راهنمای خرید واتر کولینگ

راهنمای خرید واتر کولینگ
با زیاد شدن بار پردازشی پردازنده ها در سالهای اخیر، مصرف انرژی و در پی آن حرارت ایجاد شده بوسیله آن ها افزایش خیلی زیادی داشته است. به صورتی که پردازنده های گیمینگ ، نیازمند سیستم های خنک کننده خیلی قوی برای عملکرد در دمای مناسب هستند.

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

راهنمای خرید واتر کولینگ

با زیاد شدن بار پردازشی پردازنده ها در سالهای اخیر، مصرف انرژی و در پی آن حرارت ایجاد شده بوسیله آن ها افزایش خیلی زیادی داشته است. به صورتی که پردازنده های گیمینگ ، نیازمند سیستم های خنک کننده خیلی قوی برای عملکرد در دمای مناسب هستند. از این رو، خنک کننده های آبی مخصوصاً برای سیستم های گیمینگ پر قدرت بیشتر کاربرد دارند. در مقاله راهنمای خرید واتر کولینگ از بایول، می خواهیم نکات با ارزشی برای خرید خنک کننده آبی را برایتان ارائه دهیم تا بتوانید یک خرید ایده آل طبق نیاز خود را خریداری نمایید. چنانچه می خواهید به خرید خنک کننده سی پی یو اقدام کنید، تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

واتر کولینگ چیست؟

قبل از آن که بخواهیم مشخصات یک واتر کولینگ خوب باهم بررسی کنیم و درباره نکات مهم در خرید واتر کولینگ اطلاعات با ارزشی را در اختیارتان قرار دهیم بایستی به این پرسشخیلی مهم جواب دهیم که واتر کولینگ چیست و چرا به واتر کولینگ نیاز داریم؟
واتر کولینگ یا خنک کننده آبی، از جدیدترین و به روزترین سیستم های خنک کننده پردازنده ها می باشد که برای سیستم هایی با مشخصات بالا، گیمینگ و رندرینگ کاربرد دارد. این خنک کننده آنگونه که از نامش بر می آید، با بهره گیری از جریان آب یا مایعی مخصوص، پردازنده را خنک کرده و در مقایسه با فن های معمولی خنک کنندگی زیادی را در پی خواهد داشت.
واتر کولینگ چیست؟
در یک سیستم خنک کننده آبی، جریان آب داخل لوله ها بویله یک یا چند فن خنک شده و بعد به سمت پردازنده انتقال می یابد. بعد از آن حرارت ایجاد شده بوسیله پردازنده به آب انتقال داده شده و آب دوباره به فن ها منتقل شده تا عمل خنک کاری انجام شود. این  چرخه سبب می شود در فعالیت های شدید سیستم هم، دمایی مطلوب در پردازنده سیستم را خواهد داشت.

نکات مهم هنگام خرید واتر کولینگ

چنانچه شما را با مشخصات واتر کولینگ خوب بخواهیم آشنا کنیم و بگوییم که برای خرید واتر کولینگ به چه نکاتی توجه کنیم، بایستی چند معیار خیلی مهم را مد نظر قرار دهید. به همین خاطر اگر بخواهیم شما را با نکاتی برای انتخاب بهترین واتر کولینگ آشنا نماییم، باید به موارد گفته شده در زیر دقت داشته باشید:

کولانت

کولانت سیال خنک کننده‌ای می باشدکه در سیستم واتر کولینگ کاربرد دارد. کولانت طوری می باشد که با قیمت تقریباً بزیادی به فروش می‌رسد. مسئله با اهمیتی که بایستی در نظر گرفت این است چنانچه از سیستم خنک کننده مایع سیکل بسته استفاده نمایید، لازم نیست تا نگرانی درباره تهیه کولانت اضافی داشته باشید.
نکات مهم هنگام خرید واتر کولینگ
این در صورتی می باشد که افرادی که خنک کننده سیکل باز تهیه می نمایند، بایستی همواره مایع کولانت به اندازه کافی برای خود ذخیره کنند و در موقع نیاز خیلی زود آن را عوض کنند. به عنوان راهنمای خرید خنک کننده آبی سی پی یو و کولانت به مواردی مانند رنگ دهنده‌ های شیمیایی، حساسیت به نور و غیره دقت کنید چون این معیارها بر قیمت نهایی انواع واتر کولینگ تاثیر می گذارد.

ابعاد رادیاتور

از لحاظ فنی در خنک کننده‌ های مایع سیکل بسته و سیکل باز قطعاتی را به صورت اشتراکی می توانیم ببینیم. یکی مورد از این قطعات که باید به آن دقت کافی کنید، رادیاتور بکار رفته در این گروه از محصولات می باشد. نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که رادیاتورهای به کار رفته در سیکل بسته طوری هستند که امکان باز کردن لوله‌های انتقال مایع و عوض کردن رادیاتور به راحتی میسر نمی باشد. از رادیاتور برای پراکنده ساختن کولانت و برای خنک کاری آن از راه هیت سینک‌ ها استفاده می شود و وجود آن سبب می‌شود تا دمای مایع خنک کننده در مسیر رفت و برگشت کمتر شود.
اندازه یا ابعاد رادیاتور از لحاظ فیزیکی یکی از معیارهای مهم هنگام خرید واتر کولینگ است. در حالت کلی اندازه رادیاتورهای ساخته شده برای این عمل شامل 360mm ، 240mm و 120 میلی متر است. اعداد ذکر شده نشانگر مجموع فن هایی می باشد که برای کار کردن با رادیاتور طراحی و تولید شده اند. برای مثال یک رادیاتور 360 میلی متری برای کار کردن با سه عدد فن 120 میلی متری و یک عدد رادیاتور 280 میلی متری برای کار با دو فن 140 میلی متری ساخته شده است.

واتر پمپ

نکات مهم هنگام خرید واتر کولینگ

از دیگر مواردی که برای راهنمای خرید واتر کولینگ باید آن را مد نظر داشته باشید واتر پمپ می باشد. از وظایف اصلی واتر پمپ در انواع اندازه واتر کولینگ به گردش در آوردن مایع خنک کننده از بلاک طرف رادیاتور و بر عکس آن می باشد.
تکنولوژی های گوناگونی را در طراحی و تولید واتر پمپ شاهد هستیم که بکارگیری از این تکنولوژی ها در کنار بالا بودن میزان کارایی، سبب می‌شود تا نویز سیستم واتر کولینگ کمتر شود. از دیگر نکات مهم برای خرید واتر کولینگ که باید دقت کافی به آن داشته باشیم، تعداد پره‌ های موتور بکار رفته در سیستم واتر پمپ می باشد که نقش خیلی با اهمیتی در کارکرد و نویز واتر پمپ را بر عهده دارد. در آخر به عنوان مشاوره خرید واتر کولینگ پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال محصولاتی با واتر پمپ از جنس مس خالص رفته و به فکر تهیه این جنس باشید چون این گروه از محصولات هم طول عمر زیادی دارند و هم پروسه انتقال دما را خیلی خوب انجام می‌دهند.

واتر بلاک

خنک کننده ‌های سیکل بسته از دو قطعه واتر بلاک و واتر پمپ در یک مجموعه بکار گرفته شده است. به همین خاطر نحوه عملکرد هر کدام از  قطعات روی کارکرد قطعه دیگر و همینطور تمام مجموعه واتر کولر تاثیر گذار است.
نکات مهم هنگام خرید واتر کولینگ
در این میان به عنوان راهنمای خرید واتر کولینگ کامپیوتر بایستی به واتر بلاک بکار رفته در این گروه از محصولات دقت کافی را داشته باشید. واتر بلاک قطعه‌ ای است که روی سطح پردازنده نصب شده و بودن این قطعه سبب می‌شود تا حرارت CPU به طرف واتر پمپ و همینطور سیستم خنک کننده منتقل شود.
این قطعه موجب می‌شود تا دمای پردازنده تحت کنترل قرار بگیرد. از لحاظ ساختار درونی هم باید به این موضوع دقت کنید که واتر بلاک دارای هیت سینک یکدست مسی بوده و شیارهایی در میان این قطعه موجود می باشد. داشتن این شیارها موجب می‌شود تا کولانت پس از عبور کردن از این قسمت، عمل خنک کاری را از طرف پمپ و رادیاتور به نحو مطلوبی انجام دهد. به خاطر سایز و ابعاد گوناگونی که این قطعه دارد، برای راهنمای خرید خنک کننده آبی سی پی یو بایستی به دنبال محصولاتی باشید که واتر بلاک آن سایز مطلوبی داشته باشد تا مراحل خنک سازی دقیق و به راحتی صورت پذیرد.

لوله‌های انتقال مایع

از دیگر نکات خرید واتر کولینگ که باید مورد بررسی قرار دهید، لوله ‌های جابجایی مایع می باشد. در واقع به این سیستم ‌ها شیلنگ گفته می شود. کمپانی های تولید کننده واتر کولینگ های مختلف، برای ساخت این دسته از محصولات از جنس پلاستیک نیمه سخت استفاده می نمایند. بکار بردن این متریال سبب می‌شود تا این دسته محصولات از انعطاف پذیری زیادی برخوردار باشند.
لوله های انتقال مایع در واتر کولینگ
برای راهنمای خرید واتر کولینگ بایستی دقت خیلی زیادی به طول لوله‌ ها کنید، چون با بالا رفتن طول رادیاتور باید طول لوله ‌ها نیز افزایش پیدا کند. برای مثال افرادی که از کیس ‌های بزرگ تر از حد استاندارد Mid Tower استفاده می نمایند، باید رادیاتور‌های بزرگ تری را تهیه کنند و به همین خاطر باید لوله ‌های انتقال مایعی بکار برود که هم از لحاظ طول و هم از لحاظ ضخامت بیشتر باشند تا هرگونه احتمال پارگی یا بوجود آمدن نشتی کمتر شود.

فن

رادیاتورهایی که در گونه های مختلف واتر کولینگ بکار گرفته می شوند، با توجه به سایز خود امکان نصب فن را خواهند داشت. در حالت کلی امکان نصب فن در هر دو طرف رادیاتور موجود می باشد. فنی که در یک طرف قرار می‌گیرد به طور دمنده و فنی که در طرف دیگر نصب می‌شود، به طور مکنده می باشد. فن‌ها به شکلی می باشند که جریان هوا را از لابلای پره‌ های رادیاتور عبور می‌دهند. به هر اندازه که تعداد فن بکار رفته در گونه های مختلف واتر کولینگ افزایش داشته باشد، این موضوع سبب بالا رفتن کارایی خواهد شد، باید به این قضیه دقت داشته باشید که افزایش تعداد فن‌ها سبب زیاد شدن اندازه نویز نیز خواهد شد.
مهم ترین مواردی که به عنوان راهنمای خرید خنک کننده آبی سی پی یو و خرید واتر کولینگ از بهترین برند‌های واتر کولینگ بایستی به آن دقت کافی داشته باشید سرعت چرخش فن بر مبنای مقدار دور در دقیقه، شدت جریان هوای تولیدی بر مبنای معیار فوت مکعب در دقیقه و اندازه نویز بر مبنای معیار دسی بل اشاره نمود.

حرف آخر

در این مقاله سعی نمودیم تا به راهنمای خرید واتر کولینگ نگاهی کرده و بگوییم که برای تهیه این دسته از اجناس باید چه نکاتی را مد نظر قرار داد. آنگونه که مشاهده نمودید در سیستم انواع واتر کولینگ قطعات گوناگونی را می توانیم ببینیم و برای راهنمای خرید خنک کننده آبی سی پی یو بایستی به این معیارها توجه داشته باشید. چنانچه تجربه خرید و استفاده از واتر کولینگ های مختلفی را دارید، می‌توانید در نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان گذاشته تا بدینوسیله کاربرانی که می خواهند اقدام به خرید واتر کولینگ داشته باشند، بتوانند با دقت به راهنمای خرید واتر کولینگ یک کالای باکیفیت و حرفه‌ای را برای سیستم خود تهیه نمایند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد