علت کم بودن ظرفیت واقعی هارد نسبت به ظرفیت اسمی آن

علت کم بودن ظرفیت واقعی هارد نسبت به ظرفیت اسمی آن
تا حالا برای شما هم حتما پیش آمده که یه حافظه ای خریداری کرده اید مثلا فلش مموری یا هارد اینترنال یا اکسترنال بعد متوجه شده اید که ظرفیت واقعی هارد در عمل کمتر از آن چیزی است که بر روی محصول درج شده است. در این مقاله علت این موضوع را بررسی می کنیم.

زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه

علت کم بودن ظرفیت واقعی هارد نسبت به ظرفیت اسمی آن

اکثر کسانی که قصد خرید انواع تجهیزات ذخیره سازی مثل هارد، فلش، رم و غیره را دارند بعد از خرید با یه مشکل رایج مواجه می شوند، کم بودن ظرفیت واقعی این تجهیزات ذخیره سازی نسبت به عدد نوشته شده بر روی محصول است. فرض کنید یک هارد دیسک 500 گیگابایتی تهیه کرده اید، پس از اتصال آن به کامپیوتر و مشاهده ظرفیت آن متوجه می شوید که در واقع تنها 464 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد و نهایتا از این فضا می توانید استفاده کنید و مقداری از این فضا نیست. عده ای با مشاهده این موضوع فکر می کنند که حافظه ای که تهیه کرده اند تقلبی است یا کارخانه تولیدی این محصول در مقدار این حافظه تقلب کرده است، و مسائلی از این قبیل که خیلی ها راجب آن فکر می کنند. 

ولی توجه داشته باشید که این موضوع که حجم واقعی هارد نسبت به حجم اسمی آن کمتر است یک توجیه علمی دارد و حتی بزرگترین شرکتهای سازنده این مموری ها از این قاعده مستثنا نیستند. از آنجایی که حافظه ها یکی از ملزومات بسیار ضروری در عصر حاضر هستند، لازم دانستیم تا این موضوع مهم که برای بسیاری از مردم جای سوال بود را توضیحی ارائه دهیم.

حال در این قسمت از مجله بایول به بررسی این سوالات می پردازیم که چرا حجم واقعی هارد کمتر از حجم اسمی آن است؟ همچنین در ادامه مطلب دلیل کم بودن ظرفیت اسمی هارد نسبت به ظرفیت واقعی آن را بررسی می کنیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلیل کم بودن ظرفیت واقعی هارد

دلیل کم بودن ظرفیت اسمی هارد

در کل اختلاف حجم واقعی هارد با حجم اسمی درج شده و تبلیغ شده آن به سه دلیل عمده است. تفاوت مابین سیستم باینری (Binary) و دسیمال (Decimal) برای محاسبه ظرفیت تجهیزات ذخیره سازی، تخصیص بخش‌هایی از فضای ذخیره سازی برای فایل‌های مدیریتی و فایل‌های بازیابی از دلایل کم بودن ظرفیت هارد در حالت واقعی به نسبت ظرفیت اسمی هستند که در ادامه هرکدام را به صورت جامع توضیح خواهیم داد.

استفاده از سیستم باینری

استفاده از سیستم باینری

خدمتتان عرض کنیم که دلیل کمتر نشان دادن حجم هارد، به خاطر تفاوت در سیستم محاسباتی است. حجم تجهیزات ذخیره سازی با استفاده از سیستم باینری اندازه گیری می‌شود و شما باید به این موضوع در ابتدا توجه داشته باشید. در این سیستم باینری، هر رقم با صفر یا یک نمایش داده می‌شود. به همین خاطر است که می گویند کامپیوتر در پایه از صفر و یک تشکیل شده است. در این سیستم 1 بایت برابر با 8 بیت است. در سیستم دسیمال، یک بایت برابر با 1024 بیت است. بنابراین، یک گیگابایت برابر با 1024 مگابایت و یک ترابایت برابر با 1024 گیگابایت است.

این در حالی است که شرکت های سازنده هارد دیسک‌ها از سیستم دسیمال برای محاسبه و اندازه گیری ظرفیت هارد دیسک‌ها استفاده می‌کنند. در واقع یک حافظه ای مثل هارد دیسک 500 گیگابایتی در سیستم SI برابر با 500.000.000.000 بایت است، این در حالی است که در سیستم باینری این مقدار برابر با 465.668.760.960 بایت است.

استفاده از قسمتی از فضا ذخیره سازی برای فایل های سیستم

از دلایل دیگری که موجب می شود تا کم بودن ظرفیت واقعی هارد نسبت به ظرفیت اسمی اتفاق بیافتد، این است که قسمتی از فضای تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات مربوط به ساختار فایل‌ها و پوشه‌ها بوده که اطلاعات آنها را نگهداری می‌کنند. در اصل فایل‌های سیستمی و مدیریتی بخشی از فضای هارد دیسک را به خود اختصاص داده و آن را مشغول می‌کند. همچنین این فایل‌ها شامل اطلاعاتی همچون پارتیشن بندی هارد، لیست فایل‌های ذخیره شده و همچنین فولدرها و اطلاعات مربوط به عملکرد هارد دیسک را شامل می شود.

برای مثال، فایل سیستم NTFS که اکثر شما با آن آشنا هستید، در ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، این نوع سیستم فایل حدود 5 تا 10 درصد از فضای هارد دیسک را اشغال می‌کند. پس با این توصسف باید گفت یک هارد دیسک از نوع NTFS با ظرفیت یک ترابایت، در واقع در حدود 900 گیگابایت فضای ذخیره سازی خالص دارد.

علت کم بودن فضای هارد نسبت به عدد درج شده

اختصاص دادن بخشی از فضا برای فایل‌های بازیابی و ریکاوری

علت اختلاف حجم هارد با حجم اسمی امکان دارد به خاطر اختصاص بخشی از فضا برای فایل‌های ریکاوری یا همان بازیابی باشد. برخی از حافظه ها مثل هارد دیسک‌ها، به ویژه هارد دیسک‌های اکسترنال، دارای یک پارتیشن مخفی برای ذخیره فایل‌های بازیابی هستند که معمولا در هنگام استفاده شما نمی توانید آن را مشاهده کنید مگر اینکه با نرم افزار مخصوص باز کرده و آن را مشاهده کنید. این فایل‌ها در صورتی که هارد دیسک شما مشکل پیدا کند برای بازیابی اطلاعات از آن استفاده می شود، در واقع امری حیاتی و کمک بسیار بزرگی برای بازیابی اطلاعات شما می باشد. در این قسمت باید به این موضوع هم توجه کنید که حجم این پارتیشن نیز بسته به نوع هارد دیسک می‌تواند کاملا متفاوت باشد، اما معمولا بین 100 تا 500 مگابایت است.

کدام دستگاه های ذخیره سازی ظرفیت تبلیغاتی شان کمتر از ظرفیت واقعی است؟

کم بودن فضای هارد نسبت به واقعی

بعد از آن که به این سوال پاسخ دادیم که چرا حجم واقعی هارد دیسک‌ها کمتر از حجم اسمی آنهاست، لازم است تا در مورد این مسئله هم صحبت کنیم که کدام تجهیزات ذخیره سازی ظرفیت اسمی آن‌ها کمتر از ظرفیت واقعی است؟

باید در پاسخ به این سوال گفت که بیشتر دستگاه های ذخیره سازی، ظرفیت واقعی کمتری نسبت به ظرفیت اسمی نشان می دهند. هاردهای مغناطیسی، انواع کارت‌های حافظه، فلش مموری‌ها، هاردهای اینترنال و اکسترنال و غیره از مهم‌ترین این تجهیزات به شمار می روند. حتی توجه داشته باشید که حافظه هایی که اخیرا رایج شده است هم از این قاعده مستثنا نیستند.

اگر بخواهیم شما را با چند نمونه از حجم واقعی هارد دیسک‌ها و تفاوت بین ظرفیت اسمی و واقعی آن‌ها آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حافظه 1 ترابایتی: 900 گیگابایت
  • حافظه 2 ترابایتی: 1.814 ترابیت
  • حافظه 4 ترابایتی: 3.628 ترابیت
  • حافظه 8 ترابایتی: 7.256 ترابیت
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد