متاورس (Metaverse) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

متاورس (Metaverse) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه 10 دقیقه

چنانچه به دنیای تکنولوژی و اخبار مربوط به آن علاقه داشته باشید، بی تردید تاکنون چندین دفعه اسم متاورس به گوشتان خورده است. متاورس یک پلتفرم جدید می باشد که آن را به عنوان آینده اینترنت می نامند و این روزها شرکت های بسیاری روی آن سرمایه گذاری می کنند. زیاد شدن سایت ها، بازی ها، توکن ها و غیره به این پلتفرم سبب می شود آشنایی با آن اهمیت فراوانی در دنیای امروزی داشته باشد. اینکه متاورس چیست و چرا تا این اندازه مهم است؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی ویژگی های متاورس بپردازیم و با معرفی این دنیای مجازی به زبان ساده به افراد کمک کنیم تا با مفهوم متاورس بهتر و بیشتر آشنا شوند. در این مقاله از بایول ما را همراهی کنید.

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

اگر می خواهید مفهوم متاورس را خوب درک کنید در مرحله نخست باید این موضوع را بدانید که معنی کلمه متاورس چیست. متاورس از دو واژه متا و ورس تشکیل یافته است که به ترتیب به معنی برتر و جهانی است. در نتیجه معنی کلمه متاورس را می توان “جهان برتر” یا “برتر از جهان” دانست.
اگر بخواهیم طوری دیگر متاروس را تعریف کنیم، می توان گفت متاورس شبکه مجازی است که در این شبکه افراد می توانند به برقراری تعامل با دیگر اجزای محیط اطراف یا با یکدیگر اقدام کنند و در این دنیا به طور مجازی و آنلاین نقش خود را ایفا کنند. باید به این نکته نیز توجه داشت که متاورس می تواند موارد مختلفی نظیر بازی های ویدیویی، فناوری واقعیت مجازی، شبکه های اجتماعی گوناگون، واقعیت افزوده و بلاکچین را با یکدیگر ادغام کند. در واقع متاورس از واقعیت های افزوده و مجازی تشکیل یافته است.

برخی ویژگی های متاورس

تاریخچه متاورس

اولین بار که متاروس پیش جهانیان شناخته شد بوسیله رمان Snow crash بود، این رمان در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و جزو رمان های علمی تخیلی به حساب می آید و موضوع آن بررسی ماجراهایی زندگی یک هکر و یک پیک پیتزا می باشد. در قسمت های زیادی این رمان اثراتی که متاروس در دنیای واقعی قهرمانان داستان می گذارد مورد بررسی قرار گرفته است. حدوداً ۱۹ سال بعد از تحریر این رمان، رمانی با نام Ready Player One در سال ۲۰۱۱ نگارش شد که در این رمان مفهوم متاروس به صورت گسترده  و واضح توضیح داده شد.
بعد از آن در سال ۲۰۱۶ از متاورس در تهیه فیلمی در همین راستا استفاده شد. در سال ۲۰۱۷ بانی بلاکچین و ارز دیجیتال برای گسترش برنامه های غیر متمرکز اقدام کرد و تولید توکن های غیرمثلی NFT را شروع کرد. این توکن ها موثرترین موارد در متاورس می باشند و افراد از طریق آنها می توانند آواتار های خود در متاورس بسازند. بعدها در سال ۲۰۲۱ تلاش هایی از سوی متخصصان کد نویسی بازی های رایانه ای برای بهتر شدن متاورس انجام شد و این تلاش ها هنوز هم ادامه دارد.

آواتارهای دیجیتال

آواتارهای دیجیتال

از دیگر جنبه های اصلی متاورس می توان به توانایی ایجاد آواتار های جدید اشاره کرد که به سبب بیان عواطف و احساسات به طور غیر متعارف مورد استفاده قرار می گیرد. آواتار های ذکر شده از بعدهای مختلف مانند فرهنگ، شخصیت و حالت ظاهری مشابه ما هستند. آواتار هایی که به طور شخصی سازی شده در اختیار افراد قرار گرفته و به آنها ایده گیمیفیکیشن را القا می کنند و موجب می شوند تا فرد بتواند یک تجربه گسترده و تعامل پذیر از شبکه‌ های اجتماعی داشته باشد.

زیرساخت یکپارچه

زیرساخت یکپارچه

پروژه های متاورس متشکل از انواع زیرساخت‌ های سخت افزاری می باشند و در اتصال جهان های مختلف به همدیگر نیز اقدام می کنند. می توان نحوه کارکرد پروژه های متاورس را شبیه به اینترنت دانست که از طریق آن تعداد کثیری از وب سایت ها به یکدیگر وصل هستند. اگر بخواهیم جور دیگری این موضوع را تعریف کنیم باید بگوییم کاربران متاورس این توانایی را دارند که به طور منسجم از یک دنیای متاورس، به دنیایی دیگر بروند.

اشتراک تجربه ‌ها

اشتراک تجربه ‌ها

یکی از مزایای شگفت انگیز متاورس را اگر بخواهیم بیان کنیم باید گفت همه تجربه های فیزیکی که در دنیای واقعی موجود هستند درون این دنیای مجازی نیز واقع شده اند و به کاربران این موقعیت را فراهم می سازند تا برای حرکت در یک جهان بی نهایت اقدام کنند. به عنوان مثال در فضای آموزشی موجود در متاورس، دانش آموزان می توانند وارد یک اتاق مجازی اشتراکی شده و با همدیگر تعامل و ارتباط برقرار کنند. همچنین کاربرانی که در متاورس حضور دارند می توانند تجربه های گوناگونی مانند تجربه فرود آمدن در ماه یا سوار شدن در بازی های مختلف شهربازی را به راحتی احساس کنند و تجربه لذت بخشی را کسب نمایند.

امنیت

امنیت

یکی از مهمترین دغدغه هایی که اکثر شرکت ‌های جهان با آن روبرو شده اند تهدیدات سایبری از طرف هکرها است. از این جهت در جوامع آنلاین مختلف مانند اینترنت بر رفتار کاربران آن نظارت کافی انجام می شود. خوشبختانه به متاورس در این مورد می توان اعتماد زیادی داشت، به این جهت که بلاک چین در این زمینه نیز آن را یاری کرده است، پس داده های شخصی افراد که در آن ذخیره می شوند امنیت کافی را دارند.

مفهوم متاورس در تجارت الکترونیک

مفهوم متاورس در تجارت الکترونیک

متاورس تنها یک فضای جدید امیدوارکننده برای افراد نمی باشد حتی فرصت های جدیدی را برای تجارت الکترونیک ایجاد کرده است. پاندمی کرونا ثابت کرد که جهان چقدر می تواند در برابر محدودیت های تماس واکنش پذیر باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات فرد، خریدهای آنلاین و ارزهای دیجیتال همچون بیت ‌کوین با نوید استراتژی ‌های بازاریابی جدید، مانند فرصت هایی هستند که برای رواج گروه‌ های مشتریان، ظاهر شدن برند و تعامل بی واسطه با مشتریان در همه جهان همراه است.
زمانی که فضاهای دیجیتال اجتماعی دیگر محدود به برنامه‌ ها نباشد، نشانی های وب و وسایل ارتباطی مثل گوشی ‌های هوشمند و لپ ‌تاپ ‌ها، کمپین ‌های تبلیغاتی و بازاریابی بسیار گسترده تر از تبلیغات هدفمند، تفسیر کلمات کلیدی، ایجاد برند و بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی خواهند رفت. به عنوان مثال کنسرت ها و رویدادهایی که به دلیل محدودیت های کرونا در فضاهای مجازی شکل می گرفتند. نمونه های دیگری شامل معادل ‌های دیجیتالی مکان ‌ها و محصولات واقعی است که خانه ‌های باز آنلاین، روم های مجازی و بازرسی‌ های دیجیتالی (همچون اتومبیل های کارکرده) را میسر می ‌سازد.

متاورس فیسبوک: متاورژن به عنوان چشم اندازی از آینده

متاورس فیسبوک: متاورژن به عنوان چشم اندازی از آینده

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک سابق، یکی از اصلی ترین حمایت کنندگان و سرمایه گذاران متاورس است. در سال 2021، ایشان اعلام کرد که می خواهد فیس بوک را به یک شرکت متاورس مبدل کند و به همین خاطر نام این شرکت با متا تعویض شد. این شرکت اخیراً 50 میلیون دلار در اختیار صندوق برنامه و تحقیقات XR گذاشته است تا در دو سال آتی برنامه های تحقیق و توسعه روی متاورس را جلو ببرد که شامل مطالعات در مورد پتانسیل وسیله هایی مانند عینک های هوشمند فیس بوک Reality Labs است. بنا به گفته متا، متاورس «پلتفرم محاسباتی» جدید است. به همین خاطر این غول تکنولوژی هر سال مبلغی معادل 5 میلیارد دلار در گسترش تکنولوژی های اساسی این حوزه سرمایه گذاری می کند.
بزرگترین پروژه متاورس فیسبوک Horizon Workrooms بوده و بر روی “Metaverse for Work” متمرکز شده است. هم اکنون در نسخه بتا برنامه Oculus وجود دارد و از شکل های جدیدی از مدل کار ترکیبی پشتیبانی می کند. کاربران Horizon می توانند به عنوان آواتار با همکارانی از جاهای مختلف در یک روم کنفرانس مجازی کار کنند و این امکان را برای برنامه های آموزشی و خدمات از راه دور را برای مشتریان فراهم می سازد. فیسبوک با داشتن حدود 3 میلیارد کاربر فعال در ماه، از شرکت های فعال رسانه اجتماعی در دنیا به شمار می رود. بنابراین “Metaverse for Work” اولین قدم به سمت دنیایی است که در آن افراد بدون نیاز به داشتن فضای فیزیکی با هم تعامل می کنند، بازی کرده و یا اقدام خرید می کنند.

متاورس و دنیای بازی

پر استقبال ترین حوزه هایی که متاورس به آن وارد شده دنیای بازی است. به طوری که بازی های عرضه شده بیشتر به واقعیت شبیه و هر روز بر وسعت آن افزوده می شود. در ادامه برخی از بازی های متاورسی را به شما معرفی می کنیم:

همسایه من آلیس

همسایه من آلیس

یک نمونه از بازی هایی که از پلتفرم بلاک چین برای ساخت آن استفاده شده، بازی همسایه من آلیس می باشد که در این بازی افراد می توانند مالکیت توکن هایی که قابل تعویض نیستند را به کسب کنند. در واقع تولید کنندگان این بازی هدف خود از تولید آن را اینگونه بیان کرده اند که بتوانند اقدام به جذب تعداد بیشتری مخاطب مانند گیمرها، افرادی که به بلاکچین علاقه دارند و هولدرهای رمزارزها نمایند. افرادی که قصد دارند ارز دیجیتال آلیس را بخرند در حقیقت توکن بومی این پلتفرم را تهیه کرده‌اند و با بکارگیری از آن می توانند مالکیت قطعات زمین این بازی را بدست آورند و پس از شخصی سازی آنها، اقدام به کسب درآمد برای خود نمایند.

دیسنترالند

دیسنترالند

در صورتی که می خواهید پلتفرمی را انتخاب کنید که به دنیای واقعی شباهت زیادی داشته باشد، پلتفرم دیسنترالند گزینه مناسبی برای این کار می تواند باشد. برای مثال کارهایی که کاربران این پلتفرم می توانند انجام دهند انجام بازی‌ های آنلاین، خرید و فروش آثار دیجیتالی و تعامل با همدیگر است. توکن بومی پلتفرم دیسنترالند مانا می باشد که گیمرهایی که قصد خرید آن را دارند می ‌توانند به خرید زمین های مجازی، لباس ها، آیتم ها و غیره در این بازی اقدام کنند.

اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی

برای طراحی بازی اکسی اینفینیتی تولید کنندگان از بازی های مشهور و محبوبی همچون Crypto Kitties و Pokemon الهام گرفته ‌اند و این بازی را بر اساس بلاک چین اتریوم راه اندازی نموده اند. در بازی فوق هیولا های کوچکی هستند که با خریدن اکسی اقدام به نبرد با یکدیگر می کنند. به کاربرانی که در این نبرد پیروز شوند به عنوان جایزه ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی داده می شود. به جز این، این امکان برای کاربران این بازی فراهم است که بتوانند اکسی اینفینیتی خریداری کنند و با اینکار توانایی های ویژه‌ای برای اکسی های آنها در مبارزات فعال می‌شود و آنها می ‌توانند از این توانایی های خود برای برنده شدن در همه نبردها استفاده کنند.

انجین

انجین

پلتفرم این بازی بر اساس بلاک چین بوده و کاربرانی که در این بازی شرکت می کنند بدون آگاهی از علم برنامه نویسی می توانند اقدام به ایجاد دارایی های دیجیتال و آثار هنری کنند و بعد از آن عناصر گوناگونی که ایجاد کرده اند را معامله کنند. یک نکته مهم در زمینه این بازی وجود دارد و آن هم این است که این امکان برای کاربران فراهم شده که تعدادی از اقلامی که در این برنامه ایجاد کرده اند را در سایر بازی‌ های کامپیوتری هم بکار بگیرند. توکن بومی پلتفرم ENJ می باشد و کسانی که انجین کوین را خریداری می‌کنند می‌توانند اقدام به خرید اقلام مختلف بازی یا خرید و فروش با دیگر کاربران نمایند.

سندباکس

سندباکس

در سال ۲۰۲۱ بازی سندباکس یکی از بازی های برتر سال انتخاب شد و این بازی از لحاظ گیم پلی و ساختار به بازی جذاب ماینکرافت مشابه است. بازی استند باکس بر اساس بلاک چین اتریوم بوده و کاربرانی که در این بازی مشغول هستند می توانند توکن های ان اف تی را که همان زمین های این بازی است را معامله کنند و از این طریق برای خود درآمد زایی کنند. توکن بومی این پلتفرم به SAND مشهور است و افرادی که قصد دارند اقدام به انجام تراکنش در این پلتفرم کنند باید این توکن را بکار بگیرند. کسانی که می خواهند اقدام به خرید بازی سندباکس کنند می توانند به صرافی های معتبری مانند والکس مراجعه کنند.

جمع بندی

در این مقاله بعد از آنکه متاروس را معرفی کردیم، ویژگی های گوناگون آن را تحلیل و بررسی کردیم. نکته ای که در مورد این تکنولوژی می توانیم به آن بپردازیم این است که برای گسترش و پیشرفت متاورس در آینده تکنولوژی هایی همچون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می ‌توانند به آن کمک شایانی کنند و نقش مهمی در رشد و شکوفایی آن داشته باشند.
کاربرانی که در دنیای متاورس وارد شده اند، در مدت زمان کوتاهی می‌توانند آواتاری مثل خود ایجاد کنند و یا با دوستان خود به یک اتاق مجازی وارد شوند و از همه توانایی هایی که در دنیای متاورس موجود است استفاده کنند و تجربه های جالبی کسب نمایند. این تکنولوژی هر روز پیشرفت کرده توانایی های زیادی به آن اضافه افزوده می شود.