Dpi ماوس چیست و چه کاربردی دارد؟

Dpi ماوس چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه

DPI روی موس چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا تاکنون به کلیدهای روی موس توجه کرده‌اید؟ یا این پرسش برایتان پیش آمده است که dpi موس چیست؟ چنانچه تا به حال تنها نام DPI موس به گوشتان رسیده است و با عملکرد آن آشنا نیستید، در این مقاله توسط بایول با ماه همراه باشید تا به راحت ترین روش در مورد DPI موس توضیحاتی را برایتان ارائه کنیم. بنابرین تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

dpi موس چیست؟

دی پی آی یا همان Dots Per Inch به معنای نقطه بر هر اینچ می باشد. ولی از جهت کاربردی سرعت حرکت نشانگر روی نمایشگر را نشان می دهد و به ازای ککمترین حرکت موس روی پد موس یا میز کار می باشد. اگر بخواهیم طور دیگر معنی کنیم دی پی آی هر موس نشان دهنده این است که چقدر تناسب سرعت میان جابه‌جایی موس روی میز و نشانگر روی صفحه نمایش وجود دارد. DPI یک موس از جمله ویژگی‌هایی می باشد که هر اندازه بیشتر باشد، بهتر بودن موس را نشان می دهد، هرچند حساسیت میزان DPI برای همه افراد به یک اندازه نمی باشد و فقط در صورتیکه به طورحرفه‌ای از موس استفاده نمایید، موضوع تنظیم DPI برای شما اهمیت خواهد داشت.
dpi موس چیست؟
برای درک کردن بهتر پاسخ این پرسش که dpi موس چیست در ادامه مثالی برایتان عرض می کنیم. چنانچه از موسی معمولی با dpi 3200 استفاده می نمایید، در این موقع اگر موس را روی موس پد فقط یک اینچ (2.5 سانتی‌متر) جابه‌جا بکنید، نشانگر موس روی نمایشگر به میزان 3200 پیکسل جابه‌جا خواهد شد. به این خاطر بیشتر بودن dpi موس در فعالیت‌های حساس این امکان را فراهم می سازد تا شما با حداقل حرکت موس جابه‌جایی نشانگر را با سرعت زیادی روی مانیتور سیستم ببینید.

دکمه dpi موس چگونه کار می کند؟

همه موس‌ های معمولی، ارگونومیک و گیمینگ که در بازار وجود دارند از DPI مخصوصی برخوردار هستند؛ ولی یک تعداد از موس‌ ها به کلید DPI مجهز می باشند از این رو شما قادر هستید اندازه دی پی آی را متناسب با نیاز خودتان تنظیم نمایید. موس‌ هایی که روی بدنه آن‌ها کلید تنظیم سرعت حرکت نشانگر یا DPI تعبیه شده است، با استفاده از همان کلید قادر خواهند بود حساسیت دقت و سرعت موس را در بازه ذکر شده از طرف شرکت تولید کننده آن تغییر دهند.
دکمه dpi موس چگونه کار می کند؟
بعضی از اوقات برای اینکه بتوانید به بیشترین dpi موس دسترسی داشته باشید، بایستی بوسیله نصب اپلیکیشن برند مربوط به آن این کار را انجام دهید. ولی در بیشتر اوقات فقط با فشاردادن کلید dpi موس اندازه سرعت به طور مرتبه به مرتبه تعویض می‌شود. معمولا گیمرها، گرافیست‌ها، طراحان سایت و طراحان بخش صنعت موس‌ های گیمینگ را به کار می گیرند و کلید dpi معمولا در این دسته از موس‌ ها به چشم می خورد؛ لازم به ذکر است که موس‌ های معمولی با کیفیت زیادی هم وجود دارند که روی بدنه آن‌ها کلید تنظیم dpi تعبیه شده است.

بالاترین dpi موس چقدر است؟

بالاترین dpi موس چقدر است؟

اندازه DPI موس به نوع کاربری آن وابسته است. نیازی نیست برای موس‌ های معمولی از DPI بسیار بالا استفاده شود. معمولا موس‌ های معمولی دارای DPI 800 می باشند. این مقدار سرعت می‌تواند تا 3200 نقطه بر هر اینچ هم بالاتر برود؛ ولی بالاتر از آن برای کاربرانی که گرافیست، طراح یا گیمر نمی باشند عملاً کاربرد چندانی ندارد و کاربران عادی می توانند بوسیله موس‌ های معمولی با همان 800 DPI هم کار خودشان را راه بیندازند.

Dpi در موس گیمینگ

همانطور که ابزارهای گیمینگ به ارگونومی، طراحی و مشخصات متفاوتی در مقایسه با ابزارهای معمولی مجهز هستند؛ بنابرین باید انتظار داشت تا دکمه DPI در موس گیمینگ هم کارایی متفاوتی داشته باشد. اندازه Dpi در موس گیمینگ ببیشتر از موس معمولی می باشد و این فرق بعضی اوقات به 20 هزار DPI هم می تواند برسد.
اگر گیمر بازی‌های جنگی و سرعتی همچون Call OF Duty یا پابجی می باشید، بنابرین از اهمیت تنظیم دکمه dpi موس گیمینگ خود آگاه هستید. موس‌ های گیمینگ همچون همه وسایل الکترونیکی دیگر در دسته‌های گوناگون با کیفیت‌های متفاوتی تولید می شوند، ولی معمولاً Dpi در یک موس گیمینگ باکیفیت چیزی بین 16 هزار تا 20 هزار dpi می باشد. باید خاطرنشان کرد که امروزه کمپانی‌ها سعی می کنند تا موس‌ های 2023 خود را همچون یکی از بهترین ماوس‌های گیمینگ دنیا با سرعت و دقت 25 هزار نقطه بر هر اینچ طراحی نمایند.

Dpi در بازی چیست؟

تا ااین قسمت از مقاله درباره تنوع انواع موس‌ های گیمینگ بر مبنای dpi بحث کردیم، ولی اندازه DPI در بازی کاملا به موضوع بازی وابسته است. در بازی‌های شوتر و بتل رویال که به طور آنلاین با هم بازی های خود رقابت می کنید، هر اندازه میزان DPI موس بالاتر باشد سبب می‌شود تا با حداقل جابه‌جایی موس، نشانگر با سرعت زیادی روی صفحه نمایش حرکت کند و اندازه تاخیر در بازی از طرف شما به حداقل خواهد رسید.
در بازی‌هایی که سرعت و نشانه روی تاثیر زیادی در فرآیند بازی و برنده شدن ندارند، استفاده از حداکثر میزان DPI موس نمی‌تواند کمک شایانی را به شما بکند به همین خاطر استفاده از سطح متوسط DPI برای موس معقول می باشد.

تنظیم DPI در موس

تنظیم DPI در موس به سه روش زیر امکان پذیر می باشد:
کلید dpi موس: یکی از آسان‌ترین روش‌ها استفاده از دکمه dpi موس می باشد. این کلید روی بعضی از موس‌ها تعبیه شده است و به وسیله آن می‌توان میزان سرعت حرکت نشانگر را تغییر داد. این تغییر با هر دفعه زدن دکمه انجام می گیرد می‌گیرد و میزان dpi را کم و زیاد می کند. معمولا هر موس از 4 یا 6 درجه تنظیم dpi برخوردار می باشد.
نصب برنامه تنظیم dpi موس: در بعضی از مدل موس‌ ها برای تنظیم نمودن dpi باید برنامه مخصوص آن را نصب کنید. این برنامه بایستی روی سیستمی که موس را به آن وصل می کنید، نصب شود.
سیستم متصل به موس: بیشتر موس‌ های معمولی که دکمه dpi در آنها وجود ندارد، به وسیله تنظیمات موس در بخش Settings سیستم این امر امکان پذیر می باشد.
تنظیم DPI در موس

تفاوت DPI و CPI در موس

بعضی اوقات موقع خرید موس با گزینه ای به اسم CPI مواجه می شوید. در حقیقت CPI مخفف counts per inch  بوده و به معنی تعداد در اینچ می باشد. می خواهیم برای درک بهتر فرق DPI و CPI در موس را با یک مثال برایتان توضیح دهیم.
تفاوت DPI و CPI در موس
چنانچه مسیر حرکت موس روی پد موس را یک خط صاف درنظر داشته باشید، در این صورت نشانگر نیز روی صفحه نمایش به ازای هر اینچ جابه‌جایی چند پیکسل روی نمایشگر جابه‌جا خواهد شد که به تنظیم و شمارش این حرکت روی نمایشگر dpi می‌گویند. اما تفاوت آنجاست که cpi به حساسیت موس موقع حرکت روی پد موس به ازای هر اینچ تکان خوردن اشاره می کند. اگر بخواهیم کمی ساده تر بیان کنیم، cpi می‌گوید که در هر اینچ چند پیکسل از نمایشگر روی سطح سنسور ماوس قرار گرفته است. از بابت کاملا شبیه به dpi می باشد، هراندازه cpi بیشتر باشد، موس از سنسور حساس‌تری برخوردار خواهد بود و کمترین تکان خوردن را به نشانگر منتقل می کند و متوجه جابه‌جایی نشانگر روی مانیتور خواهید بود. در حالت کلی هراندازه این دو ویژگی dpi و cpi در ماوسی بیشتر باشند، نیازی نیست ماوس را برای حرکت نشانگر روی نمایشگر زیاد تکان دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد