تفاوت اسپیکر با ساب ووفر و میدرنج و ویژگی ها

تفاوت اسپیکر با ساب ووفر و میدرنج و ویژگی ها
در دنیای امروز اسپیکرها نقش مهمی در زندگی شخصی و امورات مختلف دارند. تنوع بسیار بالا می تواند شما را سردرگم کند، در این مطلب از مجله بایول همراه ما باشید تا انواع اسپـیکر و تفاوت آنها را برایتان بیان کنیم.

زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه

تفاوت اسپیکر با ساب ووفر و میدرنج چیست؟

در دنیای امروزی موسیقی در زندگی روزمره ما نقشی بسیار اساسی و مهمی را ایفا می کند. به همین خاطر شرکت های تولید کننده انواع اسپیکر تلاش می کنند صدایی باکیفیت بالاتر، شفاف تر با جزئیات کامل را به گوش مصرف کنندگان خود برسانند. همچنین شما نیز موقع خرید اسپیکر، فرقی نمی کند از نوع بلوتوثی باشد یا از نوع مدل های چند تکه، حتما به قسمت های مختلف تشکیل دهنده آن توجه لازم را کرده اید. خیلی از اسپیکر ها از بخش های مختلفی همچون ساب ووفر و میدرنج تشکیل شده اند که هر یک خصوصیات خاص خود را دارند. در این مقاله که توسط بایول تهیه و تنظیم شده است می خواهیم ببینیم کاربرد هر کدام از این اجزا چه می باشد و بعد از آن بررسی کنیم که تفاوت اسپیکر با ساب ووفر و میدرنج چیست؟ بنابرین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر چیست

چنانچه می خواهید یک سیستم سینمای خانگی تهیه کنید تا بتوانید از آن برای مشاهده فیلم، گوش دادن به موسیقی، بازی و غیره استفاده نمایید، از اجزای اصلی که به آن نیاز خواهید داشت ساب ووفر می باشد. این قطعه در اکثر اسپیکر های سه تکه و پنج تکه، سینمای خانگی و همچنین سیستم صوتی ماشین به چشم می خورد و نقش به سزایی را در تولید صدای با کیفیت ایفا می کند. همچنین خیلی از اسپیکرهای بلوتوثی باکیفیت بازار، از بخشی مجزا به عنوان ساب برخوردار هستند. ساب ووفر در واقع نوعی اسپیکر بوده که می تواند صدای بیس دار تولید کند. آنگونه که مستحضر هستید، گوش انسان ها می تواند فرکانس های صوتی 20 تا 20 هزار هرتز را بشنود، در این بازه فرکانسی، هراندازه فرکانس صدا کم باشد، صدا بم تر بوده و به اصطلاح از بیس زیادتری برخوردار است. بهتر است به این موضوع آگاه باشید که به صداهایی که از فرکانس های 20 تا 1000 هرتز ناشی می شوند، صداهای بیس دار گفته می شود.

ساب ووفر در اصل یک بلندگو می باشد که فرکانس های پایین، مخصوصا فرکانس های 20 تا 200 هرتز را خیلی بهتر می تواند تولید کند تا جذابیت زیادی برای شنیدن برای افراد فراهم سازد. سازه هایی مانند کیک درام، گیتارباس، ارگ پیپ و جلوه های صوتی فیلم ها مانند صدای انفجار با این فرکانس های پایین تولید می شوند.

ساب ووفرها در دو مدل اکتیو و پسیو طراحی، تولید و وارد بازار گشته اند. ساب ووفرهای اکیتو یا فعال با یک آمپلی فایر یا تقویت کننده صدای داخلی در اختیار مشتریان قرار می گیرند که سبب بهتر شدن کیفیت صدای آنها می شود. بهترین ساب ووفرهایی که در بازار موجود هستند، بخشی از بار سنگینی را که اسپیکرها تحمل می کنند را به عهده گرفته و باس کوبنده ای را تولید می کنند که موجب تولید صداهای زنده تر و فراگیرتر می شوند.

میدرنج چیست؟

میدرنج چیست؟

هر بلندگوی حرفه ای می تواند سه نوع صدا را پخش نماید.

  • صدای حد وسط (مانند صدای خواننده)
  • صدای با بیس بالا (صدای ساب ووفر)
  • صدای زیر (تریبل)

اما میدرنج ها نمی تواند این سه کار را انجام دهد. در واقع میدرنج فقط پخش صدا در حد متوسط را انجام می دهد و از توانایی تفکیک صدا برخوردار نمی باشد. از این رو به یک ساب و یک توییتر مجزا در کنار میدرنج برای دریافت خروجی باکیفیت نیاز خواهید داشت. بنابرین اگر از یک میدرنج، ساب ووفر و توییتر مناسب در کنارهم استفاده می کنید، صدای بسیار خوب و با کیفیت و تفکیک شده ای را می توانید بشنوید که از سایر بلندگوها کیفیت زیادتری خواهد داشت.

اسپیکر چیست؟

بلندگو یا اسپیکر، ابزاری می باشد که می تواند انرژی الکتریکی را به صدا تبدیل کند. از اسپیکر به همراه یک تقویت‌ کننده، به منظور تولید صدای بلندتر استفاده می شود. بلندگو جزو اصلی هر سیستم صوتی را تشکیل می دهد. موثرترین بخش در سیستم‌های صوتی که تاثیر بسزایی روی کیفیت صدای خروجی دارد، اسپیکر می باشد. بیشترین پیچیدگی در صدا نیز به این قسمت مربوط می شود.

اسپیکر چیست

همینطور اسپیکر ها معمولا به تنهایی تمامی اجزای صدا را تولید می نمایند و گزینه ایده ال برای افرادی می باشند که به دنبال یک سیستم صوتی حرفه ای نیستند. از این رو چنانچه نمی خواهید هزینه زیادی را صرف کنید، این محصولات را هم برای سیستم صوتی منزل و هم خودرو می توانید تهیه نمایید.

تفاوت اسپیکر با ساب ووفر

اسپیکر ها و ساب ووفرها مخصوص تولید صدا هستند ولی در چگونگی تولید صدا با هم فرق دارند. حال فرق های میان ساب ووفرها و اسپیکرها را بررسی می کنیم:

  • اسپیکرها می توانند بدون آنکه نیازی به ساب ووفرها داشته باشند تولید صدا نمایند، ولی از ساب ووفرها بدون داشتن اسپیکر نمی توان استفاده کرد.
  • از اسپیکرها برای صداهایی با فرکانس متوسط و بالا می توان استفاده کرد، ولی ساب ووفرها را برای شنیدن صداهایی با فرکانس پایین به کار می گیرند.

تفاوت اسپیکر با ساب ووفر

  • همه دستگاه های شما شامل گوشی، کامپیوتر، تبلت، تلویزیون و غیره دارای اسپیکر (بلندگو) می باشند، ولی ساب ووفور را چنانچه در سیستم صوتی خود احساس نیاز کردید می توانید استفاده کنید.
  • در صورتی که یک ساب ووفور در کنار اسپیکرها بکار می بندید فشار وارده بر روی بلندگوها کاهش یافته و صدا در همه فرکانس ها بهبود می یابد و واضح تر به گوش می رسد.
  • ساب ووفرها را می توان به طور تکی از بازار خریداری کرد، ولی اسپیکرها به صورت جفتی به فروش می رسند.
  • ساب ووفورها در مقایسه با اسپیکرها از قیمت بیشتری برخوردار می باشند و این تفاوت در قیمت به سبب قطعات تشکیل دهنده آن ها است.

تفاوت اسپیکر و میدرنج

یکی مورد از تفاوت هایی که میان اسپیکر و میدرنج وجود دارد، بازه فرکانس تولید شده به وسیله آن ها است. اسپیکرها همه طیف های فرکانسی را تحت پوشش خود دارند، ولی میدرنج ها در فرکانس متوسط ایجاد صدا می نمایند. میدرنج ها به سبب پوشش وسیع فرکانس ها در دادن جزئیات و دقت صدا عملکرد بهتری را در مقایسه با اسپیکرها دارند. قدرت صدای میدرنج ها در مقایسه با اسپیکرها (بلندگوها) کمتر می باشد.

تفاوت اسپیکر و میدرنج

اسپیکرهای میدرنج به طورمستقل صدای خوبی را نمی توانند ایجاد کنند، ولی چنانچه در کنار سایر اجزای موسیقی قرار گرفتند صدایی با کیفیت بالا را در اختیار ما می گذارند. در حقیقت میدرنج ها برای عملکرد بهتر در تولید صدای اطراف ما نقش اساسی را ایفا می کنند.

در صورتی که اسپیکرها را به تنهایی به کار بگیریم، در آخر صدای معمولی را در اختیار قرار می دهند. ولی چنانچه بتوانیم میدرنج را در کنار اسپیکرها استفاده کنیم، صداهای متوسط با کیفیت و شفافیت بالا و بدون آنکه هیچ قسمتی از فرکانس ها را از دست بدهیم می توانیم گوش کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد