دلایل سرعت پایین اینترنت و روش های بهبود آن

دلایل سرعت پایین اینترنت و روش های بهبود آن
بعضی اوقات متوجه می شوید که سرعت اینترنت شما پایین است و در باز کردن صفحات و دانلود زمان زیادی را صرف می کنید. حال در عصر حاضر سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای مهم در استفاده از تجهیزات تکنولوژی می باشد. تشخیص علت یک قدم به سوی حل مشکل خواهد بود.

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

علت پایین بودن سرعت اینترنت من چیست؟

امروزه اهمیتی که اینترنت در سرتاسر بخش‌های زندگی ما دارد، غیر قابل انکار است. به خاطر همین دلیل سرعت اینترنت پایین و ضعف آن، موجب به خستگی ذهنی، بازی با روح و روان و عقب ماندن کارها می‌شود مخصوصا اگر کارتان وابسته به اینترنت باشد. اگر شما هم از این مسئله خسته شده اید، بهتر است راه کارهای زیر را امتحان کنید. در ادامه در مجله بایول با دلایل سرعت پایین اینترنت و راه حل های آن همراه ما باشید.

ارزیابی شبکه اینترنت عمومی

در ابتدا سراغ علت‌های اصلی سرعت پایین اینترنت برویم، احتمالات اولیه را بررسی کنیم تا از صحت آن اطمینان پیدا کنیم. اولا باید بگوییم که برای بررسی سرعت اینترنت تان، به یک گوشی موبایل یا لپ تاپی که با آن به وای‌فای وصل هستید، بسنده نکنید.

زیرا استفاده از گوشی های هوشمند برای ارزیابی سرعت وای‌فای (یا اینترنت)، پاسخ دقیقی را به شما نخواهد داد. نتیجتا قبل از آنکه انگشت به سوی وای‌فای خود ببرید، بهتر است تست سرعت دقیقتری انجام دهید تا مشکلی با ISP (مرکز خدمات اینترنتی) یا پهنای باند وجود نداشته باشد. برای این منظور می توانید از سایتهای مختلفی که برای سنجش سرعت اینترنت استفاده کنید تا مطمئن شوید که مشکل از سمت ISP است یا مشکل خارج از آنجاست. اگر مشکل از ISP بود با مرکز خدمات اینترنتی که از آنجا اشتراک تهیه کرده اید کسب اطلاعات نمایید در غیر این صورت مراحل بعدی را دنبال کنید.

تبلیغات درباره سرعت اینترنت با واقعیت متفاوت است

تبلیغات و واقعیت درباره سرعت اینترنت

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سرعتی که شرکت ها برای اینترنت خود تبلیغ میکنند معمولا متفاوت تر از چیزی است که در واقعیت تجربه می کنید. سرعتی که در تست‌های سرعت به شما نشان داده می شود با آنچه که در واقعیت و به صورت عملی تجربه می‌کنید حتما متفاوت خواهند بود. حتی با وجود اتصالات فیبر نوری نیز، سرعت تبلیغ شده را مشاهده نمی کنید.

شما نخواهید توانست با استفاده از سخت‌افزارهای حرفه‌ای وای‌فای مثل مودم های گران قیمت و اتصالات فیبر نوری، سرعت اینترنت خود را به 5 مگابایت بر ثانیه افزایش دهید. زیرا همیشه محدودیت‌هایی از سوی مرکز خدمات برای سرعت استاندارد اینترنت وجود دارد. با این وجود راه‌حل‌هایی وجود دارند که می توانند سرعت اینترنت شما را بهبود دهند. در ادامه به بررسی تعدادی از این راه حل ها در حد امکان به صورت جامع می پردازیم.

1. مودم قدیمی و تأثیر آن به روی سرعت وای‌فای

قطعا وسیله ای که در حال استفاده از آن هستید و به خوبی انجام وظیفه می کند را تمایل به تعویض ندارید. تجهیزات مربوط به تکنولوژی در طی سالهای اخیر پیشرفت زیادی داشتند و مودم هم از این امر مستثنا نیست. مودم قدیمی می تواند عامل مهمی در ضعف سرعت اینترنت شما باشد که باید به این مسئله توجه کنید.

مودم قدیمی و تأثیر آن به روی سرعت وای‌فای

اگر کماکان از مودم ده سال پیش خود در حال استفاده هستید، توصیه می کنیم آن را با مودم های جدیدتر تعویض کنید. زیرا مودم هایی با تکنولوژی قدیمی و آپدیت های کهنه قطعا روی سرعت اینترنت شما تاثیر خواهد گذاشت. در طی سالیان شما حتما گوشی موبایل خود را به روز می کنید یا لپ تاپی که دارید را حتما به فکر تازه کردن آن افتاده اید و آن را به روز کرده اید. چرا به فکر تهیه مودم با تکنولوژی جدید نمی باشید؟ پس اگر مودم شما قدیمی است حتما در مرحله اول آن را تعویض کنید. علاوه بر تکنولوژی جدید که بر سرعت اینترنت شما تاثیر خواهد گذاشت ویژگی های جدید مثل امنیتی و آپشن های خاص و کاربردی هم در مودم های جدید وجود دارند که حتما به کار شما خواهد آمد. 

2. قرارگیری مودم در جای ضعیف و قدرت سیگنال دهی

یکی از مهمترین دلایلی که می تواند سرعت اینترنت شما را تحت تاثیر قرار دهد موقعیت نامناسب مودم برای آنتن دهی در محدوده ای است که از اینترنت استفاده می کنید. فرض کنید یک مودم قدیمی دارید و آن را هم در یک موقعیت نامناسب قرار داده اید، حالا چه شود! گل بود و به سبزه نیز آراسته شد. علت پایین بودن سرعت اینترنت مخصوصا در شبکه وای فای می تواند موقعیت نامناسب مودم شما باشد. کسانی هستند که مودم را دکل مخابراتی تصور می کنند و آن را در بالاترین نقطه از ساختمان قرار می دهند و کسانی هم هستند که فکر می کنند مودم چون آنتن دارد پس باید هرطور که بخواهند برای آنها سیگنال ارسال کند و در بعضی موارد دیده شده که آن را در داخل کمد گذاشته اند.

قرارگیری مودم در جای ضعیف و قدرت سیگنال دهی

شما باید در ابتدا مکان مناسب را برای مودم خود تعیین کنید و به صورت دائمی در یک محل نصب کنید. بهترین نقطه برای استفاده از مودم مرکز محدوده ای است که قصد دارید در آن محدوده از اینترنت وای فای استفاده کنید. علت پایین بودن سرعت اینترنت قطعا نا مناسب بودن مکان مودم است که منجر به ضعف سیگنال وای فای می شود و هرچه سیگنال ضعیفتر سرعت اینترنت ضعیفتری را دریافت خواهید کرد.

برای قدرت سیگنال دهی باید توجه کنید که هرچقدر محدوده شما برای استفاده از اینترنت بیشتر باشد، به همان اندازه باید مودمی با سیگنال دهی قوی تری انتخاب کنید. تعداد آنتن های مودم قطعا یکی از معیارهای قدرت آنتن دهی آن می باشد. هرچه آنتن کمتر باشد می تواند علت پایین بودن سرعت اینترنت نیز باشد.

3. تاثیر سرعت اینترنت با اتصال چند دستگاه به صورت هم زمان

یکی دیگر از علت های پایین بودن سرعت اینترنت که به روی سرعت وای‌فای تأثیر مستقیمی می‌گذارد، تعداد دستگاه‌های متصل شده به مودم شما است. همانطور که در مطالب بالایی به صورت مکرر تاکید کردیم، از معایب مودم های قدیمی تحمل پذیری کمتر در مقابل اتصال تعداد زیادی دستگاه می باشد. امروزه مودم های پیشرفته ای در بازار یافت می شوند که می توانند اتصال چند دستگاه را به صورت همزمان تحمل کرده و سرعت اینترنت را هم مطلوب نگه دارند. ولی در مودم های قدیمی سرعت اینترنت با هر اتصال دستگاه جدید به قدر قابل توجهی می تواند کاهش پیدا کند.

قرارگیری مودم در جای ضعیف و قدرت سیگنال دهی

با این حال این امر هم محدودیت هایی دارد. اتصال چند دستگاه به صورت هم زمان از دلایل پایین بودن سرعت اینترنت قطعا می باشد. زیرا مودم های پیشرفته هرچقدر هم که بتوانند سرعت اینترنت را در اتصال های متعدد و همزمان مطلوب نگه دارند باز پهنای باندی مجبورا به هر دستگاه متصل شده اختصاص داده می شود و این مثل شیر آب است که هرچقدر در یک خانه تعداد شیر باز شده بیشتر شود قطعا افت فشار آب هم محسوس تر خواهد بود.

4. سخت‌افزار و کابل‌های قدیمی از دلایل کاهش سرعت اینترنت

برای درک این موضوع اصلا نیازی نیست که تخصص خاصی داشته باشید. کم بودن سرعت اینترنت شما می تواند علاوه بر مودم قدیمی بستر ارتباطی شما باشد. برای مثال اگر در منطقه ای قدیمی زندگی می کنید که سیم کشی مخابرات آن بسیار قدیمی است و یا در خانه ای هستید که سیم کشی تلفن آن به صورت اصولی انجام نشده و یا خیلی قدیمی شده است، قطعا سرعت اینترنت شما را پایین خواهد آورد. در این حالت توصیه می کنیم اگر مشکل از خانه قدیمی است و از خط تلفن برای اتصال به اینترنت ADSL استفاده می کنید حتما خط مجزا جهت اتصال به مودم استفاده کنید. ولی اگر مشکل از منطقه یا محله ای است که در آن زندگی می کنید بهتر است با شبکه مخابرات مشکل را در میان بگذارید.

اگر هیچ یک از مراحل بالا را برای رفع مشکل بستر ارتباطی نتوانستید انجام دهید به شما توصیه می کنیم از مودم های سیم کارت خور استفاده کنید که بدون واسطه و بدون کابل به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شوید. و اگر هم این کار برای شما مقدور یا مقرون به صرفه نباشد بهترین گزینه در شرایط فعلی استفاده از مودم های رادیویی است که به صورت مستقیم به دکل های مخابراتی متصل می شوند.

5. ازدحام کانال‌های Wi-Fi

اگر در یک محدوده ای تعداد وای فای زیادی وجود دارند ازدحام این مودم ها و تداخل سیگنال می تواند در سرعت اینترنت شما تاثیر بگذارد. از دلایل کاهش سرعت اینترنت شما می تواند ازدحام مودم های مختلف باشد. فرض کنید در یک محیط آپارتمانی زندگی می کنید یا در یک مجتمع اداری که شرکت های مختلفی حضور دارند و هر کس برای خود یک مودم وای فای دارد. و همه اینها تنظیمات یکسانی داشته باشند قطعا ازدحام این دستگاه ها تاثیر محسوسی بر روی مودم شما خواهد داشت.

ازدحام کانال‌های Wi-Fi

این مشکل اغلب برای دستگاه‌های روی باند 2.4 گیگاهرتز پیش می‌آید. در نتیجه شما باید بعد از مستقر شدن در هر آپارتمان و محله‌ای، کانال‌های شلوغ را پیدا کرده و تنظیمات وای‌فای خود را تغییر دهید.

6. تاثیر توسعه دهنده‌ها به روی سرعت پایین اینترنت

بعضی اوقات شاید به این فکر بیافتید که با افزایش قدرت سیگنال و توسعه آن بتوانید سرعت اینترنت خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. این در شرایطی که واقعا افت سیگنال شدیدی داشته باشد می تواند برای شما مفید باشد در غیر این صورت هیچ تاثیر نخواهد داشت.

درست است که توسعه دهنده ها می توانند قدرت دسترسی شما به شبکه وای فای را افزایش دهند، ولی از سوی دیگر می‌توانند ازدحام شبکه، تاخیر و حتی کاهش سرعت زیادی را نیز به همراه داشته باشند. برای بررسی عدم ایجاد اختلال توسط توسعه دهنده، آن‌ها را از برق بکشید و سپس سرعت اینترنت خود را با توسعه دهنده و بدون توسعه دهنده بررسی نمایید.

در صورتی که توسعه دهنده را از مدار خارج کردید و سرعت اینترنت شما بهتر شد در این جا دو مشکل اصلی می تواند وجود داشته باشد: اول اینکه نصب آن‌ها به شکل درستی انجام نشده و یا اینکه پوشش اضافی که توسط توسعه دهنده ایجاد کرده روی مودم شما فشار زیادی وارد کرده است.

سوالات متداول

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد