تفاوت ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی در چیست؟

تفاوت ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی در چیست؟

زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه

تفاوت ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی از موارد بسیار مهم جهت نصب ورژن مناسب ویندوز روی کامپیوتر است. با تهیه یک دیسک ویندوز یا مموری قابل بوت، به راحتی می‌توانید نسخه 32 بیت یا 64 بیت ویندوز را به دلخواه و متناسب با نیاز خود نصب کنید. با شناخت و آشنایی با تفاوت نسخه‌های 32 بیت و 64 بیت ویندوز و انتخاب نسخه مورد نیاز برای دستگاه خود می‌توانید بهترین عملکرد را از کامپیوتر خود به دست بیاورید.

در این مقاله از بایول میخواهیم تفاوت 64 بیتی و 32 بیتی ویندوز را بررسی کنیم. در ضمن به شما نسخه مناسب برای نصب ویندوز روی سیستمتان را معرفی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

 تفاوت ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی

معنی ویندوز 32 بیتی

پیش بررسی تفاوت 64 بیتی و 32 بیتی ویندوز، بهتر است توضیح کوتاهی درباره بیت بدهیم تا موضوع کمی برایتان روشن تر شود. بیت (bit) واحد اندازه‌گیری حافظه‌های کامپیوتری است که کوچک‌ترین جزء آن محسوب می شود. به بیان دیگر، کوچک‌ترین واحد یا مقدار اطلاعات دیجیتالی منتقل شده است که فقط صفر و یک را نشان می‌دهد. برای محاسبه مقدار بیت، میبایست عدد دو را به توان تعداد بیت ها برسانید. با این توصیف، یک بیت فقط دو مقدار 0 و 1 را می‌تواند داشته باشد.

حال معنی ویندوز 32 بیتی به این صورت است که آدرس‌های حافظه در کامپیوتر حداکثر می‌توانند تا 32 بیت را در خود داشته باشند. به همین خاطر، ساختار سی پی یو یا پردازنده و واحدهای محاسبه 32 بیتی نیز، حداکثر همین میزان می تواند ظرفیت را داشته باشد. با توجه به فرمول محاسبه مقدار واحد بیت، یک واحد 32 بیتی می‌تواند ارزشی ما بین صفر تا 4294967297 را در خود ذخیره کند. با توجه به این توضیحی که داده شد، یک پردازنده 32 بیتی فقط به 4 گیگابایت آدرس در رم کامپیوتر به طور مستقیم می تواند دسترسی داشته باشد.

مزایای ویندوز 32 بیتی

یکی از مزیت های ویندوز 32 بیتی، توانایی نصب آن روی کامپیوترهای قدیمی می باشد. در همچین دستگاه‌هایی با توجه به سخت ‌‌افزارهای قدیمی که بر روی سیستم نصب شده است، شما به نسخه 32 بیتی ویندوز برای استفاده نیاز خواهید داشت. پس، در این صورت فقط چاره‌ ای جز نصب این نسخه روی دستگاه خود را ندارید. به غیر از این، نسخه 32 بیتی ویندوز، توانایی اجرای برنامه های 16 بیتی برای ویندوز 3.1 را برایتان فراهم می‌کند. از دیگر مزیت های ویندوز 32 بیتی، می‌توان به توانایی اجرای بسیاری از نرم افزارهای قدیمی روی این نسخه اشاره کرد. زیرا در این برنامه‌ها از قابلیتهایی استفاده شده است که در ویندوز 64 بیتی امکان استفاده وجود ندارد.

 معنی ویندوز 64 بیتی

ویندوز 64 بیتی به این معنی است که آدرس‌های مموری یا دیگر واحدهای داده در حداکثر شرایط می‌توانند 64 بیت داده در خود ذخیره کنند. با در نظر گرفتن فرمول محاسبه بیت، می‌توان به این نتیجه رسید که یک واحد 64 بیتی مقدار بسیار بالایی را در خود ذخیره می‌کند. و این موضوع به این معنی است که یک سی پی یو 64 بیتی می‌تواند به یک ترابایت یا 1000 گیگابایت آدرس در حافظه دسترسی داشته باشد. 

معنی ویندوز 64 بیتی

با مقایسه مقدار ارزش ذخیره شده در هر واحد 32 بیتی و با مقایسه آن با همین میزان در یک واحد 64 بیتی، تفاوت در بین نسخه‌های 32 بیت و 64 بیت ویندوز آشکار می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد که یک سی پی یو 64 بیتی می‌تواند دو برابر یک سی پی یو 32 بیتی عملیات پردازش را انجام دهد. با این حساب، در یک نسخه سیستم عاملی مثل ویندوز 64 بیتی، عملیات پردازشی بالا و عملکردی بهتر را در خروجی کامپیوتر شاهد خواهیم بود.

 مزایای ویندوز 64 بیتی

تشخیص 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز با توجه به معماری سی پی یو استفاده شده در رایانه انجام می‌شود. در این حالت، یک پردازنده 64 بیتی امکان پردازش 2 به توان 64 محل را در حافظه دارد. این میزان در مقایسه با یک سی پی یو 32 بیتی، به مراتب بسیار بالاتر است. پس، افزایش حجم و دسترسی مستقیم به حافظه RAM در نسخه 64 بیتی از ویندوز یکی از مزایای مهم آن است.

از دیگر مزیت های ویندوز 64 بیتی می‌توان به کارآمدی بسیار خوب این سیستم در افزایش عملکرد نرم ‌افزارهایی جهت ویرایش، ساخت و پردازش تصویر و فیلم و بازی‌های بسیار سنگین گرافیکی اشاره نمود. با در نظر گرفتن تفاوت نسخه‌های 32 بیت و 64 بیت ویندوز، ورژن 64 بیتی به خاطر قابلیت بالای پردازشگر آن، برای این نرم افزارها بسیار ایده آل است. همچنین افزایش توانایی های امنیتی هم از دیگر مزیت های نسخه 64 بیتی است.

تفاوت نسخه‌های 32 بیت و 64 بیت ویندوز

بعد از آگاهی در مورد مفهوم 32 بیت و 64 بیت ویندوز، به خوبی می‌توان تفاوت سیستم ویندوز در هر دو نسخه را تشخیص داد. برای این منظور باید آشنایی مناسبی از تفاوت سیستم 32 بیت و 64 بیت در ویندوز داشته باشید. تفاوت مهم بین این دو به معماری سی پی یو رایانه ربط دارد. برای استفاده از حداکثر توان یک سی پی یو 64 بیتی، باید یک ویندوز 64 بیتی روی سیستم خود نصب کنید. همچنین نسخه 32 بیتی ویندوز هم در این سی پی یو ها عملکرد مناسبی دارند، اما، امکان استفاده از تمام توان پردازنده نخواهد بود.

تفاوت نسخه‌های 32 بیت و 64 بیت ویندوز

نسخه 32 بیتی ویندوز می‌تواند تنها از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده کند. برای مثال، در یک سیستم با رم 16 گیگابایت و ویندوز 32 بیت، ویندوز نمی‌تواند بیش از 4 گیگابایت آن را استفاده کند و هنگام مشاهده میزان رم در ویندوز تنها 4 گیگ از آن را نمایش خواهد داد. از دیگر تفاوت های ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی می‌توان به پوشه Program Files اشاره کرد. تمام برنامه‌های نسخه 32 بیتی ویندوز به صورت پیش‌فرض در پوشه Program Files (X86) و در نسخه 64 بیتی ویندوز در پوشه ای با عنوان Program Files نصب می‌شوند تا بتوانید نوع نرم افزار نصب شده را تفکیک کنید. با توجه به موارد ذکر شده، پاسخ به این سوال که فرق ویندوز 64 و 32 چیست، را به خوبی متوجه شده اید.

چگونه 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز را تشخیص دهیم؟

با آگاهی از تفاوت 64 بیتی و 32 بیتی ویندوز، به خوبی می‌توانید نسخه مورد نیاز ویندوز برای کامپیوتر خود را انتخاب کنید. اساس این انتخاب، مهم ‌ترین مشخصه سخت ‌افزاری کامپیوتر یعنی سی پی یو آن است. در نسخه 32 بیتی ویندوز برای کامپیوترهایی با سی پی یو قدیمی و نسخه 64 بیتی آن برای کامپیوترهای به‌روزتر مناسب خواهد بود.

نحوه تشخیص ویندوز 64 بیتی نصب کنیم یا 32 بیتی

روش‌های تشخیص 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز با توجه به سیستم عامل ویندوز نصب شده روی سیستم متفاوت است. برای این کار می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • دکمه ویندوز به همراه کلید X   را فشار دهید و گزینه system را انتخاب کنید. در اینجا، چنانچه در قسمت system type، گزینه X64 یا bit-64 نمایش داده شود، ویندوز شما حتما 64 بیتی است. و چنانچه گزینه X32  یا bit-32 نشان داده شده باشد، نسخه ویندوز شما 32 بیتی است.
  • روش دیگر تشخیص چند بیتی بودن ویندوز به این شکل است که روی آیکن my computer کلیک راست کنید و گزینه properties را انتخاب نمایید. در این حالت، اطلاعات نسخه ویندوز شما نمایش داده می‌شود.

 نحوه تشخیص 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز 7

تشخیص اینکه تفاوت ویندوز شما 64 بیتی است و یا 32 بیتی در ویندوز 7 به دو روش امکان‌پذیر است:

  • روش اول، روی گزینه استارت در قسمت پایین سمت چپ صفحه دسکتاپ کلیک کنید. در قسمت run ، عبارت msinfo32 را جستجو کنید. در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود، اطلاعات مرتبط با نسخه ویندوز سیستم در قسمت اطلاعات system type نمایش داده خواهد شد. در این حالت، عبارت X86 نشان‌دهنده ورژن 32 بیتی ویندوز است. عبارت X64 نیز ویندوز 64 بیتی سیستم شما را نشان می‌دهد.
  • روش دوم برای تشخیص تفاوت ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی، از آیکن my computer ممکن می شود. با کلیک راست روی این آیکن، گزینه properties را انتخاب کنید. در این حالت، پنجره ای برای شما نمایش داده می شود که در آن نوع نسخه سیستم عامل نصب شده بر روی سیستم شما را نمایش خواهد داد. 

 ویندوز 64 بیتی نصب کنیم یا 32 بیتی؟

سوالی که ذهن کاربران را معمولا مشغول می‌کند، این است که ویندوز 32 بیتی بهتر است یا 64 بیتی؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به نوع دستگاه شما و ویژگی‌های سخت‌افزاری آن مرتبط است. در کامپیوترهای به روز و امروزی، اکثرا ویندوز 64 بیتی نصب می‌شوند. ولی، در سیستم های قدیمی، نسخه 32 بیتی ویندوز معمولا بیشتر کاربرد دارد. به عبارت دیگر، نسخه‌های 64 بیتی در مقایسه با نسخه 32 بیتی ویندوز کاربری و قدرت بیشتری دارند.

در زمان به روز رسانی کردن ویندوز سیستم خود، باید به ویژگی سی پی یو سیستم خود توجه کنید. در واقع، باید برای نصب ویندوز  64 بیتی و یا 32 بیتی از نظر مشخصات پردازنده سیستم خود عمل کنید. اگر سی پی یو شما 64 بیتی است، باید همین نسخه 64 بیتی را برای ویندوز نصب کنید. و اگر مشخصات سخت ‌افزاری سیستم شما 32 بیت است، فقط می‌توانید نسخه 32 بیتی از ویندوز را روی کامپیوترتان نصب نمایید. این نکته را هم فراموش نکنید که در نسخه 32 بیتی، ظرفیت استفاده از رم حداکثر 4 گیگابایت است. سخت‌افزارهایی مثل کارت گرافیک یا مادربرد هم قسمتی از این ظرفیت را اشغال می‌کنند و ظرفیت کمتر از 4 گیگابایت یعنی حدود 3.7 الی 3.8 گیگابایت برای شما برای استفاده در نرم افزارها و سایر موارد باقی خواهد ماند و به همین علت احتمال دارد.

 

جمع ‌بندی

در این مقاله از بایول درباره تفاوت ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی صحبت کردیم و همچنین شما را با روش‌های تشخیص 32 بیتی یا 64 بیتی ویندوز نیز آشنا کردیم. با توجه به آگاهی از تفاوت نسخه‌های 32 بیت و 64 بیت ویندوز، می‌توانید نسخه مناسب برای نصب ویندوز روی سیستم خود را تشخیص دهید.

نکته بسیار مهمی که درباره تفاوت 64 بیتی و 32 بیتی ویندوز نباید فراموش کنید، این است که میزان حافظه‌ RAM قابل دسترس در  کامپیوترهای 32 بیتی پایین است و بیشتر از 4 گیگ را شناسایی نمی کند. در مقابل، در سیستم‌های 64 بیتی، حجم دسترسی به حافظه رم بسیار بیشتر است. این ویژگی باعث بهبود عملکرد کامپیوتر می‌شود. اگر شما با نرم‌افزارهایی با توان پردازش بیشتری مشغول به کار هستید، نسخه 64 بیتی عملکرد بیشتری برایتان خواهد داشت.