حافظه اس اس دی چقدر عمر می کند؟

13 مرداد 1403
حافظه اس اس دی چقدر عمر می کند؟

زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه

حافظه اس اس دی چقدر عمر می کند؟

از همان زمان معرفی درایو های اس اس دی، بحث بر روی طول عمر زیاد این محصولات بسیار بود و برتری داشتن کارکرد این هاردها در مقایسه با درایوهای قدیمی هم سبب می شد خرید آن ها منطقی به نظر برسد. بی تردید عمر زیاد یک درایو ذخیره سازی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا که حفظ اطلاعات شخصی در طولانی مدت برای افراد ارزشمند می باشد، هم اکنون درایو های اس اس دی تقریبا می توان گفت با هارد های قدیمی HDD هم قیمت هستند. ولی وجود این عمر زیادتر تا چه حد درست است و آیا هارد های اس اس دی به همان اندازه که شرکت های تولید کننده ادعا دارند طول عمر زیادی دارند و یا این اعداد و ارقام فقط بُعد تبلیغاتی دارد؟ در این مقاله از مجله بایول می خواهیم ببینیم درایو اس اس دی چقدر عمر می کند؟ چنانچه به دنبال خرید اس اس دی هستید ما را همراهی نمایید.

طول عمر حافظه اس اس دی چقدر است؟

طول عمر درایو اس اس دی

قبل از آنکه تحقیق کنیم یک درایو اس اس دی چقدر عمر می کند، باید این موضوع را بدانید که عمر درایو های SSD در حالت ها مختلف سنجیده می شود. خلاصه بگوییم، عمری که به وسیله شرکت سازنده گفته می شود در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی شده و با کارکرد های روزانه متفاوت است. ولی 3 پارامتر سن درایو اس اس دی، میزان نوشتن و خواندن کلی اطلاعات روی آن و میزان نوشتن و خواندن در طول روز معیارهایی هستند که شرکت های تولید کننده برای تعیین عمر از آن ها استفاده می نمایند. امکان دارد یک برند برای تعیین طول عمر اس اس دی خود، فقط یکی از این 3 پارامتر را اعلام نماید ولی خیلی از برند ها هر 3 فاکتور را اعلام می کنند. در ادامه به صورت خیلی دقیق به تاثیر این 3 فاکتور بر عمر اس اس دی و چگونگی اندازه گیری سن SSD از طریق آن ها می پردازیم.

طول عمر درایو اس اس دی وابسته به عوامل زیر می باشد:

ساعت کارکرد حافظه اس اس دی چقدر است؟

میزان ساعات کارکرد حافظه اس اس دی

مهمترین فاکتوری که برای تعیین سن SSD می توان در نظر گرفت میزان کارکرد آن می باشد. در حالت کلی موقعی که یک شرکت میزان کارکرد اس اس دی را مطرح می نماید، این مقدار بدون توجه نمودن به میزان خواندن و نوشتن بر روی آن می باشد. به عنوان نمونه خیلی از اس اس دی های بازار مطابق با گفته شرکت تولید کننده تقریباً دارای 1.5 میلیون ساعت عمر هستند. این عمر بر مبنای MTBF یا (میانگین زمان بین خرابی) ذکر می شود. با یک اندازه گیری ساده، متوجه خواهیم شد که این عدد برابر ده ها سال است، ولی یک هارد اس اس دی هیچوقت به این مقدار عمر دست نمی یابد و می توان گفت اندازه محاسبه سن به وسیله MTBF فقط جنبه بازاریابی دارد. آنگونه که می دانید، عواملی همچون میزان نوشتن و خواندن، دما و غیره تاثیر فراوانی بر عمر حافظه دارند و نمی توان به این عدد بسنده کرد. همچنین برای مقایسه میزان عمر 2 اس اس دی می توانید فاکتور MTBFرا به کار ببرید زیرا چنانچه اس اس دی ها به این عمر هم دست پیدا نکنند، اس اس دی که میزان عمر MTBF آن زیاد باشد عمر بیشتری خواهد داشت.

حجم نوشتن داده ها

جمله حداکثر حجم قابل نوشتن یا (TBW) در بحث های مربوط به رایانه به طول عمری که از هارد اس اس دی انتظار دارید وابسته می باشد. زمانی که یک هارد اس اس دی به نهایت حجم قابل نوشتن آن برسد سلول های حافظه به مرور زمان فرسوده می شوند و امکان دارد معیوب شده و یا داده ها از بین رفته و یا هارد شما خراب شود. تا زمانی که به این عدد و حداکثر حجم نزدیک شد بایستی به فکر تعویض هارد اس اس دی خود باشید. این نکته را به یاد داشته باشید که قبل از آن که داده ها از بین بروند چاره ای بیاندیشید تا مشکلی برای اطلاعات درون هارد اس اس دی شما ایجاد نشود. برای مثال اس اس دی های امروزی تقریباً از 1000 ترابایت عمر قابل نوشتن برخوردار هستند. این معیار در مقایسه با MTBF که قبلاً به آن پرداختیم قابل اکتفا تر می باشد و تعیین می کنند که اس اس دی شما تا چه اندازه نوشتن و خواندن را دوام خواهد آورد. از این رو چنانچه می خواهید فایل های حجیم روی اس اس دی ریخته و انتقال دهید بایستی به این فاکتور حتما توجه کنید.

حجم نوشتن در روز

میزان نوشتن حافظه اس اس دی در روز

فاکتور مهم دیگری که بر طول عمر درایو SSD موثر است میزان داده ای می باشد که شما روزانه می توانید بر آن بنویسید. این عبارت یعنی (Drive Writes Per Day یا همان DWPD) همان اندازه داده قابل نوشتن روزانه می باشد. چنانچه این عدد بیشتر باشد به این معنی است که چه اندازه استقامت دارد. هنگام خرید هارد اس اس دی باید به این نکته توجه کنید که به غیر از سرعت و حجم بایستی حتماً به این عدد دقت کافی داشته باشید.

راهکارهای افزایش طول عمر اس اس دی

راهکارهای افزایش طول عمر حافظه اس اس دی

اگر یک سری از نکات را رعایت نمایید و بعضی از کارها را انجام دهید خواهید توانست هارد اس اس دی خود را در طولانی مدت استفاده نمایید و با انجام آن ها طول عمر درایو اس اس دی خودتان را بالا ببرید. در ادامه می خواهیم بعضی از نکاتی را که برای افزایش طول عمر اس اس دی تاثیر دارند را خدمتتان معرفی کنیم تا از این طریق بتوانید نهایت استفاده را از هارد اس اس دی خود داشته باشید. این موارد عبارتند از:

  • چنانچه هارد اس دی خود را در محیط مناسب نگهداری نمایید می توانید به افزایش طول عمر آن کمک کنید. محیط مناسب برای نگهداری این درایوها، محیط خنک و خشک می باشد که بایستی شرایط مناسب را فراهم سازید تا نهایت استفاده را کسب کنید.
  • با کمتر کردن اندازه نوشتن و ذخیره اطلاعات هم می توانید به افزایش طول عمر هارد اس اس دی خود کمک فراوانی کنید.
  • چنانچه از برندهای برتر برای خرید هارد اس اس دی خود استفاده نمایید می توانید طول عمر این محصول را افزایش دهید. انتخاب برندهای با کیفیت موضوع بسیار با اهمیتی است که با توجه به آن می توانید بیشترین استفاده را داشته باشید.
  • اگر از تکنولوژی TRIM استفاده کنید می توانید به افزایش طول عمر هارد اس اس دی کمک نمایید. این تکنولوژی توانایی افزایش طول عمر هارد اس اس دی را برای شما میسر می سازد.
  • بکار گیری از توانایی های ویندوز به شما این امکان را فراهم می کند که بتوانید طول عمر هارد اس اس دی خود را بالا ببرید و ویندوز به علت دارا بودن ویژگی های خوبی که دارد قادر است این امکان را برای شما ایجاد کند.
  • جلوگیری از صدمات فیزیکی و نوسان برق هم موضوع مهمی است که با رعایت کردن آن می توانید طول عمر هارد اس اس دی خود را افزایش دهید. چنانچه مانع از صدمات مختلفی مثل ضربات فیزیکی و یا نوسانات برقی شوید می توانید به غیر از آنکه هارد اس اس دی خودتان را از پیش آمدن این آسیب ها در امان نگه دارید، باعث افزایش طول عمر آن نیز خواهید شد. با این کار می توانید زمان بیشتری از این درایو استفاده کنید و در حقیقت می توانید نهایت استفاده را از آن برده و لذت کافی را از ذخیره اطلاعات در این هاردها داشته باشید.

حافظه اس اس دی فروشگاه بایول

  • تاریخ: شنبه 13 مرداد 1403 - 16:36
  • صفحه: مجله بایول
  • بازدید: 73
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)