معرفی انواع ماوس و عملکرد آنها

معرفی انواع ماوس و عملکرد آنها
در این مقاله به بررسی انواع ماوس سیمی، ماوس بیسیم و ماوس گیمینگ و نحوه عملکرد آنها و اینکه هر کدام چه ویژگی هایی دارند می پردازیم. در این مقاله از بایول با ما همراه باشید.

می توان گفت کارکرد ماوس های سیمی و بیسیم شبیه هم هستند، حالا اینکه کدام یک را انتخاب کنید به این موضوع می پردازیم.

برای یک کاربر انتخاب ماوس سیمی یا بیسیم می تواند کارایی یکسانی را داشته باشد، هرکدام از این ماوس ها برای خودشان دارای مزایا و معایب و نقاط قوت و ضعف هستند.

زمانی که قصد خرید ماوس را دارید طبیعتا بین انتخاب نوع سیمی و بی سیم، طراحی و ارگونومی شاید تردید داشته باشید پس باهم این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم تا بسته به نیاز خود یک انتخاب عالی داشته باشید.

نحوه کارکرد ماوس سیمی

ماوس های سیمی یکی از ساده ترین موس هایی هستند که به وسیله کابل مخصوص خود می توانند به رایانه و لپ تاپ شما و سایر گجت های وصل شوند. این وسیله (ماوس) به جهت داشتن کابل به ماوس سیمی مشهور شده است.

نحوه کارکرد آن نیز از مزایای بارز ماوس سیمی می توان به منبع تغذیه آن بوسیله پورت USB و یا PS2 اشاره کرد که دیگر نیازی به باتری و نرم افزار بخصوص برای نصب آن وجود ندارد. کافیست تنها با وصل کردن کابل آن به درگاه مربوطه از آن استفاده کنید.

نحوه کارکرد ماوس سیمی

نحوه کارکرد ماوس بیسیم

این ماوس ها برای اتصال به رایانه و لپ تاپ شما درگیر نیازی به کابل ندارند و از لحاظ شکل ظاهری، عملکرد، طراحی و ارگونومی شباهت زیادی به ماوس های سیمی دارند. اما تکنولوژی بکار رفته در این ماوس ها استفاده از بلوتوث و یا شیوه ارتباطی دیگری مانند WiFi می باشد.

به همین جهت حمل آن از جایی به جای دیگر بسیار راحت تر بوده و نیازی نیست که بخاطر محدودیت کابل آن حتما نزدیک دستگاه قرار بگیرید.

ماوس بیسیم برای کار کردن از یک شیوه مخصوصی استفاده می کنند که دارای یک وسیله اختصاصی به نام «دانگل» می باشند.

ماوس های بیسیم انرژی برق خود را از یک باتری لیتیوم یونی که قابلیت شارژ دارد و یا باتری های قلمی و یا نیم قلمی دریافت می کنند، همچنین بعضی از این ماوس ها دارای کابل شارژ مخصوص هستند که در صورت اتمام انرژی باتری بوسیله آن شارژ می شوند.

نحوه کارکرد ماوس بیسیم

تفاوت های ماوس های سیمی و بیسیم

سرعت

ماوس های بیسیم اطلاعات را بوسیله یک قرارداد رادیویی منتقل می کنند که معمولا در مقایسه با ماوس های سیمی عملکرد کندتری دارند. هیچوقت در حین استفاده از این ماوس ها متوجه این موضوع نخواهید شد اما هنگام بازی می توانند کند بودن خود را آشکار سازند که این امر (تاخیر) شاید کمی شما را آزار دهد.

اما امروزه ماوس های مخصوص بازی طوری طراحی شده اند که این موضوع کاملاً از بین رفته و شما هیچگونه کندی و یا تاخیری حس نخواهید کرد.

آزادی عمل

وجود یک کابل متصل به ماوس می تواند شما را حین حمل آن و هنگام استفاده کمی شما را خسته کند، در حالی که حمل یک ماوس بیسیم برای کاربر راحت تر بوده و بخاطر نداشتن کابل آزادی عمل بیشتری را فراهم می سازد و کاربر می تواند تا جایی که قدرت بیسیم ماوس کشش دارد از آن استفاده کند.

منبع تغذیه

ماوس های بیسیم برای کارکرد خود نیاز به تامین انرژی توسط باتری دارند فلذا این امکان وجود دارد که حین استفاده از این ماوس با اتمام شارژ بتری روبرو شوید و در صورت دسترسی نداشتن به منبع برق و یا باتری یدکی دچار مشکل شوید، این در حالیست که ماوس های سیمی چنین مشکلی را ندارند و هر لحظه برق خود را بوسیله کابل دریافت می کنند.

ماوس بی سیم

سازگاری

این تفاوت نه چندان کم اهمیت، تفاوت سازگار بودن ماوس های سیمی و بیسیم است که یک ماوس سیمی برای عملکرد خود حتما نیاز دارد که بوسیله کابل و درگاه USB متصل شود، اما ماوس های وایرلس به هر دستگاهی که از بلوتوث بهره می برد می توانند متصل شده و عملکرد خود را به نمایش بگذارند.

مزایا و معایب ماوس سیمی در مقایسه با ماوس بیسیم

ماوس سیمی

فرامین ارسال شده توسط ماوس های سیمی به مراتب دقیق و با سرعت بالا می باشند و نیازی به شارژ در آنها وجود ندارد. این ماوس ها مقرون به صرفه تر از ماوس های بیسیم نیز هستند. حتی برای وصل شدن آنها باید یکی از درگاه های USB خود را به آن اختصاص دهید و بخاطر داشتن کابل میدان حرکت آن محدود به اندازه کابل می شود و اگر حین استفاده از آن دقت به خرج ندهید کابل به هم تنیده شده و برای رهاسازی آن باید وقت خود را به این کار اختصاص دهید.

ماوس بیسیم

از نقاط ضعف ماوس های بیسیم می توان به قدرت عملکرد و سرعت پاسخگویی آن مخصوصا در مدل های ارزان تر اشاره کرد، اما طراحی فشرده و استفاده راحت تر، آن را در برابر ماوس سیمی برجسته می کند. از دیگر معایب آن می توان نیاز به شارژ دوباره و یا تعویض دوره ای باتری ها اشاره کرد تا حین انجام کار با آن دچار قطع و وصل شدن آن نباشید.

قیمت ماوس های بیسیم نسبت به ماوس های سیمی معمولاً بیشتر است و مدل های بلوتوثی معمولاً توسط گیرنده هایی که دارای بلوتوث و یا دانگل اختصاصی خود ماوس هستند کار می کند که در صورت گم شدن این دانگل عملاً ماوس نیز قابل استفاده نخواهد بود. از سوی دیگر موقع استفاده از ماوس بیسیم بخاطر نداشتن کابل اتصال آزادی عمل بیشتری خواهید داشت.

با در نظر گرفتن این مزایا و معایب می توانید اولویت خود را برای انتخاب ماوس سیمی و بیسیم انتخاب کنید تا بتوانید یک خرید خوب و مناسب را انجام دهید.

کدام یک از ماوس های سیمی و یا بیسم برای بازی مناسب هستند؟

کاربرانی که بیشتر در حیطه بازی های رایانه ای فعالیت دارند اکثرا انتخاب خود را روی ماوس های سیمی منعطف می کنند چرا که این ماوس ها هیچگونه تاخیری در عملکرد ندارند و سرعت و دقت آنها به مراتب بیشتر از ماوس های بیسیم می باشد. (لازم به ذکر است که ماوس های بیسیم گران قیمت از این تاخیرها مستثنی هستند) پس بنابرین بخاطر داشتن کیفیت بالا و استفاده از قطعات مرغوب در طراحی کاربران هیچگونه تاخیری و کندی را در آن شاهد نخواهند بود.

کدام یک از ماوس های سیمی و یا بیسم برای بازی مناسب هستند؟

کارایی و عملکرد ماوس سیمی بهتر است یا بیسیم؟

با توجه به بررسی های انجام شده این موضوع بستگی به نوع انتخاب کاربر دارد، برای نمونه اگر شرایط کاری شما طوری است که باید همواره در سفر باشید و لپ تاپ یکی از ملزومات سفرتان باشد ماوس بیسیم می تواند گزینه ای مناسب برای رفع نیازهایتان باشد، چرا که دیگر کابل آن دست و پا گیر نخواهد بود و می توانید با آزادی عمل بیشتری از آن استفاده کرده و نگران درهم تنیده شدن کابل آن نباشید.

اگر علاقه مند به بازی های رایانه ای هستید و دقت عملکرد ماوس برایتان اهمیت ویژه ای دارد و قصد ندارید مبلغ زیادی را برای خرید یک ماوس بیسیم هزینه کنید، انتخاب یک ماوس سیمی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. چرا که هم مقرون به صرفه بوده و هم اینکه دیگر نیازی به تعویض باتری و هزینه برای آن را ندارید.

کارایی و عملکرد ماوس سیمی بهتر است یا بیسیم؟

طول عمر ماوس ها

اگر ماوس سیمی خود را زیاد از جایی به جای دیگر منتقل نکنید به جهت سالم ماندن آن بخاطر نیفتادن روی زمین و شکستگی، پاره نشدن کابل طول عمر آن بیشر خواهد شد و مدت های طولانی می توانید از آن استفاده کنید.

اما با انتخاب یک ماوس وایرلس دیگر نگران پاره شدن کابل آن نخواهید بود و به راحتی در داخل کیف لپ تاپ می توانید آن را حمل کنید.

میزان دقت و حساسیت ماوس یا همان DPI

اندازه دقت حسگر یکی از ویژگی های بارز در انتخاب ماوس ایده آل می باشد. دقت حسگر بر اساس نقطه در اینچ اندازه گیری شده و نشان داده می شود. این دقت در بیشتر ماوس های بین 800 تا 6000 متغیر بوده و هرچه دقت آن یعنی (dpi) بالاتر برود حساسیت و دقت ماوس نیز افزایش پیدا می کند. در این میان افرادی که بیشتر با بازی های رایانه ای سر و کار دارند باید ماوس هایی را انتخاب کنند که قدرت و دقت بالایی دارند تا با کمترین حرکت و اشاره بتوانند نتیجه بهتری دریافت کرده و از تماشای یک بازی رایانه های نهایت لذت را ببرند.

تفاوت ماوس گیمینگ و معمولی

ماوس های مخصوص بازی یا همان گیمینگ از لحاظ شکل ظاهری و کارایی تفاوت هایی را با ماوس های معمولی دارند. این وجه تمایزها می تواند به کاربر کمک کند تا هنگام استفاده های طولانی مدت نه تنها خسته نشده بلکه لذت بیشتری را نیز موقع بازی تجربه کند.

تفاوت ماوس گیمینگ و معمولی

نورپردازی

داشتن ال ای دی های نورانی در رنگ های مختلف یکی از ویژگی های اصلی ماوس های مخصوص بازی است که زیبایی خاصی را هنگام استفاده از آن ایجاد می کند، این قابلیت در عملکرد ماوس تاثیری ندارد. اما همین امر باعث می شود کاربر هنگام استفاده از آن احساس لذت کرده درحالی که دیگر ماوس ها چنین قابلیتی ندارند.

دارای چندین کلید کنترلی

ماوس های معمولی نهایتاً 3 الی 4 کلید کنترلی دارند که دو کلید آن برای کلیک های چپ و راست بوده و کلید سوم و چهارم برای اسکرول کردن و بالا پایین کردن در بین صفحات اینترنت و غیره می باشد. در حالی که ماوس های گیمینگ کلیدهای بیشتر را نسبت به ماوس های معمولی دارند که به گیمر این موقعیت را فراهم می آورند تا هنگام بازی تسلط بیشتری را داشته باشد.

ابعاد بزرگتر

ماوس هایی که مخصوص ازی طراحی شده اند سایز و وزن زیادی در مقایسه با ماوس های معمولی دارند، این مزیت باعث می شود که کاربر هنگام استفاده از آن دقت و سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

حساسیت و دقت زیاد

ماوس های گیمینگ در مقایسه با ماوس های معمولی دقت و حساسیت زیادتری دارند و در مقابل کوچکترین اشاره و حرکتی بسیار دقیق و سریع واکنش نشان می دهند، برای اندازه گیری میزان حساسیت و دقت ماوس آن را با معیاری به نام DPI اندازه می گیرند، هرچه اندازه DPI در یک ماوس زیاد باشد میزان دقت و حساسیت آن نیز در برابر سایر ماوس ها زیاد می شود. لازم به ذکر است که الزامی وجود ندارد که برای داشتن یک بازی خوب حتما باید مقدار دی پی آی زیاد باشد.

تنظیم اندازه دقت حسگر DPI

بالا بودن مقدار DPI همانطور که گفته شد حتما تاثیر مثبتی بر عملکرد آن ندارد چرا که گاهی اوقات برعکس عمل می کند به همین جهت ماوس های مخصوص بازی در بازه 100 الی 1600 تولید می شوند تا به کاربر این امکان را فراهم سازد که با توجه به نوع بازی خود دقت دی پی آی را تنظیم کند.

طراحی ارگونومیک

ماوس ها نیز مانند سایر ابزار هایی که نیاز به استفاده با دست دارند باید دارای طراحی ارگونومیک باشند تا کاربر در استفاده های طولانی مدت از آن دچار خستگی و دلزدگی نشود، به همین خاطر ماوس ها نیز از این قضیه مستثنی نمی باشند.

توانایی شخصی سازی دکمه ها

ماوس های گیمینگ این قابلیت را دارند تا با استفاده از فناوری پیشرفته خود دکمه های تعبیه شده روی آنها بوسیله کاربر برنامه ریزی شوند و با تعریف هر قابلیت بر هر دکمه خاص از آن استفاده بهینه را داشته باشید این امر سبب می شود تا سرعت عملتان هنگام استفاده از این ابزار بیشتر شود، این در حالی است که ماوس های معمولی از چنین ویژگی برخوردار نیستند.

تنظیم وزن

ماوس های گیمینگ دارای وزن زیادی می باشند تا کاربر بتواند حرکات ریز آن را نیز در دست خود کنترل نماید. برخی از این مدل ماوس ها طوری طراحی و ساخته شده اند که شما می توانید وزنه های مخصوصی را به آنها اضافه کرده و وزن ماوس را بیشتر کنید و یا برعکس با برداشتن وزنه ها از وزن آن بکاهید در حالی که ماوس های معمولی این قابلیت را نیز ندارند.

سرعت ارسال سیگنال

یکی از ویژگی های بارزی که ماوس های گیمینگ دارند سرعت ارسال سیگنال و و پاسخ دهی آنها می باشد که از اهمیت زیاد برخوردار است که بوسیله سنجش عملکرد ماوس یا Polling Rate ارزیابی می شود و واحد آن هرتز می باشد.

بر این اساس هرچه Polling Rate زیاد باشد، سرعت ارسال سیگنال نیز زیاد می شود و تاخیر و کندی کمتری را احساس خواهید کرد. بدین جهت اگر Polling Rate یک ماوس برابر 125 هرتز باشد در هر ثانیه 125 سیگنال را به سیستم رایانه ای شما ارسال خواهد کرد و می توان گفت هر هشت میلی ثانیه یک فرمان از سمت ماوس به رایانه انتقال می یابد.

این موضوع باید مد نظر باشد که هر چه سرعت ارسال سیگنال بالاتر باشد پردازنده مرکزی بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و برای اینکه از این قابلیت به نحو مطلوب استفاده کنید باید سیستم پردازنده مرکزی نیز توانایی دریافت سیگنال های بیشتر و اجرای فرامین را داشته باشد.

طول عمر و دوام بیشتر ماوس های گیمینگ

ماوس های گیمینگ طوری طراحی و تولید شده اند که در مقایسه با ماوس خای معمولی از دوام بیشتر و کیفیت بالایی برخوردار هستند از این رو دارای طول عمری بالا و کارایی بهتری می باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به تفاوت های ماوس های گیمینگ و معمولی نیز اشاره داشته باشیم. حقیقت این است ماوس های گیمینگ توانایی زیادی در مقایسه با ماوس های معمولی دارند، این امر برای بازیکنان و کاربرانی که در رشته های گرافیکی مشغول به کار هستند کارایی بیشتر را ایجاد می کند. به این موضوع نیز باید اشاره داشت که به لحاظ کیفیت ساخت بالای این محصولات و امکانات تعبیه شده در آن می تواند از جهت قیمت کمی گران تر از ماوس های معمولی باشند پس بنابراین افرادی بیشتر دنبال انتخاب این ماوس ها می روند که برای کارهای تخصصی خود به آن نیاز دارند.

در نهایت با بررسی تمام جوانب این موضوع که کدام ماوس را برای خرید و استفاده انتخاب کنم مستقیماً به خود شما بستگی دارد که کدام یک برایتان کارآمد تر و مقرون به صرفه تر است.

به هر حال این دو محصول هر دو از تکنولوژی ها و قابلیت کارکردهای تقریباً یکسان استفاده می کنند، می توانید برای دیدن تنوع محصولات و خرید یک ماوس دلخواه به فروشگاه اینترنتی بایول مراجعه کرده و یک خرید عالی داشته باشید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد