راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی، آموزش جامع

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی، آموزش جامع

زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی

هرچند نگاه کردن محتوایی یا ویدیویی که به آن علاقمندیم، امری لذت بخش می باشد و هرچقدر ابعاد نمایشگر بزرگ‌تر باشد، لذت نگاه کردن نیز بیشتر می شود، استفاده از پروژکتورهای خانگی ترند این روزهای سال می باشند. در این مقاله از مجله بایول می خواهیم شما را در خرید ویدئو پروژکتور یاری کنیم.

پس از خواندن راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی می‌توانید با اطلاعات و آگاهی کاملتری، پاسخ مناسبی را به پرسش دائمی ذهنتان یعنی ویدئو پروژکتور چی بخرم؟ بدهید. از این رو برای آشنایی با اطلاعات بهترین ویدئو پروژکتور خانگی ارزان تا انتهای این مقاله که توسط بایول گردآوری شده است ما را همراهی کنید.

بهترین ویدئو پروژکتور برای تماشای فیلم چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویدئو پروژکتور خانگی

اطمینان داشته باشید که هیجان تماشای فیلم به وسیله ویدیو پروژکتور در منزل چند برابر نمایشگرهای محدود همچون تلویزیون، لپ تاپ و تلفن همراه می باشد، ولی آن چیزی که بیشتر از همه حائز اهمیت است این نکته می باشد که قبل از خرید بایستی از یک سری نکات آگاهی داشته باشید تا اینکه بتوانید خرید قابل قبولی را انجام دهید. قبل از اینکه به خرید ویدیو پروژکتور اقدام نمایید باید با تعدادی از اصطلاحات و تعریف‌ها آشنایی پیدا کنید تا موقع خرید متوجه خصوصیات و توانایی های محصول شوید.

ویژگی های ویدئو پروژکتور

  • لیزر
  • لامپ
  • لومن Lumen
  • فناوری LCD
  • تکنولوژی DLP
  • تکنولوژی LCoS
  • ال ای دی led
  • کنتراست ویدئو پروژکتور
  • اندازه تصویر Resolution
  • اندازه روشنایی پروژکشن

نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، بهتر است قبل از آنکه به خرید اقدام کنید با اصطلاحاتی آشنا شده و متوجه توانایی ها، نکات مثبت و منفی محصولی که می خواهید بخرید بشوید. در ادامه بحث توضیحاتی را در مورد اصطلاح‌های ذکر شده بیان می کنیم.

لومن در ویدئو پروژکتور چه معنایی دارد؟

نخستین اصطلاح که باید در مورد آن صحبت کنیم لومن می باشد. لومن (Lumen) در حقیقت واحد اندازه گیری شار یا توان نوری می باشد. لومن اندازه نوری است که از یک منبع نور همچون لامپ تعبیه شده داخل پروژکتور یا چراغ‌های جلو و یا حتی خورشید بیرون می آید.

انسی لومن که اینگونه نوشته می‌شود: ANSI= American National Standards Institute مخفف موسسه ملی استاندارد آمریکا می باشد. در واقع به دلیل اینکه اندازه شدت روشنایی برای ویدئو پروژکتور با واحد انسی لومن ذکر می‌شود، موقع خرید ویدئو پروژکتور باید این نکته مد نظر قرار گیرد و عدد انسی لومن دستگاه را بررسی نمایید.

ویدیو پروژکتور خانگی

هر اندازه میزان لومن و عدد انسی لومن یک دستگاه ویدیو پروژکتور زیادتر باشد، دستگاه از قدرت نوردهی بیشتری برخوردار بوده و در محیط‌های وسیع تر و پرنورتر می‌توان آن را به کار گرفت. یک نکته حائز اهمیت اینجاست که انسی لومن مفهوم متفاوتی در مقایسه با رزولوشن و کیفیت تصویر دارد. به همین خاطر هیچوقت این دو مفهوم را با یکدیگر یکی فرض نکنید. انسی لومن فقط واحد روشنایی دهی لامپ تعبیه شده داخل ویدئو پروژکتور می باشد که این اجازه را به شما می‌دهد تا بتوانید محاسبه کنید که برای متراژ مد نظرتان نیازمند چه میزان لومن هستید.

منبع تامین کننده نور در ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتورها به خاطر داشتن تفاوت هایی در منبع نور تولید کننده در مدل‌های گوناگون طراحی و تولید می‌شوند. موقع طراحی و ساخت ویدیو پروژکتورها از 3 مدل منبع نور بهره می گیرند که اندازه لومن متفاوت بوده و همینطور قیمت متفاوتی نیز دارند. موقع کسب مشاوره خرید ویدئو پروژکتور خواهید دانست که در بازار ویدئو پروژکتورها با 3 نوع منبع نور مختلف led، لامپ و لیزر تعبیه شده اند. ویدیو پروژکتور با لامپ از مقدار لومن پایین تری در برابر led و لیزری برخوردار است و لامپ بعد از گذر زمان نیازمند تعویض خواهد بود، ولی پروژکتورهای با لامپ قیمت پایین تری نیز دارند. در کوچک‌ترین مدل‌های ویدیو پروژکتور لامپ led به کار می رود که در اصطلاح به آن‌ها دستگاه‌های مدل لامپی هم گفته می‌شود. ویدئو پروژکتورهای لیزری به ویدیو پروژکتورهای همیشگی یا با طول عمر بیشتر شهرت دارند، به این دلیل که به تعویض لامپ نیازی ندارند، همچنین مصرف برق کمتری را در مقایسه با مدل لامپی دارند، همینطور نور خروجی زیاد با گرمای کمی را تولید می‌نمایند.

تراشه ویدئو پروژکتور و فناوری به کاررفته در آن

دستگاه ویدیو پروژکتور به این صورت طراحی شده است که پس از منتشر شدن نور از منبع نور بایستی نور به تراشه تعبیه شده داخل دستگاه برسد تا اینکه تشکیل تصویر ممکن شود. هر پروژکتور با در نظر گرفتن تراشه‌ای که دارد به یکی از 3 نوع تکنولوژی LCoS DLP و LCD تجهیز شده است.

فناوری (DLP (Digital Light Processing

عموماً واضح‌ترین عکس‌ها با رزولوشن بالا از تراشه ویدیو پروژکتوری می باشد که از تراشه DLP برخوردار است. پروژکتور DLP در انواع مدل‌های یک تراشه، دو تراشه و سه تراشه طراحی و ساخته می‌شود. ویدئو پروژکتور با یک تراشه DLP قادر است تصاویر کاملاً واضحی را در قاب سینمای خانگی برایتان نمایش دهد. معمولا قیمت‌های گوناگونی برای ویدئو پروژکتور با تکنولوژی DLP وجود دارد که قیمت آن با در نظر گرفتن اندازه کنتراستی می باشد که می‌تواند تولید نماید.

تکنولوژی LCD

home video projector

پروژکتورهایی که در آن‌ها تکنولوژی LCD به کار رفته است، در مقایسه با پروژکتورهای DLP از شدت روشنایی بیشتر و قیمت کمتری برخوردار هستند. برای نمونه در صورتی که به فکر خرید بهترین ویدئو پروژکتور خانگی ارزان هستید، ویدئو پروژکتور ال سی دی کاملا یک ویدئو پروژکتور خانگی کافی و قابل قبول به شمار می رود و قادر است بهترین ویدئو پروژکتور برای تماشای فیلم با حداقل قیمت در بین سایر مدل‌های بازار محسوب شود. موقع بکارگیری از این مدل ویدئو پروژکتور خواهید دانست که در برابر ویدئو پروژکتور با تلویزیون شما باز هم مشاهده فیلم و سریال از طریق ویدیو پروژکتور را ترجیح می دهید.

تکنولوژی LCoS

ویدیو پروژکتورهایی که به فناوری LCoS مجهز هستند، معمولا مدل‌های به روزتری می باشند، چرا که این تکنولوژی در واقع ترکیبی از خصوصیات فنی و مشخصات دو فناوری DLP و LCD می باشد. از مزایای استفاده تکنولوژی LCoS می‌توان این نکته را دانست که همواره بهترین سطح از انسی لومن ANSI نتیجه تکنولوزی LCoS می باشد و روشنایی و کیفیت زیادی نیز از تصاویر این نوع از پروژکتورها می‌توان به دست آورد، همینطور به سبب اینکه ویدئو پروژکتورهای DLP دارای چرخ رنگ نیستند، از این رو تصاویر آنها با نورهای پخش شده و حالت رنگین کمانی نمایش داده نمی شود. به هر حال این تکنولوژی دارای معایبی هم می باشد که در مقایسه با مزایای آن زیاد جلب توجه نمی کند. به عنوان مثال کنترل موشن بلور در فناوری LCoS از تکنولوژی های DLP و LCD ضعیف‌تر می باشد، از این رو بهتر است که این نوع ویدیو پروژکتور را به کار بگیرید.

میزان روشنایی پروژکشن

هر اندازه مقدار روشنایی پروژکشن یک ویدیو پروژکتور بیشتر باشد، قدرت نمایش تصاویر با کیفیت پروژكتور خانگي هنگامی که هوا تاریک نیست و حتی دارای نور خورشید می باشد، بیشتر می‌شود. این مقدار روشنایی دقیقا در موقعی مشخص می‌شود که درب و پنجره‌ها باز بوده و نور مستقیم خورشید به داخل می تابد، چنانچه می‌خواهید از سینمای خانگی استفاده کنید، پروژکتورهایی که اندازه روشنایی پروژکشن یا همان قدرت پرتو بیشتری دارند، می توانند گزینه مناسبی برای خرید پروژکتور خانگی به حساب آیند.

کنتراست ویدئو پروژکتور

نسبت کنتراست در دنیای تصویر به این معنی است که چه میزان یک نمایشگر و تکنولوژی استفاده شده در آن می‌تواند تفاوت دو رنگ سیاه و سفید را برای شما نشان دهد. به عنوان مثال هنگامی که در اطلاعات یک گوشی یا هر دستگاهی می بینید که نسبت کنتراست 1: 10000 می باشد؛ این مقدار به این معنی است که روشن‌ترین رنگ سفید 1000 برابر روشن‌تر از سیاه‌ترین رنگ سیاه برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. به همین خاطر هنگامی که نسبت کنتراست یک دستگاه بالا می باشد، می‌توان فهمید که تصویر پیش‌بینی شده از جزئیات و شفافیت بیشتری برخوردار می باشد و از آنجایی که در سینمای خانگی اندازه کنتراست دارای اهمیت زیادی است، این موضوع در خرید ویدیو پروژکتور باید اهمیت داشته باشد و شما نیز باید به آن توجه کافی داشته باشید. به عنوان نمونه چنانچه می خواهید دستگاه را در اتاقی بگذارید که می‌دانید نور زیادی ندارد، باید حواستان باشد که برای یک اتاق تاریک نسبت کنتراست حداقل 1500:1 می تواند مقدار قابل قبولی باشد و چنانچه به دنبال بهترین هستید باید به سراغ نسبت کنتراست 2000:1 یا بالاتر از آن بروید. در حالت کلی هر اندازه نسبت کنتراست بیشتر باشد، خروجی با کیفیت‌تری را می توانید مشاهده نمایید.

اندازه تصویر Resolution

راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور

رزولوشن در اصطلاح به تعداد پیکسل‌هایی که در قاب تصویر یک دستگاه بتواند کنار هم قرار دهد و در نهایت اندازه ای از کیفیت را برای شما ایجاد کند گفته می شود. محاسبه و بیان تعداد پیکسل‌های تصویر به این شکل می باشد که به مجموع تصویر نهایی که از تعداد پیکسل‌هایی که در راستای محور افقی و تعداد پیکسل‌های تصویر در راستای محور عمودی قرار می‌گیرند، رزولوشن می‌گویند. به همین خاطر از ضرب دو عدد پیکسل در کنار هم برای نشان دادن رزولوشن استفاده می‌شود. هر اندازه رزولوشن پروژکتور بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌های استفاده شده در آن نیزبیشتر خواهد بود.

چگونه از ویدئو پروژکتور خانگی استفاده کنیم؟

شما می توانید ویدئو پروژکتور خانگی را به لپ تاپ و تلفن همراه متصل نمایید. متصل کردن لپ تاپ به پروژكتور کار بسیار راحتی می باشد. برای این کار می‌توانید با استفاده از کابل VGA و اتصال کابل HDMI به آداپتور از این قابلیت استفاده نمایید. برای متصل کردن گوشی به ویدئو پروژکتور نیز می‌توانید به وسیله اتصال Type C به HDMI، تایپ سی به تایپ سی، تایپ سی به VGA استفاده کنید. چنانچه ویدیو پروژکتور دارای نرم افزار نیز باشد، می‌توانید از طریق اپلیکیشن نیز این کار را انجام دهید.

برندهای معروف ویدئو پروژکتور های خانگی

با در نظر گرفتن اینکه قیمت محصولات صوتی تصویری در بازه های مختلفی وجود دارد و کاملا به برند سازنده و خصوصیات و توانایی های دستگاه وابسته است، ویدئو پروژکتورها نیز از این قانون پیروی می کنند و قیمت آن‌ها نیز با در نظر گرفتن همه مولفه‌هایی که شرح دادیم، تفاوت دارد. در ادامه مقاله می‌توانید با برندهای معروف و نام آشنای ویدیو پروژکتور آشنا شوید. محصولات این برندها در بازار ایران موجود می باشند.

  • ویدئو پروژکتور شیائومی
  • ویدئو پروژکتور اپسون
  • ویدئو پروژکتور سامسونگ
  • ویدئو پروژکتور بینتک
  • ویدئو پروژکتور پاورولوجی

معمولا در جواب این سوال که (ویدئو پروژکتور چی بخرم؟) ویدئو پروژکتور های خانگی سامسونگ، اپسون و بینتک را می توانید انتخاب کنید، زیرا بیشتر مدل‌های معرفی شده در این برند را می‌توان به عنوان بهترین ویدئو پروژکتور برای تماشای فیلم در خانه و فضاهای با متراژ کم استفاده نمود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد