چرا اسپیکر صدای خش خش می دهد؟

10 خرداد 1403
چرا اسپیکر صدای خش خش می دهد؟
احتمالا برای شما هم پیش آمده که اسپیکر تجهیزات شما همچون کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی موبایل یا حتی خود سیستم صوتی اسپیکرهای بزرگ یا پارتی باکس و غیره صدای خش خش دهد. که تجربه لذت موسیقی را می تواند از بین ببرد. برای آشنایی با علت و راه حل ها همراه ما باشید.

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

علت خش خش اسپیکر چیست؟

اگر بهترین اسپیکر خانگی را هم خریداری کرده باشید، باز هم احتمال دارد با مشکلاتی همچون خش خش کردن اسپیکر یا داشتن نویز روبرو شوید. موارد زیادی را به عنوان دلیل خش خش اسپیکر بلوتوثی می‌توان ذکر کرد که در ادامه مقاله به همه آن‌ها اشاره خواهیم کرد و نهایتاً راه‌حل برطرف کردن این مشکل را نیز توضیح می دهیم.

چرا اسپیکر من خش خش میکند؟

همه مواردی که در ادامه توضیح می دهیم برای اسپیکر کامپیوتر، اسپیکر خانگی و اسپیکر قابل حمل کاربرد دارد و تفاوتی از این نظر به چشم نمی خورد.

تداخل

یک علت خش خش اسپیکر کامپیوتر و هر مدل اسپیکری را می‌توان داشتن تداخل محصولات الکترونیکی با سایر وسایل مثل تلفن همراه دانست. به عنوان مثال چنانچه گوشی شما نزدیک اسپیکر باشد و تماس ورودی داشته باشید، قطعاً از اسپیکر صدای نویز را خواهید شنید.

اتصال ضعیف

اتصال ضعیف اسپیکر عامل خش خش صدا

تفاوتی ندارد که به فکر خرید اسپیکر بلوتوثی باشید یا مدل‌های سیمی، به هر حال ضعیف بودن اتصال سبب بروز نویز می‌شود. در اتصال به وسیله سیم، معیوب شدن سیم و اتصال ناقص می‌تواند سبب به وجود آمدن نویز شود و در مدل‌های بلوتوثی هم ضعیف شدن این نوع اتصال و دور شدن از گوشی یا هر دستگاه دیگری که به آن وصل شده اید می‌تواند علت خش خش اسپیکر کامپیوتر باشد.

اتفاقی به نام Ground loop

گراند لوپ‌ها وضعیتی را نمایش می دهند که در آن جریان الکتریکی از دو نقطه یا سیستم متفاوت از یک نقطه (زمین) عبور می‌کند، ولی مسیرهای جریان این دو نقطه به طوری متفاوت است و این سبب به وجود آمدن مشکلات الکتریکی، نویز و اختلالات در سیستم می‌شود. این اصطلاح به طور خاص هنگامی به کار می‌رود که سیستم‌های متفاوت در یک محیط الکتریکی وصل شده‌اند و اختلاف پتانسیل‌های زمینی بین این سیستم‌ها سبب به وجود آمدن جریان‌های ناخواسته و ناپایدار بین آنها می‌شود.

ولوم بالای اسپیکر

ولوم بالای اسپیکر عامل خش خش صدا

چنانچه اسپیکرهای خیلی باکیفیتی همچون اسپیکر هارمن کاردن را تهیه کرده اید، بالا بردن میزان صدا تا آخر احتمال دارد تأثیر محسوسی روی کیفیت خروجی نداشته باشد، اما در صورتی که اسپیکر ارزان‌ قیمتی را خریداری کرده اید مسلماً بالا رفتن حجم صدا سبب به وجود آمدن نویز و خش خش خواهد شد.

خرابی اسپیکر

احتمالاً اسپیکر شما به هر علتی خراب شده باشد و خش خش هم به این سبب باشد. بنابرین برای رفع مشکل بایستی برای تعمیر کردن اسپیکر خود اقدام کنید، این امر در صورتی است که اسپیکر قابلیت تعمیر شدن را داشته باشد.

حل مشکل خش خش کردن اسپیکر

با انجام دادن کارهای زیر قادر خواهید بود از خش خش کردن اسپیکر جلوگیری کرده یا ایراد را برطرف نمایید.

  • فرقی نمی کند اسپیکر شما از نوع بلوتوثی باشد یا سیمی، حتما کیفیت اتصال را بررسی نمایید. به این معنی که باید چک کنید که آیا سیم به درستی وصل شده و از سلامت کامل برخوردار است یا نه و همینطور اطمینان داشته باشید که فاصله شما با اسپیکر زیاد نباشد، زیرا بلوتوث تا نهایتاً ۱۰ متر قابلیت اتصال دارد و حتی در این فاصله نیز ایرادات زیادی مشاهده می‌شود. فاصله قابل قبول بلوتوث برای اتصال زیر ۸ متر برآورد می شود.
  • اسپیکرتان را از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه دور نگه دارید تا حداقل تداخل را داشته باشد.
  • برای برطرف کردن مشکل گراند لوپ که پیش از این توضیح دادیم، مطمئن شوید که همه سیستم‌ها و دستگاه‌ها به زمین مشترک و یکسان وصل شده‌اند. این اتصال به زمین موجب کمتر شدن اختلاف‌ پتانسیل و ممانعت از به وجود آمدن جریان‌های ناخواسته می‌شود. همینطور بهتر است همه دستگاه‌ها را به یک پریز مشترک وصل نمایید (با استفاده از سه راهی).
  • میزان صدا را تنظیم نمایید. بسته به موزیکی که در حال پخش شدن می باشد اندازه ولوم اسپیکر jbl، سونی، سامسونگ، هارمن کاردن، انکر یا هر مارک دیگری را تنظیم نمایید. برای موزیک‌هایی که از صدای بالا برخوردار هستند مقداری میزان صدای خروجی را کمتر کنید تا سبب به وجود آمدن نویز نشود.

دلیل خش خش اسپیکر گوشی چیست؟

علت خش خش اسپیکر گوشی موبایل

موارد بیان شده در زیر می‌تواند دلیل خش خش اسپیکر گوشی باشد.

  • تمیز نبودن خروجی صدا
  • ورود رطوبت مثل آب به داخل اسپیکرها
  • ایرادات نرم افزاری
  • ایراد در فایلی که پخش کرده‌اید
  • وارد شدن صدمات فیزیکی به اسپیکر‌ها

برای برطرف کردن این موارد بایستی گوشی را به آخرین ورژن آپدیت نموده و همینطور اسپیکر گوشی را خیلی آرام با استفاده از الکل و خلال دندان و پنبه پاک کنید.

خش خش اسپیکر لپ تاپ

چنانچه اسپیکر لپ تاپ شما به خش خش افتاده است دو حالت کلی وجود خواهد داشت. اولی این که اسپیکر به هر علتی صدمه دیده باشد و دومی این که درایور اسپیکر درست نصب نشده باشد یا نیازمند به روزرسانی باشد. برای این کار Device manager را در قسمت جستجو ویندوز وارد نمایید. اکنون قسمت sound را بیابید و همه زیربخش‌های آن را به وسیله کلیک راست بر روی گزینه‌ها و زدن update driver آپدیت نمایید.

  • تاریخ: پنجشنبه 10 خرداد 1403 - 02:44
  • صفحه: مجله بایول
  • بازدید: 86
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)