راهنمای خرید فن کیس و معرفی انواع

راهنمای خرید فن کیس و معرفی انواع

زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه

راهنمای خرید فن کیس و معرفی انواع و ویژگی های آن

آن طور که می دانید، پایین نگه داشتن دمای قطعات رایانه ای موضوع مهمی می باشد به همین خاطر تجهیزات خنک کننده زیادی در یک کیس رایانه وجود دارند. یکی از قطعاتی که دارای اهمیت بسیاری می باشد و باید در موقع خرید یک سیستم به آن دقت کنید، فن خنک کننده کیس است.
فن های کیس در مدل های گوناگونی طراحی و ساخته می شوند و هر کیس دارای یک یا چند فن می باشد. ولی در موقع انتخاب فن کیس باید چه نکاتی را در نظر بگیریم و در هر کیس چند فن باید تعبیه شود؟ در مقاله راهنمای خرید فن کیس می خواهیم به این پرسش ها جواب داده و نکاتی برای انتخاب بهترین فن کیس با شما در میان بگذاریم. چنانچه می خواهید به خرید فن کیس اقدام کنید تا آخر این مقاله توسط بایول با ماه همراه شوید.

چرا به فن کیس نیاز داریم؟

چرا به فن کیس نیاز داریم؟

قبل از آن که بخواهیم درباره نکات مهم در خرید فن کیس بحث کنیم، بایستی به این پرسش جواب دهیم که چرا در رایانه ها انواع فن کیس به کار برده می شود؟ در جواب به این پرسش باید عرض کنیم که یک فن فقط برای ممانعت از داغ شدن بیش از اندازه کامپیوتر شما کافی نمی باشد و بایستی در کنار انواع فن که در CPU و GPU تعبیه شده اند، به دنبال انواع ابعاد فن کیس رفته و از این گروه از قطعات استفاده نمایید.
برای بررسی اهمیت فن کیس باید عرض کنیم که CPU و GPU و به سبب داشتن نوع عملکردشان، گرمای زیادی را تولید می کنند. چنانچه نتوانید این گرما را به خوبی از کیس رایانه خود به بیرون هدایت کنید، امکان دارد شاهد افت عملکرد و یا خراب شدن قطعات سیستم خود باشید. در این شرایط انتخاب نمودن یک فن کیس تأثیر زیادی بر کمتر شدن دمای کیس رایانه می گذارد. کامپیوتری که در دمای پایینی فعالیت می نماید به قطعات دیگری چون CPU و GPU این اجازه را می‌دهد تا به سرعت توربو رسیده و به کلاک بیشتری برسند و همینطور آن ‌ها برای مدت زیادتری با دمای متعادل کار کنند.

نکاتی برای انتخاب بهترین فن کیس

بعد از آن که نگاهی به انواع فن کیس کردیم، اکنون باید درباره نکات مهم در خرید فن کیس بحث نموده و در این حوزه اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم. برای جواب دادن به این پرسش که برای خرید فن کیس به چه نکاتی توجه کنیم، بایستی موارد زیر را مد نظر قرار دهیم:

مجهز بودن به سیستم بهینه سازی جریان هوا و فشار استاتیک

در حالت کلی یکی از مهم ترین نکاتی برای خرید فن کیس که بایستی در نظر بگیریم، مجهز بودن این گروه از محصولات به سیستم خنک سازی جریان هوا و فشار استاتیک می باشد. سیستم بهینه سازی جریان هوا در حقیقت اندازه هوای جابجا شده بوسیله فن را در یک زمان مشخص شده اندازه گیری می نماید.
راهنمای خرید فن کیس
این معیارها معمولا بر حسب فوت مکعب در دقیقه یاCFM گفته می‌شود. هرچقدر جریان هوای یک فن زیادتر باشد، مقدار هوای زیادی می‌تواند جابجا شود و این موضوع اثر مثبتی بر کارایی خنک کننده می گذارد. از طرفی دسته دیگری از انواع مختلف فن کیس، محصولاتی می باشند که در آن بهینه سازی شده با فشار استاتیک را شاهد می باشیم. این گروه از انواع فن‌ ها برای منتقل شدن هوا بوسیله رادیاتورهای ضخیم و خنک کننده‌ های هوای CPU مناسب می باشند.

انواع سایز فن کیس

از نکات مهم هنگام خرید فن کیس که باید به آن دقت نمایید، اندازه ابعاد فن می باشد. امروزه انواع مختلف فن کیس با ابعاد مختلف را شاهد هستیم. اندازه یک فن کیس بر مبنای میلی متر گفته می‌شود و حدوداً برابر با طول قاب یا قطر پره ‌های فن می باشد. این معیار یکی از نکات مهم هنگام خرید فن کیس می باشد، بر روی اندازه هوایی که بوسیله فن این تولید می‌شود اثر می‌گذارد. همینطور سایز فن معیار دیگری است که روی سطح پره ‌های فن و سرعت چرخش آن‌ ها تاثیر دارد.
انواع سایز فن کیس
فن ‌های بزرگتر به گونه ای می باشند که از لحاظ فنی جریان هوای زیادتری را به علت مساحت سطح زیاد پره‌ها به وجود می آورند. لازم به ذکر است این گروه از انواع مختلف فن کیس وزن اضافی دارند و کشش آیرودینامیکی آن سبب بیشتر شدن جریان و مصرف انرژی می‌شود. از این رو فن‌ های بزرگ تر به گونه ای ساخته شده اند که با دور آرام بچرخند تا تقریبا به همان اندازه جریان هوا را مانند یک فن کوچکتر در سطوح مصرف برق مشابه به وجود آورند.
در حالت کلی باید گفت مطابق یک قاعده کلی، فن‌ های بزرگتر به سبب سرعت چرخش کمتر، در مقایسه با فن‌ های کوچک تر، با دور آرام می چرخند. می‌توانید فن‌ های مخصوصی را پیدا کنید که با سرعت زیادی کار می‌کنند، ولی این فن ‌ها انرژی زیادتری نیز مصرف می نمایند.

ضخامت فن

برای بررسی راهنمای خرید فن کیس کامپیوتر بایستی به ضخامت این گروه از محصولات را نیز در نظر داشته باشید. ضخامت فن با معیار میلی متر اندازه گیری می شود. ضخامت فن ‌ها مابین 10 تا 40 میلی متر می باشند. استفاده از یک فن ضخیم تر به علت های گوناگونی جریان هوای زیادتری را در مقایسه با فن ‌های نازک تر ایجاد می نماید. فن‌های ضخیم تر طوری ساخته شده اند که سبب می‌شوند تا در هر بار چرخش اندازه بیشتری هوا جا به جا شود.

انواع بلبرینگ

در راهنمای خرید فن کیس بایستی دقت خیلی زیادی به بلبرینگ به کار رفته در این گروه از محصولات داشته باشید. بلبرینگی که در انواع مختلف فن کیس به کار برده می شود در میزان قیمت، طول عمر و صدای ایجاد شده توسط فن اثر می گذارد. در ارزان ترین فن ‌ها بلبرینگ ‌هایی تعبیه شده که شامل یک محور فولادی بوده و در درون یک قسمت برنجی نرم تر می‌چرخد. این بلبرینگ‌ ها موقع استفاده برای نخستین بار بی صدا کار می کنند ولی به مرور زمان سر و صدای آنها زیاد می شود. این مدل از یاتاقان‌ ها نیز زودتر ایراد پیدا می کنند.
فن ‌هایی با بلبرینگ دوبل طوری می باشند که در راستای انتهای جلو و عقب آن‌ ها شفت وجود دارد. این مدل از محصولات به طوری هستند که اصطکاک را به اندازه چشمگیری کم می کنند. از این رو این دسته از فن‌ ها عمر زیادتری دارند. می توان گفت تنها نقطه ضعف در این بلبرینگ ‌ها افزایش میزان صدا در برابر بلبرینگ ‌های ساده تر می باشد. بلبرینگ داینامیک سیال مدل دیگری از محصولات می باشد که در فن‌ های کیس به کار می روند. این بلبرینگ‌ ها هم طول عمر زیاد و هم صدای کمتری را ایجاد می کنند.

سیستم کنترل سرعت فن مبتنی بر PWM و ولتاژ

انواع سایز فن کیس

سیستم کنترل سرعت هوشمند بر مبنای ریز پردازنده از مشخصات یک فن کیس خوب می باشد. ویژگی اصلی این مدل از فن‌ها وصل شدن بی واسطه آن به مادربردهای کامپیوتر می باشد که سبب افزایش قدرت این فن ها می شود. بر خلاف فن‌ های DC عادی که تنها دو سیم در آنها به کار رفته است، یکی برای قدرت و آن دیگری برای سیم ارت می باشد. ساده ترین فن‌ های کیس رایانه از یک سیم اضافی برای سیگنال سرعت سنج برخوردار هستند که سرعت چرخش فن را با بهره گیری از سنسور اثر هال روی برد رله می‌کند.
گروه دیگری از فن‌ ها که مدل ‌های پیشرفته ای هستند، فن PWM می باشند. این محصولات که جزو فن ‌های با قیمت بالا به شمار می آیند، دارای سیم اضافی بوده که برای سیگنال PWM می باشد. این فن ‌ها به گونه ای هستند که ولتاژ ثابتی را دارند ولی سرعت با خاموش و روشن کردن سریع فن چند بار در ثانیه با استفاده از مدارهای سوئیچینگ فرکانس بالا تغییر می یابد. پیچیده بودن و اجزای اضافه شده در این مدل از فن ‌ها سبب بالا رفتن کارایی این محصولات شده و همینطور قیمت این گروه از فن‌ ها نیز بیشتر از دیگر محصولات می باشد.
 

استفاده بهینه از فن کیس

بعد از آن که مشخصات فن کیس خوب را باهم بررسی کردیم و درباره راهنمای خرید خنک کننده کیس مطالبی را ارائه کردیم، اکنون لازم است تا درباره چگونگی استفاده بهینه از فن کیس مطالبی را بیان کنیم. به منظور استفاده بهینه از فن کیس بایستی هوا در سراسر کیس از یک قسمت به قسمت دیگر جا به جا شود.
همینطور برای نصب فن اهمیتی ندارد که هوا از چه قسمتی وارد و از چه بخشی از فن خارج می شود. می‌توانید هوا را از سمت عقب کیس گرفته و آن را از جلو خارج نمایید. تنها مسئله که دارای اهمیت می باشد موقعی است که هوا به طور عمودی هدایت می شود. آن گونه که هوای گرم به طور طبیعی بالا می رود، در این صورت استفاده از فن به این شکل هیچ سودی ندارد. همینطور اگر دو فن ورودی را در قسمت مقابل بدنه قرار بدهید، جریان ‌های هوای مخالف با هم برخورد خواهند کرد. این موضوع سبب می‌شود تا جریان هوای گرم با یکدیگر برخورد کرده و در درون کیس باقی بماند و مجدداً به گردش بیفتد.

سیستم به چند فن کیس نیاز دارد؟

سیستم به چند فن کیس نیاز دارد؟

چنانچه بخواهیم به این پرسش جواب دهیم که یک سیستم نیازمند چند فن می باشد، باید عرض کنیم تعداد فن ‌های به کار رفته به چگونگی استفاده شما از رایانه وابسته است. برای مثال اگر فرآیند های پردازشی سنگین را در رایانه خود انجام می‌دهید، پیشنهاد می کنیم تا حداقل از سه فن را به کار ببرید. کیسی که دارای فن‌ های ورودی زیادتری نسبت به فن ‌های خروجی می باشد، فشار هوای داخلی مناسب تری را خواهد داشت. فشار هوای اضافی باعث خروج هوا از هر کدام از شکاف ‌ها و قسمت های مختلف کیس می‌شود و این مسئله سبب خواهد شد تا موانع طبیعی همچون گرد و غبار نیز از بین بروند.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا به مشاوره خرید فن کیس نگاهی بیندازیم و سعی کردیم تا درباره راهنمای خرید فن کیس اطلاعات با ارزش و کاملی را خدمتتان ارائه نماییم. چنانچه می خواهید اقدام به خرید انواع فن کیس کنید، با توجه به نکات گفته شده در این مقاله یک فن کیس مناسب را خریداری و آن را به کار بگیرید اگر که تجربه، نظر و پیشنهادی را درباره راهنمای خرید خنک کننده کیس داشتید، می‌توانید در قسمت کامنت‌ ها نظرات خود را با ما در میان گذاشته و به دیگر کاربران کمک کنید تا بتوانند اقدام به خرید فن کیس مناسب با نیاز خود کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد