فناوری تشخیص چهره و نحوه کارکرد آن

فناوری تشخیص چهره و نحوه کارکرد آن

زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه

همه چیز درباره فناوری تشخیص چهره و نحوه کارکرد آن

از جدیدترین تکنولوژی هایی که به وارد بازار شده، فناوری تشخیص چهره و تصویر است. این تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی توانسته به شناسایی افراد از روی ویدیو یا تصویر دیجیتالی آن ها اقدام کند. امروزه سیستم ها و ابزارهای گوناگونی به فناوری شناسایی چهره تجهیزه شده اند و این قابلیت را دارند تا بر مبنای جزئیات صورت فرد او را شناسایی کنند.

پس از بوجود آمدن تکنولوژی تشخیص چهره در دنیا، روند تشخیص چهره در مقایسه با گذشته پیشرفت زیادی داشته است و امروزه تحقیقات در مراکز پلیس خیلی راحت تر از گذشته شده است. باید یادآور شد این تکنولوژی فقط در مراکز پلیس مورد استفاده قرار نمی گیرد و امروزه اکثر تلفن های هوشمند نیز به این تکنولوژی پیشرفته مجهز هستند. هدف ما از ارائه این مقاله در بایول این است که بتوانیم این تکنولوژی جدید و به روز را به شما معرفی کنیم تا به راحتی با همه ابعاد آن آشنا شوید.

فن آوری تشخیص چهره

کاربرد فناوری شناسایی چهره

قبل از این برای شناسایی افراد مجرم اقدام به طراحی و رسم نمودن تصویر چهره مجرم بوسیله تیم طراحی می کردند. ولی عکس هایی که بوسیله این تیم کشیده می‌ شد امکان داشت کاملاً مشابه عکس اصلی مضنون نباشد و در جزئیات مغایرت هایی با عکس اصلی فرد داشته باشد. اما با عرضه تکنولوژی تشخیص چهره و عکس که بر اساس هوش مصنوعی می باشد، تایید هویت و شناسایی افراد خیلی دقیق تر و راحت تر از قبل شد. این تکنولوژی در دفاتر پلیس به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند چهره افراد در عکس ها و فیلم ها را شناسایی کند.

تکنولوژی تشخیص چهره در ارزیابی بیومتریک کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال مکان هایی که از این تکنولوژی بهره می برند می توان فرودگاه ها، ادارات و مدارس را نام برد. تکنولوژی های دیگری نیز برای ارزیابی بیومتریک در گذشته استفاده می شدند که می‌ توان تکنولوژی تشخیص عنبیه و تکنولوژی اثر انگشت را نام برد. اما از آنجایی که فناوری تشخیص چهره نیازمند تعامل بدنی نیست، در مقایسه با دیگر ابزارهای ارزیابی بیومتریک توانسته جایگاه خوبی را برای خود اختصاص دهد و در بین مشتریان محبوبیت بالایی داشته باشد. باید اشاره کرد که این تکنولوژی در مقایسه با دیگر تکنولوژی های ذکر شده از سرعت و قدرت تشخیص زیادی نیز برخوردار است.

فناوری شناسایی چهره

پیشرفت در زمینه فناوری تشخیص چهره

امروزه کمپانی های بزرگ دنیا همچون اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون همه تلاش خود را بر آن بر این دارند که بتوانند عملکرد تکنولوژی تشخیص چهره را افزایش دهند تا از این تکنولوژی استفاده های زیادی در ارزیابی های بیومتریک داشته باشند. نتیجه تلاش‌ها و بررسی این کمپانی های بزرگ در ابزارها و دستگاه های جدید مانند گوشی های موبایل دیده می شود. امروزه معمولاً گوشی های جدید دارای فناوری تشخیص چهره برای باز کردن رمز گوشی هستند. به غیر از این شرکت فیس بوک برنامه جدیدی به نام DeepFace را به طراحی و عرضه کرده است که قابلیت تشخیص چهره با دقت 97.25 درصد را دارد.

هم اکنون در همه نقاط دنیا تکنولوژی تشخیص چهره مورد بهره برداری قرار می گیرد. ولی در بعضی نقاط دنیا مانند خاورمیانه، آسیا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی میزان استفاده از این تکنولوژی در مقایسه با سایر نقاط جهان زیاد می ‌باشد و همین امر سبب شده تا این تکنولوژی در این نقاط از دارای محبوبیت و استفاده زیادی باشد و درآمد بیشتری از راه این تکنولوژی در این مناطق جذب گردد. باید یادآور شد که این تکنولوژی معمولاً در سیستم های تجزیه و تحلیل اطلاعات، اعتبارسنجی داده و سیستم‌ های امنیتی و نظارتی نیز کاربرد دارد و با گذشت زمان تعداد سرمایه‌ گذارانی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند افزایش پیدا می کند. همین امر سبب شده تا بودجه کافی برای تحقیق و گسترش این تکنولوژی تامین گردد و این تکنولوژی بتواند در سال‌ های بعد رشد زیادی را داشته باشد.

تکنولوژی تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره بر پایه تصاویر دو بعدی

امروزه اکثر برنامه های تشخیص چهره برای شناسایی چهره از عکس های دو بعدی استفاده می کنند. به این سبب که استفاده از عکس های دو بعدی روند شناسایی چهره را خیلی آسان تر می کند. به هر حال می توان گفت روند شناسایی چهره با بکارگیری از عکس های دو بعدی از دقت زیادی یا به عبارتی صد درصدی برخوردار نمی باشد. علت این موضوع را اینگونه می توان گفت که این تکنولوژی این توانایی را دارد که فاصله مردمک چشم و عرض دهان و لب را در شناسایی کند، ولی امکان بررسی برجستگی پیشانی یا طول بینی را ندارد و همین قضیه سبب می ‌شود تا از دقت صد در صدی برخوردار نباشد.

به غیر از این تکنولوژی تشخیص چهره معمولاً در محیط های تاریک درست عمل نمی ‌کند و برای آنکه بتواند چهره افراد را به خوبی تشخیص دهد باید فرد در فضایی قرار بگیرد که نور کافی و مناسب داشته باشد. این موضوع به این معناست که تکنولوژی های تشخیص چهره ای که روی ابزارهایی مانند گوشی های تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته این توانایی را ندارد تا صورت شما را در تاریکی شب شناسایی کنند.

کاربرد فناوری شناسایی چهره

تشخیص چهره در تاریکی

آمگونه که قبلا گفتیم از جمله مشکلات تکنولوژی تشخیص چهره با استفاده از عکس های دو بعدی این است که اگر فرد در فضایی دارای نور کافی نباشد قرار بگیرد، این تکنولوژی با مشکل روبرو خواهد شد و نمی ‌تواند چهره افراد را به درستی شناسایی کند. با بررسی ها و پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی تشخیص چهره انجام شد این قابلیت به وجود آمده تا این مشکل با بکارگیری از تصویربرداری حرارتی یا همان Thermal برطرف شود. در تصویربرداری حرارتی از نور IR استفاده می شود و دوربین هایی که به تصویربرداری حرارتی مجهز شده اند فقط ساطع کننده نور اشیا هستند و به همین علت توانایی تشخیص چهره با بکارگیری از این دوربین ها وجود دارد.

باید خاطر نشان کرد که اندازه نور IR ساطع شده از اشیاء گرم خیلی زیادتر از نور ساطع شده از اشیاء سرد است. این دوربین ها دارای قیمت زیادی بوده و قابلیت تشخیص تفاوت دمای بین سطوح گوناگون را نیز دارند. بنابرین بکارگیری دوربین های ذکر شده می تواند ایرادات تشخیص چهره در تاریکی را به راحتی از بین ببرد.

تشخیص چهره در تاریکی

محدودیت‌های فناوری تشخیص چهره

در دنیای امروزی برنامه های تشخیص چهره ملاک های مختلفی را برای تشخیص چهره افراد استفاده می کنند. ولی این نرم افزارها با محدودیت هایی نیز روبرو می باشند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • استفاده از عکس هایی با رزولوشن کمتر و نور کم باعث می شود دقت نتایج بسیار کاهش یابد.
  • حالت های متفاوت چهره یک فرد و زاویه های متفاوت چهره او می‌ تواند در تشخیص چهره مشکلاتی را داشته باشد.
  • در صورتی که فرد از لوازمی مانند کلاه و عینک استفاده نماید یا آرایش غلیظ داشته باشد و رنگ و مدل موهایش تغییر کند، شناسایی تشخیص چهره وی دوباره با مشکل روبرو می شود.
  • اگر پایگاه داده ای که برای تشخیص چهره به آن رجوع می کنیم از حجم خیلی زیادی برخوردار باشد، امکان دارد پردازش عکس ها زمان زیادی را استفاده کند.

جمع بندی

تکنولوژی تشخیص چهره بر روی ابزارها و دستگاه های گوناگونی همچون رایانه ها و نلفن های هوشمند می شود و آن را می توان برای باز نمودن قفل گوشی ها بکار برد. این تکنولوژی هر روز پیشرفت زیادی کسب می کند و در مقایسه با دیگر ابزارهای اندازه گیری بیومتریک دارای سرعت و دقت بالاتری است. و تمامی این علت ها باعث محبوبیت آن در مقایسه با دیگر ابزارهای بیومتریک شده است. به خاطر دقت خیلی زیاد این تکنولوژی، امروزه می‌ توان از آن به عنوان قابل اعتمادترین و امن ترین ابزار برای شناسایی هویت افراد یاد کرد. این ابزار همچون هر ابزار دیگری با تعدادی محدودیت ها و ایرادات روبرو است که گسترش دهندگان و تولید کنندگان آن تلاش می کنند تا با بررسی این ایرادات و معایب آنها را برطرف کنند تا بتوانند قدرت این تکنولوژی جدید را بالا ببرند.