شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست؟

شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست؟

زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه

شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست و چه گوشی‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

احتمالاً برایتان این اتفاق افتاده که با دوستان‌تان به گردش بروید و بعد مشاهده کنید که شارژ گوشی‌تان دارد تمام می شود. چنانچه خود و هیچ کدوم از دوستانتان پاوربانکی همراهتان نباشد، باطری تلفن همراه شما خالی شده و و دیگر نمی توانید از گوشی موبایل خود استفاده کنید. ولی شارژ معکوس (Reverse Charging) در این مواقع می تواند به شما کمک کند. در ادامه این مقاله توسط بایول با همراه باشید تا هرچه بیشتر با این تکنولوژی و دستگاه‌هایی که این قابلیت را دارند آشنا شویم.

منظور از شارژ معکوس چیست؟

منظور از شارژ معکوس چیست؟

شارژ کردن تلفن هوشمند چیست؟ به این معنی است که ما گوشی خود را بوسیله یک سیم به آداپتور وصل کنیم و چنانچه از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می کند بر روی یک شارژر وایرلس قرار دهیم تا باتری گوشی شارژ شود. اکنون منظور از شارژ معکوس این می باشد که بتوانیم بوسیله یک گوشی، وسیله دیگری همچون گوشی، ساعت هوشمند را شارژ کنیم. در این حالت گوشی به صورت یک پاوربانک یا شارژر وایرلس عمل می کند و می‌تواند وسیله بعدی را نیز شارژ نماید.
شارژ معکوس در گوشی‌های هوشمند در دو حالت سیمی و بیسیم کاربرد دارد،. در روش شارژ معکوس سیمی بایستی یک طرف سیم را به پورت گوشی خود و طرف دیگر سیم را به گوشی دیگری متصل کنید. در روش بی‌سیم، فقط کافیست این توانایی را فعال کرده و ابزار دوم را روی پشت گوشی اول بگذارید (مانند تصویر بالا). باید توجه کنید که به منظوراستفاده از شارژ معکوس بی‌سیم باید حتما ابزار دوم نیز بتواند از شارژ وایرلس پشتیبانی نماید.

سرعت شارژ بی‌سیم چقدر است؟

باید عرض کنیم که متاسفانه شارژ معکوس سریع نمی باشد و این توانایی فقط برای موقعیت های اورژانسی و بخصوص کاربرد دارد و به همین سبب از سرعت زیادی برخوردار نمی باشد، چرا که سرعت زیاد این توانایی، می‌تواند زودتر باتری دستگاه را خالی کرده و همچنین عمر آن را کمتر کند. در سال 2023 به طور کلی تکنولوژی شارژ سریع سیمی و بی‌سیم گوشی‌های هوشمند پیشرفت چشمگیری داشته و شما می‌توانید بعضی از مدل‌ها را در کمتر از 20 دقیقه از 0 تا 100 فول شارز نمایید. تکنولوژی شارژ معکوس سیمی و بی‌سیم به این اندازه پیشرفت نداشته و در کل نیاز چندانی به پیشرفت آن نیز احساس نمی شود. 

سرعت شارژ بی‌سیم چقدر است؟


به عنوان مثال مثال گوشی گلکسی S23 اولترا که پرچمدار گوشی های سامسونگ می باشد از اکنولوژی شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی پشتیبانی می نماید، به این معنی که نباید از آن انتظار سرعت شارژ بالایی را داشت. گوشی ناتینگ فون 2 که به تازگی به بازار عرضه شده دارای شارژ معکوس بی‌سیم 5 واتی می باشد. این عدد در گوشی شیائومی 13 به 10 وات نیز می‌رسد که سرعت آن دو برابر بیشتر از گوشی های ذکر شده می باشد.

چگونه از شارژ معکوس بی‌سیم استفاده کنیم؟

برای شارژ نمودن سایر ابزارها، گوشی شما باید دارای از شارژ معکوس بی‌سیم نیز باشد. چنانچه گوشی‌تان دارای این قابلیت باشد، به بخش تنظیمات گوشی رفته و در قسمت باتری، گزینه Wireless Reverse Charging را فعال نمایید. این قابلیت می‌تواند در مدل های مختلف اسم‌های گوناگونی داشته باشد. به عنوان مثال در گوشی سامسونگ این قابلیت با نام Wireless PowerShare شناخته می شود. 
باید مراقب باشید که این توانایی در گوشی مقصد فعال نباشد. همینطور به هیچ‌ عنوان گوشی خود را موقع فعال بودن گزینه شارژ معکوس روی اشیاء فلزی نگذارید. هیچ شیء فلزی و یا کارت‌های اعتباری هموچون (کارت بانکی، کارت مترو، کارت ملی و…) را نیز میان دو گوشی مبدأ و مقصد نگذارید.

چگونه از شارژ معکوس بی‌سیم استفاده کنیم؟

لازم نیست در گوشی مقصد قابلیت شارژ معکوس وجود داشته باشد. تنها از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند کفایت می کند تا از این طریق بتواند انرژی را دریافت نماید. برای اینکه گوشی مقصد بتواند شارژ شود، باید روشن بماند. در این حالت کافیست گوشی را در مرکز پشت گوشی مبدأ قرار داده تا عملیات شروع شود.

آیا شارژ معکوس با سیم هم ممکن است؟

در جاب باید بگوییم بله همانطور که در بالا توضیح دادیم یکی از روش‌های شارژ معکوس از راه سیمی می باشد. به عنوان مثال گوشی گلکسی M51 سامسونگ از این توانایی پشتیبانی می‌کند. برای به کارگیری از این روش شارژ بایستی یک سیم Type-C به Type-C در دسترس باشد و آن را به گوشی مبدا و مقصد وصل نمایید. باید توجه کنید که همه گوشی‌های جدید سامسونگ که دارای پورت Type-C می باشند داخل جعبه دارای یک سیم Type-C به Type-C وجود دارد. برای بکارگیری از این قابلیت نیازی به فعال کردن توانایی خاصی نمی باشد و بلافاصله بعد از اتصال دو گوشی به هم مراحل شارژ شدن شروع خواهد شد.

چه گوشی‌هایی شارژ معکوس دارند؟

امروزه برندهای بسیاری از این توانایی را در دستگاه‌های خود استفاده کرده اند. در ادامه مقاله به گزینه هایی که این توانایی را دارند، اشاره خواهیم می کنیم. بایستی دقت کنید که در ادامه به معرفی مدل‌هایی خواهیم پرداخت که هم اکنون به فروش می‌رسند و در بازار ایران هم عرضه شده اند.

گلکسی Z Fold 4 و Z Flip 4

گوشی گلکسی زد فولد 4 را از بهترین گوشی های تاشو برند سامسونگ می توان نام برد و یکی از بهترین گوشی‌های تاشو جهان می باشد. شرکت سامسونگ برای این گوشی ظرفیت باتری 4400 میلی آمپر ساعتی را در نظر گفته است و دارای شارژ سریع 25 واتی، شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی می باشد. سامسونگ گلکسی زد فلیپ 4 نیز مثل همین مدل طراحی شده است با این فرق که ظرفیت باتری این گوشی 3700 میلی آمپر ساعت می باشد.

سری گلکسی S23

آیا شارژ معکوس با سیم هم ممکن است

گلکسی S23 اولترا بهترینف باکیفت ترین و گران‌ترین گوشی غیرتاشو از محصولات سامسونگ می باشد و دارای یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی می باشد. گلکسی S23 پلاس از یک باتری 4700 میلی آمپر ساعتی برخوردار می باشد و برای S23 یک باتری 3900 میلی آمپر ساعتی تعبیه شده است. نسخه اولترا و پلاس آن دارای شارژ سریع 45 واتی و S23 دارای شارژ سریع 25 واتی می باشد. در هر سه مدل شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز وجود دارد. شرکت سامسونگ برای این گوشی های خود شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی نیز در نظر گرفته اند.

سری S22

گوشی های سامسونگ گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا نیز همچون مدل‌های ذکر شده در بالا همین شرایط را دارند با این فرق که S22 دارای یک باتری 3700 میلی آمپر ساعتی بوده و S23 پلاس از یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی برخوردار است. هر سه مدل این گوشی ها دارای توانایی شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی می باشند.

گلکسی S21 FE

گلکسی S21 FE هم اکنون آخرین پرچمدار این شرکت کره‌ای‌ می باشد و دارای توانایی شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی نیز می باشد. این گوشی از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی برخوردار بوده و دارای شارژ سریع 25 واتی می باشد و از شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز بهره می گیرد.

گلکسی M33

گلکسی M33 در مقایسه با گلکسی M53 نسخه ارزان قیمتی به شمار می‌آید که در بازه قیمتی میان ‌رده‌هایی با قیمت مناسب بازار جای دارد. این گوشی در نسخه هندی خود از یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی برخوردار بوده و در نسخه جهانی دارای یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی می باشد. هر دو مدل دارای شارژ سریع 25 واتی بوده و از شارژ معکوس سیمی 4.5 واتی نیز پشتیبانی می کند.

سری شیائومی 13

شیائومی 13

شیائومی گوشی های جدید خود را در سه مدل شیائومی 13 اولترا، شیائومی 13 پرو و شیائومی 13 به بازار عرضه کرده است. این گوشی‌ها هنوز به طور گسترده وارد بازار کشور نشده‌اند ولی احتمال دارد در آینده نزدیک بتوانیم آنها را به صورت خیلی زیاد در بازا مشاهده کنیم. شیائومی 13 دارای یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بوده و این عدد برای نسخه‌های پرو و اولترا به اعداد 4820 و 5000 میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده است.
مدل اولترا دارای شارژ سریع 90 واتی و نسخه پرو دارای شارژ سریع 120 واتی می باشد و شیائومی 13 هم از تکنولوژی شارژ سریع 67 واتی بهره مند است. هر سه مدل دارای شارژدهی سریع بی‌سیم 50 واتی بوده و همچنین از شارژ معکوس بی‌سیم 10 واتی نیز برخوردار هستند.

شیائومی 12 و 12 پرو

شیائومی 12 و شیائومی 12 پرو دو گوشی هستند ارزش خرید بالایی دارند و دارای مشخصات بسیار خوبی می باشند. شیائومی 12 دارای یک باتری 4500 میلی آمپر ساعت بوده و مدل پرو آن از یک باتری 4600 میلی آمپر ساعتی برخوردار است و این دو گوشی دارای شارژ سریع بی‌سیم 50 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 10 واتی نیز می باشند. شارژ سریع سیمی شیائومی 12 پرو به میزان 120 وات و شیائومی 12 به میزان با 67 وات می باشد.

پوکو X5 Pro

از پوکو ایکس 5 پرو می‌توان به عنوان یک گوشی میان‌رده باکیفیت از کمپانی پوکو و در آخر برند شیائومی یاد کرد. این محصول دارای باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت بوده و دارای شارژ سریع 67 واتی نیز می باشد. خوشبختانه در این مدل شارژ معکوس سیمی 5 وات هم به چشم می خورد.

آنر 70

honor 70

گوشی‌های هواوی به سبب تحریم‌های آمریکا با افت شدید فروش یوبرو شده اند اما برند آنر چون برندی مجزا به شمار می آید از تحریم ها مستثنی شده و به راحتی توانست در بازار عرضه شود. گوشی آنر 70 یک میان‌رده خوب از شرکت چینی می باشد که از حاشیه‌های خیلی کمی در اطراف نمایشگر برخوردار می باشد و با همین ویژگی توانست در میان کاربران به یک گوشی محبوبی تبدیل شود.

این گوشی جذاب دارای یک باتری 4800 میلی آمپر ساعتی بوده و شامل شارژ سریع 66 واتی نیز می باشد و شما قادر هستید از توانایی شارژ معکوس سیمی 5 واتی آن که برای این گوشی در نظر گرفته شده است به راحتی استفاده نمایید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد