معنی رنگ های مختلف پورت USB چیست؟ و چه کاربردی دارند؟

13 مرداد 1403
معنی رنگ های مختلف پورت USB چیست؟ و چه کاربردی دارند؟

زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه

معنی انواع رنگ های مختلف پورت USB چیست؟

پورت USB جزو پر استفاده ترین پورت های همه دیوایس ها می باشد. این درگاه در اکثر رایانه ها، لپ تاپ ها، کنسول های بازی و همچنین شارژرهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر انواع مختلفی دارد. چنانچه درون درگاه های USB مختلف مخصوصاً ورژن های جدید را ببینید، متوجه می شوید که رنگ های مختلفی استفاده شده است. در نخستین نگاه ممکن است این رنگ ها بدون کاربرد و تنها برای زیبایی به نظر آیند ولی بد نیست بدانید هریک از این رنگ ها نشان دهنده قابلیت های مختلف کابل یا درگاه می باشد. در حقیقت با فهمیدن ویژگی هر کدام از رنگ ها قادر خواهید بود از مشخصات فنی پورت آگاه شوید. در این مقاله از مجله بایول می خواهیم رنگ درگاه USB را بررسی کرده و ببینیم معنی رنگ های مختلف پورت USB چیست؟ بنابرین تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

آشنایی با رنگ های پورت USB و معنای هر رنگ

از زمان طراحی و ایجاد پورت USB تمامی افراد می توانند جابجایی اطلاعات یا متصل نمودن لوازم جانبی را به راحتی انجام دهند. امروزه به غیر از ماوس و صفحه کلید می توانید فلش ها، هاردها و غیره را به این درگاه ها متصل کرده و خیلی راحت اطلاعات داخل فلش ها را با سرعت های خوبی انتقال دهید. سرعت جابجایی داده ها و اطلاعات به نوع درگاه وابسته بوده و هر اندازه این درگاه ها دارای ورژن های جدیدتری باشند سرعت بیشتری برای جابجایی اطلاعات خواهند داشت و به راحتی می توانند نیازهای شما را برطرف نمایند.

آشنایی با انواع رنگ پورت USB

در ادامه مقاله معنای رنگ های مختلف پورت USB را بررسی کرده و کاربرد هر یک از این رنگ ها را به طور جداگانه بیان می کنیم. در بیشتر موارد رنگ پورت USB ورژن پورت آن را بازگو می کند. در این میان استثنائاتی هم وجود دارد که آن ها را هم بررسی کرده ایم. هرچند نباید از این نکته مهم غافل باشیم که این کدهای رنگی یک راهنمای کلی می باشد و امکان دارد در بعضی از موارد با تفاوت هایی نیز روبرو شویم.

پورت USB سفید

درگاه های USB که رنگ آنها سفید هستند در اغلب موارد نشان دهنده نسل 1 یا (USB 1.x) می باشند که نهایت سرعت آن ها 12 مگابیت بر ثانیه می باشد. امروزه این مدل درگاه ها قدیمی شده اند. تنها کاری که با این مدل از درگاه ها می توانید انجام دهید متصل نمودن ماوس یا صفحه کلید می باشد و یا اینکه می توانید اطلاعات را با سرعت بسیار کمتری جابجا نمایید.

پورت USB مشکی

درگاه های USB که رنگ آن ها مشکی است اغلب نشان دهنده نسل 2 یعنی USB 2.0 هستند که حداکثر سرعت آن ها 480 مگابیت بر ثانیه می باشد. امروزه این نوع از پورت ها بیشتر شده اند و در اکثر سیستم ها می توانید آنها را مشاهده کنید. با توجه به این موضوع که سرعت کار با این نوع از درگاه ها کمتر می باشد ولی متصل کردن صفحه کلید و ماوس و سایر تجهیزات صوتی به آن ها بسیار مناسب می باشد. این نوع پورت ها با USB 1.1 بسیار سازگار می باشند.

پورت USB آبی

پورت های USB که رنگ آنها آبی هستند نشان دهنده استاندارد USB 3.0 بوده که حداکثر سرعت آن ها 5 گیگابیت بر ثانیه می باشد. با استفاده از این پورت ها قادر خواهید بود هر کاری را انجام دهید و مناسب برای همه کارها هستند.

پورت USB آبی-سبز

پورت های USB رنگ آبی و سبز نشان دهنده استاندارد USB 3.1 هستند ولی نباید آنها با درگاه های آبی معمولی اشتباه گرفته شوند. حداکثر سرعت آن‌ها ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می باشد که می توانید برای چند دستگاه مختلف به وسیله یک درگاه یا محصولاتی که پهنای باند زیادی دارند همچون هاردهای SSD اکسترنال یا صفحه نمایش هایی با رزولوشن بالا این نوع درگاه ها را به کار بگیرید.

پورت USB قرمز یا زرد

درگاه های USB که رنگ قرمز یا زرد دارند جریان بالایی را جابجا می کنند یا از توانایی شارژ در حالت خواب (Sleep-and-Charge) برخودار هستند. چنانچه شما گوشی هوشمند خود را به این درگاه ها متصل کنید شارژ شدن گوشی با سرعت بالا را مشاهده خواهید کرد. در حقیقت این پورت ها در مقایسه با پورت های usb معمولی سرعت بالاتری دارند. حتی زمانی که کامپیوتر شما در حالت خواب (Sleep) باشد می تواند عملیات شارژ را انجام دهد. بعضی از درگاه های قرمز از نوع پورت‌های USB 3.2 هستند.

پورت USB نارنجی

پورت‌های USB که رنگ آنها نارنجی است معمولاً در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند و به سبب مقاومت زیاد در برابر قطع و وصل‌های پی در پی، «نگهدارنده قوی» نام دارند. این درگاه ها برای اطمینان از اتصالات مطمئن در شرایط بحرانی و سخت طراحی شده‌اند و به نیروی زیادتری برای جدا کردن دو شاخه USB نیاز دارند.

پورت USB سبز

درگاه های USB با رنگ سبز یک درگاه شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge) می باشند، از این مدل درگاه ها فقط بعضی از دستگاه‌ها پشتیبانی می‌نمایند.

انواع رنگ پورت یو اس بی

پورت USB بنفش

پورت های USB با رنگ بنفش یک درگاه فست شارژ اختصاصی هواوی (Huawei SuperCharge) هستند، ولی می‌توانید به عنوان یک درگاه USB 3.1 معمولی نیز آن را استفاده نمایید.

چگونه پورت مناسب را انتخاب کنیم؟

با دقت کردن به مطالبی که به آن ها اشاره کردیم هر کدام از رنگ های درگاه USB نشان دهنده نوع پورت هستند که هر یک از آن ها نشانگر سرعت پورت USB می باشند. ولی با همه این مسائل وقتی می خواهید یک دستگاه را به درگاه مناسب متصل کنید و نمی دانید درگاه مناسب کدام یک از پورت های موجود بر روی دستگاه می باشد بایستی نخست به جعبه محصول مراجعه کرده و از طریق آن پورت مناسب را بیابید. چنانچه به این امکان دسترسی نداشتید می توانید به آسانی درگاه مشکی را بیابید و با متصل کردن به این پورت می توانید کار خود را انجام دهید. دستگاه هایی را که از شارژ سریع پشتیبانی می کنند را باید به درگاه هایی که قابلیت شارژ سریع دارند وصل کنید. از این رو می توانید به سرعت پورت مناسب را بیابید و وسیله مد نظر خود را به درگاه USB مناسب متصل کنید.

انواع رنگ پورت USB

  • تاریخ: شنبه 13 مرداد 1403 - 16:38
  • صفحه: مجله بایول
  • بازدید: 39
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)