مقایسه تفاوت های مانیتور های LED و LCD

13 مرداد 1403
مقایسه تفاوت های مانیتور های LED و LCD
حتما موقع خرید مانیتور یا تلویزیون این سوال پیش آمده است که مانیتورهای LED یا LCD کدام بهتر است و چه تفاوت هایی دارند، در این مطلب از مجله بایول به بررسی تفاوت های مانیتور های LED و LCD خواهیم پرداخت.

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

بررسی تفاوت مانیتور های LED و LCD

داشتن مانیتور باکیفیت مناسب برای آن دسته از افرادی که وقت خود را ساعت های زیادی پشت مانیتور می گذرانند امری ضروری می باشد چرا که مانیتورهای با کیفیت بالا می توانند کیفیت نمایش بهتری را به شما ارائه دهند. موقع خرید مانیتور ممکن است با اصطلاحاتی همچون صفحه نمایش LCD و LED رو به رو شده اید ولی بسیاری از افراد این موضوع را نمی دانند که این مانیتورها چگونه کار می کنند و چطور می توانند بر تجربه مشاهده اثر بگذارند. تفاوت های ظریف، ولی کاملاً قابل توجهی بین مانیتورهای LED و LCD وجود دارد که می تواند بر تصمیم خرید شما اثرگذار باشد. از این رو موقع خرید مانیتور باید دقت کنید که مدلی مناسب با نیاز و کار خود انتخاب نمایید. در ادامه این مقاله از مجله بایول تفاوت های مانیتور های LED و LCD را باهم بررسی می کنیم و مزایا و معایب هر یک از آنها را برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید با اطمینان خاطر برای خرید مانیتور خود اقدام کنید.

تفاوت مانیتور های LED و LCD چیست؟

امروزه مانیتورها در انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند که LCD و LED جزو رایج ترین آنها می باشند. در حقیقت اکثر مانیتورهای موجود از این دو مدل هستند. قبل از جواب دادن به این پرسش که تفاوت میان مانیتور LED و LCD چیست، نخست بایستی با بعضی از مباحث و موضوعات آشنایی داشته باشیم.

مانیتور LCD چیست؟

LCD مخفف کلمه Liquid crystal display به معنی صفحه نمایشی با محلول کریستال مایع می باشد. فناوری LCD قبل از اختراع LED استفاده بسیار وسیعی داشت.

در این مدل از مانیتور ها بخش فعال آنها یک لایه مایع میان دو قطعه شیشه قطبی نگه داشته شده است. LCD ها از هزاران مربع کوچک نورانی که هر یک از آنها پیکسل نامیده می شود ساخته شده‌اند. هر پیکسل از چندین لایه مختلف تشکیل شده است، که در میان آن بلورهای مایع کریستال واقع شده است. به این صورت که نوری از پشت مایع به داخل شیشه تابیده می شود و بلورها را روشن می کند. این قسمت های کریستال مایع، ناحیه ای را تقویت یا مسدود می کنند که نتیجه آن به وجود آمدن تصویر بر روی صفحه نمایشگر می شود. این قسمت به سبب توانایی ارائه تصویر با کیفیت و درخشان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

مانیتور LCD چیست

عنصرهای اصلی که برای نمایش یک تصویر در صفحه LCD ضروری می باشد نور، رنگ و روش تنظیم نور و رنگ های روی نمایشگر می باشد. همینطور ال سی دی ها در دستگاه هایی همچون ساعت های هوشمند، دوربین های دیجیتال و همچنین لپ تاپ ها نیز به کار می روند. از ویژگی های برجسته LCD در مقایسه با LED سبک تر بودن آن است.

از سایر مشخصات مانیتورهای های LCD می توان نازک و جمع و جور بودن ابعاد آن را دانست. هرچند ال سی دی ها فناوری قدیمی تر از ال ای دی ها دارند ولی امروزه بعضی از کاربران همچنان استفاده از مانیتور ها و تلویزیون های LCD را ترجیح می دهند چرا که در مقایسه با LED از زاویه دید وسیع تر و قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار هستند که در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد.

مانیتور LED چیست؟

LED مخفف کلمه Light Emitting Diode که فناوری دیودهای نورانی می باشد. بکارگیری ال ای دی ها در حقیقت نسل بعدی ال سی دی ها هستند. در واقع LED ها زیر مجموعه ای از LCD ها می باشند. در مانیتور های LED برای روشن کردن نمایشگر دیودهای ساطع کننده نور LED استفاده شده است. با بهره مندی از این نوع چراغ ها تصاویر مشکی، طبیعی تر دیده می شوند و کنتراست آن‌ها هم بالاتر می‌رود. هزینه نگهداری ال ای دی ها خیلی کمتر است و یکی از ویژگی های این نوع از مانیتور ها این است که هیچگونه انرژی گرمایی تولید نمی کند. همینطور روشنایی مانیتور های LED به آنها این امکان را فراهم می آورد که در فضاهای باز و در معرض آفتاب برای تابلو های تبلیغاتی هم به کار برده شوند.

مانیتور LED چیست

مانیتور های LED به دو دسته (Backlit) و ماتریسی (matrix) تقسیم می شوند. در نور Backlit ها، نمایشگر با تولید کردن نور در پشت نمایشگر سبب به وجود آمدن تصویر می شود. این بر روی صفحه نمایش ویدئو یا بازی‌های قدرتمند نمایشگر تاثیر قابل توجهی دارد. در مانیتور‌های ماتریسی، LED ها مستقیماً جایی روی نمایشگر دارند و نور را با روش هایی می توان پخش کرد تا سبب ایجاد تصویر بر روی نمایشگر شود.

تفاوت مانیتور های LED و LCD

تفاوت مانیتور های LED و LCD

تفاوت اصلی LED و LCD در تکنولوژی به کار رفته در این مانتیور ها برای نمایش تصاویر روی صفحه می باشد، LCD ها عموماً مانیتورهایی هستند که به وسیله لامپ های فلورسنت نور پس زمینه دارند، در حالی که مانیتورهای LED به وسیله LED ها دارای نور پس زمینه می باشند. در حقیقت این تفاوت سبب به وجود آمدن سایر تفاوت ها هم می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

مصرف برق

از دیگر مواردی که مانیتور های LED را از LCD متمایز کرده و در حقیقت باعث داشتن برتری آن شده است، مصرف انرژی بهینه آن می باشد. میزان مصرف برق مانیتورهای LED در برابر مانیتورهای LCD تقریبا 50 درصد کمتر می باشد و از لحاظ اقتصادی مانیتور های LCD گزینه خوبی به شمار نمی آیند. به سبب داشتن لوله‌های حجیم لامپ فلورسنت، مصرف انرژی LCDها خیلی زیادتر است. از جهتی به سبب یکپارچه بودن این لامپ‌ها تعمیر آنها نیز هزینه زیادی را دربر خواهد داشت.

عمر مفید

دیگر تفاوت مانیتور LCD با LED به طول عمر و دوام آنها مربوط می شود. هر وسیله و تجهیزاتی عمر مفید مخصوص خود را دارد. کیفیت لوازم و مقدار حرارت دستگاه روی دوام و ماندگاری آن تاثیر گذار می باشد. مانیتورها هم از این امر مستثنی نمی باشند. دوام و ماندگاری مانیتور بر مبنای ساعت های کارکرد و اندازه درجه حرارت و گرما تعیین می‌شود.

همه نمایشگر های LCD به طور متوسط بین 30 تا 60,000 ساعت یعنی مابین 10 تا 20 سال عمر می کنند. با این وجود عمر مفید مانیتور های LED حتی اگر روزانه 10 ساعت هم روشن بماند، می تواند 27 سال قابل استفاده باشد.

محیط زیست

بر عکس LCD ها که برای ساخت آنها مقدار خیلی زیادی جیوه به کار می رود و می توان گفت تهدیدی برای آینده و محیط زیست به شمار می آید، برای ساخت تجهیزاتی که با تکنولوژی LED ها تولید می شوند هیچ جیوه ای در فرآیند تولید آنها به کار نمی رود.

کیفیت تصاویر

مانیتور های LED سبب به وجود آمدن رنگ و کنتراست بهتری در نمایشگر می شوند. کنتراست به معنای تشخیص تفاوت روشن ترین سفیدی و تیره ترین سیاهی در یک لحظه از صفحه نمایش است و اهمیت بسیار زیادی دارد. در LED تعادل رنگ سفید با نور پس زمینه قابل تنظیم بوده و مدیریت رنگ ها در زمان واقعی به خوبی انجام می شود از این رو معمولا کنتراست و دقت رنگ بهتری در مقایسه با LCD دارد و وضوح تصویر بهتری را ارئه می دهد.

قیمت

می توان گفت قیمت یکی از مهمترین تفاوت ها بین این دو مدل از مانیتور ها باشد. قیمت مانیتور های LED با در نظر گرفتن ویژگی هایی که دارد در مقایسه با مانیتور های LCD زیادتر است. همینطور به علت کارایی مانیتور های LED تقاضا برای خرید این مانیتور ها زیاد بوده و محبوبیت خیلی زیادی را میان کاربران دارد. همینطور طیف وسیعی از آنها در بازار موجود می باشد. با همه این ویژگی ها این مدل از مانیتور ها هنوز نتوانسته اند مانع از میان برداشته شدن فروش مانیتور های LCD شوند.

نحوه تشخیص مانیتور LCD و LED

با چند روش ساده می توان متوجه شد که تلویزیون یا مانیتور LED است یا LCD، که در زیر به این موارد اشاره می کنیم:

  • کنتراست تصویر: در LED ها نسبت کنتراست تصویر خیلی بهتر از LCD می باشد. 
  • زاویه دید: زاویه دید در LED بهتر از LCD است.
  • روشنایی: صفحه مانیتور و تلویزیون LED روشن تر از LCD است. چنانچه هر دو را کنار هم قرار دهید به راحتی تفاوت روشنایی بین LED و LCD را متوجه می شوید.
  • ضخامت دستگاه: در بیشتر اوقات ضخامت دستگاه های LED کمتر و نازک تر از LCD ها است.
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    پیشنهادهایی برای شما
    پیشنهادهایی برای شما