هوش مصنوعی آینده ناشناخته تکنولوژی

هوش مصنوعی آینده ناشناخته تکنولوژی

زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه

هوش مصنوعی، سفری به آینده ناشناخته تکنولوژی

هوش انسان یا هوش مصنوعی؟ موضوع اینجاست. این روزها فرقی ندارد که به چه شغلی مشغول هستید، در کدام قاره از جهان زندگی می‌کنید یا میزان سن شما چقدر است زیرا که موضوع «هوش مصنوعی چیست» پرتکرارترین پرسش این دوره از تاریخ می باشد. در این مقاله از مجله بایول می خواهیم از ابتدا تا انتها، هرچیزی درباره هوش مصنوعی و ویژگی‌های آن وجود دارد را شرح دهیم، بنابرین ما را همراهی کنید.

هوش مصنوعی چیست؟ اصلا ai مخفف چیست؟

مطمئنا اولین پرسش که مطرح می شود این است که (هوش مصنوعی چیه؟)!

هوش مصنوعی که به طور خلاصه شده با دو حرف لاتین AI نمایش داده می‌شود، مخفف دو کلمه انگلیسی Artificial intelligence می باشد. برای اینکه مقاله کاملی داشته باشیم و در عین حال از ساده‌ترین و قابل درک ترین کلمات ممکن استفاده کنیم، می خواهیم تا تعریف هوش مصنوعی را اینگونه آغاز کنیم که:

«هوش مصنوعی در حقیقت یک تئوری و تفکری می باشد که می تواند از عهده انجام وظایفی برآید و نکته جالب توجه اینجاست که این وظایف در گذشته برای داشتن نتیجه قابل قبول به هوش انسان نیاز داشته است.»کارهایی همچون تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری و شناسایی الگوها که امروزه خیلی از افراد آن‌ها را با اختیار تام بر دوش هوش مصنوعی می گذارند و از نتیجه بهره می گیرند. چنانچه قصد خرید گوشی با هوش مصنوعی را دارید، از این رو می‌توانید به دنبال پرچمداران سال 2024 سامسونگ باشید.

تاریخچه هوش مصنوعی، هوش مصنوعی از کجا پیدا شد؟

تاریخچه هوش مصنوعی

ممکن است باور نداشته باشید، ولی تاریخچه پیدایش هوش مصنوعی مربوط به زمان‌های خیلی دور می باشد که ذهن شما شاید نتواند به راحتی آن را قبول کند، از همان اساطیر یونان باستان موضوع هوش مصنوعی و استفاده از ربات و ابزار ساخته دست بشر که انسان نیست ولی از هوش انسان برخوردار باشد وجود داشته و امروز می توانیم آن را به چشم ببینیم. نخستین بار هوش مصنوعی در سال 1950 به عنوان یک حوزه علمی نوپا رسمیت یافت. نویسنده کتاب I, Robot که نام آن آیزاک آسیموف است، برای نخستین بار ایده زندگی مسالمت آمیز انسان ها و روبات های مستقل را طرح کرده است که از آن حمایت شد و موضوع ایجاد رشته‌ای به نام هوش مصنوعی بعداً به میان آمد.
در این بین، بنیاد هوش مصنوعی ایجاد شد و رشته هوش مصنوعی در وسط های قرن بیستم میلادی به دانشگاه‌های مطرح دنیا و در ادامه بقیه دانشگاه‌ها در مقطع ارشد افزوده شد. هرچند در حال حاضر زمینه مقطع کارشناسی نیز افزوده شده است.

آلن تورینگ، بنیانگذار دانش کامپیوتر مدرن، روشی را برای اندازه گیری هوش ماشینی ارائه داد. تورینگ این سوال را طرح کرد که «آیا یک ماشین می‌تواند فکر کند؟» و در همین راستا آزمایشی را برای ماشین‌ها با نام بازی تقلید پیشنهاد داد. که همین آزمایش به عنوان تست تورینگ شناخته شد.

نخست دانشمندان در این فکر بودند که چطور می‌توان مغزی مشابه با مغز انسان در حالت مصنوعی بسازند؟ که در ادامه، موضوع به ربات ختم شد و این ساخته دست بشر را ربات نامگذاری کردند. در ادامه آلن تورنینگ دانشمند دیگری در سال 1952 حدود 2 سال پس از آلن، برنامه‌ای را برای بازی فکری چکرز (Chekers) طراحی و تولید نمود. این نخستین برنامه‌ای بود که به وسیله آن رایانه حریف شما محسوب می شد و انتخاب‌های بسیار دقیقی را برای حرکت بعدی مهره‌ها انتخاب می‌نمود. در سال 1955 هم برای نخستین بار کلاس آموزشی (ماشین‌های تجهیز شده به هوش مصنوعی) به وسیله دانشمند آمریکایی جان مک کارتی برای عده کمی ایجاد شد.

هوش مصنوعی از چه زمانی معروف شد؟

در صورتی که بخواهیم به کمی قبل‌تر از سال 2020 برگردیم؛ بایستی بگوییم که در سال 2015 ثروتمند بزرگ دنیا یعنی ایلان ماسک، دانشمند جهان فیزیک یعنی استیون هاوکینگ با همکاری استیو وزنیاک بنا را بر این نهادند که به همراه بیش از 3000 نفر نامه‌ای با این مضمون که حق استفاده از سلاح‌های مجهز به هوش مصنوعی در دنیا برای هدف های جنگی وجود ندارد را امضا نمودند.

یک سال بعد از آن شرکت Hanson Robotics که در هنگ کنگ قرار دارد، جهان را با ربات کاملا مشابه با انسان با نام سوفیا به حیرت در آورد. ایلان ماسک درباره این ربات پر از احساس مصاحبه‌های مهمی را داشت و به افراد این هشدار را داد که نهایتاً روزی هوش مصنوعی جای ما را خواهد گرفت. ربات سوفیا قادر بود لبخند بزند، گریه کند، تعجب کند و همینطور به شما پاسخ های گوناگون و شخصی سازی شده بدهد. نهایتاً در سال 2020 شرکت هوش مصنوعی OpenAI آزمایش بتا GPT-3 را آغاز نمود که در چت باکس می‌توانستید پرسش های خود را در زبان انگلیسی تایپ نموده و پاسخ هایی با شباهت زیاد به واقعیت را بیابید.

سال 2021: شرکت Open AI هوش مصنوعی DALL-E را گسترش داد، از طریق این مدل هوش مصنوعی شما قادر بودید که در متنی کوتاه عکسی را که ذهن دارید توصیف کنید و در آخر آن عکس را توسط هوش مصنوعی تحویل بگیرید. این کار سبب شد تا هوش مصنوعی به درک دنیای بصری یک گام نزدیک‌تر شود. در سال‌های بعدی همچون 2022 و 2023 هوش مصنوعی به شکل chatgpt ،Gemeni و هوش مصنوعی مخصوص مایکروسافت به دنیا معرفی شدند.

اولین زبان برنامه نویسی Ai (هوش مصنوعی) چه بود؟

اولین زبان برنامه نویسی Ai چه بود

جان مک کارتی در سال 1958 زبان برنامه‌نویسی هوش مصنوعی LISP را به دنیا معرفی نمود. این زبان که مخفف List Processing می باشد، هنوز هم کاربرد دارد.چند سال بعد از آن در سال 1961 آرتور ساموئل ربات‌هایی با هوش مصنوعی بازی شطرنج را به دنیا معرفی نمود. زیبایی این زبان‌های برنامه نویسی تا آنجایی بود که در سال 1966 برای نخستین بار جوزف وایزنبام رباتی را طراحی نمود که می‌توانست از جواب های کوتاه شخصی‌سازی شده در چت برخوردار باشد. و نهایتاً در سال 1979 انجمن هوش مصنوعی در آمریکا که هم اکنون به نام «انجمن پیشرفت هوش مصنوعی AAAI» همگی با آن آشنا هستند، ایجاد شد. این نکته را یادآور می شویم که هم اکنون نیز زبان‌های پایتون، جاوا، سی پلاس پلاس، جاوا اسکریپت و جولیا سایر زبان‌های مطرح و پرقدرت هوش مصنوعی در سطح جهانی می باشند که از سال 2020 از آن‌ها استفاده زیادی می‌شود.

انواع هوش مصنوعی و چگونگی دسترسی به آنها

انواع هوش مصنوعی

در دنیای امروزی هوش مصنوعی به صورت برنامه‌های متنوعی با ویژگی های گوناگونی روانه بازار شده است.

  • هوش مصنوعی Google Bard
  • هوش مصنوعی Chatsonic
  • هوش مصنوعی بینگ
  • هوش مصنوعی DALL-E
  • هوش مصنوعی SlidesAI
  • هوش مصنوعی Alli AI
  • هوش مصنوعی Hubspot Free AI Content Writer
  • هوش مصنوعی Midjourney
  • هوش مصنوعی Paradox
  • هوش مصنوعی aiXcoder
  • هوش مصنوعی ChatGPT
  • هوش مصنوعی TabNine
  • هوش مصنوعی DeepBrain AI
  • هوش مصنوعی SecondBrain
  • هوش مصنوعی Textio
  • هوش مصنوعی Figstack
  • هوش مصنوعی Descript
  • هوش مصنوعی INK
  • هوش مصنوعی LyricStudio
  • هوش مصنوعی Wordtune
  • هوش مصنوعی ClickUp
  • هوش مصنوعی GitHub Copilot
  • هوش مصنوعی Synthesia
  • هوش مصنوعی Designs.ai
  • هوش مصنوعی Copyleaks
  • هوش مصنوعی SEO.ai
  • هوش مصنوعی Writer.ai
  • هوش مصنوعی Pikazo
  • هوش مصنوعی Divi Ai
  • هوش مصنوعی Conclusion
  • هوش مصنوعی DeepDream
  • هوش مصنوعی Canva: AI Slide Creator

استفاده از هوش مصنوعی Google Bard یا همان Gemini

استفاده از هوش مصنوعی Google Bard

با گوگل اکانت فعال خودتان به Google Gemini وارد شوید تا بتوانید نرم افزار را به کار بگیرید. شما می‌توانید از Gemini پرسشی مطرح کرده و بخواهید که برایتان متنی را آماده کند یا اینکه به عنوان مثال با نوشتن موضوع یک مقاله از او مقاله‌ای را درخواست کرده و تحویل بگیرید که البته این ربات قادر نیست مقاله بلندبالا و با کیفیتی را بنویسد و به این موضوع دقت کنید که در آخر سر بایستی متن را ویرایش کرده و سازماندهی نمایید زیرا که ربات‌های هوشمند فعلاً در زبان فارسی به اندازه انگلیسی نمی توانند به خوبی ظاهر شوند و نیازمند دقت و بازبینی هستند.

دسترسی به هوش مصنوعی بینگ

دسترسی به هوش مصنوعی بینگ

مایکروسافت بینگ موتور جست‌وجویی می باشد که یکی از جدیدترین ویژگی های آن Bing Chat است. این ویژگی امکان جستجو هوشمند و مفید را برای شما مهیا می سازد. هدف این فناوری این می باشد که شما بتوانید مکالمات خودتان را از طریق مدل هوش مصنوعی GPT پیش ببرید.

وارد Bing.com شده و از حساب کاربری مایکروسافت خود استفاده نمایید. بر روی تب chat کلیک کرده و سپس از میان گزینه‌های More Creative، More Precise و More Balanced یکی را انتخاب نمایید تا پاسخ های بعدی را بیشتر مشابه با جواب‌های شبیه به واقعیت به دست آورید.

چگونه از هوش مصنوعی Chatsonic استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی چت جی پی تی نتیجه تلاش شرکت OpenAI ایلان ماسک می باشد که برای نخستین بار در سال 2022 از آن رونمایی شد. عبارت ChatGPT مخفف Generative Pre-trained Transformer می باشد. برای وارد شدن و ثبت نام کردن از chat.openai.com استفاده نمایید. چت جی پی تی نخستین هوش مصنوعی ترند شده در دنیا می باشد که زودتر از دیگر نرم افزارها از زبان فارسی پشتیبانی نمود.

هوش مصنوعی مخصوص عکس

اگر قصد دارید برای هوش مصنوعی تایپ کنید که دقیقا می خواهید در عکس نهایی چه المان‌هایی با چه رنگ‌هایی وجود داشته باشند، بایستی هوش مصنوعی مخصوص مایکروسافت با نام designer microsoft را به کار بگیرید. برای بکارگیری از آن فقط باید از حساب کاربری مایکروسافت استفاده نمایید. همینطور شما می‌توانید نرم افزار Copilot را نیز بکار بگیرید. هوش مصنوعی کوپایلت از ورژن اندروید و iOS برخوردار است و استفاده از آن به راحتی دیزاینر مایکروسافت می باشد.

هوش مصنوعی سامسونگ چیست و چرا ترند شد؟

هوش مصنوعی سامسونگ چیست

شرکت سامسونگ در دومین ماه از سال 2024 (27 دی ماه 1402) گوشی‌های پرچمدار سری S24 خودش رونمایی نمود که هر 3 مدل گوشی آن (نسخه پایه، پلاس، اولترا) مجهز به هوش مصنوعی سامسونگ می باشد. هوش مصنوعی استفاده شده در گوشی‌های سامسونگ موارد زیر را شامل می‌شوند که البته سرکل تو جستجوی ترندترین هوش مصنوعی استفاده شده برای ایرانیان می باشد زیرا که Interpreter و Chat Assist زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند. هرچند در رابطه با خرید و فروش بایستی به این موضوع اشاره کرد. چنانچه محدودیتی برای هزینه کردن ندارید، بنابرین احتمال دارد قیمت s24 ultra نیز برایتان مناسب باشد و برای خرید جزو مناسب‌ترین و پیشرفته‌ترین گزینه اندرویدی به شمار می‌آید، زیرا قرار است 7 سال پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی نیز دریافت نماید.

  • مترجم پیام‌های متنی (Interpreter)
  • دستیار نوشتاری در چت (Chat Assist)
  • ترجمه در لحظه و آنلاین به صورت لایو در تماس‌های صوتی (Live Translate)
  • قابلیت Note Assist فعال در سامسونگ نوت
  • فناوری Transcript Assist
  • ویژگی Circle to Search
  • برنامه Android Auto

انواع شرکت هوش مصنوعی

  1. شرکت هوش مصنوعی DataRobot
  2. شرکت هوش مصنوعی CopyAI
  3. شرکت هوش مصنوعی AlphaSense
  4. شرکت هوش مصنوعی Viz.ai
  5. شرکت هوش مصنوعی SupportLogic
  6. شرکت هوش مصنوعی Convr
  7. شرکت هوش مصنوعی Prosodica
  8. شرکت هوش مصنوعی nate
  9. شرکت هوش مصنوعی Moveworks
  10. شرکت هوش مصنوعی Neurala
  11. شرکت هوش مصنوعی CognitiveScale
  12. شرکت هوش مصنوعی People.ai
  13. شرکت هوش مصنوعی AEye
  14. شرکت هوش مصنوعی Blue River Technology
  15. شرکت هوش مصنوعی CloudMinds Technology
  16. شرکت هوش مصنوعی Nauto
  17. شرکت هوش مصنوعی AIBrain

آیا نیاز داریم تا هوش مصنوعی را از فروشگاه اینترنتی بخریم؟

برای بکارگیری از بیشتر ربات‌های برنامه ریزی شده که هوش مصنوعی آن‌ها به ما کمک می کنند، نیازی نداریم تا خریدی نقدی یا اینترنتی داشته باشیم، برای بکارگیری از مشهورترین هوش مصنوعی‌ها همچون Gemini و ChatGPT4 نیز فقط باید از حساب کاربری گوگل استفاده نمایید. باید بگوییم بعضی از هوش مصنوعی‌ها نیز نیازمند خرید اکانت و شارژ ماهیانه هستند که امروزه پلتفرم‌هایی نیز برای آسان‌تر کردن این راه و هموار کردن مسیر پرداخت موجود می باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد