راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم یا استوک (آموزش جامع)

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم یا استوک (آموزش جامع)
امروزه با افزایش قیمت لپ تاپ های نو و آکبند بسیاری از مردم تمایل دارند تا لپ تاپ کارکرده یا استوک خریداری کنند. در این راستا سوالات زیادی برای خریداران پیش می آیند که چگونه لپ تاپ خوب و سالمی تهیه کنیم؟ به چه معیارهایی دقت کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید

زمان تقریبی مطالعه 13 دقیقه

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم یا استوک

حدودا تا ده سال قبل از این، خرید لپ‌تاپ برای تمامی افراد امری ضروری نبود و افراد زمانی که نیاز داشتند به دنبال سیستم‌های رایانه ای (خانگی یا اداری) بودند. به این خاطر که نه لپ‌تاپ‌ها قادر به انجام انجام کارهای سنگین بودند و نه اینکه به‌سادگی قابل حمل بودند. علاوه‌ بر این مشکل، خیلی زود شارژ باتری خود را تمام می کردند و نیازمند شارژ دوباره آن‌ها در فاصله‌های زمانی کوتاه را داشتند، از این رو اکثراً از خرید آن منصرف می شدند. افراد بیشتر تمایل داشتند سیستم خانگی تهیه کرده و کارهایشان را با آن انجام دهند. در صورت نیاز برای انجام کارهای خیلی ضروری در حداقل زمان ممکن در بیرون از خانه هم کافی‌نت می توانست انتخاب مناسبی باشد که هزینه زیاد را در برنمی گرفت.

به مرور زمان و پیشرفت فناوری در حوزه تولید دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل همچون تلفن همراه، تبلت و همچنین لپ‌تاپ، دیگر مراجعه به کافی‌نت چندان جالب به نظر نمی رسید. امروزه خرید لپ‌تاپ در اکثر اوقات منطقی‌تر از سیستم‌های خانگی می باشد و می‌تواند حوزه گسترده‌ای از نیازهای شما را رفع نماید. فقط در موارد محدودی سیستم‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌ها برتری دارند که خود آن نیز به بستگی به سلیقه کاربر دارد. امکان دارد کاربری برای استودیوی عکاسی و فیلم‌برداری خود یک سیستم را ترجیح دهد که در برابر لپ‌تاپ بازدهی بیشتری دارد.

لپ تاپ دست دوم یا استوک

قبل از آنکه کمپانی‌های بزرگی همچون اپل یا مایکروسافت بخواهند با محصولات الکترونیکی خود، بازار را به تسخیر خود در آورند، تولید لپ‌تاپ به وسیله شرکت‌های زیادی انجام می گرفت که رقابت خوبی هم بین آن‌ها بود. خیلی از آن شرکت‌ها همچون توشیبا امروزه به تولید لپ‌تاپ مشغول نیستند و به سمت تولید سخت‌افزار برای سایر کمپانی ها مشغول هستند. تعداد زیادی نیز همچون فوجیتسو تولیدات خود را در سطح ملی کشور خودشان حفظ کرده اند و عرضه در سطح جهانی ندارند. چرا که امیدی به موفقیت در رقابت با غول‌های بزرگ تکنولوژی ندارند. به همین جهت است که برندهای مهم طراحی و تولید کننده لپ‌تاپ امروزه از تعداد انگشتان دست بالاتر نمی رود.

از مهم‌ترین علت هایی که اکثر تولیدکنندگان لپ‌تاپ را از میدان خارج کرد، سیستم عامل بکار رفته در آنها بود. در حالت کلی سه سیستم عامل در جهان موجود می باشد که کاربران از آن بهره می گیرند. سیستم عامل ویندوز که بیش از ۷۰ درصد افراد آن را در سیستم خود استفاده می کنند. سیستم عامل MacOs که مخصوص دستگاه‌های اپل می باشد و کاربران کمی را دارد و بالاخره سیستم عامل لینوکس که کاربران خیلی کم و تخصصی دارد. سیستم عامل لینوکس به سبب Open Source بودن، برای برنامه نویسان مناسب بوده و اکثر کاربرانش را همین افراد می باشند. از بین این سیستم عامل‌ها، ویندوز و لینوکس را  روی هر دستگاهی می توان نصب کرد ولی سیستم عامل MacOs فقط روی سخت‌افزارهای کمپانی اپل قابل نصب هستند. به همین خاطر این سیستم عامل کاربران کمی را به خود اختصاص داده است.

ویندوز و مک

آنگونه که ذکر کردیم، ویندوز بیشترین کاربر را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است و محبوب‌ترین سیستم عامل به حساب می آید. لازم به ذکر است که مهم‌ترین محبوبیت این سیستم عامل این است که می توان آن را روی همه دستگاه‌ها نصب کرد. به عبارتی، اکثر دستگاه‌هایی که از پردازنده‌های intel استفاده می کنند، از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می نمایند. همچنین مک بوک‌های اپل تا موقعی که از پردازنده‌های intel برخوردار بودند نصب ویندوز بر روی آنها ممکن بود. ولی امروزه و به سبب داشتن پردازنده M1 این امکان برای کاربران وجود ندارد. لازم به ذکر است نصب ویندوز روی مک‌ها چندان هم منطقی نبوده و توصیه نمی شود. چرا که مهمترین علت خرید لپ‌تاپ‌های اپل، سیستم عامل آنها می باشد و در صورتی که کاربری نیازمند سیستم عامل ویندوز بود، می‌تواند با هزینه کمی به فکر تهیه لپ‌تاپ دیگری باشد.

محبوب بودن سیستم عامل ویندوز موجب شد تا کمپانی های تولید کننده نرم‌افزار، روی تولید و بهینه‌ کردن هرچه زیادتر برنامه‌هایشان روی این سیستم عامل تمرکز داشته باشند. از این رو نرم‌افزارها را در دو دسته می توان تقسیم بندی کرد. دسته‌ای که برای سیستم عامل ویندوز طراحی و ارتقاء یافته و دسته دیگر که مخصوص سیستم عامل MacOs می باشد. برنامه‌های سیستم عامل MacOs را فقط از استور اپل می توان بارگیری و نصب نمود. در کشور ما روش های دیگری هم برای نصب این برنامه‌ها موجود می باشد. نرم‌افزارهای سیستم عامل لینوکس نیز به وسیله افراد (برنامه‌نویسان) و کسانی که به این سیستم عامل علاقه دارند طراحی می‌شوند. بدین وسیله دو بخش (ویندوز و MacOs) با کاربردی شبیه به هم ولی عملکردی متفاوت در کنار هم به پیشرفت خود ادامه دادند و سایر تولیدکنندگان را از میان برداشتند.

از موقعی که مایکروسافت به عرصه تولید سخت‌افزار ورود پیدا کرد تا به حال، کم کم کاربران زیادی را به طرف خود جذب نمود. چرا که همان سیاستی را استفاده می کند که اپل قبلاً آن را به کار گرفته بود، یعنی هم‌خوانی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزار. اما این مسئله به شدت اپل سخت‌گیرانه نبود و  سیستم عامل ویندوز برای کاربرد عمومی بر سایر دستگاه‌ها نیز عرضه می‌شود. ولیبرای استفاده هرچه تمامتر از قابلیت های این سیستم عامل، محصولات تولید شده به وسیله مایکروسافت، گزینه مناسب تری می باشند.

علاوه بر این، سیستم عامل نصب شده روی دستگاه‌های مایکروسافت به‌ طور پیش‌فرض می باشند و کاربران به نصب سیستم عامل نیازی نخواهند داشت. در کشور ما هم که داشتن ویندوز اورجینال با حق کپی رایت و لایسنس شخصی مشکلات مربوط به خودش را نیز دارد. دستگاه های مایکروسافت در بازار به راحتی می توانند خود را نشان دهند. افراد با خرید این دستگاه‌ها، تا چند سال پس از آن نیز از پشتیبانی نرم‌افزاری مناسبی برخوردار خواهند بود. بنابرین هیچگونه جای نگران از جهت نصب فایل و کرک نرم افزارهایی همچون آفیس نخواهید داشت. ویندوز نصب شده روی لپ‌تاپ شما هم اورجینال بوده و فعال شده‌است. پس تجربه خیلی بهتری برای شما ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این، تبلت‌های هیبریدی همچون سرفیس‌های مایکروسافت، آی پد‌های کمپانی اپل و تبلت‌های لنوو قادر هستند کارهای عمومی زیادی از لپ‌تاپ‌ها را انجام داده و امکان دارد در آینده جایگزین آنها شوند. به این علت که هرچقدر زمان سپری می شود و فرهنگ دورکاری در ادارات، سازمان ها و شرکت ها بیشتر به چشم می خورد و نیاز به انجام کارها در شرایط مختلف بارزتر می‌شود. پس فریلنسرها به نیازمند دستگاه‌هایی هستند که بتوانند در هر زمان و هر جایی کارهای خود را به وسیله آن پیش ببرند.

لپ تاپ دست دوم

در خرید لوازم الکترونیکی همچون لپ‌تاپ، تعیین کننده اصلی این انتخاب مقدار بودجه مد نظر ما می باشد. بیشتر افراد علاقمند به مک‌بوک پرو اپل یا سرفیس بوک مایکروسافت هستند؛ اما برای خرید آن باید هزینه زیادی را صرف کنید. پس به ناچار به دنبال سایر گزینه‌ها می‌رویم که هم با بودجه ما هم‌خوانی داشته باشد و هم اینکه بتواند نیازها و علایق ما را هم رفع نماید. در چنین شرایطی دو راه برای ما موجود می باشد؛ یکی خرید لپ‌تاپ آکبند با مشخصات پایین‌تر و آن دیگری خرید لپ‌تاپ با مشخصات بالاتر ولی استوک یا دست دوم است.

از مزیت های خرید لپ‌تاپ‌های آکبند با مشخصات پایین‌تر این می باشد که سخت‌افزار لپ تاپ خریداری شده می تواند به روز باشد. به عنوان مثال، ممکن است پردازنده نسل دوازدهم یا سیزدهم و رم آن DDR4 باشد. هر چند این موضوع چندان هم قطعی نمی باشد چرا که یکی از روش های کمتر کردن هزینه در لپ‌تاپ‌ها، بکارگیری سخت‌افزار قدیمی‌تر در آنها می باشد. کمپانی های تولید کننده به خاطر اینکه بتوانند هزینه تمام شده تولید محصولات خود را پایین بیاورند؛ از سخت‌افزارهای قدیمی روی محصولات خود استفاده می کنند تا بدین وسیله محصولی با قیمت مقرون به صرفه به بازار مصرف عرضه نمایند. در ادامه بحث از مجله بایول این موضوع و سود و زیان آن را باهم بررسی خواهیم کرد. ولی قبل از خرید لپ‌تاپ دست دوم و استوک، فرق این دو با یکدیگر و اینکه کدام یک ارزش خرید بیشتری را دارند توضیح خواهیم داد.

 خرید لپ تاپ استوک و دست دوم

 خرید لپ‌تاپ استوک از خیلی وقت پیش در بازار ایران رایج بود. خرید این دستگاه‌ها بسیار منطقی بود چرا که می‌توانستید با صرف کمترین هزینه‌ا ، دستگاهی که حتی آکبند آن نیز در بازار ایران موجود نبود را صاحب شوید. اصلی ترین تفاوت بین لپ‌تاپ استوک و دست دوم (البته در نظر عوام) همین بود و بیشتر افراد چنین شناختی را از دستگاه‌های استوک داشتند. به هر حال لپ‌تاپ استوک به چه دستگاهی گفته می‌شود؟

لپ تاپ استوک چیست؟

لپ تاپ استوک و کارکرده

آن طور که ذکر کردیم لپ‌تاپ استوک در کشور ما بیشتر به عنوان دستگاه‌هایی بودند که در بازار ایران موجود نبودند که البته اینگونه هم بود. لپ‌تاپ‌های استوکی که ده سال پیش وجود داشتند معمولاً بالاتر از دستگاه‌های موجود در بازار بودند. به این دلیل خرید آنها علاوه بر صرفه اقتصادی، به سبب مشخصات بهتر، مناسب تر نیز بودند. کم کم که کمپانی های محدودی به تولید و عرضه لپ‌تاپ مشغول شدند؛ لپ‌تاپ‌های استوک نیز همچون گذشته نیستند. آکبند یا حتی دست دوم اکثر لپ‌تاپ‌های استوکی که امروزه به فروش می رسند را می‌توان در بازار ایران پیدا کرد. همچون انواع مک بوک، سرفیس، لپ‌تاپ‌های دل و ایسوس. حال این سوال پیش می آید که آیا دیگر لپ‌تاپی به نام استوک موجود نمی باشد؟ این همان پرسشی می باشد که معنی دقیق لپ‌تاپ یا در کل دستگاه استوک را مشخص می نماید. دستگاه‌های استوک را در چهار دسته استوک مرجوعی، استوک سازمانی، استوک نمایشگاهی و استوک دست دوم می توان تقسیم بندی کرد. سه دسته اول سابقه زیادی در مقایسه با دسته آخر را دارند.

لپ تاپ استوک مرجوعی

شرایط گارانتی در کشورهای مختلف تفاوت خیلی زیادی با کشور ایران دارد. در اکثر کشورها و به جهت جلب رضایت بیشتر مشتری، شرکت‌ها کالای فروخته شده را دوباره بازپس می گیرند. لپ‌تاپ‌ها جزو کالاهایی می باشند که از این شرایط برخوردار هستند. ولی بعضی از شرکت‌ها نیز این شرایط را برای کاربران خود ندارند. شرکت هایی همچون اپل فقط در شرایطی کالا را مرجوعی می کنند که مشکل فنی داشته باشد و در خط تولید به آن دقت کافی نشده است.

لپ تاپ استوک مرجوعی

سالهای قبل که گارانتی اکثر کمپانی های تولید کننده لپ‌تاپ به عبارتی بی‌قید و شرط بود؛ دستگاه‌های برگشتی زیادی را به سمت نمایندگی‌هایشان روانه می‌کرد. این دستگاه‌ها در نمایندگی‌ها مورد بررسی قرار می گیرند و با در نظر گرفتن میزان سلامت درجه‌بندی می‌شدند (مانند گرید A یا A+) و بعد از آن برای فروش عرضه می شدند. امروزه اندک کمتر تولید کننده ای این کارها را انجام می دهند چرا که هزینه تولید محصول بالا رفته (به سبب استفاده از موادی همچون آلومینیوم و منیزیوم) و همچنین ضرر مالی ایجاد شده از این مدل گارانتی بود که اکثر شرکت‌ها به خاطر آن با ورشکستگی روبرو شدند.

لپ تاپ استوک سازمانی

امروزه لپ‌تاپ‌های استوک اکثراً مربوط به دستگاه‌های کارکرده و دست دومی است که تحت نظر یک سازمان یا فروشگاه معتبر یا نمایندگی آنها مورد بررسی قرار گرفته و سالم بودن آنها نیز به تایید رسیده باشد. هر چند دسته دیگری از لوازم الکترونیکی استوک نیز موجود هستند که سازمانی می باشند. به خاطر اینکه در خیلی از سازمان‌ها به روز بودن امری مهم تلقی می شود از این رو هر چند سال یک‌بار اقدام به تعویض دستگاه های خود می کنند. احتمالاً در نگاه نخست موضوعی هزینه‌بر باشد ولی در مقابل سودی که این سازمان ها به جیب می زنند بسیار ناچیز می باشد.

موقع به روزرسانی سخت‌افزاری، این سازمان‌ها ابزارهای قدیمی که دارند با قیمت خیلی ناچیز حتی کمتر از ارزش واقعی آن به بازار فروش روانه می کنند. به این خاطر که دیگر فرصتی برای بازاریابی محصولات دست دوم خود ندارند و حتی نمی توانند انبارهای خود را با این محصولات پر کنند. پس مناسب ترین راه فروش در حداقل زمان ممکن می باشد. به همین خاطر علاوه بر لپ‌تاپ، رایانه، چاپگر و سایر تجهیزات اداری استوک هم در بازار مشاهده می شود.

لپ تاپ استوک سازمانی

لپ تاپ استوک فروشگاهی

به جز این موارد بعضی از دستگاه‌های استوک فروشگاهی نیز وجود دارند به این معنی که یا در ویترین فروشگاه به مدت طولانی باقی مانده بودند یا موقع معرفی آن محصول، برای نمایش همه در نمایندگی وجود داشتند. البته دسته‌ای از فروشندگان هم این سخن را ابراز می دارند که لپ‌تاپ‌های استوک آنها به سفارش اروپا و امریکا بوده و از این رو در ساخت آنها از قطعات بسیار با کیفیتی استفاده شده است سعی می کنند محصولات خود را بسیار با کیفیت نشان دهند و به دنبال آن این محصولات را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. ولی با دیدن مشخصات هر دستگاه، می‌توان به چگونگی عملکرد آنها پی برد و در اکثر موارد این سخن بی اساس می باشد.

لپ تاپ استوک دست دوم

لپ‌تاپ‌های استوکی که در بازار کشور ایران موجود هستند، معمولا از کشور امارات به کشور وارد می شوند. به همین جهت ممکن است موقع خرید، برچسبی به زبان عربی روی آنها مشاهده کنید. افرادی که کالای استوک را در بازار ایران به فروش می رسانند با رفتن به مراکزی که سلامت لپ‌تاپ‌ها را مورد بررسی قرار می دهند (در امارات) با در نظر گرفتن نیاز کاربران داخلی، از بین صدها مدل و مارک های موجود در آن مرکز، بعضی از آنها را سفارش می‌دهند. این لپ‌تاپ‌ها احتمالاً از یک برند و همچنین از یک مدل باشند یا مارک ها و مدل‌های گوناگونی را داشته باشند. به هر حال امکان دارد خریدار به مراکز معتبر مراجعه نکرده و بدون اینکه دقتی به سلامت محصولات آن مجموعه داشته باشد، آنها را خریداری کرده و به واسطه آن در ایران سود بیشتری را کسب کند. چرا که بررسی دستگاه‌های استوک، سبب می شود هزینه تمام شده آنها بیشتر شود. ولی دستگاه‌هایی که مورد بررسی قرار نمی گیرند از قیمت کمتری نیز برخوردار خواهند بود.

لپ تاپ استوک دست دوم

در مراکز معتبر فروش لپ‌تاپ، قبل از آنکه دستگاه‌ها را بخواهند به فروش برسانند، سلامت باتری، هارد، صفحه نمایش، اسپیکر و سایر سخت‌افزارهایی که می توان تغییر داد را بررسی می نمایند تا در صورت لزوم قطعاتی که خراب هستند را عوض کنند. در صورتی که ایرادی در پردازنده یا کارت گرافیک موجود باشد چه اتفاقی پیش خواهد آمد؟ در اکثر موارد به سبب سخت بودن تعویض این قطعات و همینطور مقرون به صرفه نبودن آن، لپ‌تاپ را از رده خارج می کنند. ولی چنانچه لپ‌تاپ ارزش زیادی داشته باشد همچون بعضی از نسخه‌های محدود که می‌توان آنها را با قیمت زیادی به فروش رساند تمام تلاش را برای درست شدن آن به کار می گیرند چرا که می ارزد به فروش عرضه شود.

تفاوت لپ تاپ استوک و دست دوم

در این قسمت از مجله بایول به تفاوت استوک و دست دوم بودن لپ تاپ می پردازیم. محصولات استوک معمولا خیلی کم استفاده شده اند و به همین سبب نیز خرید آنها می تواند به صرفه و مناسب باشد. تفاوت مهم و اساسی که بین این محصولات و لپ‌تاپ‌های دست دوم در ایران موجو هست این بود که دستگاه‌های استوک شامل مدل‌هایی بودند که آکبند یا کارکرده آنها در بازار داخلی موجود نبود. ولی امروزه این تفاوت خیلی به چشم نمی آید و دستگاه‌هایی همچون سرفیس پرو مایکروسافت هم به عنوان استوک به فروش می رسد.

احتمالا اصلی ترین تفاوتی بین لپ‌تاپ های استوک و دست دوم در بازار ایران این است که لپ‌تاپ‌های استوک وارداتی بوده و تحت نظر یک سازمان و یا نهاد معتبر بررسی و درجه‌بندی شده اند، ولی لپ‌تاپ‌های دست دوم اینگونه نیستند. هر چند مشاهده می شود که برخی از افراد لپ‌تاپ دست دومی را در بازار ایران خریداری کرده اند که فروشنده آن را با نام لپ‌تاپ استوک فروخته است یا در حالت کلی به همه لپ‌تاپ‌های دست دوم استوک می گویند. از این رو امکان دارد این طور به‌نظر برسد که خرید لپ‌تاپ استوک بهتر از دست دوم می باشد. در حقیقت نیاز شما و همچنین میزان اعتبار فروشنده‌ای که می خواهید از آن خرید کنید تعیین می کند که این خرید منطقی و عقلانی است یا نه.

مزایای خرید لپ‌ تاپ استوک و دست دوم

مقرون به صرفه بودن از مهمترین مزایای خرید لپ تاپ استوک و دست دوم می باشد. با عرض تاسف باید بگوییم نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم با در نظر گرفتن شرایط امروزی زیاد هم منطقی نمی باشد. در صورتی که قیمت لپ‌تاپ‌های استوک مسلماً کمتر از آکبند آن می باشد. از این رو، باید بگوییم کالا‌های استوک در مقایسه با دست دوم ارزش خرید زیادی دارند. پس می‌توانید با صرف هزینه کم، دستگاهی مناسب و ایده‌آل برای کارهای خود را خریداری کنید.

مزایای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک

سود دیگری که از خرید لپ‌تاپ‌های استوک می تواند عاید شما شود این است که می‌توانید مدل‌هایی را انتخاب نمایید که در بازار ایران موجود نیستند. هر چند این موضوع به مرور زمان کمرنگ تر شده ولی هنوز هم در بین دستگاه‌های استوک می‌توان لپ‌تاپ‌هایی را مشاهده کرد که در ایران موجود نیستند. انتخاب بین دستگاه‌های استوک سبب می شود تا شما هزینه زیادی بابت امکاناتی که احتمالاً هیچوقت از آنها استفاده آنچانی نداشته باشید را پرداخت نکنید. (همچون نمایشگر با رزولوشن بالا یا اسپیکرهای استریو) پس می‌توان خرید لپ‌تاپ استوک را بازهم بهتر از لپ‌تاپ‌های دست دوم بیان کرد. به هر حال امکان دارد مشکلات لپ تاپ استوک که در ادامه آنها را توضیح می دهیم سبب تغییر نظر شما درباره خرید لپ تاپ استوک شود.

با همه مواردی که ذکر کردیم مهم‌ترین علت خرید لپ‌تاپ استوک یا دست دوم، در نظر گرفتن نیاز خودتان موقع خرید می باشد. نگذارید لپ‌تاپ‌هایی با مشخصات بالا باعث فریب شما شوند. اکثر این دستگاه‌ها نه تنها برای شما کارایی بهتری ندارند بلکه سبب کاهش عملکرد شما هم می شوند. پس بایستی موقع خرید هوشیار باشید تا هم هزینه اضافی را پرداخت نکنید و هم اینکه لپ تاپی که می خواهید خریداری کنید مناسب با کارهای شما باشد. در ادامه مطلب خواهیم گفت که کدام لپ‌تاپ استوک یا دست دوم مناسب برای کدام دسته از نیاز های کاربران می باشد.

مشکلات لپ تاپ استوک و دست دوم

هرچند خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم از نظر مالی مقرون به صرفه می باشد و باعث می شود هزینه زیادی را پرداخت نکنیم ولی امکان دارد مشکلات لپ تاپ استوک ضررهای جبران ناپذیری را برای شما وارد سازد. فکر کنید بهترین مارک لپ تاپ دست دوم را خریده اید ولی در مدت زمان خیلی کمتری از کار می افتد. در این صورت باید فکر خرید لپ تاپ دست دوم را کنار بگذارید. هرچند همیشه هم قرار نیست این مشکل پیش بیاید. بنابرین ضروری است که هنگام خرید لپ تاپ دست دوم از فروشنده مهلت تست بگیرید.

احتمالا بتوانیم بگوییم که این محصولات به مشابه هندوانه ای هستند که از درون آن باخبر نیستیم. فروش لپ‌تاپ استوک در ایران با سایر کشورهای جهان خیلی فرق دارد. اولاً مراحل فروش توسط شخص یا در بهترین شرایط ممکن، به وسیله شرکت‌هایی که اعتبار چندانی ندارند انجام می شود. از این رو مهلت تست لپ تاپ دست دوم که این اشخاص برای شما می‌دهند شاید از اعتبار کافی برخوردار نباشد.

بارها پیش آمده دستگاهی که افراد خریداری نموده اند با گذشت زمان به مشکل برخورد کرده است. قطعاتی مثل باتری، هارد، آداپتور شارژر یا صفحه نمایش امکان دارد نخست ایرادی نداشته باشند ولی با گذشت زمان و با استفاده زیادتر رفته‌رفته صدمه دیده و معیوب شوند. به هر حال نه تنها هزینه‌ای که با خرید چنین لپ‌تاپی صرفه‌جویی کردید هدر می شود بلکه امکان دارد همه پولی که برای آن پرداخت کرده اید از بین برود. همین مشکل مشابه تله‌ای می باشد که خیلی از افراد موقع خرید لپ‌تاپ استوک گرفتار آن می شوند.

از دیگر مشکلاتی که که موقع خرید لپ‌تاپ استوک است نایاب بودن و یا به سختی پیدا شدن قطعات آنها می باشد. آنطور که گفتیم لپ‌تاپ‌های استوک معمولاً از مدل‌هایی هستند که در بازار ایران موجود نمی باشند یا خیلی کم هستند. پس قعطات آنها نیز به سختی یافت می شود. بعضی اوقات امکان دارد به سبب فرسوده شدن باتری، از لپ‌تاپ فقط در یک محدوده خاص مثل دفتر کارتان استفاده کنید. البته این موضوع بهترین حالت ممکن می باشد که یک لپ تاپ استوک می تواند برایش ایراد باشد. هر چند احتمال دارد به سبب خرابی شارژر یا سوختن و شکستن یا ترک برداشتن صفحه نمایش لپ‌تاپی خاص که قطعات آن در بازار پیدا نمی شود، لپ تاپ شما تماماً غیرقابل استفاده باشد.

وجود سخت‌افزار قدیمی قاتل پنهان در لپ‌تاپ‌های استوک و دست دوم می باشد که به مرور زمان، قدرتمندترین سخت‌افزارها هم کارایی و توان خود را از دست می‌دهند، مثل قبل کارایی ندارند و بار سنگینی را برای لپ تاپ متحمل می کنند. از مصرف زیاد باتری تا فشار اضافی به فن برای خنک سازی دستگاه و همچنین وزن سنگین خود لپ‌تاپ. چنانچه بخواهیم بین سخت‌افزار قدرتمند ولی قدیمی و سخت‌افزار نه چندان قدرتمند ولی جدید یکی را انتخاب نمایید، پیشنهاد می کنیم سخت افزار جدید را انتخاب کنید. چرا که عملکرد بهتری دارد و می‌تواند کارهای شما را به نحو احسن انجام داده و مشکلاتی از این قبیل نیز نداشته باشد.

کدام لپ تاپ برای خرید بهتر است؟

احتمالا بهترین مارک لپ تاپ دست دوم را بیابید که با قیمتی ارزان فروخته می شود ولی آیا خرید آن برای شما امری منطقی خواهد بود؟ موقع خرید لپ‌تاپ سه گزینه برای شما اهمیت دارد. لپ‌تاپ‌های آکبند، لپ‌تاپ‌های دست دوم و لپ‌تاپ‌های استوک. احتمالاً شما هم موقع خرید با دیدن مدل‌ها و مشخصات هریک با در نظر گرفتن قیمتی که دارند کمی متحیر شوید. ولی این موضوع را بدانید که هرکدام از این لپ‌تاپ‌ها برای گروه خاصی از کاربران مناسب هستند. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

لپ تاپ آکبند

بی تردید شما هم از بررسی قیمت‌های لپ‌تاپ‌های آکبند متحیر خواهید شد. قیمت اجناس الکترونیکی مخصوصاً لپ‌تاپ‌ها خیلی زیاد است و خیلی از افراد به همین خاطر از خریداری آنها منصرف می‌شوند. پس راه چاره چیست؟ احتمالاً بتوان خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم را یک راه مناسب دانست ولی نه برای همه افراد. در صورتی که یک گیمر یا گرافیست باشید و نیازمند لپ تاپی با سخت افزاری به‌روز هستید لپ‌تاپ‌های استوک برای شما توصیه نمی شوند. لپ‌تاپ‌های دست دوم هم در صورتی برای شما کارایی خواهند داشت که از شخص یا فروشگاهی قابل اطمینان تهیه کنید که لپ تاپ را با گارانتی معتبری ارائه کند یا مهلت تست قابل قبولی را بدهد.

در کل لپ‌تاپ آکبند بخرید اگر:

  1. داشتن سخت افزار به روز امری مهم برای شما باشد.
  2. می‌خواهید خیالتان از بابت هزینه‌ای که می پردازید کاملا راحت باشد.
  3. نیاز شما به لپ‌تاپ بسیار ضروری بوده و مدت زمانی زیادی می خواهید از آن استفاده نمایید.
  4. برای پردازش‌های سنگین نیازمند کانفیگ بالایی هستید.
  5. هزینه و مسئله مالی برای شما اهمیتی ندارد.

مک بوک استوک و کارکرده

هرچند کمتر کسی یافت می‌شود که از صرفه جویی مالی خوشش نیامده باشد. ولی بعضی اوقات چاره‌ای به جز پرداخت هزینه زیاد باقی نمی ماند چنانچه شما یک عکاس، تدوینگر، گرافیست، گیمر، مهندس معمار یا به غیر از این کاربران باشید که به سخت‌افزار پرقدرت نیاز دارد، ممکن است چاره‌ای به جز خرید لپ‌تاپ آکبند برای شما باقی نماند. هرچند مقدار هزینه شاید برای شما کمی خوشایند نباشد ولی اگر شغل شما به آن وابسته است خرید لپ تاپ آکبند موضوعی منطقی می باشد. داشتن دستگاهی با کانفیگ نامناسب، بازدهی شما را پایین آورده و از طریق دیگر باعث ضرر و زیان شما خواهد شد. پس خرید لپ‌تاپ آکبند پرقدرت، ارزش سرمایه‌گذاری بالایی دارد.

ولی چرا لپ‌تاپ‌های استوک با مشخصات بالا را برای شما پیشنهاد نمی‌کنیم؟چرا که سخت‌افزار آنها قدیمی می باشد. بنابرین پردازنده‌ها و گرافیک‌های قدیمی هر چقدر هم پرقدرت باشند باز هم عملکرد مناسبی برای شما ارائه نمی دهند.

چه لپ تاپ دست دومی ارزش خرید دارد؟

اگر به واسطه کارتان نیازمند لپ‌تاپ حرفه‌ای و قدرتمند هستید ولی به هیچ عنوان نمی‌توانید برای خرید دستگاه آکبند هزینه صرف کنید، لپ‌تاپ دست دوم می‌تواند گزینه مناسبی باشد و ما آن را برای شما پیشنهاد می کنیم. بایستی دقت کنید که هر گزینه‌ای هم برای شما کارایی نخواهد داشت. لپ‌تاپ‌های دست دوم زمانی برای شما مناسب هستند که:

  1. از نظر سلامت ظاهری و فنی در شرایط خوبی باشند.
  2. از لحاظ قیمت، تفاوت زیادی با نسخه آکبند داشته باشند.
  3. با نیاز شما مناسب باشد.
  4. فروشنده مهلت تست قابل قبول و گارانتی مناسبی برای لپ‌تاپ دست دوم ارائه نماید.
  5. مدل‌ها و برندهای رایجی باشند که در صورت نیاز به تعمیر، بتوان قطعات آنها را به راحتی یافت.
  6. بیشتر از ۲ سال از زمان عرضه آنها نگذشته باشد.

لپ تاپ دست دوم

نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم

متاسفانه چندین سال است که در ایران نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم اصولی نمی باشد. به عبارتی دیگر، هرکس قیمتی را خودش دلش می خواهد را به مشتری می گوید و بسیاری از موارد مورد توجه قرار نمی گیرد. به عنوان مثال، چنانچه قصد خرید مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ شرکت اپل با پردازنده M1 را داشتید متوجه خواهید شد که قیمت دست دوم این لپ‌تاپ تفاوت زیادی با مدل آکبند آن ندارد (احتمالاً ۳ میلیون تومان). با در نظر داشتن این شرایط خرید لپ‌تاپ دست دوم عقلانی و منطقی نمی باشد. در صورتی که محاسبه قیمت لپ‌تاپ به طور صحیح و اصولی انجام شود یعنی برای هر سال کارکرد آن و اینکه چه مقدار فرسایش دارد درصدی از قیمت آن کم شود، می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب باشد. اما به علت نوسانات بازار هم نحوه محاسبه قیمت لپ‌تاپ دست دوم دشواری های خودش را دارد. بهترین محدوده قیمتی برای لپ‌تاپ دست دوم، کم کردن ۳۰ درصد از قیمت آکبند آن می باشد.

چنانچه دستگاه دست دومی، از شرایط ذکر شده در بالا برخوردار باشد ارزش خرید زیادی خواهد داشت. دیگر به تایید مجدد نیازی نبوده و لزومی ندارد برای آسودگی خاطر حتما گارانتی و مهلت تست مناسبی را از فروشنده دریافت نمایید. به هر حال چنانچه برای انجام کارهای سبکی همچون امور خانگی، آموزشی و اداری قصد خرید لپ تاپ را دارید، محصولات استوک می توانند گزینه مناسبی باشند. چرا که هم سلامت آنها به خوبی بررسی شده است و هم اینکه در مقایسه با لپ‌تاپ‌های دست دوم از قیمت کمتری برخوردار هستند. پس می‌توانید با صرف هزینه کم لپ‌تاپی را خریداری کنید که بتواند کارهای شما را در حد نیازتان انجام دهد. ولی برای کارهای سنگین، بهتر است به دنبال دستگاه‌های استوک نباشید و خرید یک لپ تاپ به روز و قدرتمند مناسب می باشد.

لپ‌تاپ استوک

موضوع اصلی این مقاله خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم بود که مناسب هر نیازی نمی باشد. آن طور که بارها و بارها گفتیم، خرید لپ‌تاپ استوک هم می‌تواند بسیار مناسب و صرفه اقتصادی داشته باشد و هم امکان دارد به دلایل مختلف شما را متضرر کند. با در نظر گرفتن نیاز خودتان، خرید لپ‌تاپ استوک شرایط متفاوتی را ایجاد می کند. در صورتی که جزو کاربران حرفه‌ای نمی باشید و از لپ تاپ در کارهای سنگین استفاده نمی کنید می‌توانید در بین مدل‌های استوک لپ‌تاپی سبک، باریک با ظاهری زیبا انتخاب نمایید تا بتواند از عهده کارهای روزانه شما به راحتی برآید. برای این کار نیاز نیست لپ تاپی با کانفیگ بالا یا امکاناتی خاص تهیه کنید حتی یک پردازنده i5 نسل سوم و چهارم قادر خواهد بود به عنوان مثال مایکروسافت آفیس را به‌خوبی اجرا نماید. از این رو قبلاً نیز توضیح دادیم موقع خرید لپ‌تاپ استوک کمی هوشیار باشید تا گول نخورید. حتی ممکن است داشتن یک سخت افزار پرقدرت باعث ایجاد مشکلاتی برای شما شود.

لپ تاپ استوک

به عنوان مثال، لپ‌تاپی که از پردازنده i7 نسل ششم برخوردار باشد. قدرت و سرعت این لپ‌تاپ خیلی کمتر از لپ تاپی می باشد که دارای پردازنده i5 نسل یازدهم است. امکان دارد به گوشتان خورده باشد که پردازنده‌های i7 هشت هسته‌ای می باشند (چهار هسته فیزیکی و چهار هسته مجازی در حالت اورکلاک) در صورتی که پردازنده‌های i5 دارای چهار هسته پردازشی می باشند. (دو هسته فیزیکی و دو هسته مجازی)ولی آیا این مسئله نشان دهنده برتر بودن i7 می باشد؟ در حالی که هر دو پردازنده (i5 و i7) از یک نسل باشند، هرکدام که هسته بیشتری داشته باشد قدرت آن بیشتر خواهد بود. ولی در مقایسه i7 نسل ششم یا هفتم با i5 نسل دهم و یازدهم؛ بی تردید برنده پردازنده جدیدتر قدرت بیشتری را خواهد داشت.

دستگاهی که از پردازنده پرقدرت نسل ششم برخوردار باشد ممکن است بتواند فتوشاپ یا لایت‌روم عرضه شده در سال ۲۰۱۶ را به راحتی اجرا نماید. زیرا برای نرم‌افزارهای همان سال (نهایت تا یکی دو سال بعد) طراحی و بهینه سازی شده است. اما برای نرم افزارهایی که به روز هستند مناسب نمی باشد. به این علت که برنامه های جدید برای سخت‌افزارهای جدید طراحی و تولید شده‌اند. چنانچه قرار بر این باشد با پردازنده‌های قدیمی هم به‌راحتی اجرا شوند بنابرین هیچکس به فکر عوض کردن لپ‌تاپ و خرید دستگاهی جدید نخواهد بود و در نتیجه باعث ورشکستگی شرکت ها و تعطیلی آنها خواهد شد.

خلاصه بهتر است سعی کنید از خرید لپ تاپ های پرقدرت قدیمی اجتناب کنید چرا که علاوه بر کارایی پایین تر، مصرف باتری آنها نیز خیلی زیاد می باشد، دارای وزن نسبتاً زیادی نیز هستند، ممکن است فن دستگاه از عهده خارج کردن حرارت به خوبی برنیاید و چیزی که از همه بیشتر اهمیت دارد به احتمال بسیار زیاد بعد از مدتی مجبور باشید بعضی از قطعات مصرفی همچون باتری یا هارد را تعویض نمایید. اکنون در صورتی که لپ‌تاپی که خریداری شده جزو دستگاه‌هایی باشد که قطعاتش آن نیز در بازار ایران پیدا نشود با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد و در نهایت امکان دارد که لپ تاپ اصلاً قابل استفاده نباشد.

آیا لپ‌ تاپ استوک و دست دوم ارزش خرید دارد؟

تمام مسائلی که برای خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم لازم بود توسط این مقاله شرح دادیم. سعی کردیم با استفاده از تجربه های خود و دیگران و افرادی که اقدام به خرید لپ تاپ دست دوم و استوک کرده بودند اطلاعات مناسبی را در اختیار شما بگذاریم. در نهایت و به عنوان جمع‌بندی باید بگوییم خرید لپ‌تاپ دست دوم فقط هنگامی ارزش دارد که در مرحله نخست از سالم بودن دستگاه آگاهی کافی داشته و اطمینان داشته باشید که لپ‌تاپ تا مدت‌ها بدون ایجاد مشکل برای شما کار خواهد کرد. علاوه بر این باید قیمت را نیز در نظر داشته باشید. چنانچه نحوه محاسبه قیمت لپ‌ تاپ دست دوم مدنظر شما، مقرون به صرفه و منطقی بود، می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. در صورتی که قیمت دستگاه دست دوم با نسخه آکبند آن تفاوت زیادی ندارد هزینه کردن برای خرید آن چندان منطقی نمی باشد.

لپ تاپ استوک

وقتی که به دنبال خرید لپ‌تاپ دست دوم هستید و نیازمند سخت‌افزاری پرقدرت برای انجام کارهای سنگین هستید. دوباره تکرار می کنیم که نباید از زمان تولید دستگاه مدت زیاد سپری شده باشد. لازم به ذکر است شما برای انجام کارهای سبک هم می‌توانید لپ‌تاپ دست دوم خریداری نمایید ولی به شرطی که قیمت کمتری داشته باشد. درحقیقت موقع خرید، لپ‌تاپ دست دوم در مقایسه با لپ‌تاپ استوک برتر می باشد و اگر در رقابت بر سر قیمت، لپ تاپ دست دوم از لپ‌تاپ استوک جلو بیفتد بهتر آن است به سراغ لپ تاپ های استوک بروید.

موقع خرید لپ‌تاپ استوک تا می‌توانید به نیاز خود توجه داشته باشید و گول مشخصات تبلیغاتی را نخورید. آن طور که ذکر شد لپ‌تاپ استوک برای کارهای روزمره و سبک می تواند بهترین انتخاب باشد. بنابرین از خرید لپ‌تاپ‌های استوک پرقدرت که سخت‌افزاری قدیمی دارند اجتناب کنید. چرا که به خاطر دلایلی که ذکر کردیم برای شما مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد و هیچ سودی از آنها نبرده و احتمال داشتن ضرر و زیان نیز وجود دارد. در میان چهار دسته لپ‌تاپ‌ استوکی که معرفی شد؛ بهترین انتخاب لپ‌تاپ‌های استوک مرجوعی یا دست دوم است. استوک‌های مرجوعی که به سبب نقص فنی به نمایندگی مرجوع شده اند مدت زمان خیلی کمی استفاده شده اند و قطعات معیوب به وسیله خود نمایندگی عوض شده است.

در مرتبه دوم لپ‌تاپ‌های استوک با دقت کردن به ارزش خرید، محصولاتی هستند که استوک دست دوم بوده‌اند. این محصولات که باز هم از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده‌اند، برای استفاده شخصی معمولاً از شرایط مناسبی برخوردار هستند. ممکن است کسانی که قبلاً از این لپ‌تاپ‌ها استفاده کرده اند به خوبی از آنها نگهداری کرده اند و صدمه کمی به دستگاه‌شان وارد شده است. بررسی وتایید نهایی نهادهای معتبری همچون نمایندگی برند لپ‌تاپ هم سبب می شود تا با اطمینان خاطر بتوانید یک دستگاه خوب خریداری کنید.

لپ‌تاپ‌های استوک فروشگاهی یک زمانی جزو استوک‌های پرفروش بودند چرا که این تفکر وجود داشت دستگاه‌هایی که در نمایندگی‌ها وجود دارند از کیفیت بیشتری برخوردار هستن تا از این طریق مشتری زیادی را به طرف خود جذب کنند. ولی امروزه این موضوع اعتبار چندانی ندارد. در صورتی که شرکتی این کار را انجام دهد مرتکب تخلف شده و بایستی جریمه آن را نیز پرداخت نماید. لپ‌تاپ‌های استوک فروشگاهی رتبه سوم را در بین لپ‌تاپ‌های استوک (از لحاظ ارزش خرید) به خود اختصاص داده اند. این دستگاه‌ها در صورتی که فقط در ویترین فروشگاهی مانده باشند که کمی دور از ذهن است، انتخاب خیلی مناسبی خواهند بود. ولی در واقع استوک‌های فروشگاهی دستگاه‌هایی هستند که برای مشاهده عموم در نمایندگی موجود بودند. بی تردید نحوه برخورد مراجعه کنندگان و مشتریان با دستگاه‌هایی که هزینه‌ای برای آنها واریز نکرده بودند زیاد هم جالب نبود.

هر چند مراجعه کنندگان لپ‌تاپ‌هایی که در نمایندگی وجود داشتند را تخریب نمی کردند و همواره فروشندگان همواره حواسشان به موارد این چنینی بوده است. ولی به سبب استفاده هر روزه و روشن ماندن به مدت زیاد امکان دارد باتری آنها از بین رفته یا صفحه نمایش آنها دچار صدمه های کوچکی شود که در آینده سبب شود به فکر تعویض آنها باشید. این لپ‌تاپ‌ها را فقط موقعی می‌توان خریداری نمود که برای استفاده در محیط کار (دفتر، شرکت، مغازه، کافه و رستوران) و نصب نرم افزارهای حسابداری همچون هلو نیازمند یک سیستم باشیم و خرید آنها برای استفاده های شخصی نمی تواند گزینه خوبی باشد.

آخرین دسته از لپ تاپ های استوک که خرید آنها اصلا توصیه نمی شود، استوک‌های سازمانی می باشد. این دستگاه‌ها به سبب رفتار نامناسب کارمندان سازمان ها و شرکتها امکان دارد دچار صدمه های جدی شوند. از آنجایی که کارمندان برای خرید و تعمیر لپ‌تاپ‌هایی که سازمان در اختیارشان می گذارد هیچگونه هزینه ای را صرف نمی کنند بنابراین در نگهداری از آنها دقت کافی به خرج نمی دهند. ممکن است با این دسته از دستگاه های استوک رفتار مناسبی صورت نگرفته باشد. از ریخته شدن مایعات روی آنها گرفته تا صدمه های فیزیکی شدید همچون افتادن روی زمین و شکستن بعضی از قطعات آنها.

با توجه به اینکه لپ‌تاپ‌های استوک سازمانی قیمت کمتری دارند از این رو گزینه‌های پرسودی می توانند باشند که اکثر فروشندگان استوک اقدام به وارد کردن آنها به کشور می کنند. این دستگاه‌ها نه تنها از طرف نمایندگی بلکه از طرف هیچ شرکت دیگری تحت بررسی قرار نمی گیرند و سلامت آنها تایید نمی شود چرا که اگر این تست ها انجام شوند، باعث افزایش یافتن قیمت تمام شده آنها خواهد بود. از طرفی چنانچه سازمان ذکر شده فرصت کافی و جایی برای نگه‌داری و تعمیر آنها داشت مجبور نبود دستگاه های خود را با قیمت اندک به فروش برساند. پس تا جایی که می‌توانید از خرید این محصولات اجتناب نمایید. در صورتی که بتوانید سازمانی بودن‌ آنها را تشخیص دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد