نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟

13 مرداد 1403
نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟

هارد های اینترنال کامپیوتر و لپ تاپ در حالت کلی جزء قطعات با اهمیت به حساب می آیند ولی از طول عمر محدودی برخوردار هستند. بنابرین چنانچه مدت زمان زیادی است از یک هارد دیسک استفاده می کنید، احتمال دارد شاهد دیده شدن نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر خود باشید. این نشانه ها موارد بسیار مهمی را شامل می شوند که با فهمیدن آن ها می توانید پیشگیری های لازم را برای حفظ اطلاعات ارزشمند تان انجام دهید بنابرین دانستن آن ها امری بسیار مهم می باشد. در این مقاله از مجله بایول می خواهیم شما را با نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر آشنا کنیم. از این رو برای شناخت این علائم ما را همراهی کنید.

علائم خرابی هارد دیسک

علائم خرابی هارد چیست؟

در ادامه مطلب شما را با چند مورد از علائم و نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر آشنا می کنیم بهتر است برای اطمینان همیشه یک نسخه پشتیبان از هارد خود در اختیار داشته باشید تا هنگام بروز مشکل برای هارد اطلاعات شما از بین نرود. این علائم و نشانه ها به دو نوع تقسیم می شوند که به آنها اشاره می کنیم:

  • خرابی فیزیکی هارد دیسک
  • خرابی نرم افزاری هارد دیسک

خرابی فیزیکی هارد دیسک

موقع خرابی فیزیکی هارد یا یکی از اجزای آن آسیب می بیند یا کاملاً از کار می افتد و سبب ایجاد مشکلاتی مثل بوت ویندوز و از بین رفتن اطلاعات می شود.

خرابی نرم افزاری هارد دیسک

اگر خرابی هارد به علت مشکل نرم افزاری باشد هیچ ایراد مکانیکی روی هارد وجود ندارد ولی این احتمال وجود دارد هارد همچون همیشه کار نکند زیرا آسیب در ساختار فایل یا نرم افزار هارد به جای هارد داخلی ایجاد می شود. در این مورد احتمال دارد یکی از علائم خرابی هارد لپ تاپ این باشد که به فایل ها نتوانید دسترسی پیدا کنید و یا فایل های شما به طور ناگهانی ناپدید شوند.

در ادامه مقاله به چند مورد از نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر اشاره می کنیم:

خرابی هارد دیسک به دلیل نقص در ساخت هارد لپ تاپ و کامپیوتر

یکی از علت های خرابی هارد می تواند زمانی اتفاق بیفتد که موقع تولید هارد در ساخت آن نقص وجود داشته باشد. بعد از گذشت مدت زمان اندکی که از هارد خود استفاده نمودید با این مشکل مواجه می شوید. برای آن که با مشکل نقص در ساخت هارد روبرو نشوید می توانید هنگام خرید با استفاده از روش های کنترل کیفیت و تست دقیق هارد از روبرو شدن با این مشکل جلوگیری نمایید.

تاریخ انقضای هارد لپ تاپ و کامپیوتر از دلایل خرابی هارد دیسک

خرابی هارد به علت تاریخ انقضای آن عموماً بعد از 3 یا 4 سال که از زمان استفاده آن سپری شده است اتفاق می افتد و علت خاصی هم ندارد و به سبب پایان رسیدن تاریخ انقضای آن می باشد و باید نسبت به خرید هارد جدید اقدام کنید.

دلیل شنیده شدن صداهای غیر عادی از دلایل خرابی هارد است

خرابی هارد به دلیل شنیده شدن صداهای غیر عادی

چنانچه صداهایی از رایانه یا لپ تاپ خود به گوشتان می رسد که دائمی نیستند و معمولا این صداها را تا به حال نمی شنیدید، می تواند یکی از دلایل و نشانه های خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر شما باشد. بعضی از هاردها وقتی که دچار خرابی می شوند صدایی را تولید می کنند که اگر متوجه آن نشوید سبب از کار افتادن درایو خواهد شد. از این رو با تشخیص به موقع این صداها می توانید قبل از آن که هارد به طور کامل از کار کردن بایستد از اطلاعات نسخه پشتیبان بگیرید و مشکل هارد را هر چه سریع تر رفع کنید. شنیدن این صداها می تواند به سبب از کار افتادن موتور اسپیندل باشد.

خرابی هارد به دلیل ایراد الکترونیکی یا افزایش برق

در بعضی از اوقات UPS توانایی ارائه منبع تغذیه مورد نیاز را نداشته، یا خیلی زیاد و یا خیلی کند می باشد. چنانچه از منبع برقی که استفاده می کنید اطمینان ندارید و یا برق پی در پی قطع می شود احتمال دارد هارد شما دچار خرابی شود. بهتر آن است برای برطرف کردن مشکل از منبع برقی قابل اطمینان استفاده کرده و موقع خاموش کردن سیستم این کار را به درستی انجام دهید و از خاموش شدن سیستم خود اطمینان داشته باشید.

گرم شدن بیش از حد می تواند موجب خرابی هارد شود

گرمای بیش از اندازه هم سبب آسیب دیدگی شدید به اجزای هارد شده و با بالا رفتن دما صفحات دیسک منبسط شده و با کاهش دما منقبض می شوند. این گرما موجب منحرف شدن یک سطح مغناطیسی شده و ترک‌های ریز به وجود می آید که نشان دهنده خرابی هارد می باشد و اطلاعات و داده ها را با خطر مواجه می سازد. علت های به وجود آمدن این خطا می تواند معیوب بودن فن CPU، تهویه نامناسب، منبع تغذیه با ولتاژ بالا، دمای زیاد، ویروس و ایجاد بدسکتورها باشد که باعث گرم شدن سیستم شده و هارد خراب می شود. برای رفع کردن این مشکل بایستی از کار کردن فن های CPU اطمینان داشته باشید و از خمیر حرارتی سیلیکون استفاده نمایید تا فن CPU نرم و روان کار کند.

خرابی هارد به دلیل عدم چرخش دیسک هارد

از دیگر علائم خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر صدای ساییدن یا خراش دیسک هارد موقع فعال سازی است که موتور اسپیندل از کار افتاده و سبب خرابی هارد شده است. این نوع خرابی یکی از بدترین خرابی ها به حساب می آید و نتیجه آن فشار وارد شده به موتور اسپیندل به وسیله وزن صفحه بوده و یا بعضی اوقات ضربه نیز سبب این نوع خرابی می شود.

خرابی هارد به دلیل فریز شدن

خرابی هارد به دلیل فریز شدن هارد

فریز شدن هارد، کند شدن یا هنگ کردن پی در پی هارد از نشانه های خرابی آن می باشد. همیشه بایستی از فایل ها و اطلاعات خود در درون هارد نسخه پشتیبان تهیه نمایید تا در صورت ایجاد مشکل بتوانید به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنید. چرا که به دلایلی که گفتیم اگر هارد از کار بیفتد و دیگر قادر به کار کردن نباشد باید به فکر خرید هارد جدید استفاده باشید.

بد سکتور شدن هارد از علت های خرابی هارد دیسک است

خرابی هارد به دلیل بدسکتوری شدن آن

از دیگر عوامل خرابی هارد لپ تاپ و کامپیوتر انباشه شدن بدسکتورها روی هارد می باشد. بدسکتور بخشی از هارد می باشد که توانایی نگهداری از اطلاعات را نداشته و به سبب پوشانده شدن اتوماتیک به وسیله سیستم عامل نصب شده، شناسایی دوباره این سکتورها دشوار است مخصوصا زمانی که قسمت زیادی از فضای هارد دیسک را به خود اختصاص داده باشند. به این نکته مهم دقت کنید که بدسکتوری هارد نشانه خرابی آن می باشد و شما می توانید برای مشاهده بد سکتور ها و چک کردن خرابی های ایجاد شده از ابزاری به نام Check Disk، استفاده کنید و بعد از آن هارد خود را چک کرده و مشکل را رفع کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    پیشنهادهایی برای شما
    پیشنهادهایی برای شما