همه چیز در مورد زمان پاسخ دهی تصویر (Response Time)

همه چیز در مورد زمان پاسخ دهی تصویر (Response Time)
در دنیای امروزی، نمایشگر های مختلف با خصوصیات جدید وارد بازار مصرف می شوند. تلاش برند های گوناگون بر این است که با ارائه مشخصات بهتر کاربران را برای خرید تشویق کنند. از ویژگی هایی که هنگام خرید مانیتور حتماً با آن روبرو شده اید زمان پاسخ گویی تصویر است.

زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه

زمان پاسخ دهی تصویر (Response Time) چیست؟

در دنیای امروزی به سبب پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، نمایشگر های مختلف با خصوصیات جدید وارد بازار مصرف می شوند. تلاش برند های گوناگون بر این است که با ارائه مشخصات بهتر کاربران را برای خرید تشویق کنند. از ویژگی هایی که هنگام خرید مانیتور حتما با آن روبرو شده اید، مدت زمان پاسخ دهی تصویر یا Response Time است. این توانایی اکثرا در مانیتور ها کاربرد داشته و خیلی از سازنده ها اقدام به تبلیغ کمتر بودن مدت زمان پاسخ دهی مانیتورهای خود می کنند. اما زمان پاسخ دهی تصویر چیست و چه تاثیری در عملکرد نمایشگر دارد؟ آیا اهمیت Response Time تا این اندازه مهم می باشد؟ در این مقاله از مجله بایول ما را همراهی کنید تا به بررسی جواب این سوالات بپردازیم.

زمان پاسخگویی در مانیتور یاResponse Time چیست؟

مدت زمان پاسخگویی یک نمایشگر یا Response Time از مهم‌ترین مشخصات فنی یک مانیتور است که در هنگام خرید نمایشگرها باید به این موضوع دقت کنید. در حقیقت سرعت پاسخ گویی صفحه نمایش، سرعت نمایشگر در بروزرسانی تصاویر را نشان می دهد. این زمان با مقیاس میلی ثانیه (ms) سنجیده می‌شود و هر چقدر اندازه آن کم باشد، سرعت زیاد مانیتور در بروزرسانی تصاویر را نشان می دهد.

Response Time چیست

امکان دارد هنگام بررسی مدت زمان پاسخگویی نمایشگر، با انواع مختلفی روبرو شوید. چنانچه بخواهیم به این پرسش جواب دهیم که انواع مدت پاسخ دهی مانیتور چیست، بایستی به این نکته توجه کنیم که این پارامتر به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • زمان جواب دهی سیاه به سفید (Black to White): نوع دیگری از انواع پاسخ دهی نمایشگر، Black to White می باشد. این پارامتر مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک پیکسل از رنگ سیاه به رنگ سفید تغییر یابد را نشان می دهد.
  • زمان پاسخ دهی خاکستری به خاکستری (GTG): یکی از انواع پاسخ دهی مانیتور، GTG یا مدت زمان پاسخ دهی خاکستری به خاکستری می باشد. این پارامتر مدت زمانی را که طول می‌کشد تا یک پیکسل از یک رنگ خاکستری به رنگ خاکستری تغییر پیدا کند را نشان می دهد.

در حالت کلی مدت زمان پاسخ دهی تصویر طوری می باشد که هر اندازه کمتر باشد، در زمان استفاده از مانیتور تجربه کاربری بهتری را ارائه خواهد داد. برای مثال یکی از کاربردهای مدت زمان پاسخ دهی نمایشگر هنگام انجام بازی‌های ویدئویی می باشد. هنگامی که کاربری مشغول به انجام بازی است چنانچه زمان پاسخ دهی تصویر مانیتور پایین باشد سبب می‌شود تا حرکت اجسام در بازی روان‌تر بوده و به واقعیت بیشتر شباهت داشته باشد.

عوامل موثر بر زمان پاسخ دهی تصویر

زمان پاسخ دهی تصویر

بعد از جواب دادن به این پرسش که زمان پاسخ دهی تصویر یا Response Time چیست، اکنون بایستی عوامل موثر بر این پارامتر را بررسی کنیم. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وضوح تصویر: وضوح یا شفافیت تصویر هم روی زمان پاسخ دهی مانیتور می تواند اثرگذار باشد. مانیتورهای با وضوح بالاتر عموماً زمان پاسخ دهی تصویر بیشتری در مقایسه با مانیتورهای با وضوح پایین‌ دارند.
  • نوع پنل نمایشگر: نوع پنل نمایشگر شما، از عوامل مهمی می باشد که می‌تواند در زمان پاسخ دهی تصویر تغییر ایجاد کند. معمولاً نمایشگرهای IPS و VA زمان پاسخ دهی تصویر کمتری را در مقایسه با پنل‌های TN دارند.
  • تکنولوژی ساخت نمایشگر: امروزه کمپانی های تولید کننده مانیتور، تکنولوژی های گوناگونی برای ساخت محصولات خود به کار می گیرند. در صورتی که تکنولوژی ساخت جدیدتری همچون VA-M و VA-P به کار برود، مدت زمان پاسخ دهی تصویر در مقایسه با تکنولوژی های قدیمی‌ مثل VA-A ، کمتر خواهد شد.

محدوده زمان پاسخ دهی تصویر (response time) چیست ؟

افرادی که تصمیم به خرید مانیتور گرفته اند، یکی از پرسشهای مهمی که با آن روبرو می شوند این است که بازه مدت زمان پاسخ دهی تصویر در نمایشگرها چقدر است؟ در جواب به این پرسش باید بگویم که معمولاً مدت زمان پاسخ دهی تصویر نمایشگرها در بازه 1 تا 5 میلی ثانیه واقع شده است. نمایشگرهایی با مدت زمان پاسخ دهی تصویر پایین تر از 1 میلی ثانیه برای استفاده در بازی‌های ویدئویی و کاربردهای بخصوصی که به سرعت بالای تغییر تصویر نیاز دارند، مناسب می باشند.

محدوده زمان پاسخ دهی تصویر

چنانچه بخواهیم شما را با اندازه زمان پاسخ دهی مناسب برای هر کاربرد آشنا سازیم باید بگوییم که بازه زمان پاسخ دهی تصویر مناسب، به این موضوع وابسته است که در چه زمینه ای می خواهید از آن استفاده کنید. به همین خاطر به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • ایده آل ترین مقدار response time تصویر برای انجام کارهای گرافیکی: کمتر از 5 میلی ثانیه
  • ایده آل ترین مقدار response time تصویر برای ویرایش فایل های ویدیویی و فیلم: کمتر از 5 میلی ثانیه
  • ایده آل ترین مقدار response time برای انجام بازی‌های ویدئویی: کمتر از 1 میلی ثانیه
  • ایده آل مقدار response time برای مشاهده فیلم و سریال: کمتر از 5 میلی ثانیه

باید به این موضوع دقت کنید که مدت زمان پاسخ دهی یک عامل مهم در انتخاب مانیتور می باشد. در حقیقت باید سایر عوامل همچون نوع پنل، وضوح و شفافیت تصویر و نرخ تازه سازی را هم مد نظر قرار دهید تا از این طریق مانیتور مناسبی را برای خرید انتخاب کنید.

اهمیت زمان پاسخ دهی مانیتور

افرادی که می خواهند اقدام به خرید مانیتور کنند، به احتمال زیاد با این مسئله روبرو شده اند که مدت زمان پاسخ دهی مانیتور روی قیمت مانیتور تاثیر قابل توجهی می تواند داشته باشد. این مسئله سب شده تا افراد در هنگام خرید مانیتور با این پرسش روبرو شوند که آیا مدت زمان پاسخ دهی برای خرید مانیتور اهمیت زیادی دارد؟

در جواب به این پرسش باید بگوییم که در حالت کلی این معیار برای خرید مانیتور مهم می باشد. آنگونه که ذکر کردیم مدت زمان پاسخ دهی سرعت نمایشگر را در به روزرسانی تصاویر نشان می دهد. هراندازه مدت زمان پاسخ دهی پایین باشد، تجربهٔ کاربری به مراتب بهتری را موقع استفاده از مانیتور فراهم می کند.

زمان پاسخ دهی مانیتور

بنابرین باید با در نظر گرفتن کاربردهای مورد نظرتان مشخص نمایید که مناسب ترین زمان پاسخ دهی مانیتور برای شما چقدر است؟ برای مثال چنانچه علاقمند به بازی‌های ویدئویی مخصوصاً بازی‌های آنلاین هستید، یک مانیتور با مدت زمان پاسخ دهی پایین را خریداری کنید. بکارگیری این مانیتورها می‌تواند اثراتی همچون Ghosting را به طور قابل توجهی پایین بیاورد. موقع انجام بازی‌ها، مدت زمان پاسخ دهی کمتر سبب می‌شود تا حرکت اجسام را در بازی روان‌تر و واقعی‌تر حس کنید. این موضوع مخصوصاً در بازی‌های اکشن و تیراندازی از اهمیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر چنانچه نمی خواهید به صورت حرفه ای فیلم و سریال مشاهده کنید، توصیه می کنیم که به دنبال مانیتورهایی بروید که از response time پایینی برخوردار باشند. مدت زمان پاسخ دهی کمتر سبب می‌شود تا حرکت اجسام در فیلم و سریال روان‌تر و طبیعی‌تر دیده شده و حس خوبی را برای شما القا کند.

چنانچه می خواهید به انجام کارهای گرافیکی و یا ویرایش ویدیو و فیلم بپردازید و به همین خاطر به فکر خرید مانیتور هستید، می‌توانید به دنبال مانیتورهایی با زمان پاسخ دهی تصویر پایین بگردید. پایین بودن این معیار سبب خواهد شد تا موقع انجام کارهای گرافیکی، تصاویر شفاف تر و بدون تاری را مشاهده کنید. از جهتی در ویرایش ویدیو و فیلم هم پایین بودن response time موجب می‌شود تا دید خوبی نسبت به حرکت اجسام در ویدیوها پیدا کنید و عمل ویرایش را به طور مطلوبی انجام دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد