ماوس پد چیست و انواع آن کدامند؟

ماوس پد چیست و انواع آن کدامند؟
با گذشت زمان و پیشرفت چشم گیر در حوزه فن آوری ماوس پد ها هم از حالت سادگی اولیه خارج شده و الان انواع گوناگونی دارند. اکنون شاهد ماوس پدهایی هستیم که می توانند تا بالای یک میلیون تومان قیمت داشته باشند. این تفاوت قیمت در ویژگی های آن بوده که بررسی می کنیم

زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه

ماوس پد چیست ؟ ویژگی های ماوس پد

چنانچه به دنبال جواب پرسش "ماوس پد چیست" هستید، باید بگوییم که ماوس پد یا پد ماوس، قطعه‌ای سخت یا انعطاف‌پذیر بوده که آن را در زیر ماوس قرار می دهند تا اینکه ماوس به راحتی بر روی آن حرکت کند. بکارگیری ماوس پد سبب می‌شود که شخص بتواند به راحتی با ماوس کار کند و همین امر سبب می شود عملکرد و دقت شخص هنگام کار با ماوس بیشتر شود.

عموما سطوح ماوس پد طوری طراحی شده است که گرد و غبار و کثیفی روی آن می نشیند. چنانچه ماوس شما از نوع قدیمی و غلطکی باشد این موضوع باعث می شود دقت ماوس کمتر شود. از این رو، بایستی ماوس پد را طی دوره های متوالی تمیز کنید. برای تمیز کردن ماوس پد، یک پارچه مرطوب را به مواد شوینده ای مثل شامپو آغشته کرده و اقدام به تمیز نمودن آن کرده و سپس خشک کنید تا برای استفاده دوباره آماده شود. چنانچه ماوس پد به طور کامل خشک نشده باشد ماوس را برای استفاده روی آن نگذارید.

هرچند هم اکنون فناوری تولید ماوس‌ها از پیشرفت زیادی برخوردار می باشد و ماوس های گوناگونی ساخته شده‌اند که ضرورتی برای استفاده از ماوس پد را ندارند، ولی همچنان اکثر کاربران به استفاده از پد ماوس عادت دارند.

ماوس پد چیست؟ تاریخچه ماوس پد

اولین ماوس پد را جک کلی در سال 1968 ساخته است. ماوس پد ایده‌ ای بود که برای استفاده هر چه آسانتر از ماوس ایجاد شد. کلی در یک تولیدی مبلمان با نام هرمان میلر مشغول به کار بود و این پد ماوس که یک قطعه خیلی ساده بود را برای حمایت از اختراع داگلاس انگلبارت طراحی کرد.

انگلبارت کسی بود که اولین ماوس را اختراع کرد که یک بلوک چوبی به همراه یک دکمه و چرخ‌هایی تعبیه شده در زیر آن بود. کلی اصلا انتظار این را نداشت که یک روز اختراع او به این اندازه بتواند در دنیای رایانه تاثیر بگذارد. همچون ماوس رایانه، ماوس پد در طول ۲۰ سال بعد، به موقعیت و ارزش زیادی دست پیدا کرد. این اتفاق هنگام عرضه مکینتاش به وسیله اپل اتفاق افتاد.

ویژگی‌ها و کاربرد انواع ماوس پد

ویژگی‌ها و کاربرد ماوس پد

در ادامه مقاله ویژگی‌ها و کاربردهای ماوس پد را بررسی کرده و درباره اینکه چرا به ماوس پد نیاز داریم توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

راحتی استفاده

از ویژگی‌های بارز ماوس پد، استفاده آسان و بهتر از ماوس می باشد. زمانی که مچ دست را روی ماوس پد که دارای سطح صاف و نرمی است می گذارید، به راحتی با ماوس کار خواهید کرد.

پیشگیری از دردهای مچ دست

با خرید یک ماوس پد ارگونومیک، می‌توانید سبب کاهش دردهای مچ دست شوید. طراحی این مدل از ماوس پدها موجب شده‌اند تا مچ دست در وضعیت درستی قرار بگیرد و فشار غیرعادی روی مچ کمتر شود، که این امر به بهبود راحتی و کاهش آسیب به مچ دست می تواند تاثیر فراوانی داشته باشد.

افزایش دقت

بکارگیری ماوس پد دقت کاربر را در کنترل کردن اشاره‌گر ماوس بالا می برد. سطح صاف و مرغوب ماوس پد، سبب می شود تا ماوس به خوبی حرکت کرده و دقت کنترل آن افزایش یابد.

تمیز کردن و نگهداری

ماوس پدها به راحتی قابل تمیز کردن هستند. معمولاً می‌توان با استفاده از یک پارچه مرطوب و مواد شوینده مناسب، آن‌ها را تمیز کرد. این یک ویژگی مهم است زیرا پس از مدتی استفاده، ممکن است کثیف شوند و تمیز کردن آن‌ها می‌تواند دقت کار ماوس را بهبود بخشد.

کاربردهای متنوع پد ماوس

ماوس پد در منزل و محیط‌های مربوط به تفریح و سرگرمی تا محیط‌های کاری و اداری، به عنوان یک لوازم جانبی حیاتی برای کامپیوتر شناخته می‌شود. به طور خلاصه، ماوس پد همچنان از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردار است. برای بسیاری از افراد، استفاده از ماوس پد یک راه آسانتر و راحت‌تر برای کنترل ماوس است. با توجه به ارگونومیک بودن برخی مدل‌ها، می‌تواند به بهبود کار با ماوس، راحتی و پیشگیری از دردهای مچ دست کمک کند.

از دیگر مزایای مهم استفاده از ماوس پد این است که از بروز خط و خش روی سطح میز جلوگیری می کند. زمانی که از ماوس مدت زمان طولانی روی سطح میز یا هر شی دیگر استفاده می کنید، سبب ایجاد سایش میان ماوس و سطح میز شده و همین امر سبب به وجود آمدن خط و خش هایی خواهد شد. با بکارگیری ماوس پد، از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری می شود.

این موضوع مخصوصا در میزهایی که روکش آنها چوبی هستند از اهمیت بسیاری برخوردار است و استفاده از ماوس پد باعث می شود از ایجاد خط و خش روی سطح میز جلوگیری شود.

بکارگیری ماوس پد برای کاربرانی که به بازی‌های رایانه ای علاقه دارند می تواند مناسب باشد. در حین انجام بازی‌ها، داشتن دقت و سرعت در حرکت ماوس اهمیت زیادی دارد و ماوس پد سبب بهبودی این موضوع خواهد شد. زمانی که یک ماوس پد با کیفیت و کارایی بالا را انتخاب می کنید، حرکات دقیق‌ و خیلی سریع را می توانید در طول بازی‌ها انجام دهید.

این امر سبب می شود تا هرچه سریعتر و بهتر با دشمنان خود مبارزه کرده، در بازی پیشرفت کنید و امتیازات زیادی را به دست بیاورید. از این رو، انتخاب یک ماوس پد مناسب می‌تواند تجربه شیرینی از بازی ها به یاد داشته باشید.

انواع ماوس پد و تفاوت آنها

 انواع ماوس پد و تفاوت آن‌ها

ماوس پد معمولی و ماوس پد گیمینگ باهمدیگر تفاوت زیادی دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

اندازه و شکل پدهای ماوس

ماوس پدهای معمولی دارای اندازه های استاندارد بوده و به شکل مستطیل طراحی شده اند. ولی ماوس پدهای گیمینگ بزرگتر هستند و متناسب با نیاز کاربرانی که به بازی های رایانه ای علاقه دارند طراحی شده اند. بعضی از ماوس پدهای گیمینگ دارای طراحی‌های بخصوصی هستند که باعث افزایش دقت و سرعت حرکت ماوس در حین بازی می شود.

بعضی از ماوس پدهای گیمینگ دارای یک برجستگی می باشند که از طریق آن کاربر می تواند مچ دست خود را روی آن قرار داده و به راحتی بتواند حرکات دست خود را کنترل کند. این طراحی مانع از خستگی زیاد و بوجود آمدن درد در ناحیه مچ دست فرد خواهد شد.

بافت و سطح

ماوس پدهای معمولی دارای سطح تقریباً صاف و نرم هستند. ولی ماوس پد گیمینگ از سطح بافت‌داری تشکیل شده است که سبب می شود اصطکاک زیادی را با ماوس ایجاد نماید. وجود این بافت باعث می شود بازیکن حرکات دقیق‌تر و قابل کنترل‌تری را با ماوس بتواند انجام دهد.

دقت و حساسیت

برای اینکه بتوانید با ماوس هایی با حسگر بالا و دقیق کار کنید باید از ماوس پد گیمینگ استفاده کنید چرا که این ماوس پدها برای همین منظور طراحی شده اند. این پدها معمولاً از حرکات دقیق و پیچیده‌تر پشتیبانی می کنند و قادر هستند در بازی ها حساسیت و دقت بیشتری را برای کاربر فراهم کنند.

مقاومت و طول عمر

در طراحی و ساخت ماوس پد گیمینگ اغلب از مواد با کیفیت و مقاوم استفاده می‌شود تا در طول استفاده، هنگام حرکات سریع و فشارهای پی در پی در طول بازی‌ عملکرد خوبی را داشته باشند. این مواد باعث می شوند ماوس پد در برابر فشار و سایش مقاومت بیشتری را از خود نشان داده و طول عمر زیادتری داشته باشد. اما ماوس پد معمولی امکان دارد مقاومت کمی را از خود نشان دهد و بعد از گذشت مدتی که از آن استفاده کردید مجبور به تعویض آن باشید.

 انواع ماوس پد و تفاوت آن‌ها

قابلیت حمل

به سبب طراحی سبک و جمع و جور، ماوس پد معمولی را به آسانی می توانید حمل کنید. می توانید آن را به راحتی در کیف خود جای دهید و به همراه خود داشته باشید. این مزیت در طول سفر می تواند کمک خوبی به شما کند، بکارگیری از آن در محل کار، یا استفاده در مکان‌های عمومی می تواند خیلی راحت باشد. ولی انواع ماوس پد گیمینگ در سایز و ابعاد بزرگ تر طراحی شده اند که باعث می شود حمل و جابجایی آن کمی دشوار باشد.

مقرون به صرفه

برای خرید ماوس پد معمولی هزینه کمتری را در مقایسه با ماوس پد گیمینگ متحمل خواهید شد. این موضوع سبب می شود تا یک پد کیفی و کارایی مناسب را با حداقل هزینه در اختیار داشته باشید. ولی ماوس پد‌های گیمنگ به سبب دقت بالا و طراحی حرفه‌ای‌ آنها قیمت زیادتری دارند و چنانچه قصد انجام بازی های رایانه ای را ندارید با خرید ماوس پد گیمینگ تنها هزینه زیادی را پرداخت خواهید کرد.

سادگی و کاربرد چندمنظوره

خرید ماوس پد معمولی برای استفاده های عادی و عمومی در رایانه، انجام امور دفتری، وبگردی و استفاده روزانه توصیه می شود. با وجود طراحی ساده می توانید از آن به راحتی در هر مکانی استفاده نمایید. یکی از پرفروش‌ترین این دسته از محصولات پد ماوس تسکو را می توان نام برد.

قابلیت‌های خاص پد ماوس

بعضی از ماوس پدهای گیمینگ از ویژگی‌های خاصی برخوردار می باشند، همچون پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، توانایی تنظیم ارتفاع و زوایای شیب و غیره که سبب داشتن تجربه های جذاب برای کاربر خواهد شد.

همینطور، ماوس پدهای گیمینگ اغلب دارای ویژگی‌های جذاب ظاهری نیز می باشند. نوارهای RGB یا نورپردازی LED در کناره های ماوس پد وجود دارند که کاربر می تواند با تنظیم رنگ و الگوی نور، فضای محیط خود را جذاب تر کند. این خصوصیت، جزئی از تجربه گیمینگ می باشد و برای خیلی از گیمرها جالب می باشد.

در آخر، تصمیم بر خرید ماوس پد معمولی یا گیمینگ به نیازها و استفاده‌ شخصی خودتان وابسته است. چنانچه علاقمند به بازی های رایانه هستید و اکثر وقت خود را در این زمینه صرف می کنید، احتمالاً ماوس پد گیمینگ می تواند برای شما انتخاب خوبی باشد، چرا که باعث می شود انجام بازی ها با دقت و سرعت زیادی انجام شود. ولی چنانچه اکثراً به طور معمولی و روزمره قصد انجام کارها را دارید، خرید ماوس پد معمولی نیز می تواند کارهای شما را راه بیندازد.

ماوس پد گیمینگ

پد ماوس گیمینگ

انواع ماوس پد گیمینگ برای گیمرها طراحی شده اند و از امکانات زیادتری برخوردار هستند. به عنوان مثال ماوس پد لاجیتک و ماوس پد ایسوس از جمله برندهای مشهور هستند که طرفداران زیادی دارد و توانستند پاسخگوی نیازهای روزمره کاربران باشند. ماوس پدهای گیمینگ در مدل ها و طرح‌های متنوعی تولید شده اند که دارای ظاهری جذاب با قابلیت های خاص هستند. می‌توانید از میان طرح‌های گوناگونی که در بازار وجود دارد، آن طرحی که مورد علاقه‌ شماست را انتخاب کرده و از استفاده آن لذت ببرید.

بایستی دقت کنید که استفاده از ماوس پد گیمینگ احتمالاً برای استفاده های عمومی و روزمره که حرکات دقیق و سریع اهمیت چندانی ندارد مناسب نباشد و ماوس پد معمولی به تنهایی بتواند کار آنها را راه بیندازد. در حالت کلی، ماوس پدهای گیمینگ با داشتن طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا و خصوصیات گوناگون، سبب می شوند تا کاربران تجربه خوبی را در بازی‌های رایانه ای کسب کنند.

ماوس پد معمولی

ماوس پد معمولی، آن طور که از نامش پیداست، یک پد ساده و استاندارد بوده که برای استفاده های معمولی و روزمره مناسب می باشد. این نوع پدها معمولاً از طراحی ساده‌ ای برخوردار هستند و اغلب در استفاده های روزمره و عمومی به کار گرفته می شوند و از طراحی خاص برای بهبود عملکرد ماوس در بازی‌ها یا استفاده حرفه‌ای برخوردار نیستند و عموماً در استفاده معمولی از رایانه، کارهای عادی روزانه و وبگردی به کار می روند.

برای خرید ماوس پد معمولی هزینه کمتری را در مقایسه با ماوس پد گیمینگ پرداخت خواهید کرد. چرا که در طراحی و ساخت آن از ویژگی‌های پیچیده و خاصی که مخصوص گیمرها و کارهای حرفه‌ای در بازی‌های رایانه ای است استفاده نشده است. از این رو، چنانچه قصد خرید پد ماوس ساده و اقتصادی را داشتید و می خواهید در کارهای روزمره و عمومی از آن استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم به دنبال خرید ماوس پد معمولی بروید.

در حالت کلی، تفاوت اصلی بین ماوس پد گیمینگ و ماوس پد معمولی در طراحی، کیفیت ساخت، و خصوصیت هایی می باشد که در کاربری های حرفه‌ای و بازی‌های رایانه ای قابل استفاده هستند. بنابرین هر کدام از این پدها که مناسب با نیازهایتان هستند را می توانید خریداری کنید. ماوس پد معمولی نیز دارای ویژگی هایی است که در نوبه خود می‌تواند برای بعضی از کاربران جذاب باشد.

سوالات متداول

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد