدف یک نمایشگر گیمینگ اجرای سریع بازی‌ها می باشد.

بنابرین در مجموع با در نظر گرفتن کاربرد مد نظر خود، بایستی میان این توانایی ها توازن را ایجاد نمایید. بعضی از کاربران برای انجام دادن امورات شغلی خود نیازمند نمایشگرهایی با دقت زیاد هستند و برای سایر افراد، وجود نمایشگرهای گیمینگ با نرخ نوسازی زیاد موضوع با اهمیتی است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد