کابل پرینتر، کاربردها و ویژگی های آن

کابل پرینتر، کاربردها و ویژگی های آن
کابل پرینتر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ انواع کابل پرینتر کدام هستند؟ آیا میدانید چه نوع رابطی برای دستگاه چاپگر شما نیاز است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع کابل چاپگر آشنا کنیم.

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

کابل پرینتر

کابل های ورودی که به اسم پورت ورودی هم مشهور هستند درحقیقت به عنوان واسط یک رابط سخت افزاری می باشند و به همین منظور به کار برده می شوند. کابل پرینتر (چاپگر) هم در این دسته جای دارد و دستگاه هایی مانند پرینتر را به رایانه یا لپ تاپ وصل می کند. لازم به ذکر است که کابل پرینتر به غیر از چاپگر برای اتصال انواع مختلف دستگاه های جانبی کامپیوتر هم کاربرد دارد. ولی امروزه با پیدایش پورت های USB خیلی کمتر می توانیم مشاهده کنیم که افراد از این کابل ها استفاده می کنند.

از پورت های چاپگر با سایر نام هایی همچون پورت parallel (پورت موازی) هم می توان یاد کرد. سالهای قبل در اغلب پرینترها از کابل های پارالل و سریال استفاده می شد و متصل کردن پرینتر به کامپیوتر به این وسیله انجام می شد. پورت های سریال از نوع دیگرکابل های ارتباطی هستند که معمولا برای اتصال ابزارهایی همچون Mouse و Modem به رایانه به کار می رفتند. ولی امروزه این پورت ها قدیمی شده یا به عبارتی دیگر از آنها استفاده نمی شود و امکان دارد آن ها را در پرینترهای قدیمی مشاهده کنید که استفاده می شوند.

امروزه کابل های پارالل و سریال جای خود را به پورت های جدیدتر و با تکنولوژی های پیشرفته مانند پورت های Ethernet ، USB و Wireless داده اند. از بین کابل های جدیدی که به بازار عرضه شده اند بهترین و محبوب ترین کابل ارتباطی به پورت های USB مربوط می شود. امروزه تقریبا همه دستگاه های الکترونیکی همچون اسمارت فون ها،کامپیوترها، لپ تاپ ها، تبلت ها و همینطور پرینترها، ورودی از نوع USB را دارند. هر چند امروزه پورت های USB بسیار زیاد شده اند ولی باز هم بکارگیری کابل پرینتر مخصوصا برای اتصال چاپگر به کامپیوتر خیلی رایج است. بنابرین در این مقاله که توسط مجله بایول گردآوری شده است تا انتها با ما همراه باشید.

پورت پارالل (موازی)

پورت پرینتر از نوع پورت های موازی است. پورت های موازی اولین بار به وسیله شرکت نام آشنای IBM و برای وصل نمودن پرینترها به کامپیوتر تولید شد. آغاز ایده تولید پورت های موازی به زمانی مربوط می شود که شرکت IBM در صدد طراحی و ساخت کامپیوترهای شخصی بود. این کمپانی با لزوم استفاده از چاپگرهای شرکت سنترونیکس آشنا شده بود. از سوی دیگر IBM نمی خواست تا از پورت هایی که در این پرینترها به کار رفته است را در طراحی خود استفاده نماید.

به همین خاطر طراحان و مهندسین این کمپانی برای وصل کردن پرینتر به کامپیوتر دو نوع کانکتور ۲۵ پین و ۳۶ پین را به کار برده اند. بعد از مدتی سایر طراحان و تولیدکنندگان پرینترها هم این نوع پورت ها را به کار برده اند و به کارگیری از آن ها تبدیل به یک استانداردی شد که در سطح جهانی شناخته شد. ولی دلیل موازی نامگذاری کردن این کابل های ارتباطی به این خاطر می باشد که هر وقت داده ها از طرف کامپیوتر به پرینتر یا هر وسیله جانبی دیگری که به وسیله پورت های موازی به رایانه وصل شده اند ارسال شود، ظرفیت دیتای انتقال یافته در هر لحظه ۸ بیت می باشد که این ۸ بیت هم به طور موازی به دستگاه جانبی فرستاده می شود. یک کابل موازی یا پارالل می تواند در هر ثانیه ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوبایت اطلاعات را ارسال نماید.

کاربرد کابل چاپگر

همانطور که اشاره کردیم قابلیت اصلی کابل های پرینتر، وصل نمودن آن ها به رایانه می باشد. از این رو قبل از آنکه کابل های USB عرضه شوند، کابل های پرینتر اصلی ترین کابل ارتباطی برای انتقال اطلاعات موازی میان دستگاه های جانبی مانند اسکنرها، مودم ها، فکس ها و کامپیوتر بود.

پورت USB برای پرینتر

سالهای قبل چاپگرها مجهز به کابل های پارالل و سریال بودند و اتصال چاپگر به رایانه به این وسیله انجام می شد. پورت های سریال هم نوع دیگری از کابل های ارتباطی هستند که معمولا برای اتصال ابزارهایی همچون Mouse و Modem به رایانه به کار گرفته می شدند. ولی امروزه این پورت ها دیگر کاربرد ندارند و امکان دارد آن ها را در پرینترهای قدیمی که در برخی ادارات استفاده می شوند مشاهده کنیم.

امروزه پورت های جدیدتر و با تکنولوژی های پیشرفته مانند پورت های Ethernet ، USB و Wireless جای خود را به کابل های پارالل و سریال داده اند. از بین کابل های جدیدی که وجود دارند محبوب ترین و کاربردی ترین آنها کابل ارتباطی با پورت های USB است.

کابل USB برای پرینتر

کابل USB چاپگر در حقیقت یکی از لوازم جانبی است که برای وصل کردن انواع سیستم های رایانه ای همچون کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها و مک، به دیگر ابزارهایی که از ورودی پرینتر برخوردار هستند استفاده می شود. ساختار فیزیکی این کابل ها طوری است که یک سر آن دارای کانکتور USB type A معمولی با نسخه 2.0 یا 3.0 می باشد و سر دیگر آن دارای کانکتور USB type B است که به پرینتر می تواند وصل شود.

متاسفانه بیشتر طراحان و تولیدکنندگان پرینتر کابل USB را در کنار محصول و در داخل جعبه آن قرار نمی دهند و بایستی خریدار خودش اقدام به خرید این کابل کند. هنگام خرید کابل های USB این نکته بسیار مهم را باید در نظر داشت که ورژن کابل USB کامپیوتر شما باید با کابل USB پرینتر یکسان باشد. یا به عبارت دیگر چنانچه پورت کامپیوتر شما از ورژن 2.0 پشتیبانی نماید به ناچار بایستی کابل هم ورژن 2.0 باشد و چنانچه پورت کامپیوتر شما با ورژن جدیدتر (USB 3.0) که از سرعت انتقال زیادی هم برخوردار است، سازگاری داشته باشد باید به سراغ یک کابل USB 3.0 بروید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد