دیسکورد چیست؟ آموزش تصویری نصب دیسکورد

دیسکورد چیست؟ آموزش تصویری نصب دیسکورد

زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه

دیسکورد چیست؟ آموزش تصویری نصب دیسکورد

یکی از وسایل ارتباطی بین گیمرها در هنگام بازی استفاده از چت و مکالمه صوتی می باشد و گیمرها برای گفتگو و هماهنگی با هم بازی های خود این ابزار را بکار کی گیرند. برای انجام این کار بایستی از ابزار خود بازی یا برنامه های جانبی تماس صوتی در بازی ها استفاده کنید. از محبوب ترین برنامه های چت و ارتباطی برای کاربران دیسکورد است که با توانایی و قابلیت های جذاب خود توانسته است به محبوبیت خیلی زیادی در میان بازیکن ها برسد. با مقاله ارائه شده توسط بایول می توانید هرچه بیشتر با برنامه محبوب گیمرها آشنا شده و بعد از آن نصب و چگونگی استفاده از آن را بیاموزید.

دیسکورد چیست؟

دیسکورد (Discord) یک پلتفرم VoiP یا مکالمه صوتی از راه اینترنت، گفتگوی تصویری و پیام متنی می باشد که در آن افراد می توانند در گروه های عمومی و خصوصی با هم از طریق انواع روش های ارتباطی مکالمه نمایند. افرادی که علاقمند به بازی های ویدئویی بوده و اهل بازی کردن به طور آنلاین هستند، حتما نام این نرم افزار برایشان آشنا است و ممکن است از آن برای گفت و گو در هنگام بازی نیز استفاده کرده باشند.

دیسکورد در سال 2015 یک ابزار چت آنلاین تولید و عرضه شد و خیلی زود توانست میان بازیکنان جایگاه خوبی پیدا کند. دلیل محبوبیت این پلتفرم چت آنلاین میان افراد داشتن کیفیت و وضوح مکالمه صوتی بالا وهمچنین تاخیر پایین آن می باشد، از این رو بیشتر بازیکنان تمایل دارند به جای استفاده از مکالمه صوتی موجود در داخل بازی از دیسکورد استفاده کنند که وضوح و کیفیت خیلی زیادی دارد. ولی دیسکورد نخستین سیستم مکالمه صوتی آنلاین نمی باشد که وارد بازار شده است، رقیبان دیگری هم بودند؛ پس چرا دیسکورد در مقایسه با سایر نرم افزارها زیاد شناخته شده و کاربرد زیادی دارد؟ دلیل این موضوع مربوط به قابلیت های متفاوت دیسکورد همچون سرورهای قوی، کم حجم و سبک بودن نرم افزار و عدم ایجاد فشار اضافی به سیستم، رابط کاربری راحت و جذاب و مهم تر از همه این است که برای استفاده از این برنامه نیازی به هزینه کردن ندارید این موضوع سبب می شود که افراد و بازیکنان از دیسکورد در مقابل برنامه هایی مانند TeamSpeak یا Slack بیشتر استفاده کنند. از طرفی دیسکورد همه توانایی های خوب برنامه های چت آنلاین را در خود جای داده و آن را به طور رایگان با یک رابط کاربری راحت و جذاب برای کاربران ارائه می دهد.

دیسکورد چگونه کار می کند؟

نحوه کار دیسکورد اینگونه است که افراد می توانند یک جامعه مجازی ساخته یا اینکه در آن عضو شوند و بعداً در آن فعالیت نمایند. این جامعه یا Community (همان چت روم های قدیمی) یک سرور می باشد که افراد توسط آن می توانند تعداد کثیری کانال بسازند و در این کانال ها می توانند با هم از طریق تماس صوتی، تصویری و همچنین ویدئویی مکالمه کنند. این سرورها و کانال ها توانایی تنظیم به طور شخصی یا عمومی دارند که طبیعتاً در سرور یا کانال شخصی تنها کاربرانی که اجازه ورود داشته باشند می توانند به آن وارد شوند. هم اکنون خیلی از استریمر هایی که در توییچ فعالیت می کنند، یک سرور در دیسکورد برای ارتباط با هواداران و دنبال کنندگان خود ایجاد می کنند و بدینوسیله با آنها تبادل نظر و اطلاعات را اشتراک گذاری می کنند.

دیسکورد چگونه کار می کند؟

مثلاً اگر تمایل دارید با دوستانتان با از طریق دیسکورد در هنگام بازی مکالمه کنید، باید یکی از شما یک سرور درست کند و بعد از طریق لینک دعوت دیگر دوستانتان را به سرور دعوت کنید. در آخر با ساخت یک کانال می توانید شما و دوستانتان ارتباط صوتی خود را داشته باشید.

آیا دیسکورد فقط برای گیم استفاده می شود؟

همانگونه که گفتیم دیسکورد نخست یک بستر گفتگوی آنلاین برای بازیکن ها بود و در این زمینه بهترین قابلیت ها و کیفیت خوبی را برای کاربران فراهم می ساخت. با گذشت زمان تولید کنندگان با ارائه بروز رسانی های مختلف و افزودن امکانات جدید، این برنامه را به یک پلتفرم کلی و جامع برای داشتن ارتباط دیگر افراد جامعه نیز تبدیل کردند. حالا دیسکورد مانند برنامه Skype یا Google Meet توانایی ایجاد مکالمه تصویری و اشتراک گذاری صفحه را نیز می تواند داشته باشد و کاربران می توانند جلسات کاری نیز در این پلتفرم داشته باشند. امروزه دیگر نرم افزار دیسکورد تنها به وسیله بازیکنان استفاده نمی شود و دیگر اقشار جامعه نیز آن را برای ارتباط با دیگران بکار می گیرند.

آموزش راه اندازی و استفاده از دیسکورد

چنانچه دوست دارید از دیسکورد استفاده کنید و در پی یک راهنمای جامع برای آموزش نصب و راه اندازی دیسکورد می باشید، در این قسمت برایتان به طور کاملا تصویری آموزش می دهیم که چطور در دیسکورد برای خودتان یک اکانت درست کنید، یک سرور خصوصی بسازید یا اینکه عضو یک سرور دیگری شوید و بقیه دوستانتان را برای مکالمه دعوت کنید. در این قسمت از آموزش که بر اساس برنامه ویندوز دیسکورد ارائه کرده ایم و شما می توانید از نرم افزار موبایل و وب سایت دیسکورد نیز به محیط برنامه وارد شده و با دوستانتان گفتگو کنید. برای درست کردن اکانت دیسکورد و کار با آن باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: دانلود نرم افزار دیسکورد

در گام نخست باید برنامه دیسکورد را روی راراینه خود نصب کنید. برای این کار بایستی به وب سایت دیسکورد وارد شده و برنامه را دانلود کنید. بعد از دانلود کردن فایل برنامه دیسکورد، آن را باید روی کامپیوتر خود نصب نمایید.

مرحله دوم: ساخت اکانت کاربری در دیسکورد

پس از نصب برنامه و اجرای آن، با صفحه زیر مواجه می شوید. برنامه نخست از شما سوال می کند که آیا قبلاً ثبت نام نموده اید و اکانت ایجاد کرده اید اگر در صورت داشتن اکانت دیگر لازم نیست دوباره ثبت نام نمایید. ما در این آموزش با در نظر گرفتن اینکه برای بار اول است که وارد برنامه می شویم و قصد داریم اکانت جدیدی را درست کنیم. پس روی کلمه Register در زیر کادر مرکزی کلیک کرده تا به صفحه ثبت نام هدایت شوید.

ساخت اکانت کاربری در دیسکورد

حالا به درون صفحه جدیدی وارد می شوید که برنامه از شما می خواهد اطلاعات اولیه حساب کاربری خود را وارد نمایید. این اطلاعات شامل آدرس ایمیل، نام کاربری، رمز عبور و تاریخ تولد می باشند. بعد از وارد کردن آنها روی دکمه Continue بزنید تا اکانت شما ایجاد شده و وارد محیط کاربری نرم افزار شوید. لازم به ذکر است که این احتمال وجود دارد بعد از این مرحله نرم افزار از شما بخواهد که یک مرحله احراز هویت را نیز طی کنید و بعد از آن اجازه ورود به محیط کاربری را داشته باشید.

ساخت اکانت کاربری در دیسکورد

مرحله سوم: آشنایی با محیط کاربری برنامه دیسکورد و ایجاد سرور جدید

اگر ثبت نام شما موفق به اتمام رسید، وارد محیط برنامه دیسکورد می شوید. آن طور که در عکس زیر می بینید، در بالای صفحه نرم افزار از شما می خواهد که اکانت خود را Verify یا تایید نمایید و برای این کار به ایمیلی که در موقع ثبت نام وارد کرده اید یک ایمیل فرستاده شده که در آن یک لینک برای تایید کردن حساب کاربری موجود می باشد و با باز نمودن لینک اکانت شما فعال می شود. حالا شما می توانید از همه قابلیت های نرم افزار استفاده کنید و برای خودتان یک سرور جدید بسازید، از دوستانتان دعوت کنید یا در انواع مختلفی از سرور های عمومی و خصوصی عضو بشوید.

آشنایی با محیط کاربری نرم افزار دیسکورد و ساخت سرور جدید

چنانچه قصد دارید یک سرور جدید درست کنید و دیگر افراد را به آن برای مکالمه دعوت کنید، بایستی بر روی دکمه بعلاوه در طرف چپ برنامه (مطابق تصویر) کلیک نمایید.
حال در وسط نمایشگر تصویر یک برگه جدید باز می شود. در این برگه می توانید انتخاب کنید که یک سرور خام و معمولی درست کنید یا اینکه سرورهای پیشنهادی خود نرم افزار را بکار بگیرید. این سرورها شامل گیمینگ، گروه درسی و غیره می باشند. علاوه بر این، وقتی که تمایل دارید به یک سروری که از قبل ساخته شده متصل شوید بر روی دکمه Join a Server در تصویر یک کلیک کرده تا با وارد کردن آدرس سرور به عضویت آن بپیوندید.
بعد از انتخاب یک سرور، حال نرم افزار از شما می خواهد که نوع کاربری خود را تعیین کنید تا نرم افزار بتواند برای طراحی و ساخت سرور به شما کمک نماید. اگر تمایل ندارید به این سوال جواب دهید می توانید از قسمت پایین برگه روی لینک آبی Skip This Question کلیک کنید.
بعد از رد شدن از مرحله دوم و ورود به آخرین برگه، زمان آن رسیده که برای سرور تازه خودتان یک تصویر و نام با اختیار خود تعیین کنید. بعد از انجام این کار روی دکمه Create کلیک کنید تا سرور شما ایجاد شود.

آشنایی با محیط کاربری نرم افزار دیسکورد و ساخت سرور جدید

مرحله چهارم: آشنایی با محیط سرور جدید

حال سرور شما ساخته شده است و می توانید در آن دوستانتان را به سرور خود دعوت نمایید، تعداد کاربران آنلاین در سرور را مشاهده کنید، مکالمه تصویری داشته باشید، صفحه سیستم خودتان را با دیگران به اشتراک گذاری کنید، وارد کانال های گوناگون شده و با دیگر افراد به چت یا مکالمه مشغول شوید.
در قسمت چپ عکس می توانید کانال های تولید شده در سرور خود را مشاهده کنید که نخست شامل کانال چت متنی و صوتی می باشد و در زیر هر کانال کاربران حاضر در آنها را ببینید.
پس از ورود به یک کانال، در قسمت زیرین سمت چپ تصویر یک پنل دیده می شود که در آن می توانید نوع فعالیت خود را تحت کنترل داشته باشید. به عنوان مثال می توانید تنها به صورت صوتی در کانال فعالیت کنید یا تصویر نمایشگر خود را اشتراک گذاری نمایید.
برای دعوت دیگر کاربران می توانید با کلیک روی آیکون مشخص شده در عکس یک لینک ایجاد کرده و آن را در اختیار دوستانتان بگذارید تا آنها نیز بتوانند با شما در ارتباط باشند.

آشنایی با محیط سرور جدید دیسکورد

پاسخ به سوالات متداول

جمع بندی

بکارگیری برنامه دیسکورد خیلی راحت بوده و فقط کافی است با طی کردن چند گام ساده دیسکورد را روی رایانه خود نصب کرده و از آن برای گفتگو در بازی های رایانه ای، ایجاد گروه های درسی و مدرسه، برگزاری کنفرانس کاری و قرار های دوستانه و دورهمی استفاده کنید. همچنین می توانید دیسکورد را در فضای اینترنت یا روی تلفن هوشمند خود نیز بکار بگیرید و فقط محدود به نرم افزار رایانه آن نخواهید بود. در پایان چنانچه سوالی مورد برنامه دیسکورد یا آموزش نصب دیسکورد نیاز داشتید، در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.