ویژگی های ویندوز 11، ویندوز جدید و مدرن

ویژگی های ویندوز 11، ویندوز جدید و مدرن
این روزها نام ویندوز 11 سر و صدای زیادی به پا کرده است در این مطلب به ویژگی های مختلف این نسخه از سیستم عامل معروف می پردازیم. از تغییرات ظاهری گرفته تا قابلیت های مختلف این نسخه جدید و مدرن را در این بحث از مجله بایول به اشتراک خواهیم گذاشت.

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

ویژگی های ویندوز 11، همه چیز مدرن شده است

بعد از انتظار دراز مدت و گمانه زنی های فراوان، مایکروسافت ورژن جدید سیستم عامل محبوب و قدیمی خود را به نام ویندوز 11 رونمایی کرد و آن را در ماه اکتبر به طور رسمی روانه بازار کرد. ویندوز 11 که اکنون به صورت رسمی جای ویندوز 10 را گرفته است، تغییرات مختلفی را در مقایسه با نسخه قبلی دارد و در این ورژن سعی کرده اند که ظاهری پیشرفته و مدرن تر در این سیستم عامل ایجاد کنند. چنانچه هنوز با خصوصیات ویندوز 11 نتوانستید آشنا شوید توصیه می کنیم از طریق این مقاله که توسط بایول گردآوری شده است از بروزترین خصوصیات ویندوز 11 آشنا شوید.

تغییرات ظاهری ویندوز 11

ظاهر ویندوز 11

سالها بود که رابط کاربری و قالب اصلی ویندوز هیچگونه تغییراتی را نداشت و در هر نسخه فقط با تغییرات اندکی ظاهر ویندوز بروز می شد. ولی مایکروسافت نهایتا این تصمیم را گرفت طراحی قدیمی را کنار بگذارد و تغییرات بسیاری در آن ایجاد نماید تا ورژن جدید ویندوز کاملا نو و جدید به نظر آید. از این رو نخستین چیزی که در ویندوز 11 به چشم می آید، پیدا کردن مکان قرار گیری آیکون ها در قسمت نوار ابزار و دکمه ویندوز می باشد و حال شاهد قرار گرفتن آیکون ها در مرکز نوار وظیفه می باشیم. این مدل طراحی بسیار مشابه با رابط کاربری سیستم عامل مک است و می توان شباهت های خیلی آشکاری را میان این دو سیستم عامل یافت.

لازم به ذکر است مایکروسافت برای آن گروه از کاربران قدیمی که از چیدمان جدید آیکون ها چندان خرسند نبودند هم امکان برگشتن به حالت قبلی و چپ چین کردن آیکون ایجاد کرده است. همینطور در این ورژن تم های جدید جای خود را به تم های قبلی داده اند و قابلیت فعال کردن حالت Dark Mode نیز همچنان موجود است. ولی این تغییرات تنها به آیکون و تم ها محدود نمی شود و حال در قسمت Settings نیز قابلیت دسترسی های زیادی را در مقایسه با قبل شاهد می باشیم و ظاهرا مایکروسافت می خواهد تا جای قسمت Settings را با Control Panel جابجا کند. همچنین با کلیک کردن روی یکی از دکمه های اسپیکر، وای فای یا باتری می توانیم باز شدن یک پنجره جدید با نام Quick Settings را مشاهده کنیم که قابلیت های زیادی همچون روشن کردن حالت هواپیما، تنظیم نور و روشن کردن بلوتوث را ارائه می دهد.

بازگشت ویجت ها و امکان گروه بندی پنجره ها

ویجت های ویندوز 11

در ویندوز 10 توانایی مرتب سازی پنجره ها و چیدمان آنها در صفحه موجود بود و می توانستید با کشیدن یک پنجره آن را در یک قسمت از صفحه بگذارید و صفحه دیگری را در کنار آن باز نمایید. اکنون در ویندوز 11 این توانایی که Snap Layout نام دارد به طور پیشرفته هوشمند سازی شده و توانایی چیدمان صفحات در حالت های زیادی را مهیا می سازد. اکنون تنها با قرار دادن موس روی آیکون تغییر سایز پنجره قادر هستید 6 مدل از حالت های چیدمان پنجره ها را به کار بگیرید.

از خصوصیات دیگر مربوط به بازگشت ویجت ها است ولی به شکلی دیگر که می تواند برای افرادی که علاقمند به ویجت ها هستند موضوعی خوشحال کننده باشد. قبلا از این در ویندوز ویستا و 7 ویجت ها به طور پیش فرض بر روی ویندوز قابل دسترسی بودند و کاربران قادر بودند آنها را به کار بگیرند. ولی با پیدایش و عرضه ویندوز 10 این ابزارک ها از سیستم عامل حذف شدند و دیگر به طور رسمی قابل دسترس نبودند. در ویندوز 11 مایکروسافت دوباره به دنبال ویجت ها رفته ولی این بار به جای ویجت های قدیمی یک صفحه مخصوص را به ورژن جدید اضافه نموده است که می توان از طریق آن صفحه به اوضاع آب و هوا، ساعت، تقویم و غیره دسترسی پیدا کرد.

اجرای اپلیکیشن های اندرویدی در ویندوز 11

یکی از محبوب ترین خصوصیات ویندوز 11 توانایی اجرای اپلیکیشن های اندرویدی می باشد که مایکروسافت موقع معرفی ورژن جدید سیستم عامل خود آن را به کاربران معرفی نمود. اما این ویژگی هنوز به طور رسمی عرضه نشده و قرار است فقط تمامی اپلیکیشن هایی که روی اپ استور آمازون به طور رسمی موجود هستند روی ویندوز نصب شوند (البته با در نظر گرفتن جامعه کاربری قوی ویندوز امکان دارد روش هایی برای نصب جداگانه و غیر رسمی اپ های دلخواه هم موجود باشد). همینطور نصب کردن اپ های اندرویدی به آسانی و سادگی نرم افزارهای ویندوز می باشد و برای نصب دارای پیچیدگی خاصی نمی باشند. به غیر از این، فروشگاه مایکروسافت هم در ورژن جدید آپدیت شده و دسترسی های آسان تری را برای نصب و اجرای نرم افزارها در اختیار کاربران قرار می دهد و رابط کاربری آن نیز آپدیت شده و جدید تر ازورژن قبلی شده است.

اجرای اپلیکیشن های اندروید بر روی ویندوز 11

قابلیت های گیمینگ ویندوز 11

تصمیم مایکروسافت بر این می باشد که در نسخه جدید سیستم عامل خود توانایی های خاصی را برای اجرای بازی های ویدئویی قرار دهد و به این وسیله تجربه گیمینگ بهتری را برای افرادی که به بازی های کامپیوتری علاقه دارند ایجاد نماید. یک مورد از این ویژگی ها، Auto HDR می باشد که اجازه می دهد تا گیمرها در نمایشگرهایی که از ویژگی HDR پشتیبانی می کنند بازی هایی که از محدوده دینامیکی استاندارد (SDR) برخوردار هستند را به طور اتوماتیک به بازه دینامیکی گسترده (HDR) ارتقا دهد و به این وسیله کیفیت اجرای بازی نیز بیشتر شود.

از سایر خصوصیات مهم، اضافه شدن Direct Storage می باشد که برای کمتر شدن مدت زمان لودینگ بازی ها استفاده می شود و زمان لود شدن بازی ها توسط آن کاهش می یابد. همینطور پشتیبانی از DirectX 12 Ultimate هم ویژگی مهم دیگری می باشد که در این ورژن برای بهتر اجرا شدن بازی ها و تجربه گیمینگ بهتر برای گیمر ها افزوده شده است.

سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز 11

بر خلاف ورژن های قبلی، ویندوز 11 را روی هر سیستم عاملی نمی توان نصب کرد و برای نصب کردن آن بایستی یک سری خصوصیات در سیستم رایانه یا لپ تاپ موجود باشد تا بتوان با به کارگیری از آنها اقدام به نصب ویندوز 11 کرد. حداقل مشخصات یک سیستم برای نصب ویندوز 11 به شرح زیر می باشد:

  • 4 گیگابایت رم
  • داشتن 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • داشتن پردازنده 64 بیتی دو هسته ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • حداقل صفحه نمایش 9 اینچی با رزولوشن HD
  • پشتیبانی از DirectX 12 و WWWDM
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM2.0

با حداقل مشخصات سیستم ذکر شده از طرف مایکروسافت ممکن است بعضی از افراد قادر نباشند این ورژن از ویندوز را روی سیستم خود نصب نمایند و برای اجرای ویندوز 11 مجبور باشند سیستم خود را ارتقا دهند. برای اینکه بدانید آیا شما می توانید ویندوز 11 را بر روی سیستم عامل خود نصب نمایید می توانید از نرم افزار PC Heath Check App ویندوز استفاده کنید تا بدانید که ویندوز 11 می تواند روی سیستم شما نصب شود یا نه.

از دیگر توانایی های سیستم عامل جدید مایکروسافت می توان به افزوده شدن آیکون برنامه Microsoft Teams، پشتیبانی از دستورات لمسی و نوشتاری و تشخیص بهتر صفحه نمایش دوم اشاره نمود که مایکروسافت برای ارائه دادن ورژن جدید تر نیز پیشرفته تر از سیستم عامل قدیمی خود جای داده است. با در نظر گرفتن تمامی این خصوصیات جدید برخی بر این عقیده هستند که ویندوز 11 چیزی به غیر از آپدیت جدید برای ویندوز 10 نمی باشد ولی هنوز هم رفتن از ویندوز 10 به نسخه جدید ضروری نمی باشد. علاوه بر این که مایکروسافت اعلام نموده تا سال 2025 ویندوز 10 را پشتیبانی خواهد کرد و به روزرسانی های جدیدی kdc برای این نسخه عرضه می شود. پس بایستی منتظر ماند تا مایکروسافت برای علاقه مند کردن این گروه از کاربران چه کارهایی می خواهد انجام دهد و اینکه می تواند تمامی کاربران ویندوز را به ارتقای سیستم عامل متقاعد کند یا نه.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد