آموزش تمیز کردن ماوس کامپیوتر و لپ تاپ

آموزش تمیز کردن ماوس کامپیوتر و لپ تاپ

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

همه ما دوست داریم که به صورت روزانه یا هفتگی اقدام به تمیز کردن وسایل موجود در منزل نماییم. یه عده هستند که به تمیز کردن موس اهمیت می‌دهد. ولی باید این موضوع مهم را به شما یادآوری کنیم که ماوسی که از آن استفاده می‌کنید خیلی کثیف‌ تر از چیزی است که می ‌توانید تصورش را بکنید. طبق اطلاعات به دست آمده از بهداشت جهانی تعداد باکتری‌های موجود روی ماوس حدودا 500 برابر بیشتر از تعداد باکتری‌ها در سایر محیط های آلوده و سطوح می باشد.

تمیز کردن منظم و هرچند وقت یکبار ماوس به غیر از اینکه به شما کمک میکند تا باکتری‌های موجود بر روی سطح آن را به حداقل ترین میزان برسانید، عمل نظافت همچنین موجب افزایش طول عمر ماوس نیز خواهد شد زیرا در بسیاری از موارد نفوذ گرد و خاک به داخل ماوس موجب از کار افتادن آن یا کاهش عمر آن می شود. ما در این مقاله از مجله بایول قصد آموزش نحوه تمیز کردن موس به شما را داریم. پس اگر شما هم قصد دارید روش صحیح اصولی انجام این کار را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم این آموزش را از دست ندهید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن ماوس

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن ماوس

لوازم شوینده و پاک کننده های مختلفی در منازل وجود دارد تا بتوان سطح ماوس را به خوبی از هر گونه میکروب پاک کرد. اما بهترین وسایلی که برای انجام این کار به بهترین شکل می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، شامل موارد زیر می ‌شود:

  • گوش پاک کن و مسواک
  • مواد ضد عفونی کننده
  • دستمال مرطوب
  • پارچه خشک فاقد پرز

آموزش نحوه تمیز کردن ماوس

آموزش نحوه تمیز کردن ماوس

اگر قصد دارید هرگونه آلودگی‌های موجود بر روی سطح ماوس را تمیز کنید، بهتر است مراحل زیر را به ترتیب برای تمیز کردن ماوس خود انجام دهید:

  1. در صورتی که ماوس شما از نوع ماوس سیمی است، برای نظافت آن ابتدا آن را از سیستم خود جدا کرده و سپس فرایند نظافت ماوس را آغاز کنید. اگر ماوس شما از نوع وایرلس است نیز بهتر است آن را خاموش کرده و باتری‌های موس را از درون آن خارج کنید.
  2. همانطور که در جریان هستید بخش اسکرول ماوس دارای شکاف‌هایی در اطرافش است که گرد و خاک و هرگونه آلودگی می‌تواند از راه این شکاف‌ها به درون ماوس شما راه پیدا کند و علاوه بر آلوده کردن موس، عملکرد صحیح آن را نیز مختل می کند. برای تمیز کردن اسکرول موس باید اقدام به وارونه کردن ماوس نموده و شروع به چرخاندن اسکرول کنید تا کلیه ذراتی که به درون این قسمت نفوذ پیدا کرده‌اند از داخل آن خارج شوند.
  3. سپس می‌توانید از یک دستمال مرطوب برای نظافت آلودگی‌های موجود بر روی سطح ماوس استفاده کنید. این کار را باید به آرامی انجام دهید تا در طول انجام این کار آسیبی به دکمه‌های آن وارد نشود.
  4. بعد از اینکه به کمک دستمال مرطوب کلیه کثیفی های موجود بر روی سطح موس را از بین بردید، خیلی سریع از یک دستمال خشک برای خشک کردن ماوس استفاده کنید تا رطوبت مانده به داخل ماوس راه پیدا نکند.
  5. اگر تصور می‌کنید ماوس شما زیاد کثیف و آلوده است، می‌توانید از ضدعفونی کننده‌ها برای تمیز کردن بیشتر سطح ماوس استفاده کنید. نکته خیلی مهمی که در استفاده از ضدعفونی کننده‌ها باید توجه کنید این است که به هیچ عنوان نباید به صورت مستقیم اقدام به اسپری کردن مواد ضد عفونی کننده بر روی سطح کرد. چرا که امکان دارد ذرات ریز آنها به داخل موس برود و با برخورد به قطعات الکترونیکی و برد ماوس، منجر به بروز اختلال در عملکرد آن شوند. برای انجام این کار باید مواد ضدعفونی کننده را بر روی یک پارچه بدون پرز اسپری کرده و از آن پارچه برای پاک کردن سطح موس خود استفاده نمایید.
  6. برای پاک کردن کثیفی‌هایی که در لبه‌های ماوس و نقاط غیر قابل دسترس وجود دارد نیز می‌توانید از گوش پاک کن و مسواک کمک بگیرید.

آموزش نحوه تمیز کردن ماوس

به همین سادگی مراحل تمیز کردن ماوس به تمام می شود و کلیه آلودگی‌های موجود بر روی سطح ماوس تمیز خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم در فواصل زمانی مختلف و به صورت منظم و دوره ‌ای اقدام به تمیز کردن ماوس خود نمایید.

نباید های پروسه تمیز کردن موس

نباید های پروسه تمیز کردن موس

موقع نظافت موس بهتر است از انجام کارهای زیر پرهیز کنید:

  1. بعضی افراد تصور می‌کنند پاشیدن مواد تمیز کننده بر روی سطح ماوس موجب تمیز شدن آن می شود. ولی بهتر است بدانید که این کار می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی و مخربی به ماوس شما وارد کند و ماوس شما به طور کلی خراب و معیوب شود. پس به هیچ عنوان نباید این کار را برای تمیز کردن موس انجام دهید.
  2. از وارد کردن اشیای نوک تیز و برنده به داخل شکاف‌های ماوس خود برای تمیز کردن آن خودداری کنید. این کار می‌تواند منجر به بروز اختلال در عملکرد بخش‌های داخلی ماوس شده و در نهایت عملکرد آن را با اختلال مواجه خواهد کرد.
  3. از باز کردن پیچ های ماوس جهت دسترسی به داخل آن برای پاک کردن قسمت‌های داخلی خودداری کنید. این کار می‌تواند به موس شما آسیب‌های بسیار جدی وارد کند مخصوصا اگر ماوس شما گران قیمت باشد باید بیشتر دقت کنید و حتی ممکن است دیگر نتوانید از موس خود برای انجام کارهایتان استفاده نمایید و با آن برای همیشه خداحافظی کنید. برای تمیز کردن ماوس بهتر است به تمیز کردن قسمت‌های خارجی که با دست شما در تماس هستند اکتفا کنید.
  4. پیشنهاد میکنیم به هنگام نظافت ماوس از جدا کردن قطعات مختلف آن از یکدیگر خودداری کرده و به صورت یکپارچه و یک دست اقدام به تمیز کردن این محصول کنید. باز کردن ماوس و جدا کردن قطعات آن از یکدیگر منجر به ابطال گارانتی آن نیز می‌شود و در صورت خراب شدن ماوس، شرکت تولید کننده یا گارانتی کننده هیچ مسئولیتی در قبال گارانتی آن به عهده نخواهد گرفت.

جمع ‌بندی

در این مطلب از بایول سعی کردیم روش صحیحی که برای تمیز کردن ماوس می‌توانید به کار بگیرید را به شما آموزش دهیم تا با به کارگیری این روش بتوانید به بهترین شکل ممکن اقدام به نظافت ماوس خود کنید. از آنجایی که ماوس معمولا به صورت روزانه و طولانی مدت توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، سطح آن پر از باکتری‌ها و کثیفی های مختلف ناشی از تعریق یا گرد و غبار موجود شده است و تماس آن با شما منجر به انتقال این آلودگی‌ها به شما نیز خواهد شد.

پس اگر به سلامت خود می اندیشید، بهتر است به صورت منظم هرچند وقت یکبار سطح ماوس را با استفاده از روش‌های مناسب نظافت کرده تا آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود بر روی آن را از بین ببرید. شما معمولا از چه روشی را برای نظافت ماوس استفاده می کنید؟ اگر فکر می‌کنید روش شما کاربردی‌تر و راحت‌تر می‌باشد ممنون می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.