کارت شبکه چیست و چند نوع است؟

کارت شبکه چیست و چند نوع است؟
ممکن است شما نیز به دفعات نام کارت شبکه یا NIC به گوشتان رسیده باشد و آن را استفاده کرده اید، ولی احتمالا نمی‌دانید وظیفه این وسیله چیست. در طول این مقاله برایتان می‌گوییم که کارت شبکه چیست و انواع آن کدام است.

زمان تقریبی مطالعه 5 دقیقه

کارت شبکه چیست و چند نوع است؟

کارت شبکه را می توان از مهم‌ترین اجزای یک سیستم نام برد و برای وصل شدن به اینترنت، رایانه شما نیازمند این قطعه خواهد بود. در حقیقت بیشتر شما این قطعه را دارید، زیرا بدون آن به هیچ وجه نمی توانید به اینترنت متصل شوید. در حالت کلی باید عرض کنیم که این سخت‌افزار برای رایانه های تحت شبکه که می‌خواهند به وسیله فیبر نوری و کابل مسی به شبکه اینترنت متصل شوند امری ضروری می باشد. لازم به ذکر است کارت شبکه امروزه در صنایع صنعتی، نظامی و همچنین لوازم خانگی نیز کاربردهای فراوانی دارد.

کارت شبکه چیست؟

به عبارتی ساده تر باید بگوییم که کارت شبکه یا NIC مخفف عبارت Network Interface Card می باشد، در حقیقت یک قطعه سخت‌افزار (بورد مدار یا تراشه) می باشد که روی کامپیوتر شما قابل نصب است تا اتصال سیستم به اینترنت را میسر سازد. مدل‌های جدید آن از توانایی پشتیبانی Direct Memory Access، انتقال اطلاعات، مهندسی ترافیک شبکه و پارتیشن‌ بندی برخوردار هستند.

کارت شبکه چیست؟

بنابرین می‌توانیم بگوییم از طریق کارت شبکه کاربر می تواند رایانه خود را به اینترنت متصل کرده و از آن استفاده نماید. به عبارتی این قطعه به طور فیزیکی به سیستم افزوده می‌شود تا از طریق آن ارتباط با یک لایه اتصال داده استاندارد مانند Ethernet یا Wi-Fi ایجاد شود. هر یک از این قطعات در تهیه، انتقال و کنترل جریان داده می توانند دخیل باشند.

کارت شبکه از OSI یا مدل اتصال سامانه‌های باز برای فرستادن سیگنال‌ها در لایه فیزیکی، انتقال دادن داده‌ها در لایه شبکه و رابط در لایه TCP/IP استفاده می‌نماید. به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم که این قطعه رابط بین رایانه و شبکه داده می باشد. به عنوان مثال زمانی که یک کاربر قصد دارد یک صفحه وب را باز کند، رایانه این درخواست را به کارت شبکه ارسال می کند که در آخر به تکانه‌های الکترونیکی مبدل می‌شود.

تکانه‌ها به وسیله سرور وب در اینترنت دریافت می‌شود و صفحه وب به طور سیگنال الکترونیکی به کارت شبکه ارجاع داده می‌شود. کارت این سیگنال‌ها را دریافت نموده و بعد از تبدیل‌ آنها به داده در صفحه نمایش به شما نشان می‌دهد.

در صورتی که قصد دارید بدانید کارت شبکه کامپیوتر در کدام قسمت است، باید عرض کنیم که قبلاً اکثر این قطعات به طور جداگانه تهیه شده و به پورت کامپیوتر، روتر یا دستگاه‌های مجهز به USB وصل می‌شدند. هرچند اکنون اکثر سیستم‌ها این کارت را به طور یک تراشه داخلی بر روی مادربرد خود دارند. اما هنوز هم کاربران در صورت نیاز به تعویض می‌توانند به دنبال مدل‌های جداگانه بروند. در حقیقت کارت شبکه‌ای که انتخاب می‌نمایید بایستی با استانداردهای شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید تطابق داشته باشند.

انواع کارت شبکه

هرچند کارت شبکه قطعه‌ای می باشد که سبب اتصال سیستم به رایانه می شود، ولی انواع گوناگونی از آن موجود می باشد. در حقیقت هر کدام از این مدل‌ها ویژگی های خاص خود را دارند که کاربر با در نظر گرفتن نیازهای‌ خود می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند. در ادامه مطلب انواع مختلف کارت شبکه را خدمتتان معرفی می‌نماییم.

انواع کارت شبکه

  • بی‌سیم: نخست به این سوال جواب می‌دهیم که کارت شبکه وایرلس چیست؟ این مدل از کارت‌های شبکه دارای آنتن برای دریافت موج‌های رادیویی هستند. که از طریق آن اتصال وای فای صورت می گیرد.
  • سیمی: در این مدل از کارت شبکه ورودی‌هایی برای اتصال سیم تعبیه شده است. محبوب‌ترین فناوری LAN هم اکنون Ethernet می باشد.
  • USB: کارت‌های شبکه‌ای که با وصل شدن به درگاه USB ارتباط با اینترنت را میسر می سازند.
  • فیبرهای نوری: نوع دیگر از کارت‌های شبکه‌ای می باشند که به عنوان سیستم پشتیبانی از سرعت بالا برای ترافیک شبکه در رایانه های سرور به کار می روند. البته با ترکیب چند NIC هم به این پشتیبانی‌ می توان دست پیدا کرد. کارت شبکه کابل نوری در حالت کلی پیچیده‌تر و گران‌ قیمت تر از دیگر مدل‌ها می باشد.

هرآنچه باید درباره کارت شبکه بدانید

درباره کارت شبکه

اصطلاحات و سایر مواردی نیز وجود دارند که لازم است در مورد کارت شبکه بدانید. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می پردازیم.

  • سرعت: تمامی کارت‌های شبکه شامل سطح‌بندی از لحاظ سرعت می باشند که معیار آن مگابیت بر ثانیه (Mbps) می باشد. در حقیقت به این وسیله می‌توان فهمید که NIC چه عملکردی را در شبکه دارد. در صورتی که پهنای باند یک شبکه از کارت شبکه کمتر باشد یا چندین رایانه به یک NIC وصل شوند، میزان سرعت کمتر خواهد شد. کارت‌های شبکه Ethernet عموماً با متوسط سرعت 10 مگابیت بر ثانیه، 100 مگابیت بر ثانیه، 1000 مگابیت بر ثانیه و 1 گیگابیت بر ثانیه در دسترس قرار دارند.
  • درایور: درایور نیز نرم‌افزاری می باشد که انتقال داده بین کارت شبکه و سیستم‌عامل رایانه را میسر می سازد. زمانی که NIC به کامپیوتر وصل شود، برای بکارگیری از آن بایستی نرم‌افزار مربوط به آن را هم بارگیری کرد. چنانچه می‌خواهید عملکرد خوبی داشته باشید باید اطمینان حاصل کنید که همیشه درایورتان آپدیت بوده و با مشکل روبرو نشده باشد.
  • مک آدرس: آدرس‌های کنترل دسترسی مدیا که با نام آدرس فیزیکی نیز از آن یاد می شود، منحصر به‌ فرد و غیرقابل‌تغییر می باشند و به کارت‌های شبکه اختصاص دارند. آدرس‌های مک بسته‌های Ethernet را به رایانه انتقال می دهند.
  • چراغ LED: بیشتر کارت‌های شبکه از چراغ LED برخوردار می باشند که به کاربر نشان می‌دهند چه موقعی شبکه وصل بوده و جابجایی اطلاعات در حال انجام می باشد.
  • روتر: بعضی از اوقات برای وصل کردن رایانه به دستگاهی دیگر نیازمند یک روتر هستیم. در این صورت کارت شبکه به روتری وصل می‌شود که به اینترنت متصل می باشد.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد