تفاوت هارد HDD و SSD چیست؟

تفاوت هارد HDD و SSD چیست؟
در عصر پیشرفت سریع تکنولوژی هر روز عناوین جدیدی را می بینیم. SSD یکی از مواردی است که شهرت بسیار پیدا کرده و امروزه بدون آن نمی توانیم صحبت از قدرت کامپیوتر بزنیم. بارزترین تفاوت هارد HDD و SSD در سرعت عملکرد آن است. در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت هارد ssd با hdd

 اکثر لپ تاپ‌هایی که به بازار عرضه شده اند از دو حافظه ssd و hdd به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. از حافظه ssd برای نصب ویندوز و راه‌اندازی سیستم عامل و از حافظه hdd اغلب برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود. چنانچه بخواهید یکی از این حافظه‌ها را انتخاب نمایید به دنبال کدام نوع از آنها خواهید رفت؟ آیا می‌دانید تفاوت هارد ssd با hdd چیست؟ در این مقاله که توسط بایول گردآوری شده است ما را همراهی کنید تا با این دو نوع هارد و کاربرد هر یک از آنها اطلاعات جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

هارد hdd چیست؟

هارد hdd چیست

 قبل از آنکه تفاوت ssd و hdd را باهم بررسی کنیم بایستی با مفهوم این دو فضای ذخیره سازی آشنایی کامل داشته باشیم. Hdd مخفف Hard disk drive می باشد و فضای ذخیره سازی ثابتی است که یک دیسک مکانیکی در داخل آن قرار دارد و اطلاعات را در داخل آن ذخیره سازی می نماید. این هاردها حدودا از 60 سال قبل طراحی و تولید شده اند و کماکان جزو محبوبترین و پر استفاده ترین حافظه ها می باشند، در اوایل تولید این هاردها از ابعاد خیلی بزرگ‌تری برخوردار بودند و فضای ذخیره سازی آن‌ها هم از چهار مگابایت کمتر بود.

در دهه 80 میلادی و تقریبا 30 یا 40 سال قبل از این ابعاد این دیسک‌ها رفته رفته کمتر شد و بر اندازه فضای ذخیره سازی آن‌ها افزوده شد به طوری که میزان حافظه این حافظه ها به شدت افزایش پیدا کرده و حتی نمونه های بالای 10 ترابایت هم یافت می شود. این نوع هاردها هم اکنون نیز به صورت اینترنال و اکسترنال در رایانه ها و لپ تاپ‌ها به کار گرفته می شود لازم به ذکر است مدل‌های اکسترنال آن تا 20 ترابایت، همچنین مدل‌های اینترنال تا 2 ترابایت فضای ذخیره دارند.

هارد ssd چیست؟

 SSD همان مخفف solid state drive می باشد که یک فضای ذخیره سازی جدیدتر و البته با سرعت خیلی بالا می باشد که هم به صورت اینترنال و هم اکسترنال کاربرد دارند. در داخل هارد SSD قطعه مکانیکی یا قطعه محرکی وجود ندارد درواقع بیشتر شبیه به یک مدار الکترونیکی می باشد، از این رو هم سرعت بالایی دارد و هم اینکه کاملا بی صدا می باشد. خود ssd ها هم انواع گوناگونی دارند که در ادامه این مقاله به طور مختصر آنها را باهم بررسی می کنیم.

هارد اینترنال و اکسترنال چه فرقی دارد؟

در زبان انگلیسی اینترنال به معنی داخلی و اکسترنال به معنی خارجی می باشد. هارد hdd یا ssd اینترنال در داخل سیستم شما جای می‌گیرد و هیچوقت به طور فیزیکی در دسترس شما قرار نخواهد گرفت و قادر نیستید آن را به راحتی از داخل سیستم خود خارج نمایید (منظور از این حرف این می باشد که به آسانی نمی‌توان این کار را انجام داد و باید توسط افراد ماهر و کار بلد این کار انجام بگیرد). هارد اکسترنال همچون فلش مموری بوده و به راحتی می‌توانید آن را به سیستم خود وصل کرده و یا خارج نمایید و با خود حمل کنید.

آیا می‌توان از ssd و hdd همزمان استفاده کرد؟

در جواب باید بگوییم بله، در لپ تاپ‌هایی که امروزه طراحی و تولید می شوند این اتفاق زیاد به چشم می خورد و از آن به عنوان حافظه هیبریدی (ترکیبی) نیز یاد می شود. در این مدل لپ تاپ‌ها هاردهای SSD با ظرفیت 256 یا 512 گیگابایت استفاده می‌شود البته نمونه های 1 ترابایتی هم هستند، تا سیستم عملکردی با سرعت زیادی داشته باشد و از سوی دیگر نیز 1 یا 2 ترابایت هارد نیز hdd استفاده می‌‌شود تا از آن به عنوان فضای ذخیره سازی داده ها استفاده می شود و به این ترتیب می توانید در سیستم خود به فضایی با حجم بالا برای این کار دسترسی داشته باشید.

فرق ssd و hdd چیست؟

فرق ssd و hdd چیست

با توجه موارد ذکر شده در بالا هر دو نوع حافظه می‌توانند داده ها را در خود ذخیره نمایند تا سیستم شما و اطلاعات بوت شود، حال این سوال پیش می آید که تفاوت بین این دو نوع حافظه در چیست؟ در این قسمت تفاوت این دو نوع حافظه را به صورت کامل خدمتتان توضیح خواهیم داد تا شناخت جامع و کاملتری درباره این فضاهای ذخیره سازی داشته باشید.

طول عمر حافظه ها

آنگونه که قبل از این ذکر کردیم در طراحی و ساخت هارد HDD قطعه‌های مکانیکی به کار برده می شود و این مسئله سبب می شود طول عمر این محصولات را در برابر هارد SSD کمتر شود. در حالت کلی عدد دقیقی را برای طول عمر هارد SSD یا HDD نمی توانیم تخمین بزنیم، زیرا این موضوع به میزان استفاده و میزان جابجایی اطلاعات وابسته است، اما بعضی کمپانی ها اطلاعاتی را در مورد طول عمر مفید این حافظه ها ارائه میدهند که معمولا زیاد دقیق نیست ولی با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم عمر مفید هارد HDD حدود 3 الی 5 سال و هارد SSD حدود 5 الی 10 سال می باشد. هر چند احتمال دارد این اعداد خیلی دقیق نباشند، ولی مسئله ای که روشن است طول عمر هارد SSD در برابر هارد HDD بیشتر می باشد.

باید دقت کنید که طول عمر هارد اکسترنال زیادتر از اینترنال خواهد بود. چرا که شما از این هاردها فقط در صورت نیاز استفاده می‌کنید ولی هارد اینترنال دائما مورد استفاده سیستم عامل و برنامه‌ها قرار می گیرد و به همین سبب نیز عمر کمتر داشته و زود از کار می افتد. بنابرین طول عمر هارد SSD در مقایسه با هارد HDD زیادتر است.

میزان آسیب پذیری

ممکن است این حرف به گوشتان خورده باشد که موقعی که لپ تاپ روشن است آن را از جای خود حرکت ندهید یا موقعی که هارد اکسترنال به سیستم وصل است و از آن استفاده می کنید تکان های شدیدی به آن وارد نکنید. به این خاطر که هارد HDD دارای دیسک مکانیکی است که هر لحظه در حال چرخش می باشد و لرزش و تکان شدید سبب وارد شدن صدمه به این دیسک‌ها شده و باعث از بین رفتن قسمتی یا همه اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد خواهد شد. البته نمونه های اکسترنال حافظه های SSD هم اکنون به بازار آماده اند که می توانید در حین استفاده به راحتی حرکت دهید.

هارد SSD این مشکلات را ندارند و شما به راحتی می‌توانید این هاردها را حتی در هنگام کار نیز جابجا نمایید. زیرا قطعه مکانیکی و متحرکی درون آن قرار ندارد که صدمه ببیند. این مزیت SSD در مقایسه با HDD سبب خواهد شد تا شما لپ تاپ را در هنگام کار نیز بتوانید جابجا نمایید.

قیمت حافظه

از مهمترین مشخصه های یک محصول موقع خرید توجه به قیمت آن محصول می باشد. هارد SSD در مقابل هارد HDD حدودا دو برابر قیمت دارد و یا اینکه می توان گفت که قیمت هارد SSD با ظرفیت 1 ترابایت از هارد HDD با ظرفیت 2 ترابایت نیز بیشتر می باشد. چنانچه قصد دارید هارد SSD برای سیستم خود تهیه کنید بهتر است به دنبال مدل‌های 512 گیگابایتی یا حتی 256 گیگابایتی باشید.

سرعت حافظه

یکی از علت های پیشرفت تکنولوژی در همه زمینه ها بالا رفتن سرعت می باشد. این سخن درباره تراشه گوشی‌های هوشمند، CPU لپ تاپ‌ها، اینترنت و ماشین‌ها نیز می تواند درست باشد پس بنابرین مدل‌های به روزتر از سرعت بیشتری برخوردار هستند. هارد SSD نسخه‌ای پیشرفته تر از هارد HDD می باشد و به همین خاطر دارای سرعت بیشتری نیز می باشد. حال این سوال پیش می آید که در عمل تفاوت سرعت هارد ssd با hdd چقدر است؟

سرعت هارد HDD با در نظر گرفتن مدل آن مابین 30 الی 150 مگابایت بر ثانیه می باشد، اما این سرعت برای هارد SSD تقریبا به 500 مگابایت بر ثانیه می‌رسد و مدل‌های بروزتر NVME دارای سرعت 3000 تا 3500 مگابایت بر ثانیه هستند. این به آن معنی است که با در نظر گرفتن نوع هارد SSD و HDD در بهترین حالت یک هارد SSD پنج برابر سرعت زیادتری را دارد. این رقم در شرایط عالی تا 20 برابر و بیشتر سرعت زیادتری دارد.

این اختلاف سرعت فقط موقع جابجایی اطلاعات خود را آشکار می سازد و سبب می شود تا کارهای خود را سریعتر به پایان برسانید. هنگامی که سیستم عامل یک لپ تاپ یا کامپیوتر روی هارد SSD نصب شده باشد و یا نرم افزارها روی هارد SSD نصب شوند هم سیستم سریع‌تر بالا می آید و هم برنامه ها با سرعت بالایی اجرا خواهند شد و هم اینکه بعد از بالا آمدن ویندوز دیگر نیازی نیست تا منتظر بمانید برنامه های پس زمینه اجرا شوند تا سرعت بهتر شود در حافظه های اس اس دی بعد از بالا آمدن ویندوز بلافاصله می توانید کار خود را شروع کنید. همینطور بازی‌های نصب شده روی هارد SSD زمان کمتری را برای لود شدن نیاز دارند همین موضوع می‌تواند برای گیمرها اهمیت زیادی داشته باشد.

در صورتی که لپ تاپ شما از نوع قدیمی باشد و سرعت پایینی دارد یکی از روش هایی که می‌توانید سرعت بوت شدن و اجرای نرم افزارها را بالا ببرید این است که هارد HDD آن را با هارد SSD تعویض نمایید. انجام این کار تأثیر خیلی زیادی بر سرعت بوت شدن ویندوز و همچنین اجرای برنامه ها دارد و سبب خواهد شد مدت زمان طولانی تری از لپ تاپ قدیمی خود استفاده نمایید.

میزان صدای SSD

در طراحی و ساخت هارد SSD هیچگونه قطعه مکانیکی به کار نرفته است پس بنابرین کاملا بدون صدا است در حالی که هارد HDD به دلیل داشتن دیسک مکانیکی مخصوصا هنگام انتقال اطلاعات ایجاد صدا می‌کند. هر چند صدای خیلی زیادی ندارد که سبب اذیت شدن شما شود اما در کل این نکته به عنوان تفاوت این دو نوع هارد به حساب می آید.

انواع هارد SSD کدامند؟

در حالت کلی دو دسته هارد SSD موجود می باشد که هر یک از آنها به چند نوع تقسیم می‌شوند. هارد SSD یا از نوع Serial Advanced Technology Attachment یا همان SATA می باشد یا از نوع Non Volatile Memory express یا همان NVMeاست. البته دسته بعدی Peripheral Component Interconnect express یا PCIe را هم می توان بیان کرد.

انواع هارد SSD کدامند

مدل ساتا - SATA

هارد SSD از نوع SATA ارزان‌ترین و همچنین قدیمی‌ترین نوع هارد SSD می باشد. این مدل مناسب ترین گزینه برای تعویض با هارد‌های HDD قدیمی‌ می باشد، چرا که به راحتی قادر هستید یک هارد SSD SATA 2.5 اینچی را با هارد HDD 2.5 اینچی تعویض نمایید و به بررسی مادربرد نیازی نخواهد بود. سرعت این مدلهارد 5 برابر هارد SSD می باشد و باعث می شود لپ تاپ شما با سرعت زیادتری کار کند. هارد SSD SATA دارای یک مدل مینی هم می باشد که فقط از لحاظ ابعاد کوچک‌تر می باشد.

مدل M.2

این مدل هارد SSD یک قطعه نازک و کوچک به شکل مستطیل می باشد که اکثرا در لپ تاپ‌هایی با ضخامت کم که قطعات در آن به طور فشرده طراحی شده اند کاربرد دارد. برای بکارگیری این نوع هارد SSD بایستی مادربرد شما از شیار مخصوص آن نیز پشتیبانی کند. این مدل هارد SSD تا 2 ترابایت ظرفیت دارد، سرعت آن زیاد بوده و همچنین قیمت بیشتری را در مقابل SATA دارد. موقع خرید این مدل هارد پس از بررسی کردن مادربرد باید اندازه‌ مناسبی را تهیه نمایید. به عنوان مثال M.2 SSD 2280 به این معنی است که ابعاد آن 22 در 80 میلی‌متر می باشد.

مدل PCIe

هارد ssd مدل PCIe از پهنای باند زیادتر و همچنین سرعت بیشتری را در مقایسه با SATA دارد. بنابرین باید گفت این مدل سریع‌ترین نوع هارد SSD می باشد. این نوع SSD به مادربرد وصل شده و با کارت صدا و کارت گرافیک هم سازگار می باشد. این نوع SSD برای افرادی که به بازی های رایانه ای علاقه دارند توصیه می‌شود، لازم به ذکر است که این مدل هارد ها در مقایسه با مدل دیگر آن از قیمت بالایی برخوردار هستند.

مدل NVMe

NVMe برای ssd های نسل جدید ساخته‌ شده‌اند تا کارایی و عملکرد خوبی را داشته باشند و حداقل زمان پاسخ‌گویی را نیز داشته باشند. این نوع ssd با PCIe سازگار بوده و می‌تواند اطلاعات را با سرعت 3 تا 3.5 گیگابایت بر ثانیه جابجا نماید. به این معنی که انتقال دادن یک فایل 30 گیگابایتی تقریبا 10 تا 15 ثانیه زمان می برد.

هارد ssd بخریم یا hdd؟

چنانچه قصد خرید هارد اکسترنال را دارید پیشنهاد می‌کنیم به دنبال تهیه هارد HDD باشید. زیرا هارد اکسترنال دائما مورد استفاده قرار نمی گیرد و شاید موضوع سرعت چندان برای شما مهم نباشد (به جز این که بخواهید هارد اکسترنال شما اطلاعات را با سرعت زیادی جابجا کند).

در صورتی که قصد خرید هارد اینترنال را داشتید پیشنهاد ما این است که یک هارد SSD خریداری کنید تا به وسیله این هم سرعت لپ تاپ و کامپیوتر شما بالا برود و هم از جهت جابجایی لپ تاپ و بوجود آمدن صدمه خیالتان راحت باشد. باید به این نکته توجه کنید که قیمت هارد SSD تقریباً دو برابر هارد HDD می باشد، و همچنین طول عمر هارد ssd نیز بیشتر است.

هارد HDD بخرید اگر:

  • اگر می خواهید یک هارد اکسترنال داشته باشید.
  • هزینه کمتری را برای خرید هارد می خواهید صرف کنید.
  • اطلاعاتی که می خواهید ذخیره کنید حجم زیادی دارند.

هارد SSD بخرید اگر:

  • می خواهید طول عمر هارد شما زیاد باشد.
  • بیشتر بودن سرعت برای شما اهمیت زیادر دارد.
  • لپ تاپ شما از نوع قدیمی می باشد و قصد دارید سرعت آن بیشتر شود.
  • چنانچه لپ تاپ خود را موقع روشن بودن زیاد جابجا می کنید.

 

سوالات متداول

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد