بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه کاری باید بکنیم؟

بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه کاری باید بکنیم؟
ریخته شدن مایعات روی لپ تاپ یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر کس پیش آید. نکته ای که در اینجا اهمیت دارد این است که چه اقداماتی باید بعد از ریختن آب روی لپ تاپ انجام بدیم تا احتمال آسیب به لپ تاپ را کاهش دهیم.

زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه

بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه کنیم؟

یکی از مشکلات بزرگی که ممکن است برای لپ تاپ شما بیافتد، ریختن مایعاتی همچون آب، چای و غیره بر روی آن می باشد. بسیاری از افراد دوست دارند هنگام کارهای طولانی مدت در کنار لپ تاپ خود یک فنجان چایی میل کنند و این می تواند در صورت بی احتیاطی خطر بزرگ و حتی جبران ناپذیری را برای لپ تاپ شما به وجود بیاورد. در تمامی موارد بعد از ریخته شدن آب روی لپ تاپ نمی توان گفت که قطعا لپ تاپ شما خواهد سوخت، اگر نکات ایمنی و اقدامات بعد از ریخته شدن آب روی لپ تاپ را بدانید می توانید میزان آسیب وارده به قطعات را کاهش داده و یا مانع از هر گونه آسیب شوید. همانطور که گفته شد، نفوذ مایعات به داخل لپ تاپ می تواند آسیب های جبران ناپذیری به قطعات سخت افزاری داخلی که حتی بعضی از آنها بسیار گران قیمت هستند وارد کند و هزینه زیادی برای شما ایجاد کند. اما اگر پس از خیس شدن لپ تاپ فورا مراحل مشخصی را انجام دهید، می توانید لپ تاپ خود را از آسیب نجات دهید و حتی با بعضی اقدامات پیشگیرانه می توانید این خطر را از لپ تاپ خود دور نگه دارید. در این مقاله از مجله بایول قصد داریم بیان کنیم که بعد از ریختن آب روی لپ تاپ باید چه کاری انجام داد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای تعمیر لپ تاپ آب خورده

بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه کنیم

در صورتی که با مشکل خیس شدن و آب ریختن روی لپ تاپ مواجه شدید، به عنوان راهنمای تعمیر لپ تاپ آب خورده شما ضروری است تا مراحل زیر را انجام دهید:

فورا لپ تاپ را خاموش کنید

بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه کنیم

چند ثانیه اول بعد از ریخته شدن آب بسیار اهمیت دارد، به خاطر همین باید سریعا لپ تاپ را خاموش کنید. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. اگر باتری روی لپ تاپ نباشد اینجا شانس بسیار بزرگی پیش رو دارید می توانید بلافاصله کابل آداپتور لپ تاپ را در عرض یک ثانیه و خیلی سریع خارج کنید. در این حالت امکان آسیب دیدن لپ تاپ بسیار پایین است و حتی ممکن است بدون هیچ مشکلی با اقدامات بعدی لپ تاپ کار کند. ولی اگر باتری روی لپ تاپ باشد باز جای نگرانی نیست بهترین حالت برای سریع خاموش کردن لپ تاپ نگه داشتن دکمه پاور است. اگر دکمه پاور را به مدت 5 الی 6 ثانیه نگه دارید لپ تاپ سریعا خاموش می شود. بعد هم زمان که دکمه پاور را نگه داشته اید وقت را تلف نکنید سوکت آداپتور را نیز از لپ تاپ جدا کنید. فقط دقت کنید به هیچ وجه به صورت نرم افزاری لپ تاپ را خاموش نکنید زیرا فرایند خاموش شدن بسیار طولانی خواهد شد و قطعا احتمال آسیب بالا خواهد بود.

همه لوازم جانبی را جدا کنید

در مرحله بعدی پس از آن که لپ تاپ را خاموش کردید و آداپتور برق را هم از لپ تاپ خارج کردید، در این حالت دیگر جریان برقی به لپ تاپ شما و هیچ جریانی در مدارات وجود ندارد. اگر این مراحل را تا اینجا سریعا انجام داده باشید جای امیدواری است فقط باید بعد از این کار حتما خونسردی خود را حفظ کنید بعضا عدم خونسردی می تواند کار را بدتر کند. در گام بعدی لازم است تا لپ تاپ را از تمامی لوازم جانبی مثل موس، اسپیکر وکول پد جدا کنید. هیچ وسیله ای مثل فلش مموری و امثال آن نیز نباید به درگاه USB متصل باشد.

قسمت هایی از لپ تاپ که در دسترس هستند را پاک کنید

در ابتدا برای خشک کردن لپ تاپ بعد از ریختن مایعات لازم است تا خیلی سریع شروع به انجام خشک کردن لپ تاپ کنید. به هر میزان که لپ تاپ شما بیشتر خیس باشد، احتمال آسیب دیدگی نیز شدیدتر خواهد بود، مخصوصا اگر مایع دیگری به غیر از آب مثل آب میوه بر روی لپ تاپ ریخته باشد. چون بعضی مایعات به دلیل خاصیتی که دارند میزان رسانایی بالایی داشته و امکان اتصال در داخل قطعات بسیار بیشتر است.

خشک کردن لپ تاپ خیس

در اولین مرحله از خشک کردن لپ تاپ باید قسمت هایی که به راحتی به آن دسترسی دارید مثل سطح بیرونی، کیبورد، مانیتور و غیره را که می توانید پاک کنید را به سرعت با دستمال نرم یا دستمال کاغذی که خاصیت مکندگی بالایی دارد، خشک کرده و بعد از این که این قسمت ها را خشک کردید، می‌توانید به سراغ اجزای داخلی لپ تاپ رفته و اجزا ظریف آن را هم خشک کنید. در کل شما می توانید از پارچه‌های نرم و مکنده یا همان طور که گفته شد از دستمال کاغذی برای خشک کردن آب ریخته شده استفاده کنید، اما برای قطعات سخت افزاری کوچک‌تر و حساستر و برای گوشه‌ها و سوراخ‌ها و شکاف های لپ تاپ لازم است تا از گوش پاک کن و یا پنبه یا سایر ابزارهای مشابه استفاده کنید. برای خشک کردن آب فقط لازم است تا از این وسیله ها استفاده کنید.

برای اینکه فرایند خروج آب و خشک کردن لپ تاپ به بهترین شکل ممکن انجام شود شما باید لپ تاپ را وارونه نگه داشته تا هرگونه آبی که به داخلش رفته از درزها بیرون بیایید. پس از خشک کردن قسمت هایی که به آن دسترسی دارد، بهتر است تا مدتی لپ تاپ را بگذارید تا در این حالت باقی بماند تا مایعاتی که داخل لپ تاپ رفته اند، خارج شوند. هر مایعی که از لپ تاپ خارج شد را سریعا پاک کنید.

اگر قادر هستید لپ تاپ را باز کنید

باز کردن لپ تاپ جهت دسترسی به قطعات داخلی به نوع لپ تاپ و توانایی شما در باز کردن آن بستگی دارد.در مرحله اول اول لازم است تا قاب پشتی لپ تاپ را باز کرده و باتری را خارج کنید تا کاملا مطمئن شوید هیچ گونه جریان برقی دیگر وجود نخواهد داشت. بسیاری از لپ تاپ های امروزی باتری قابل تعویض ندارند و برای باز کردن باتری حتما باید پشت دستگاه را باز کنید. ولی اگر باتری لپ تاپ شما بدون باز کردن پشت لپ تاپ قابل خارج کردن باشد یکی از اولین اقدامات بعد از خاموش کردن لپ تاپ بعد از ریخته شدن آب، خارج کردن باتری باید باشد.

اگر لپ تاپ شما طوری ساخته شده است که برای خارج کردن باتری باید پشت دستگاه را باز کنید حتما این کار را انجام دهید و علاوه بر باتری به اجزای داخلی مانند هارد دیسک، CPU و RAM نیز دسترسی پیدا کنید. قطعات داخلی را که به آسانی قابل جابجایی هستند مثل هارد و رم را با دقت جدا کرده و در گوشه ای امن قرار دهید. در ادامه هر یک از این اجزای داخلی را که قادر هستید به آن‌ها دسترسی داشته باشید را با احتیاط خشک کنید.

باز کردن لپ تاپ خیس

بهتر است تا تمامی این قطعات را گوشه ای از منزل که هوا جریان دارد را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود. خشک شدن کامل ممکن است چند روز طول بکشد. به همین خاطر بهتر است تا کمی صبر کرده و اصلا عجله نکنید و قبل از این که لپ تاپ و تمام قطعات داخلی آن را دوباره متصل کرده و دستگاه را روشن کنید، کاملا اطمینان حاصل کنید که قطعات کاملا خشک شده باشند. اگر قادر نیستید لپ تاپ را باز کنید تا قطعات را خشک کنید، بهتر است تا قبل از روشن کردن دوباره، چند روز بیشتر صبر کنید تا آرام آرام قطعات داخلی لپ تاپ خشک شده و آب از آن‌ها خارج شود. شما می توانید برای خشک کردن قطعات از سشوار با گرمای ملایم استفاده کنید تا روند خشک کردن را سریعتر انجام دهید. دقت کنید به هیچ وجه هوای خیلی گرم را به قطعات نزنید چون احتمال دارد به مشکل جدی تری برخورد کنید.

لپ تاپ را به صورت حرفه ای سرویس کنید

بعد از ریختن آب روی لپ تاپ چه کنیم

اگر به تعمیر کار ماهر سراغ دارید می توانید انجام این مراحل را بعد از قطع جریان برق، به یک سرویس کار با تخصص بسپارید تا فرایند خشک کردن لپ تاپ شما را با دقت بیشتر و با ابزارهای حرفه ای تری انجام دهد. حتی در بعضی شرایط ممکن است بعد از ریخته شدن مایعات زنگ زدگی یا رسوباتی در بین مدارات حساس ایجاد شود که بعد از روشن کردن لپ تاپ شاهد مشکلاتی باشید. به همین خاطر اگر به تعمیرکار ماهری دسترسی دارید حتما لپ تاپ را برای خشک کردن به آنها بسپارید تا در مراحل بعدی از هرگونه رسوب و زنگ زدگی دستگاه شما در امان باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد