ماوس بیسیم از ابتدا تا امروز

ماوس بیسیم از ابتدا تا امروز

پیدایش ماوس بیسیم از آغاز تا امروز

ماوس ها ابزارهایی هستند که در رنگ ها و طرح های مختلف از روزهای آغازین تولد به همراه رایانه ها وارد بازار گشته اند. ماوس ها یکی از ملزومات اساسی هر کامپیوتری می باشند که بدون داشتن یک ماوس استفاده از کامپیوتر عملاً کاری سخت و غیرقابل تحمل است. در همین راستا تولید کنندگان روز به روز در صدد ابداع ماوس هایی با طراحی جدید و پیشرفته هستند تا کاربر را در استفاده از کامپیوتر یاری نماید. در بین ماوس های تولید شده توسط شرکت ها ماوس بیسیم توانسته جایگاه خود را بین دیگر محصولات به خوبی پیدا کند و به کاربر در استفاده از آنها کمک شایانی نماید. داشتن یک ماوس خوب می تواند به شما آزادی عمل بیشتری را هنگام استفاده از رایانه ایجاد می نماید. در ادامه به طور کامل به بررسی ماوس های بیسیم در تمامی جوانب می پردازیم.

ماوس بیسیم چیست؟

ماوس بیسیم را با نام های ماوس وایرلس (Wireless) و یا کوردلس (Cordless) نیز می توانیم بشناسیم، این ماوس از سری ماوس های کامپیوتر است که در ساخت آن از اتصال سیم استفاده نشده و برای برقراری ارتباط بین ماوس و کامپیوتر از امواج رادیویی (بلوتوث و دانگل وای فای) و یا اینفرارد استفاده می شود و به کاربر این امکان را فراهم می سازد تا بدون اینکه فاصله مد نظر باشد اغلب تا شعاع 10 متری از آن استفاده نماید.

فناوری بیسیم استفاده شده در ماوس های وایرلس

ماوس های بسیم با استفاده از فناوری های مختلفی به سیستم و گجت مورد نظر می توانند وصل شوند. با توجه به مسیر تحولات فناوری بکار رفته در ماوس بیسیم، به این نکته باید اشاره کرد که اولین ماوس های تولید شده از نوع بیسیم با استفاده از امواج مادون قرمز یا همان (اینفرارد) به رایانه متصل می شد. با گذشت زمان فناوری امواج مادون قرمز جای خود را به امواج رادیویی دادند. در این فناوری ماوس بیسیم از طریق بلوتوث به کامپیوتر و یا سایر دستگاه ها متصل می شد. همچنین در این مسیر تکاملی این ابزار از طریق وای فای برای متصل شدن به دستگاه مرتبط استفاده کرد و به کمک این فناوری توانست سرعت و محدوده حرکت زیادتری را کسب نماید. این امواج معمولا به طور اتوماتیک داخل ماوس قرار می گرفتند و با در نظر گرفتن گیرنده های این امواج در دستگاه مورد نظر موفق به اتصال می شوند. در این راستا اکثر شرکت های تولیدی ماوس بیسیم گیرنده هایی را به شکل دانگل USB طراحی کردند که بوسیله این وسیله ماوس بیسیم می توانست به راحتی به سیستم مورد نظر وصل شود.

انواع ماوس بیسیم

ماوس های بیسیم از طراحی ها و اتصال مختلفی بهره مند هستند. به سبب این تفاوت ها تنوع این گونه ماوس ها در بازار بسیار زیاد است. از لحاظ چگونگی اتصال به سیستم رایانه ای و سایر دستگاه ها، این ابزار به دو سته بندی کلی تقسیم می شوند:

- ماوس بیسیم با اتصال از نوع مادون قرمز: این ماوس ها به وسیله امواجی به نام مادون قرمز و یا اینفرارد به سیستم مورد نظر وصل می شوند.

- ماوس بیسیم اتصال از طریق امواج رادیویی: این ماوس ها بوسیله بلوتوث یا وای فای (WiFi) به دستگاه مورد نظر اتصال پیدا می کنند که اتصال به صورت امواج رادیویی نیز خود به دو صورت می باشد:

1- از طریق گیرنده USB

2- بدون استفاده از گیرنده جداگانه

ماوس های بیسیم از جهت طراحی به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

- ماوس بیسیم از نوع قلمی: این ماوس ها به صورت یک قلم طراحی شده اند و اکثرا در کارهای گرافیکی کاربرد بیشتری دارند.

- ماوس بیسیم معمولی: این ماوس نیز دارای طرح های گوناگونی هستند، اما در حالت کلی به صورت ماوس های عادی ولی بدون داشتن سیم طراحی و عرضه شده اند.

-ماوس بیسیم سه بعدی: این نوع ماوس ها طوری طراحی شده اند که عملکرد آنها بسیار شبیه به ریموت کنترل تلویزیون می باشد و باید آنها را به صورت مستقیم با کامپیوتر قرار داد.

 

ماوس بیسیم از نظر ظاهری و کارایی در اشکال گوناگون طراحی و تولید شده است و به مرور زمان بر تنوع آن افزوده می شود. پس باید با گذشت سالها منتظر ورود مدل های جدید از آن برای کاربرانی که قصد خرید ماوس را دارند بود.

 

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده ماوس بیسیم

ماوس ها از قسمت ها  اجزای مختلفی تشکیل شده اند تا بوسیله آن یک ابزار کارآمدی به دست می آید و کاربر را در کارهای روزمره خود با رایانه یاری می کند. اما این موضوع در مورد ماوس های بیسیم کمی فرق می کند. ماوس های بیسیم از سه قسمت اساسی تشکیل شده اند که عبارتند از :

- انتقال دهنده: این انتقال دهنده ها شامل قطعاتی هستند که در داخل ماوس تعبیه شده و وظیفه آنها جابجایی امواج از ماوس به رایانه و سایر سیستم ها می باشد.

- گیرنده: وظیفه گیرنده ها دریافت امواج ارسال شده از طرف ماوس را بر عهده می گیرند و معمولاً به صورت توکار و USB طراحی و تولید می شوند. گیرنده های توکار کیت های بلوتوث و یا وای فای داخلی را شامل می شوند که از قبل روی سیستم رایانه ای نصب شده اند.

- باتری: باتری ها انرژی مورد نیاز را برای ارسال امواج بین ماوس و کامپیوتر را تامین می کنند. این منبع تغذیه هم به صورت قابل شارژ و هم به صورت تعویضی تولید شده اند. هر کدام از ماوس ها با در نظر گرفتن کارایی و از لحاظ قیمت طراحی و تولید می شوند.

 

ماوس بیسیم چطور کار می کند؟

این ماوس ها از سه قسمت اصلی یعنی انتقال دهنده، گیرنده و باتری تشکیل یافته اند که هر کدام از اینها وظایفی را بر عهده می گیرند. باتری انرژی لازم برای کارکرد ماوس را تامین می کند. و در راستای این انتقال دهنده که از قطعات اصلی ماوس می باشد امواج رادیویی و یا مادون قرمز را به کامپیوتر و سایر سیستم های مورد نظر ارسال می کند تا بدین وسیله ماوس بتواند شروع به کار کند.

 

گیرنده های وصل شده روی رایانه، امواج ارسال شده از انتقال دهنده ماوس بیسیم را دریافت می کنند. این امواج که با گیرنده های دستگاه کاربر از لحاظ فرکانسی در یک راستا قرار دارند، به وسیله گیرنده دریافت و رمزگشایی می شوند. در این قسمت فرامین ارسال شده بوسیله ماوس برای رایانه شما قابل درک می شود. در این صورت کاربر می تواند به وسیله ماوس بیسیم خود استفاده های متعددی در رایانه خود بوجود آورد.

 

ماوس بیسیم به رایانه چطور وصل می شود؟

یکی از فرق هایی که ماوس بیسیم را با نوع باسیم آن متمایز کرده است نحوه اتصال آن به رایانه می باشد. ماوس های باسیم را می توان با درگاه USB به آسانی به کامپیوتر و یا هر وسیله دیگری وصل کرد اما ماوس بیسیم نیاز به شناسایی آن توسط کامپیوتر دارد که باید ماوس را به دستگاه معرفی کرد. در ادامه به نحوه اتصال ماوس بیسیم به دستگاه و راه اندازی آن اشاره می کنیم :

- جاگذاری باتری و راه اندازی ماوس بیسیم : در ابتدا باید این موضوع را بدانیم که آیا منبع تغذیه ماوس مورد نظر ما از نوع بیسیم است یا قابلیت شارژ دارد؟ اگر از نوع شارژی بود، باید از پر بودن آن اطمینان حاصل کرد. اگر از نوع باتری های جدا شونده و قابل تعویض بود باید قسمت تحتانی آن را باز کرده و باتری مورد نظر را در قسمت خود جاگذاری کنیم. در این مرحله بعضی از ماوس ها دکمه کوچکی در زیر خود دارند که بوسیله آن می توان ماوس را روشن کرد، اما امروزه می بینیم بعضی از این محصولات این دکمه را نداشته و ماوس حین استفاده به طور خودکار روشن می شود و وقتی آن را استفاده نمی کنید اتوماتیک خاموش می شود که این امر تاثیر بسزایی در میزان و مدت شارژدهی باتری آن دارد.

- اتصال گیرنده یا دانگل به رایانه : هنگام خرید ماوس دقت داشته باشید که در داخل جعبه آن یک عدد دانگل برای اتصال آن به کامپیوتر شما گذاشته شده است. دستگاه را به سیستم رایانه ای خود وصل کرده تا ارتباط ماوس و رایانه و یا هر دستگاه دیگری که دانگل را به آن وصل نمودید برقرار شود.

- شناسایی ماوس بیسیم توسط دستگاه : پس از نصب دانگل حال باید ماوس خریداری شده خود را به کامپیوترتان معرفی کنید که به چند روش این کار انجام می گیرد. بعضی از این ماوس دارای یک لوح فشرده در داخل جعبه خود هستند که توسط آن می توانید ماوس بیسیم خود را به رایانه معرفی کرده و از آن استفاده نمایید. بعضی دیگر از ماوس ها باید بلوتوث دستگاه مورد نظر شناسایی و نصب شوند و بعضی دیگر توسط دانگل وای فای که به سیستم وصل می شود شناسایی شده و قابل استفاده هستند.

 

شرکت های فعال در عرصه تولید ماوس بیسیم

اولین تولید کننده ماوس بیسیم شرکت خوشنام و پرآوازه لاجیتک بود اما امروزه سایر برندهایی که در عرصه تولید محصولات کامپیوتری فعالیت دارند از این قافله عقب نمانده و شروع به تولید ماوس بیسیم کردند. شرکت هایی از قبیل : مایکروسافت، اَپل، سامسونگ، ریزر (Razer)، اچ پی، ایسوس، و سایر برندهای دیگر.

چند نمونه از برندهای فعال در زمینه تولید ماوس بیسیم

- لاجیتک: (Logitech) این کمپانی اولین تولید کننده ماوس بیسیم در جهان شناخته شده است و همچنان حزو پرچمداران تولید این محصول می باشد. در این میان محصولاتی مانند Logitech MX Master 3 به عنوان برترین ماوس از تمام جهات، Logitech Marathon Mouse M705 یکی از بهترین ماوس های بیسیم از نظر کیفیت و باتری، ماوس بیسیم Logitech M510 از نظر طراحی، Logitech M570 از نظر راحتی دست به عنوان بهترین ماوس و Logitech MX Anywhere 2S به عنوان بهترین ماوس بیسیم با عملکرد بسیار مناسب در تمامی مکان ها می توان اشاره کرد.

- ریزر: (Razer): ماوس بیسیم Basilisk X HyperSpeed از برند مشهور ریزر، یکی از بهترین ماوس های بیسیم در زمینه بازی های رایانه ای می باشد. به همین سبب ماوس ریزر سرعت و کیفیت بسیار بالایی دارد و برای گیمرهای حرفه ای می تواند در خرید ماوس جزو اولین اولیت ها قرار بگیرد.

- اپل: (Apple): ماوس بیسیم Magic Mouse از شرکت پرآوازه اپل با قابلیت ها و عملکردهای بالایی که دارد جزو بهترین ماوس های بیسیم در سال 2020 معرفی شد.

 

مزایای ماوس بیسیم

ماوس بیسیم نیز مانند تمامی فناوری های دیگر دارای مزایایی است که می تواند به کاربر این امکان را فراهم سازد که موقع خرید ماوس بتواند یک انتخاب درست و کاربردی داشته باشد.

- راحتی و انعطاف: همانطور که از نام این محصول برمیاید ماوس بیسیم برای وصل شدن به کامپیوتر نیازی به سیم ندارد. به همین سبب حین استفاده از آن وجود سیم باعث نمی شود به دست و پایتان گیر کرده و مانع از آزادی عمل شما شود. از این رو استفاده از ماوس بیسیم می تواند شما را تغییر موقعیت ها درگیر سیم های اضافی نکرده و از استفاده یک ماوس بیسیم لذت کافی را ببرید.

- مرتب ماندن محیط کار: زمانی که از ماوس بیسیم استفاده می کنید دیگر محیط کار و میز کارتان پر از سیم های در هم تنیده شده نمی شود و همین موضوع باعث می شود هم کارایی ماوس را بالا میبرد هم باعث می شود در کارتان تمرکز کرده و سرعت عمل بالایی داشته باشید.

- فضای کار گسترده تر: ماوس بیسیم کابلی ندارد که باعث شود شما هنگام کار با آن خود را محدود به فضایی مشخص بکنید. برای استفاده از این محصول می توانید به راحتی از سیستم رایانه خود فاصله گرفته و با هر فاصله ای که راحت بودید از آن استفاده کنید. این قابلیت در مانیتورهای بزرگ بسیار به چشم می خورد.

- بی نیاز از لوازم جانبی و سرویس دوره ای: از دیگر کارایی های امواج الکتریکی داشتن مادون قرمز برای شناسایی حرکت ماوس می باشد. از این رو نیازی به داشتن پد ماوس نخواهد بود. از سوی دیگر با استفاده از این فناوری دیگر نیازی به تمیزکاری توپ مکانیکی زیر ماوس نخواهد بود. امروزه نه تنها ماوس های بیسیم حتی ماوس های سیمی نیز از این فناوری استفاده می کنند.

- جابجایی ساده تر: به علت نبود سیم در این ماوس ها جابجایی آنها از یک مکان به جایی دیگر نیز راحت تر انجام می گیرد. و برای انتقال آنها دیگر نیازی نیست دسته ای از سیم ها را از کامپیوتر جدا کرده و به جایی دیگر حمل کنید.

 معایب ماوس های بیسیم

- گران قیمت بودن: ماوس بیسیم در مقایسه با ماوس های سیمی قیمت بالاتری دارد. به این خاطر که در طراحی، ساخت و تولید این مواس ها هزینه زیادی صرف می شود و باعث می شود این قیمت بالا منطقی به نظر بیاید.

- داشتن دانگل USB کوچک: ماوس های بیسیم از یک دانگل بیسیم برای وصل شدن به پورت USB کامپیوتر بهره می برند. این وسیله کاربردی که لازمه یک ماوس بیسیم می باشد امکان دارد موقع جابجایی گم شود و یا زیر فشارهای فیزیکی از بین رفته و یا به جایی گیر کند و پورت یو اس بی رایانه شما نیز آسیب ببیند.

- نیاز به باتری: ماوس های بیسیم انرژی خود را از منبع تغذیه باتری تامین می کنند از این رو بسته به استفاده شما از ماوس در فواصل زمانی خاصی نیاز به تعویض باتری خواهید داشت و برای این کار باید هزینه ای را متحمل شوید. اما این مشکل در ماوس هایی که از باتری داخلی قابل شارژ استفاده می کنند رفع شده است.

چند نکته در مورد خرید ماوس بیسیم

موقع خرید ماوس باید به نکات زیر توجه و دقت کرد :

- نوع و طول عمر باتری ماوس بیسیم: کاربرانی که قصد انجام بازی های رایانه را دارند باید به این موضوع بیشتر دقت کنند چون در استفاده های طولانی مدت وسط بازی مشکل باتری پیدا نکنند.

- طراحی ارگونومی ماوس بیسیم : افرادی که مدت های طولانی از ماوس برای کارهای خود استفاده می کنند باید راحتی آن در داخل دست را حتما در نظر بگیرند در غیر اینصورت استفاده از ماوس بسیار خسته کننده خواهد بود.

- دقت حسگر ماوس بیسیم (dpi) : این قابلیت برای کسانی که بیشتر کارهای گرافیکی انجام می دهند بخصوص طراحان و گیمرهای حرفه ای می تواند بسیار کارآمد باشد.

- قیمت ماوس بیسیم: کاربرانی که قصد خرید ماوس بیسیم را دارند در کنار قابلیت های آن، طراحی و ارگونومی حتما قیمت نیز مد نظر خواهد بود تا بتوانند هم بودجه کمتر صرف کنند و هم ماوسی با قابلیت و کارایی مناسبی خریداری کنند.

 

نتیجه گیری

ماوس های بیسیم از فناوری های بسیار بالاتری برای استفاده در رایانه های شخصی و سایر سیستم ها برخوردار هستند از این رو تولید ماوس بیسیم با فناوری های جدید باعث شد تا پنجره ای پیش روی تولیدات محصولات کامپیوتری گشوده شود. در این محصولات سیم از چرخه تولید حذف شده و ماوس می تواند بدون سیم به رایانه وصل شود و به همین جهت هیچوقت دست و پاگیر و خسته کننده نخواهد بود. از اینکه وقت خود را صرف مطالعه این مقاله نمودید بسیار سپاسگزاریم، ویترین محصولات بایول می تواند برای خرید ماوس بیسیم شما عزیزان را یاری فرماید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد